Kardinál Robert Sarah je jedna z najvýznamnejších osobnosti súčasného katolíckeho sveta. Po jeho veľmi úspešnej knihe Boh alebo nič vychádza jeho ďalšia kniha, v ktorej obhajuje ticho. Je opäť rozhovorom francúzskeho spisovateľa Nicolasa Diata s kardinálom. V odpovediach veľmi presne pomenúva a detailne rozoberá horúci problém dnešného sveta – ohlušovanie sa všemožnými formami hluku a prehnanej činorodosti, ktoré vyplývajú okrem iného zo strachu moderného človeka z ticha a utiahnutia sa do vnútra vlastného srdca. Varuje pred dôsledkami, ktoré tento životný štýl prináša a ozrejmuje, prečo ho treba čo najrýchlejšie zmeniť. Nešetrí ani predstaviteľov Cirkvi, ktorí tiež prepadajú svetským trendom. Rozsiahlo sa dotýka aj veľmi chúlostivých otázok, akými sú vhodnosť či nevhodnosť mlčania zoči-voči nespravodlivosti, chorobe, smrti i otázke tzv. mlčania Boha.
PREDSLOV EMERITNÉHO PÁPEŽA BENEDIKTA XVI.
V päťdesiatych rokoch som prvý raz čítal Listy svä-tého Ignáca z Antiochie. Osobitým spôsobom na mňa zapôsobili slová z jeho Listu Efezanom: „Je lepšie mlčať a byť ako rozprávať a nebyť. Lepšie je učiť skutkami než slovami. Jeden je Učiteľ, ktorý povedal, a stalo sa. A čo urobil v tichosti, je hodné Otca. Kto skutočne zachováva Ježišovo slovo, môže i v jeho mlčaní počuť, že má byť dokonalý, že má hovoriť skutkami a bude ho poznať podľa mlčania“ (15, 1f). Čo znamená počuť Ježišovo ticho a poznať jeho mlčanie? Z evanjelií vieme, že Ježiš opätovne v samote prežíval noci „na vrchu“ v modlitbe a v rozhovore s Otcom. Vieme, že jeho reči a jeho slovo pochádzali z jeho mlčania a len tam mohli dozrievať. Z toho vyplýva, že jeho slovo môžeme pochopiť správne len vtedy, keď vstúpime do jeho mlčania, keď sa naučíme počuť ho v jeho mlčaní.
Iste, aby sme vedeli interpretovať Ježišove slová, je potrebné mať vedomosti z histórie, ktoré nám pomôžu pochopiť danú dobu a jazyk. Samo o sebe to však nestačí na to, aby sme Pánovo posolstvo skutočne pochopili v jeho celej hĺbke. I ten, kto dnes číta čoraz hrubšie vydania komentárov k evanjeliám, nakoniec predsa len ostane sklamaný. Dozvie sa mnohé podrobnosti z Ježišových čias, čo je užitočné, i mnohé hypotézy, ktoré však nevedú v konečnom dôsledku k pochopeniu textu. Nakoniec cítime, že pri nadbytku slov chýba niečo podstatné: vniknutie do Ježišovho mlčania, v ktorom sa zrodilo jeho slovo. Keď nebudeme schopní vstúpiť do tohto mlčania, budeme slovo počuť vždy len povrchne a nebude mu skutočne rozumieť.
Všetky tieto myšlienky mi opäť prechádzali mysľou, keď som čítal novú knihu od kardinála Roberta Saraha. Sarah nás učí mlčaniu, mlčaniu spolu s Ježišom, pravému vnútornému tichu a zároveň nám pomáha pochopiť Božie slovo. Samozrejme, že o sebe hovorí minimálne, ale predsa len nám sem-tam dovolí nahliadnuť do svojho vnútorného života. Na otázku Nicolasa Diata: „Uvažovali ste niekedy nad tým, že slová môžu byť obťažujúce, ťažkopádne a príliš hlučné?” Odpovedal: „V modlitbe a duchovnom živote som často pociťoval potrebu hlbšieho, dokonalejšieho ticha... Veľkou oporou mi boli dni strávené osamote, v tichu a najprísnejšom pôste. Prinášali mi netušenú milosť, pomalé očisťovanie a osobné stretnutie s Bohom... Dni v samote, tichu a pôste, keď jedinou potravou je Božie slovo, umožnia človeku budovať svoj život na tom, čo je podstatné“ (citované z odpovede č. 134). Z týchto riadkov sa stáva viditeľný prameň, z ktorého kardinál žije a ktorý dáva jeho slovu vnútornú silu. Na jeho základe potom vidí nebezpečenstvá, čo ohrozujú duchovný život aj kňazov a biskupov, a tým aj samotnú Cirkev; namiesto opravdivého slova nezriedka nastupuje bezduché táranie, v ktorom sa jeho veľkosť stráca. Chcel by som citovať len jednu vetu, ktorá sa môže stať súčasťou spytovania svedomia každého biskupa: „Môže sa stať, že dobrý a zbožný kňaz pozdvihnutý do biskupského úradu rýchlo upadne do priemernosti a stará sa o úspech vo svetských záležitostiach. Gniavený ťarchou funkcií, čo mu pripadnú, hnaný úsilím o vonkajší dojem, zaujatý vlastnou mocou, autoritou a materiálnymi potrebami 11 svojho stavu, postupne strá ca dych“ (citované z odpovede č. 15).
Kardinál Sarah je duchovný učiteľ, ktorý hovorí z hĺbky mlčania s Pánom a z vnútronej jednoty s ním, a tak má naozaj čo povedať každému z nás.
Musíme byť vďační Svätému Otcovi Františkovi, že do vedenia kongregácie zodpovednej v Cirkvi za slá-venie liturgie (Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí) menoval takéhoto duchovného učiteľa. Ako pri výklade Písma, tak aj pri liturgii platí potreba odborných vedomostí. Ale tiež tu platí, že odbornosť veľa nezaváži, ak sa nezakladá na hlbokej vnútornej jednote s modliacou sa Cirkvou, ktorá samotným Pánom vždy znova učí, čo je adorácia. Kardinál Sarah je majster ticha a vnútornej modlitby, a preto je liturgia v dobrých rukách.
Benedikt XVI. emeritný pápež Vatikán, Veľkonočný týždeň 2017

Ako by ste definovali ticho v jeho najjednoduchšom a najrukolapnejšom chápaní, teda ticho v každodennom živote?
Ticho nie je absenciou niečoho. Práve naopak, je prejavom prítomnosti, ba tej najintenzívnejšej prítomnosti, aká jestvuje. Keď moderná doba znevažuje ticho, je to príznak vážnej a znepokojujúcej choroby. V tichu si kladieme skutočné životné otázky. Krv v našich žilách koluje nehlučne a tlkot srdca sme schopní začuť len v tichu.
Ticho vôbec neznamená uzavretosť, prázdnotu či nemotu, rovnako ako skutočná reč nie je totožná s prázdnym táraním a klebetením, ale je podmienku toho, aby sme sa dostali blízko k Bohu, blížnym a napokon aj k sebe.
Príbeh Ježišovej návštevy u Márie a Marty, ako ho opisuje svätý Lukáš (Lk 10, 38 – 42), nám môže významnou mierou pomôcť pochopiť, aké vzácne je ticho v každodennom živote: „Marta, Marta, staráš sa a znepokojuješ pre mnohé veci“ (Lk 10, 41). Ježiš Martu nenapomína za to, že pracuje v kuchyni, príprava jedla bola predsa užitočná a potrebná činnosť, ale vyčíta jej vnútorné nastavenie, totiž rozptyľovanie sa, ktoré sa prejavilo podráždenou reakciou na sestru.
Ježiš v skutočnosti takpovediac načrtol obrysy spirituálnej pedagogiky: vždy máme dbať na to, aby sme boli ako Mária, skôr než sa staneme Martou. Inak nám hrozí, že naozaj uviazneme v prebujnenej činorodosti a podľahneme vzruchom, ktorých škodlivé dôsledky sú veľmi jednoznačne pomenované v evanjeliovej stati: nervozita, strach pracovať bez pomoci, vnútorná nesústredenosť, Martina namrzenosť voči sestre, pocit, že Boh nás necháva samých a nezasiahne účinným spôsobom, keď to potrebujeme. Preto Ježiš napomína Martu slovami: „Mária si vybrala lepší podiel“ (Lk 10, 42). Pripomína jej, aké je dôležité, aby si človek „dušu upokojil a utíšil“ (Ž 130, 2), ak chce počúvať svoje srdce. Kristus ju láskavo pozýva, aby sa zastavila a utiahla sa do svojho srdca, na miesto skutočného prijatia a príbytku tichej lásky Boha, od ktorého ju odviedla činnosť, ktorej sa s toľkým rozruchom venovala. Každej činnosti má predchádzať život v intenzívnej modlitbe, kontemplácii, život naplnený hľadaním a prijatím Božej vôle.
Do samoty a do ticha nás ženie túžba uzrieť Boha. Lebo v tichu prebýva Boh, on sa halí do ticha. Toto vnútorné prežívanie a skúsenosť lásky žitej v dôvernom vzťahu s Bohom zostáva vo všetkých dobách neodmysliteľnou podmienkou nájdenia skutočného šťastia.
Na to, aby sme stanovili rámcové obrysy budúceho účinku ticha, je dôležité, aby sme ho každodenne zachovávali. Kontemplatívny život nie je jediným stavom, v ktorom človek musí vynakladať úsilie na to, aby jeho srdce zotrvalo v tichu. Vonkajšie ticho je nevyhnutné v každodennom svetskom, občianskom aj náboženskom živote.
Isteže, ticho ešte nie je cnosť a hluk nie je hriech. Ale ruch, zmätok a neutíchajúci hluk, ktoré vládnu v modernej spoločnosti, sú výrazom jej najťažších hriechov: bezbožnosti, zhýralosti a morálnej zvrátenosti, arogancie voči večnému Bohu a zúfalstva. Svet propagandy, nekonečných argumentácií, hanobenia, kritizovania alebo jednoducho len zbytočného tárania je svetom, v ktorom nestojí za to žiť. Katolíci, ktorí sa pripájajú k takému druhu hluku a vstupujú do babylonu hlasov, sami sa vylučujú z Božieho príbytku.
V hluku všedného života je vždy akýsi nepokoj, ktorý sa prebúdza v človeku. Hluk nikdy neprináša pokoj a nevedie k pochopeniu druhých
Ako možno v dnešnom uponáhľanom svete extrémne zahltenom technikou nájsť ticho? Hluk unavuje a ticho sa zdá byť nedosiahnuteľnou oázou pokoja. Koľkí z nás sú nútení pracovať v otrasnom lomoze, ktorý ich trýzni a zbavuje ľudskosti? Mestá sa stali hučiacim peklom, dokonca ani v noci nie sme ušetrení útokov rozličných zvukov.
Ak je postmoderný človek zbavený hluku, zmocňuje sa ho hluchá a mučivá úzkosť. Privykol ustavične prítomnej kulise hluku, ktorý ho otravuje, a zároveň upokojuje.
Keď hluk stíchne, človeka to zneistí, zostane rozochvený a stratený. Hluk mu dodáva pocit bezpečia ako droga, od ktorej sa stal závislým. Hluk vzbudzuje dojem, že život je veľká oslava, krúti sa ako tornádo, aby sa mu človek nemohol zblízka prizrieť. Rozruch sa stáva utišujúcim prostriedkom, sedatívom, striekačkou s morfiom, je niečo ako sen, ako neuchopiteľný prízrak. Lenže hluk je nebezpečným a neúčinným liekom, diabolským klamstvom, ktoré umožňuje človeku vyhnúť sa konfrontácii s vlastnou vnútornou prázdnotou. A prebudenie býva kruté.
Podstata zla spočíva v nepokoji a nervozite. Nedokážeme čakať ani zotrvať v tichu. A pritom sa zdá, že hľadáme ticho a samotu. Opúšťame domáce prostredie a vydávame sa k novým horizontom a za odlišnou atmosférou.
Ľudstvo sa musí vzoprieť diktatúre hluku. Čo sa stane s naším svetom, ak nebude vyhľadávať tiché miesta? Na dosiahnutie duševného oddychu a rovnováhy je potrebné ticho. Bez neho niet života. V tichu sa rodia a zjavujú najväčšie mystériá sveta.
Zdá sa, akoby pre západného človeka bolo ticho úst nedosiahnuteľným cieľom. Médiá sa však pokúšajú zdolať aj africkú a ázijskú spoločnosť, nútia ich strácať sa v ohromnej džungli slov, obrazov a zvukov. Svetelné nápisy potrebujú obrovský prísun energie, aby mohli plniť úlohu rozptyľovača ľudstva a skazy svedomia. Mlčanie v tomto kontexte pôsobí ako slabosť, nevedomosť a nedostatok vôle. V súlade s nastavením modernej spoločnosti je tichý človek považovaný za bezbranného tvora. Nie je plnohodnotným človekom. A naopak, človek, ktorý o sebe tvrdí, že je silný, je bytosťou slova. Ničí a potápa druhých v záplave svojich rečí.
Tichý človek už nie je len niečím cudzorodým, ale priam prekáža. Ten, kto veľa rozpráva, je považovaný za dôležitého a hodnotného, kým toho, kto mlčí, nikto nedocení. Tichý človek je odsúdený na zánik, inému stačí rečniť a v očiach ostatných naberá na hodnote. Znamená to, že slová stratili zmysel? Nie, to len hluk získal postavenie, čo kedysi patrilo tichu.
Rečník je oslavovaný, človek, ktorý mlčí, je chudák, ktorý nestojí ani za pohľad.
Nie je možné nadviazať rozhovor s Bohom bez silnej túžby odpútať sa od seba samého a stať sa v očiach Večného maličkým. To isté platí o našom vzťahu k druhým. Ak sa nenaučíme ovládať ticho v nás, nikdy sa k nim nepriblížime. Kým zostávame sami sebou, sme plní hluku, predstáv a hnevu.
Súčasný človek má pocit, že modliť sa znamená všeličo Bohu hovoriť či vzrušene kričať, ale modlitba je čosi oveľa prostejšie. Spočíva v počúvaní Boha, ktorý sa nám potichu prihovára.
Svet už nepočúva Boha, lebo ustavične, v závratnom tempe a s ohromujúcou výrečnosťou rozpráva, pritom však nič nepovie. Moderná civilizácia nevie mlčať. Vedie ustavičný a nikdy nekončiaci monológ. Postmoderná spoločnosť odmieta minulosť a na súčasnosť sa pozerá ako na lacný objekt konzumu. Do budúcnosti hľadí cez prizmu pokroku, ktorým je, takpovediac, posadnutá. Jej snom, ktorý sa stal smutnou skutočnosťou, je uvrhnutie ticha do plesnivej, tmavej väzenskej cely. Dnes vládne diktatúra slova a rečníckeho pátosu. V tomto tieňovom divadle zostáva už len hnisavá rana mechanických slov, ktorým chýba výstižnosť, pravdivosť a opodstatnenie. Pravda je často len čistou a klamlivou mediálnou konštrukciou stojacou na umelo vytvorených obrazoch a svedectvách.
A tak sa Božie slovo vytráca, stáva sa neprístupným a nepočuteľným. Postmoderna je hriechom a neutíchajúcim útokom na božské ticho. Ticho stratilo práva v ktorejkoľvek dennej či nočnej hodine. Hluk chce Bohu zabrániť rozprávať. V pekelnej vyhni hluku sa človek rozkladá a stráca. Obavy, prízraky a strach ho trhajú na kusy. A keď chce vyjsť z tunela depresie, beznádejne očakáva, že ho hluk uteší, ten je však podvodným, návykovým, zradným hromozvodom úzkosti. Drámu dnešného sveta najľahšie pochopíme v besnení zmyslu zbaveného hluku, ktorý zaryto nenávidí ticho. Táto doba opovrhuje všetkým, k čomu nás privádza ticho: stretnutím s Bohom, obdivom a klaňaním sa Bohu.
Ak kresťania stratia zmysel pre ticho, dostávajú sa do veľkého nebezpečenstva, že sa stanú modloslužobníkmi. Opájame sa vlastnými slovami, ohraničujú nás len na to, čo je stvorené. Očarení hlukom ľudských rečí sa v ich zajatí vystavujeme riziku, že budeme uctievať niečo, čo nás neprevyšuje, že si vytvoríme boha na svoj obraz. V slovách sa ukrýva pokušenie klaňať sa zlatému teľaťu! Len ticho privádza človeka za bariéru slov, k tajomstvu, ku klaňaniu sa v duchu a pravde.

Z kapitoly 5. Stretnutie v Grade Chatreuse
Ticho je v živote každého človeka absolútnou nevyhnutnosťou. V ňom sa môže duša hlboko sústrediť. Chráni ju pred stratou identity. Pomáha jej čeliť pokušeniu odvrátiť sa od seba, vyjsť do vonkajšieho sveta, vzdialiť sa od Boha.
Ak sa ľudská bytosť chce opevniť vo vlastnom srdci, v tom úchvatnom svätostánku nášho vnútra, skúmať sa a overiť si Božiu prítomnosť vo svojom vnútri, ak chce spoznať a pochopiť vlastnú identitu, musí sa stíšiť a vojsť do svojho vnútra.
Veď ako by sme sa mohli spoznávať v hluku? Len v samote a tichu môže človek jasne vidieť sám seba. Tichý človek je schopný načúvať Bohu a predstúpiť pred neho. Mlčiaci človek nachádza v sebe Boha. Pre modlitbu a duchovný život sa potrebujeme stíšiť, utiahnuť sa do ústrania a odmlčať sa, aby sme viac nemysleli na seba. V dôležitých okamihoch života je ticho absolútnou nevyhnutnosťou. Nejde o to, aby sme vyhľadávali ticho pre ticho, ono nie je naším cieľom. Vyhľadávame ticho preto, lebo hľadáme Boha. Nájdeme ho, ak utíšime najhlbšie zákutia srdca.
Moderný svet naliehavo potrebuje znova nájsť pohľad viery, inak sa ľudstvo rúti do záhuby. Cirkev sa nesmie nechať uniesť čisto sociálnym hľadiskom. Milosrdenstvo má duchovný rozmer. Milosrdenstvo je v najužšom vzťahu s Božím tichom.
Boh má plán spásy sveta a ľudia sa musia snažiť čoraz lepšie chápať jeho pohľad. Musíme chcieť vojsť do jeho ticha.
Dve myšlienky na záver:
Nič z toho, čo pochádza od Boha, sa neprejavuje hlukom. Nič nie je násilné, všetko je jemné, čisté a tiché.
Kedy má zachovávať ticho kresťan, ktorý túži stať sa svätým? Kedy má prehovoriť? Kedy sa musí mať na pozore pred zvodmi diktatúry hluku? Bude vedieť zachovať ticho vtedy, keď nie je nevyhnutné rozprávať, a ústa otvorí až vtedy, keď si to bude vyžadovať láska. Svätý Ján Krstiteľ sformuloval nasledujúce pravidlo: „Rozprávaj len vtedy, keď je užitočnejšie hovoriť než mlčať.“
Text je úryvkom z novej knihy kardinála Saraha Sila ticha proti diktatúre hluku, ktorá práve vychádza v slovenskom preklade (Vydavateľstvo Lúč, 2017). Úryvok vychádza so súhlasom vydavateľa.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.