Minikázeň Liturgický sviatok nenarodených svätých?

Liturgický sviatok nenarodených svätých?
Pamätník pre nenarodené deti na cintoríne vo Svidníku. Foto TASR – Maroš Černý
Napadla mi otázka, či by nebolo vhodné zaviesť do katolíckeho liturgického kalendára „sviatok nenarodených“.
4 minúty čítania 4 min
Vypočuť článok
Minikázeň / Liturgický sviatok nenarodených svätých?
0:00
0:00
0:00 0:00
Ján Duda
Ján Duda
Profesor kánonického práva na Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a farár v Dlhej nad Oravou.
Ďalšie autorove články:

Ako sa v tom vyznať Kedy je manželstvo u katolíkov nesviatostné a prečo z pohľadu cirkvi nestačí sobáš len na úrade (otázky a odpovede)

Minikázeň Modlime sa, aby ľudia mali viac odvahy

Minikázeň Ak chýba Božie požehnanie, márne je ľudské namáhanie

Na katolíckych bohoslužbách v nedeľu 1. novembra (slávnosť všetkých svätých) ako evanjelium čítame Matúšov text Ježišových blahoslavenstiev (Mt 5, 1-12). K tomu tri poznámky.

(1) Svätci sú našimi priateľmi, blízkymi, rodinou. Peter Seewald dal Benediktovi XVI. otázku: „Ako sa modlí pápež?“ On dal takúto odpoveď: „Modlím sa k nášmu Pánovi, s ktorým ma spája ,stará známosť‘. Ale obraciam sa aj na svätých. Spriatelený som s Augustínom, Bonaventúrom, s Tomášom Akvinským. Takým svätým človek jednoducho povie ,pomôž‘. Silným oporným bodom je pre mňa Božia Matka. Takže sa prehlbujem v prežívaní spoločenstva svätých“ (Svetlo sveta, s. 30).

(2) Litánie k všetkým svätým sú najstaršie. Spievali sa v Ríme už v kresťanskom staroveku počas kráčania/putovania do štáciového chrámu, kde sa potom konala vlastná bohoslužba (J. Kútnik Šmálov, 22). Pripomínajú nám naše ľudské pozemské putovanie sprevádzané modlitbou a pripomínaním si svätcov, najmä mučeníkov. Takto človek nikdy nie je sám, je s Bohom a so svojimi priateľmi. Lebo je dôležité, aby človek nebol sám a pociťoval pomoc svojich priateľov v dôležitých a vážnych chvíľach svojho života (porov.: homília Benedikta XVI. na začiatku svojho pontifikátu).

(3) V decembri (28. 12.) v katolíckom liturgickom kalendári máme zvláštny sviatok svätých neviniatok, mučeníkov. Pripomíname si betlehemské deti zabité Herodesom. V kán. 1398 Kódexu kánonického práva svätý Ján Pavol II. ustanovil automatický trest za realizovaný potrat. Preto automatický trest, lebo zabíjanie nenarodených sa veľmi rozšírilo a stalo priam masovým. Zdá sa, že to veľmi nepomáha.

Napadla mi otázka, či by nebolo vhodné zaviesť do katolíckeho liturgického kalendára „sviatok nenarodených“ a tiež ich výslovne vzývať ako mučeníkov v litániách všetkých svätých...

Iste, najprv by tomu mala predchádzať seriózna teologická diskusia a prehĺbenie učenia cirkevného magistéria. Bolo by to vyznanie, že aj nenarodení nás sprevádzajú naším životom. Tí, ktorých mená nepoznáme, ale Pán Boh áno, lebo on im už meno dal. On každého pozná po mene. 

Preto keď na slávnosť všetkých svätých budeme počuť evanjeliové blahoslavenstvá, pripomeňme si všetkých našich nebeských priateľov. 

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Ján Pavol II. Benedikt XVI. Peter Seewald
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť