Katolícka sociálna náuka sa už dlhodobo „pohráva“ s návrhmi na vytvorenie globálnej politickej autority. Vatikán ústami svojho popredného predstaviteľa pripustil, že tento nápad nie je realizovateľný.
„Bol som vo Frankfurte na medzinárodnom stretnutí katolíckych asociácií (...). Diskusiou na túto tému (globálna politická autorita, pozn. red.) sme strávili jeden deň v Bundesbank vo Frankfurte. Ľudia boli zmätení - pre nich je tento nápad nereálny, utópia. Uvedomil som si, že to, čo chceme, nemá existujúci model a je ťažké predstaviť si to,“ priznal pri príležitosti nedávneho plenárneho zasadania Pápežskej rady pre spravodlivosť a pokoj jej predseda, kardinál Peter Kodwo Appiah Turkson (na obr.). Po prvýkrát tak otvorene označil ideu vytvorenia politickej autority so svetovou pôsobnosťou za ťažko uskutočniteľnú.
Túto myšlienku o pár rokov oživil ďalší blahoslavený pápež Ján Pavol II. v jednom zo svojich posolstiev k svetovému dňu pokoja: „Nie je vari práve teraz vhodný čas na to, aby všetci spolupracovali na vytvorení novej organizačnej štruktúry celej ľudskej rodiny, ktorá by zaistila mier a zhodu medzi národmi a zároveň napomohla ich celkový pokrok? Pritom je dôležité vyhnúť sa nepochopeniu: nejde tu o vytvorenie globálneho superštátu. Chce sa skôr zdôrazniť potreba zrýchliť už prebiehajúce procesy a odpovedať na temer všeobecnú otázku o demokratických spôsoboch v službe politickej moci tak na národnej, ako i na medzinárodnej úrovni, aj na otázku o transparentnosti a vierohodnosti na každej úrovni verejného života.“
![]() |
| Kardinál Turkson s textom nóty o univerzálnej autorite. |
Túto ideu v sociálnej encyklike Caritas in veritate prehĺbil súčasný pápež: „Takáto autorita sa bude musieť riadiť právom, dôsledne sa držať princípov subsidiarity a solidarity, byť zameraná na uskutočňovanie spoločného dobra, zasadzovať sa o realizáciu autentického integrálneho rozvoja, inšpirovaného hodnotami lásky v pravde. Táto autorita bude musieť byť všetkými uznávaná a mať účinnú moc, aby mohla každému zaistiť bezpečnosť, dodržiavanie spravodlivosti a rešpektovanie práv. Pravdaže, bude musieť mať právomoci, aby jednotlivé strany rešpektovali jej rozhodnutia, ako aj koordinované opatrenia, prijaté na rôznych medzinárodných fórach.“
Nóta Pápežskej rady pre spravodlivosť a pokoj z roku 2011 upresňuje tieto myšlienky, pričom zdôraznila, že táto autorita „nemôže byť vynútená silou, nátlakom alebo násilím, ale mala by byť výsledkom slobodnej a zdieľanej dohody a uvažovania nad stálymi a historickými potrebami svetového spoločného dobra“. Fungovať by mala na základe princípov demokratickej legitimity a efektivity výkonu rozhodnutí.
Ako je zjavné, ide o pomerne všeobecné konštatovania, ktoré stále nedávajú jasnú odpoveď na otázku, ako presne by mala takáto globálna politická autorita vyzerať - či by jej úlohy mala po dôkladnej vnútornej transformácii prevziať OSN alebo jediný národný štát v zmysle hegemóna či dokonca (demokraticky zvolený?) jednotlivec.
Odpovedať sa pokúsil spomínaný kardinál Turkson: „Keď hovoríme o celosvetovej autorite, myslíme na akúsi ,entitu´, ktorá by rešpektovala zvrchovanú autoritu štátov, ktoré sa – podľa svojich možností –slobodne vzdajú svojej časti suverenity v prospech tejto globálnej inštitúcie, so zreteľom na spoločné dobro. Neznamená to, že táto svetová autorita bude utláčať nejakú krajinu sveta; pre princíp subsidiarity musí uznať existenciu suverénnych národných štátov, ktoré musia byť chránené a podporované v tom, aby urobili všetko pre dosiahnutie spoločného dobra. Ale tento orgán potom musí byť akceptovaný štátmi a musí mať efektívnu normatívnu úlohu. Preto svetová politická autorita, o ktorej hovoríme, nemôže byť nanútená, ale musí byť žiadaná a chcená samotnými štátmi.“
Marián Sekerák
Foto: facebook.com
Súvisiace články: "Čierny pápež" zavelil doľava
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.