21. storočie bude storočím pravoslávia

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
21. storočie bude storočím pravoslávia

Ortodoxný chrám v Prištine, Kosovo. Foto: Thomas Berg/flickr.com

Krátky portrét autokefálnej Poľskej pravoslávnej cirkvi, ktorá má svoje cirkevné obce už aj v západnej Európe.

Kresťanskí utečenci z Blízkeho východu prispievajú k šíreniu záujmu o pravoslávie po celom svete a pomáhajú jeho osvojovaniu v krajinách, ktoré ich prijímajú. Toto konštatoval v rozhovore pre Ria-Novosti metropolita Sáva (Hrycuniak), ktorý stojí na čele autokefálnej Poľskej pravoslávnej cirkvi.    

„Migrácia z Blízkeho východu prispieva k expanzii pravoslávia! Prečo? V západnej Európe nebolo pred druhou svetovou vojnou pravoslávie, ale teraz tam existuje. Tí, ktorí tam utiekli pred vojnovými konfliktmi, si tam teraz organizujú svoj cirkevný život a „infikujú“ pravoslávím ďalších. Bolo to niečo nepredstaviteľné, aby naša cirkev mala cirkevnú obec v Bruseli, no dnes tam je,“ odpovedal 88-ročný metropolita Varšavy a celého Poľska na otázku o dnešných výzvach pre kresťanstvo.  

Podľa metropolitu Sávu sa kresťanstvo na Západe veľmi vzdialilo od svojich koreňov, čo do istej miery prispelo ku kríze. Najvyšší predstaviteľ cirkvi s vyše 600-tisíc veriacimi je presvedčený, že svetová verejnosť má uprostred „prevládajúcej promiskuity“ stále väčší záujem o „konzervatívne“ pravoslávie, preto sa treba chytiť príležitosti. „Som presvedčený, že 21. storočie bude storočím pravoslávia,“ vyhlásil metropolita Sáva.

Cesta k nezávislosti pravoslávia v Poľsku

Poľská pravoslávna cirkev sa vydala cestou nezávislosti až po obnovení Poľskej republiky v roku 1918. Predtým pravoslávni veriaci žijúci na území poľského štátu patrili pod jurisdikciu Kyjevskej metropólie, ktorá do roku 1686 podliehala Konštantínopolskému ekumenickému patriarchátu, potom však bola integrovaná do Moskovského patriarchátu.

Po prvej svetovej vojne si nezávislý poľský štát želal, aby jeho pravoslávni občania boli nezávislí od Moskvy, a preto tlačil pravoslávnych biskupov k úsiliu o autokefalitu. V septembri 1921 ruský patriarcha Tichon priznal pravoslávnej cirkvi na území Poľskej republiky autonómiu a založil Poľský exarchát Ruskej pravoslávnej cirkvi. Po Tichonovom zatknutí sovietskymi úradmi koncil pravoslávnej cirkvi v Poľsku schválil v júni 1922 žiadosť o autokefalitu. Napriek odporu Ruskej pravoslávnej cirkvi konštantínopolský ekumenický patriarcha Grigorios VII. uznal 13. novembra 1924 nezávislosť pravoslávnej cirkvi v Poľsku. Toto rozhodnutie neskôr akceptovali aj ďalšie autokefálne pravoslávne cirkvi.

Jeho blaženosť metropolita Sáva Hrycuniak. Foto: wikimedia

Pred druhou svetovou vojnou Poľská pravoslávna cirkev mala viac ako 4 milióny veriacich, pretože územie medzivojnového poľského štátu zahŕňalo aj časti dnešnej Ukrajiny a Bieloruska. Po anexii Sovietskym zväzom po vypuknutí druhej svetovej vojny mladý poľský štát stratil 42 percent svojho teritória, takže značne poklesol počet veriacich Poľskej pravoslávnej cirkvi, lebo východné pravoslávne územia sa stali súčasťou sovietskych republík Bieloruska a Ukrajiny.

Napokon v roku 1948 aj Moskovský patriarchát uznal autokefalitu Poľskej pravoslávnej cirkvi. Vo východnom Poľsku existujú dodnes prevažne pravoslávne regióny (predovšetkým na území okolo Bialystoku). V západnom Poľsku existuje naširoko roztrúsená diaspóra, ktorá vznikla v dôsledku nanúteného presídlenia ukrajinských a bieloruských skupín obyvateľstva na územia po deportovaných Nemcoch.

Poľská pravoslávna cirkev dnes

Poľská pravoslávna cirkev patrí do Ekumenickej rady cirkví v Poľskej republike. Bohoslužby celebruje nielen v cirkevnej slovančine, ale aj v poľskom jazyku. Používa meletiánsky kalendár, teda Vianoce slávi podľa gregoriánskeho a Veľkú noc podľa juliánskeho kalendára. Vo Varšave má kňazský seminár a katedru pravoslávnej teológie na Kresťanskej akadémii, kde sa pripravujú kandidáti na kňazstvo pre celkovo šesť pravoslávnych eparchií a vojenský ordinariát. 

V posledných rokoch sa v rímskokatolíckom Poľsku teší stále väčšej obľube východná spiritualita, liturgický spev a ikony. Náboženské slávnosti v pravoslávnych centrách náboženského života sú považované za dôležitý prvok spoločenského života. Monastier sv. Marty a Márie na vrchu „Grabarka“ v severovýchodnom Poľsku, Monastier sv. Onufria v Jabłecznej a obnovený Monastier Zvestovania Pána v Supraśli sú dnes duchovnými centrami, ktoré vyhľadávajú nielen pravoslávni veriaci.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Novinka z vydavateľstva

Na pleciach obrov

Veľké pravdy viery, ako o nich meditovali a ako ich žili cir...

Na sklade. Odosielame ihneď.

O knihe
Cena u nás: 9,27 €

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo