Budú v Nemecku požehnávať homosexuálne páry?

Budú v Nemecku požehnávať homosexuálne páry?

Ilustračné foto: Flickr.com/Andrea Leganza

Medzi katolíkmi v Nemecku sa začala diskusia, či požehnávať štátom uznané manželstvá homosexuálov. 

Spočiatku to vyzeralo ako výkrik do tmy. 

Podpredseda Nemeckej biskupskej konferencie biskup Franz-Josef Bode sa začiatkom januára vyjadril, že je potrebná debata o tom, či má katolícky klérus požehnávať zväzky medzi osobami rovnakého pohlavia. 

Nemecko totiž vlani v lete schválilo manželstvá homosexuálov, na jeseň sa „zosobášil“ prvý pár gejov. 

Biskup Bode tvrdí, že hoci sa „manželstvo pre všetkých“ líši od konceptu manželstva, ako ho chápe cirkev, stalo sa politickou realitou. „Musíme sa sami seba pýtať, ako sa budeme stretávať s tými, ktorí tvoria takéto vzťahy a sú zároveň súčasťou cirkvi, ako ich budeme pastoračne a liturgicky sprevádzať,“ uviedol biskup z mesta Osnabrück. 

Podľa Bodeho je v rovnakopohlavných zväzkoch aj veľa pozitívneho. „Nemali by sme napríklad zvážiť požehnanie – niečo, čo sa nebude zamieňať so svadobným obradom?“ pýtal sa Bode v miestnom periodiku Neue Osnabrücker Zeitung.

Zdá sa, že výzva biskupa Bodeho sa začína realizovať, teda aspoň čo sa týka diskusie.  

Tretí januárový víkend sa vo Frankfurte konala katolícka konferencia, na ktorej sa návrh požehnávať homosexuálov stretol s podporou, hlási britský magazín Catholic Herald. 

Informuje aj oficiálny web

„Čoraz viac katolíkov si želá požehnanie pre homosexuálne páry, ktoré sa nemôžu vziať podľa cirkevnej náuky,“ píše katholisch.de, oficiálny portál Rímskokatolíckej cirkvi v Nemecku.

Web zároveň informuje o spomínanej konferencii, na ktorej dekan mesta Frankfurt a vysokopostavený klerik v diecéze Limburg Johannes Zu Eltz vyhlásil, že cirkev by mala zvážiť „teologicky podložené obrady požehnania“ pre dvojice, ktoré nespĺňajú podmienky cirkvi na uzavretie manželstva. 

Nový druh požehnania by sa týkal párov rovnakého pohlavia, ale aj rozvedených a znovu civilne zosobášených dvojíc a taktiež osôb, ktoré sa zo svojho vlastného uváženia necítia byť hodné prijať sviatosť manželstva, uvádza katholisch.de. 

Johannes zu Eltz predstavil svoj návrh pred 170 predstaviteľmi cirkvi.

Dvojice, ktoré by mali záujem o takéto požehnanie, by museli splniť určité podmienky, napríklad uzavretie štátneho manželstva. Obrad by sa líšil od klasického sobášneho, nezahŕňal by napríklad výmenu snubných prsteňov. 

Podľa dekana zu Eltza by mal byť navrhovaný obrad požehnania vykonaný s rešpektom voči „záväznému partnerstvu, žiadajúc Božie požehnanie pre úspešnú budúcnosť niečoho, čo už existuje“.

Zu Eltz taktiež uviedol, že takýto typ požehnania by bol v súlade s „ľudskou potrebou záchrany, ochrany, šťastia a naplnenia svojho života“.

Diskusia o požehnávaní párov rovnakého pohlavia nie je v Nemecku úplne nová. Niektoré laické spoločenstvá, ako napríklad Wir sind Kirche alebo Centrálny výbor nemeckých katolíkov, volali po možnosti cirkevného požehnania pre homosexuálne zväzky dlhodobejšie, ešte pred zákonným schválením manželstiev homosexuálov.

Samotný biskup Bode navrhoval požehnania homosexuálov ešte v roku 2015, pred biskupskou synodou o rodine. Minuloročná legalizácia homosexuálnych manželstiev sa však môže stať vodou na mlyn progresívnym názorom aj v cirkvi.

Pritom nie všetci nemeckí biskupi sú takému nápadu naklonení. Napríklad biskup Felix Glenn z Münsteru už vlani zakazoval prípadné požehnania pre homosexuálne dvojice. 

Takisto predseda Komisie pre manželstvo a rodinu a arcibiskup Berlína Heiner Koch sa opakovane vyjadril, že spolužitie osôb rovnakého pohlavia by malo byť riešené cez iné inštitucionálne nástroje. Cirkev podľa neho nemôže schvaľovať „manželstvo pre všetkých“, a to ani aktom požehnávania. 

Frankfurt s výhľadom na katolícky Dóm sv. Bartolomeja a Európsku centrálnu banku. (Foto: Flickr.com/Salim Chauhan)

Tenký ľad

Hoci frankfurtský dekan hovorí o požehnaní ako o prirodzenej potrebe, môžu sa pri téme objaviť minimálne dva problémové body – teologický a liturgický. 

Ako vysvetľuje pre Postoj hovorca Konferencie biskupov Slovenska Martin Kramara, požehnanie nie je všeobecným potvrdením ani vyjadrením súhlasu s každým konaním osoby, ktorá požehnanie prijíma. Je tu ale zopár ale. 

„Keď kňaz dáva požehnanie na záver svätej omše, patrí všetkým prítomným: to ale neznamená, že by žehnal hriešnemu konaniu, ak sa ho ktokoľvek dopúšťa,“ hovorí Kramara. Takisto nie je zvykom pred požehnaním skúmať, či ten, kto oň prosí, snaží sa žiť v posväcujúcej milosti a zachovávať Božie prikázania. 

Istá spojitosť medzi udelením požehnania a jeho adresátom však existuje. 

Napríklad požehnávanie áut. Ani pri tomto obrade cirkev neskúma, ako sa ich šoféri správajú na cestách. „Môže sa stať, že požehnáme vozidlo aj človeku, ktorý porušuje predpisy. Kto by si však myslel, že stačí prijať požehnanie a potom môže jazdiť bezohľadne, veľmi by sa mýlil,“ tvrdí hovorca biskupov a dodáva, že si nevie predstaviť, že by šiel vedome požehnávať autá ľuďom, o ktorých je verejne známe, že jazdia bez vodičského preukazu alebo na kradnutých autách. 

K téme:
V Nemecku sa už nikto nespovedá Zdieľať

„Ako by som také požehnanie zdôvodnil? ,Viete, to neznamená, že súhlasím s jazdou bez vodičáku alebo s krádežou: veď oni sú inak dobrí ľudia, tak im žehnám, aby sa im nič zlé nestalo…?'“ Riziko pohoršenia je v takom prípade podľa Kramaru nad slnko jasnejšie. „O čo viac pri ,požehnávaní' homosexuálnych dvojíc…“

Druhá oblasť je liturgická. Požehnania sú v Katolíckej cirkvi súčasťou liturgických kníh, na ktorých vydávanie sa vzťahuje predpísaný spôsob. Tzv. Benedikcionál (zbierka požehnaní) je vydaný pre celú univerzálnu Cirkev, a keď chcú do jeho prekladov miestni biskupi niečo vkladať, vyžaduje sa dvojtretinová väčšina pri hlasovaní členov biskupskej konferencie a následné schválenie Svätou stolicou.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo