Historik koncilov Hubert Jedin O spôsobe práce koncilu nielen uvažoval, ale ho aj priamo ovplyvnil

O spôsobe práce koncilu nielen uvažoval, ale ho aj priamo ovplyvnil
Hubert Jedin. Zdroj: rheinische-geschichte.lvr.de
Profil významného, aj keď u nás málo známeho teologického poradcu Druhého vatikánskeho koncilu Huberta Jedina.
8 minút čítania 8 min
Vypočuť článok
Historik koncilov Hubert Jedin / O spôsobe práce koncilu nielen uvažoval, ale ho aj priamo ovplyvnil
0:00
0:00
0:00 0:00
Johannes Grohe
Profesor cirkevných dejín v Ríme

Keď Ján XXIII. zvolal Druhý vatikánsky koncil, Hubert Jedin (1900 – 1980) bol už renomovaným historikom koncilov.

Počas študijného pobytu v Ríme v rokoch 1926 – 1930 napísal biografiu kardinála legáta Tridentského koncilu Girolama Seripanda, ktorou sa v roku 1930 habilitoval v Breslau.

Ďalšiu akademickú kariéru mu tam od roku 1933 zamedzili národní socialisti pre židovský pôvod jeho matky. V rokoch 1933 až 1936 a 1939 až 1946 sa Jedin opätovne zdržiaval v Ríme a definitívne našiel hlavné pole svojho historického bádania –Tridentský koncil.

Spolupracoval na vydaní prameňov tohto koncilu, ktoré financovala Görres-Gesellschaft, a začal s vlastným rozsiahlym opisom Tridentského koncilu, ktorého prvý zväzok vyšiel v roku 1949 a dokončený bol v roku 1975 zväzkom 4/2.

Jedin, ktorý bol od roku 1946 profesorom v Bonne, sa okamžite chopil príležitosti, keď bol 25. januára 1959 ohlásený koncil, a už o niekoľko mesiacov neskôr vydal svoje slávne Malé dejiny koncilov, ktoré boli vydané v rôznych jazykoch.

Aj druhú, nemenej úspešnú iniciatívu možno pripísať Jedinovi: spoločne s vtedy mladými talianskymi bádateľmi Claudiom Leonardim, Giuseppem Alberigom a Paolom Prodim, ktorí v polovici päťdesiatych rokov pobudli na štúdiách pri Jedinovi v Bonne vďaka sprostredkovaniu Giuseppeho Dossettiho, vznikol plán vydať v jednom zväzku dokumenty všetkých koncilov, ktoré sú považované za ekumenické, čo sa aj skutočne podarilo ako Conciliorum Oecumenicorum Decreta, ktoré boli k dispozícii pri otvorení koncilu v roku 1962.

Proti prehnanému supernaturalizmu

V rokoch prípravy koncilu bol Jedin vyhľadávaným referentom doma i v zahraničí. Vo svojej Správe o svojom živote, ktorú posmrtne vydal Konrad Repgen v roku 1984, sám Jedin hodnotí prednášku o rokovacom poriadku Tridentského a Prvého vatikánskeho koncilu, ktorú predniesol v Paderborne v roku 1960, ako najvýznamnejšiu.

Pri tejto príležitosti uviedol, že „spôsob, akým koncily vedú svoje rokovania, je vždy odrazom štruktúry cirkvi, a preto má ekleziologický význam“.

V roku 1960 bol Jedin vymenovaný za člena Prípravnej komisie pre štúdium a školy. Jedin sa cítil osobitne zviazaný s bývalým rektorom Gregoriánskej univerzity Paolom Dezzom SJ a generálnym predstaveným sulpiciánov Pierrom Girardom, keď išlo o reformu vzdelávacích inštitúcií.

Proti prehnanému supernaturalizmu, ktorý podľa Jedina presadzovali niektorí členovia komisie z Lateránskej univerzity, sa Jedin zasadzoval za pestovanie ľudských čností, akými sú úprimnosť, ústretovosť, skromnosť a podobne, pretože len tak bude možné, aby budúci kňazi našli prístup aj k tým, ktorí sú vzdialení od cirkvi.

Vo svojich spomienkach s uspokojením konštatuje, že napriek všetkým zmenám v dlhom schvaľovacom procese návrhu komisie možno tento prístup nájsť v čísle 11 dekrétu o kňazskej výchove Optatam totius.

Taktiež v diskusiách prípravnej rozpravy zaujal stanovisko k spolupráci medzi teologickými a ostatnými fakultami, ako to poznal zo svojej pedagogickej činnosti, a konštatoval, že predsudky, ktoré predtým existovali v tomto smere v Ríme, postupne ustupujú do úzadia.

V otázke používania latinčiny sa Jedin vyslovil za jej zachovanie ako jazyka cirkvi a liturgie, ale v akademickom vyučovaní sa zasadzoval za používanie národného jazyka, aby sa duchovným zbytočne nesťažovala realizácia teologických koncepcií v pastorácii.

Pôsobivý príspevok k Druhému vatikánskemu koncilu

V roku 1962, krátko pred začiatkom koncilu, bol Jedin vymenovaný za teologického poradcu (peritus) koncilu, ale nemohol byť v Ríme na jeho otvorení.

Napriek tomu sa nepriamo zúčastnil na stretnutí, ktoré bolo významné pre ďalší priebeh koncilu, a to keď sa kardinál Josef Frings spolu s lillským kardinálom Achillem Liénartom na prvej generálnej kongregácii 13. októbra 1962 zasadili za odloženie plánovanej voľby členov koncilových komisií podľa pripravených zoznamov, aby konciloví otcovia mali možnosť najskôr sa zoznámiť s kandidátmi – a to v spomienke na rozhovory, ktoré kardinál Frings viedol s Jedinom o jeho paderbornskej prednáške.

Toto zdanlivo len formálne rozhodnutie znamenalo, že episkopát zhromaždený na koncile bol ochotný konať na vlastnú zodpovednosť. Jedin súdil: „Prispela k tomu cirkevnohistorická reminiscencia. Keď sa obzriem späť, bol to určite môj najdôležitejší, aj keď len nepriamy príspevok k Druhému vatikánskemu koncilu.“

V ďalšom priebehu koncilu sa Jedin na žiadosť kardinálov Fringsa a Juliusa Döpfnera snažil zlepšiť rokovací poriadok Druhého vatikánskeho koncilu, na ktorého formulovaní sa nepodieľal.

Tu úzko spolupracoval s Dossettim, ktorý bol koncilovým peritom bolonského kardinála Giacoma Lercara a mal intenzívne politické skúsenosti z obdobia pred svojou kňazskou vysviackou v roku 1959, keď patril k ľavému krídlu Democrazia Cristiana.

Ich práca viedla k tomu, že kardinál Döpfner navrhol novú verziu rokovacieho poriadku, ktorú s prihliadnutím na ďalšie podobné návrhy uviedol do platnosti Pavol VI. 13. septembra 1963 a ktorá výrazne zjednodušila prácu koncilu.

Pozorovatelia a poradcovia v pozadí

V druhom období koncilových zasadaní sa Jedin podieľal ešte na ďalšom dôležitom rozhodnutí: V akej forme sa majú zverejňovať dekréty koncilu?

Dohodli sa na nasledujúcej formulácii: „To, čo je vyjadrené v tejto konštitúcii v celku i v detailoch, našlo súhlas Otcov. A my na základe apoštolskej moci, ktorú nám udelil Kristus, schvaľujeme, rozhodujeme a nariaďujeme spolu so ctihodnými Otcami v Duchu Svätom a prikazujeme na slávu Božiu zverejniť to, čo je takto skrze koncil nariadené.“

V priebehu koncilu bol Jedin viac pozorovateľom a poradcom v pozadí. Slobodno ho priradiť ku koncilovej väčšine Druhého vatikánskeho koncilu, pričom isté výhrady mal len k pastorálnej konštitúcii Gaudium et spes, ako to spomína v Správe o svojom živote.

Ku koncu koncilu „som všetkým nemeckým biskupom, s ktorými som sa stretol, dal radu načerpanú zo skúseností dejín koncilov: aby pevne a neochvejne trvali na dodržiavaní koncilových dekrétov a nenechali sa tlačiť ani doprava – smerom k tradicionalizmu, ktorý by zmenšoval ich účinok –, ani doľava – smerom k radikálnym opatreniam, ktoré by ich presahovali. Moje obavy smerovali skôr prvým smerom. Veľmi som sa mýlil“.

Pôvodne publikované v nemeckých novinách Die Tagespost. Z nemčiny preložil o. Ján Krupa.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev Druhý vatikánsky koncil Kardináli Tridentský koncil
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť