Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
25. október 2015

Synoda sa skončila pápežovou kritikou. Rozvedení prešli o hlas (aktualizované)

Názor, že synoda o rodine sa skončila zmierom medzi konzervatívcami a liberálmi, nezodpovedá realite.
Synoda sa skončila pápežovou kritikou. Rozvedení prešli o hlas (aktualizované)

Synoda o rodine sa skončila zmierom medzi konzervatívcami a liberálmi. Asi takto bude väčšina médií hodnotiť výsledky trojtýždňového stretnutia biskupov, ktoré sa v nedeľu skončilo vo Vatikáne. Všeobecnú zhodu by mohlo naznačovať aj schválenie záverečnej správy. Práve ona však ukazuje hlboký nesúlad v jednej kľúčovej téme.

Konzervatívci aj liberáli počas synody jednohlasne opakovali, že žiadne zmeny v učení cirkvi nemožno očakávať. Pritom časť verejnosti očakávala práve to, či synoda povie niečo nové k témam, ako sú homosexuálne zväzky či udeľovanie sviatostí rozvedeným a znovu zosobášeným katolíkom.

Synoda nemôže meniť učenie cirkvi. Môže však pápežovi navrhovať zmeny v pastoračnej praxi. A práve o pastoračných prístupoch k rodinám – v rozkvete, v kríze, ale aj po rozpade – diskutovalo takmer 360 účastníkov riadneho zasadania Synody biskupov.

Výsledkom ich úvah je 94-článková záverečná správa, ktorú schválili v sobotu. Pápež František rozhodol nielen o zverejnení textu, ale aj výsledkov hlasovania – aj keď nemusel.

O každom z článkov sa pritom hlasovalo zvlášť. Aby bol článok schválený, musel získať dvojtretinovú väčšinu. Keďže na hlasovaní sa zúčastnilo 265 synodálnych otcov (laici či príslušníci iných cirkví prítomní na synode nemajú hlasovacie právo), na schválenie bolo potrebných 177 hlasov.

Rozlišovať od prípadu k prípadu

Všetky články prešli bezproblémovo – až na tri, ktoré sa týkali najmedializovanejšej témy udeľovania sviatostí rozvedeným a znovu zosobášeným katolíkom (články 84 – 86). Kľúčový z týchto článkov prešiel len „o chlp“, keď ho podporilo 178 hlasujúcich.

Napriek tomu, že tento článok len rozvíja učenie pápeža Jána Pavla II. o rozvedených a znovu zosobášených, ktoré definoval v roku 1981 v apoštolskej exhortácii Familiaris consortio, konzervatívna časť účastníkov synody sa ho pokúsila zablokovať.

Synoda nepovedala „áno“ pristupovaniu rozvedených a znovu zosobášených ku sviatostiam, ale vyzvala k „pastorálnemu rozlišovaniu“ medzi konkrétnymi situáciami. „Je naozaj rozdiel medzi tými, čo sa usilovali zachrániť prvé manželstvo a boli celkom nespravodlivo opustení, a tými, čo z vlastnej ťažkej viny rozvrátili kanonicky platné manželstvo. Napokon sú aj takí, čo uzavreli nové životné spoločenstvo len z ohľadu na výchovu detí a niekedy sú vo svojom svedomí subjektívne presvedčení, že predchádzajúce manželstvo, už nenapraviteľne rozvrátené, nebolo vlastne nikdy platné,“ zopakoval takmer neschválený článok slová Jána Pavla II.    

„Synoda nechala otvorené mnohé cesty,“ zhodnotil výsledný text predseda maltských biskupov Mario Grech. „Synodálni otcovia odovzdali pápežovi text, ktorý zahŕňa cestu opatrnej otvorenosti pri hodnotení situácií od prípadu k prípadu. Pritom nechali na ňom a možnom budúcom dokumente prijatie rozhodnutí,“ konštatoval vatikanista Andrea Tornielli. Pápež František by tak mohol urobiť napríklad v posynodálnej exhortácii, ktorú pápeži zvykli napísať za základe záverečných uznesení synody.

Kritika rigoristov

Okrem záverečnej správy sa pozornosť upierala na záverečný prejav pápeža Františka. Zvolil v ňom nezvyčajne kritický tón. V jeho slovách sa našli najmä tí, ktorých vatikanista Tornielli označil za „rigoristov“.

