Tlak na Františka sa stupňuje. Z heréz ho obviňuje aj slovenský kňaz

Foto: TASR/AP Photo: Andrew Medichini
O polnoci zo soboty na nedeľu sa na internete objavila internetová stránka s tajuplným latinským názvom Correctio Filialis. Jej obsah bol jednoduchý – jeden list a 62 mien.
List s úplným názvom Correctio Filialis de haerisibus propagatis, ktorý by sme mohli preložiť ako Synovská korekcia z dôvodu šírenia heréz, nesie dátum 16. júl 2017 a je adresovaný pápežovi Františkovi.
Práve on má byť šíriteľom heréz, pred ktorými ho varujú 40 signatári, ktorí list podpísali. Medzičasom k nim pribudli ďalší. Nefiguruje medzi nimi žiadny kardinál a len jediný biskup – Bernard Fellay, hlava Kňazského bratstva sv. Pia X., ktorému Katolícka cirkev nepriznáva kanonický status. Dôvodom sú niektoré vieroučné rozdiely.
Medzi signatármi sú Česi aj Slovák
Podpísaní sú dlhodobými kritikmi pápeža Františka, ktorí sa združujú okolo amerických a talianskych tradicionalistických portálov, ako sú Rorate caeli, Nuova Bussola Quotidiana či Corrispondenza Romana.
Asi najznámejším menom v zozname je Ettore Gotti Tedeschi, niekdajší riaditeľ Inštitútu pre náboženské diela, ktorý je známejší pod pomenovaním vatikánska banka. „Zdieľam dokument, ale nepodpísal som ho ako bankár, je to výzva intelektuálov. Laici majú právo vyjadriť svoju kritiku,“ povedal Tedeschi pre denník La Stampa.
„Jediný úmysel, ktorý mám, je dobro cirkvi a pápeža Františka, za ktorého sa modlím každý deň počas omše,“ dodal vatikánsky exbankár.
Medzi signatármi sú aj dvaja Česi (Lukáš Novák z Filozofickej fakulty Univerzity Karlovej v Prahe a Petr Dvořák z Cyrilometodskej teologickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci) a jeden Slovák. Ide o kňaza Jozefa Huttu, ktorý dlhodobo pôsobí vo Francúzsku. Rozhovor s ním sme pred rokom priniesli aj na Postoji. (Kaplána Huttu sme tento týždeň oslovili s otázkami k listu o herézach, jeho odpoveď bola, že nebude v tejto veci komunikovať. -- doplnené 27.9.)
Rovnaký scenár
Signatári sa rozhodli list publikovať preto, že od pápeža Františka doteraz nedostali žiadnu odpoveď, hoci mu ho zaslali ešte 11. augusta.
Pripomína to situáciu spred roka, keď štyria kardináli zaslali pápežovi list, v ktorom ho požiadali, aby odpovedal na päť priložených otázok a vyvrátil tak vieroučné pochybnosti (dubbia). Aj oni mu list zaslali súkromne (19. 9. 2016), no keď neodpovedal, list sa v polovici novembra objavil na blogu vatikanistu Sandra Magistera, ktorý patrí medzi kritikov súčasného pápeža.
Dvaja z nich síce medzičasom zomreli (Joachim Meisner a Carlo Caffarra), ale ani zvyšní dvaja (Raymond Leo Burke a Walter Brandmüller) sa pod najnovšiu výzvu nepodpísali. Chýba aj podpis ďalšieho hlasného Františkovho kritika, biskupa Athanasiusa Schneidera, ktorý pôsobí v Kazachstane.
Neznamená to však, že kritickí preláti nemajú s aktuálnou udalosťou nič spoločné. Portál Vatican Insider upozornil, že kardinál Burke v uplynulých týždňoch viackrát naznačil, že čosi sa chystá.
Čo sa im nepáči
Výhrady signatárov listu sa sčasti prekrývajú s pochybnosťami, ktoré mu pred rokom zaslali kardináli.
Tí sa napríklad v prvom „dubiu“ pápeža pýtajú, či možno udeľovať sviatosti rozvedeným osobám žijúcim v novom zväzku, hoci naďalej žijú „more uxorio“, teda pohlavne.
V treťom dubiu kladú otázku, či možno naďalej tvrdiť, že osoba žijúca trvalo v rozpore s niektorým prikázaním Božieho zákona sa nachádza v objektívnej situácii pretrvávajúceho ťažkého hriechu.
Posledné dubium zase smeruje k otázke, či stále platí učenie, ktoré vylučuje tvorivý výklad roly svedomia a zdôrazňuje, že svedomie nemôže nikdy ospravedlniť výnimky z absolútnych mravných noriem, ktoré zakazujú vnútorne zlé skutky na základe ich predmetu.
Signatári zvolili na rozdiel od kardinálov inú štruktúru. V prvej časti svojho listu uvádzajú pasáže Amoris laetitia, ktoré sú podľa nich v kombinácii s ďalšími pápežovými prejavmi zdrojom herézy.
Následne vymenuvávajú pápežove slová, skutky či zanedbania, ktoré majú dotvárať obraz o heretickom učení pápeža.
Má ísť napríklad o to, že pápež František neodpovedal na dubiá štvorice kardinálov Burke, Caffarra, Brandmüller a Meisner. Ďalej ako dôkaz heretického konania považujú signatári fakt, že pápež František v apríli 2016 na novinársku otázku, či existuje nejaká konkrétna možnosť pre rozvedených a znovu zosobášených, ktorá tu nebola pred zverejnením Amoris laetitia, odpovedal: Io posso dire si. Punto. (Môžem povedať áno. Bodka.)
Takisto signatári spomínajú list pápeža Františka biskupom Buenos Aires o „jedinej správnej interpretácii Amoris laetitia“ či smernice k exhortácii z pera maltských biskupov uverejnené vo vatikánskych novinách L’ Osservatore Romano.
Ďalej prechádzajú signatári k ústrednému miestu svojho listu, ktorým je tzv. Correctio. Je to latinský zoznam siedmich heretických tvrdení, ktoré autori vyvodili z vyššie spomenutých slov, skutkov a výrokov pápeža Františka v kombinácii s pasážami Amoris laetitia.

Pápež František požehnáva svadobné obrúčky novomanželom po audiencii 23. augusta 2017. FOTO TASR/AP
1. Ospravedlnená osoba nemá bez Božej milosti silu splniť objektívne prikázania Božieho zákona, akoby niektoré z prikázaní boli nedosiahnuteľné pre toho, kto je ospravedlnený; alebo ako keby Božia milosť, prinášajúc ospravedlnenie jedincovi, neprinášala svojou prirodzenosťou konverziu z každého ťažkého hriechu, alebo že by nebola dostatočná na konverziu z každého ťažkého hriechu.
2. Kresťania, ktorí sa rozviedli s partnerom, s ktorým boli platne zosobášení, a uzavreli civilné manželstvo s ďalšou osobou (pričom prvý partner žije); a žijú more uxorio so svojím civilným partnerom a rozhodli sa zotrvať v tomto stave s plným vedomím podstaty svojho konania a plným súhlasom svojej vôle zotrvať v tomto stave, sa nutne nenachádzajú v stave smrteľného hriechu, môžu prijímať sviatostnú milosť a rásť v láske.
3. Kresťan môže mať plné vedomie Božieho zákona a dobrovoľne sa môže rozhodnúť ho porušiť v ťažkej matérii, a pritom nebyť v stave ťažkého hriechu ako dôsledku takého konania.
4. Osoba pri dodržiavaní Božieho zákona môže zhrešiť proti Bohu na základe tej istej poslušnosti voči zákonu.
5. Svedomie môže správne a pravdivo posúdiť, že niekedy sexuálne skutky medzi civilne zosobášenými – pričom jeden z dvojice alebo aj obaja sú sviatostne zosobášení s inou osobou – sú morálne dobré, žiadané alebo prikázané od Boha.
6. Morálne princípy a morálne pravdy obsiahnuté v Božom zjavení a v prirodzenom zákone nezahŕňajú negatívne zákazy, ktoré absolútne zakazujú isté druhy konania, ktoré sú pre svoj predmet vždy vážne neoprávnené.
7. Náš Pán Ježiš Kristus chce, aby cirkev zanechala trvalú disciplínu odmietania Eucharistie rozvedeným a znovu zosobášeným a odmietania udelenia rozhrešenia rozvedeným a znovu zosobášeným, ktorí nedeklarujú nespokojnosť so svojím životným stavom a pevný úmysel ho zmeniť.
V poslednej časti listu sa signatári usilujú Františkovi zdôvodniť, že jeho chybné názory majú korene v modernizme a učení Martina Luthera.
Na internetovej stránke zároveň vyjadrujú svoju vernosť cirkvi, uisťujú pápeža o svojej modlitbe a prosia ho o požehnanie.