Synoda podľa pápeža „obnažila uzavreté srdcia, ktoré sa často skrývajú dokonca za cirkevným učením alebo za dobrými úmyslami, zasadajú na Mojžišovu katedru, odkiaľ niekedy nadradene a povrchne posudzujú obtiažne prípady a zranené rodiny“. K tomu dodal, že „pravými obrancami náuky nie sú tí, ktorí bránia literu, ale ducha; nie idey, ale človeka; nie formulácie, ale nezaslúženosť Božej lásky a jeho odpustenia“. Základnou povinnosťou cirkvi podľa pápeža nie je distribuovať rozsudky a anatémy, ale hlásať Božie milosrdenstvo.

František zároveň skritizoval „konšpiratívnu hermeneutiku“, ktorú musela synoda prekonávať, či „nie práve najláskavejšie metódy“, ktorými boli vyjadrované niektoré názory. Synodálne polemiky podľa pápeža vyplývali z toho, že to, čo sa zdá normálne biskupovi z jedného kontinentu, môže byť až škandálne pre biskupa z iného kontinentu.

Inzercia

V rovnakom tóne pápež pokračoval aj počas nedeľnej záverečnej omše, keď varoval pred „spiritualitou fatamorgány“, ktorá ignoruje realitu, ako aj pred „tabuľkovou vierou“, ktorú vyrušuje každá komplikácia na vopred vytýčenej ceste.

Aktualizácia v pondelok, 26.10., o 9.10:

Nemeckí biskupi: Na synode chýbalo viac odvahy

Zástupcovia nemeckých katolíkov na synode – kardinál Reinhard Marx, arcibiskup Heiner Koch a biskup Franz-Josepf Hermann Bode – vydali vyhlásenie, podľa ktorého záverečná správa synody neznamená koniec debaty, ale je dvojbodkou, za ktorou musí nasledovať pokračovanie diskusie. Podľa nemeckých biskupov okrem Katolíckej cirkvi neexistuje žiadna iná globálna inštitúcia, ktorá by sa takýmto spôsobom venovala rodine. Vo vyhlásení tiež uviedli, že nie je potrebné hovoriť len o tom, čo cirkev robí, ale aj čo zmeškala: „V nesprávne chápanej snahe zdôrazniť cirkevné učenie sa v pastorácii často používajú tvrdé a nemilosrdné postoje, ktoré prinášajú ľuďom utrpenie, najmä ak ide o postoje týkajúce sa slobodných matiek a detí narodených mimo manželstva, ľudí v predmanželských či mimomanželských vzťahoch, homosexuálne orientovaných ľudí a rozvedených a znovu zosobášených. Ako biskupi prosíme týchto ľudí o odpustenie."

Nemeckí biskupi pri téme rozvedených a znovu zosobášených ocenili, že záverečná správa požaduje nazerať na každú životnú situáciu individuálne, súčasne však vyjadrili isté sklamanie z toho, že na synode chýbalo viac odvahy. Svoju nádej vkladajú do pápeža. „Biskupská synoda pápežovi radí. Ďalšiu cestu budeme sprevádzať našimi modlitbami. Pred pápežom Františkom stojí teraz úloha využiť všetky výsledky synody v prospech cirkvi,“ dodal trojlístok nemeckých biskupov.

Aktualizácia v pondelok, 26.10., o 13.00:

O homosexuáloch sa hovorilo málo

Napriek verejnému vystúpeniu vysokopostaveného poľského kňaza Krzysztofa Charamsu, ktorý sa tesne pred začiatkom synody priznal k homosexuálnemu vzťahu, sa o postoji cirkvi k homosexuálom hovorilo v synodálnej aule prekvapivo málo. Pritom na minuloročnej mimoriadnej synode išlo o jednu z najpálčivejších tém.

V tohtoročnej záverečnej správe je homosexuálom venovaný len jeden článok (76), ktorý opakuje vyjadrenia z minulého roka: homosexuáli majú byť prijímaní s rešpektom, treba sa vyhýbať akejkoľvek diskriminácii a rodiny, v ktorých žijú ľudia s homosexuálnymi sklonmi, treba sprevádzať s osobitnou pozornosťou.

Účastníci synody však zároveň odmietli, aby sa vytvárali akékoľvek analógie medzi homosexuálnymi zväzkami a Božím plánom s manželstvom a aby medzinárodné organizácie podmieňovali finančnú pomoc chudobným krajinám podporou homosexuálnym zväzkom.

Paradoxom je, že kým minulý rok sa tieto názory stretli s nevýraznou podporou (pri záverečnom hlasovaní bolo 118 hlasov „za“ a 62 hlasov „proti“), tento rok prešli bez väčších problémov (221 „za“ a 37 „proti“).

Článok postupne aktualizujeme o ďalšie informácie.

Foto – TASR/AP

Odporúčame