Katolícky kňaz Peter Lucián Baláž spolu s ďalším kňazom Michalom Lajchom vydali v roku 2018 publikáciu Tragédia celibátu: Mŕtva manželka. Následne boli obaja suspendovaní banskobystrickým biskupom Mariánom Chovancom.
Dnes sa Peter L. Baláž za svoju knihu verejne kajá a chce sa čo najskôr vrátiť do kňazskej služby.
„Keby som napísal knihu Tragédia povinného celibátu: Mŕtva manželka, tak to obstojí a išiel by som už cez svoje svedomie, keby som sa ospravedlňoval. Lebo ten názov by sedel. No pojem zrušenie celibátu je nezmysel,“ vysvetľuje v rozhovore a trvá na tom, že „nie je dobré mlčať o zásadných veciach“. No priznáva, že forma, ktorú s priateľom Lajchom zvolili, nebola správna.
Hovorí aj o svojej práci vo väznici, o tom, ako berie svoje verejné pokánie, ale aj o tom, aký má dnes vzťah s Michalom Lajchom.
Do seminára som šiel ako 25-ročný. Predtým som robil v polícii na Úrade pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií. Ľudovo povedané, bol som ochrankár. Strážil som v Bratislave veľvyslanectvá a diplomatov.
Začal som v Bratislave diaľkovo študovať teológiu. Povedal som si, že popri práci nechcem intelektuálne, ale ani vo viere vyschnúť. Potom som si povedal, že skúsim denné štúdium. A prišiel som na to, že ma kňazstvo priťahuje.
Moja mama zažila vnútorné obrátenie, predtým mala len formálnu vieru. Keď som bol malý chlapec, začala s nami vieru prežívať intenzívnejšie.
Niektorí boli prekvapení, pýtali sa prečo. Hovorili mi, že je to škoda, lebo by som mohol ísť kariérne ďalej, že mám v polícii perspektívu.
Vyše dva roky, ale rok z toho bola škola v Pezinku.
Vedel som, že ma to ťahá týmto smerom. Nebol to rozmar. Vtedy náš útvar sídlil v Petržalke neďaleko Kostola Sv. rodiny. Tam som silnejšie zažil Boží dotyk.
Áno, lebo pochádzam z Banskobystrickej diecézy.
To by mohli zhodnotiť druhí. Myslím si, že som nerebeloval, aj keď som sa vedel postaviť voči predstaveným. Bolo to však v znesiteľnej miere.
Mali sme napríklad spoločný odchod z večere. Vtedy som tlačil na to, aby sme mali individuálny odchod, aby nebola na záver spoločná modlitba. Argumentoval som, že máme dosť študijných povinnosti, prípadne ten čas môžeme využiť na osobnú modlitbu. A napokon môj návrh prešiel.
Ale bol som poučený, lebo predtým som robil niekoľko rokov v zlievarenskej firme v montérkach za strojom a vedel som, že sa neoplatí príliš „rýpať“ do nadriadených. To som pochopil aj na ročnej vojenskej službe. Keby som šiel do seminára mladší, asi by som bol väčším rebelom.
Vysvätený som bol v tridsiatke, štúdium mi skrátili o rok.
Bol som tri roky kaplánom v Detve, potom tri roky v Banskej Bystrici na Fončorde a rok v Kremnici.
Áno.
Tam som bol tesne pred vydaním knihy. Vedel som, že keď knihu vydáme, môžem byť suspendovaný. Aj preto som išiel do väzenstva. Ako väzenský kaplán som pôsobil len tri mesiace, z toho dva mesiace som bol na kurze. Potom prišla suspenzia.
Už som to tak necítil. Byť policajtom je krásna robota. Som však introvert a vo väzenskej službe som sa viac našiel. Hľadal som niečo špeciálnejšie. Jednak diecézna pastorácia asi nie je celkom pre mňa a bola tam aj pragmatickosť. Keď prídem o prácu kňaza, stratím existenčné istoty. Presne tak to aj bolo. Po suspenzii mi však hneď v Zbore väzenskej a justičnej stráže ponúkli prácu na inej pozícii.
Nie, už takmer dva roky som vo väznici na pozícii pedagóga. Bachara som robil tri roky.
Áno, moja ambícia je viesť ich inak.
Áno, vidím v tom zmysel, rád by som to robil opäť, je to špecifická forma pastorácie a hlásania Kristovej radostnej zvesti, ktorá ma priťahuje. Mám nádej, že môj prípad dobre dopadne a o nejaký čas budem väzenským kaplánom pod otcom biskupom Rábekom.
Tak by som to nepovedal. Ale nejaké semienko bolo zasiate. Niektorí odsúdení si ma pamätali ako kaplána, aj keď som už bol referentom režimu. Občas som od nich počul aj „Pochválen“.
Že mi bola zakázaná kňazská činnosť za to, že som publikoval knihu.
Úprimne, bolo nejaké šomranie. Ale keď ma sledovali dlhodobejšie, videli a pochopili súvislosti: lebo som na cirkev nenadával a ani som nezakrýval veci a aj teraz som uznal, že som urobil chybu.

Foto: Postoj/Andrej Lojan
Nikto nerobí dokonalé veci. Bol by omyl, keby som sa pozeral na to tak, že som nepochybil svojím krokom. Aj keď za veľkou časťou tej knihy si stojím, porušil som kánonické právo, bez súhlasu ordinára som publikoval knihu a tým som porušil normy KBS z roku 2013.
Suspenziu som bral ako jednu z foriem trestu. Boli možné aj miernejšie tresty.
Áno, mal a robil som na tom päť rokov. Motivovalo ma uvažovanie nad stavom cirkvi a jej problémami. Tento stav je zarážajúci a prekvapujúci. My, ktorí nasledujeme Ježiša Krista, ktorý je láska, popri celibátnych kandidátoch svätíme za kňazov iba vdovcov.
Životné príbehy ľudí sú rôzne. Niekto ovdovel, Boh ho povolal ku kňazstvu a on išiel. Sú také príbehy. Ale musíme v celej univerzálnej Rímskokatolíckej cirkvi postupovať takto, že až keď muž stratí manželku, tak je vhodným kandidátom na kňazstvo? Toto potom nie je o evanjeliovej láske.
V iných denomináciách existuje svätenie ženatých mužov za kňazov alebo ženatí muži sú akceptovaní a prijímaní ako pastori. Ale v prvom rade myslím na gréckokatolíkov, ktorí majú svätenie ženatých.
Aj ja sa nad tým zamýšľam. Rok po mojej vysviacke došlo ku kauze Bezák. Ako novokňaz som bol rozhorčený. Bol som jedným z tých, ktorým sa to nepáčilo.
To je kombinácia mladícko-kňazského nabudenia a snahy vyjadriť otvorene svoj názor. Nie je dobré mlčať o zásadných veciach.
On zvolil iný variant, dal tam viac zo svojho príbehu. Chápete celé dielo tak, že je to rozčesnuté, že ja mám na to iný pohľad ako Mišo?
Vtedy som to tak nevnímal.
Poznáme sa od môjho prvého ročníka v seminári, Mišo bol o dva roky vyššie. Banskobystrický seminár bol v lone hôr a to bol raj pre športovcov seminaristov. Mišo bol športovec a ja trocha tiež. Sadli sme si, zvykli sme spolu vybehnúť do prírody, do hôr či ku krížu, veľa sme sa rozprávali.
Mišo vedel formulovať veci, bol aktívny v seminárnom časopise, je zbehlý v týchto veciach. Keď už sme boli obaja kňazi, tak som ho oslovil, či mi nechce pomôcť s písaním knihy.
Považujem to za nereálne. Ale stojím si za tým, že by mali byť svätení overení ženatí muži – viri probati. Túto cestu budem vždy raziť. Veď sme tu ženatých kňazov mali dvanásť storočí.
Ale názov našej knihy je proti celibátu. Nie je správne zvolený. Tragédia celibátu môže byť jedine tragédiou kňaza, rehoľníka či rehoľnej sestry, ktorí svoj dobrovoľný sľub porušili.
Áno, to platí a ľutujem, že som tam nedal ďalších sto strán o chvále celibátu. Boli tam len krátke zmienky o jeho kráse a hodnote.
Teraz som počas procesu pokánia napísal desaťstranový text o chvále a hodnote celibátu. To mohlo pokojne byť aj v knihe. Teda názov knihy je zvolený zle, je kritikou celibátu a za to sa ospravedlňujem. Nebolo to tak zamýšľané, ale je to už tak a nebudem nad tým špekulovať.
Mali sme zvoliť iný názov. Problémom je skutočne výlučné svätenie vdovcov popri celibátnikoch, o čom je hlavná téma knihy. Ale zrušenie celibátu je oxymoron, je to nezmysel.
Nikde v cirkevných dokumentoch nenájdeme zmienku o nejakom eventuálnom zrušení celibátu alebo oslobodení od celibátu. Nič také, buď je tu celibát, jeho krása a hodnota, alebo téma svätenia viri probati. Pripúšťam ešte slovné spojenie „zrušenie povinného celibátu“. Povinný celibát tu je od 12. storočia, ale celibát je tu od počiatku cirkvi. Ako dobrovoľný sľub, charizma, dar daný od Boha a dobrovoľne vzatý celoživotný záväzok.
„Musíme v celej univerzálnej Rímskokatolíckej cirkvi postupovať takto, že až keď muž stratí manželku, tak je vhodným kandidátom na kňazstvo? Toto nie je o evanjeliovej láske.“Zdieľať
Je to mníšsky princíp – mních dal sľub a rozhodol sa celoživotne pred tvárou cirkvi žiť celibát. Popri tomto bol stav svätenia ženatých presbyterov, episkopov, pápeži mali regulárne ženy a deti. No slovné spojenie „zrušenie celibátu“ je nezmysel. Nemôžeme rušiť to, čo niekto vzal dobrovoľne na seba, jedine vtedy, keď to dobrovoľne poruší.
Keby sme zrušenie celibátu brali doslovne, znamenalo by to aj zrušenie reholí. Aj zdobrovoľnenie celibátu v reholiach a mníšskych rádoch je nezmysel. Oni dobrovoľne sľubujú celibát. V tom je krása cirkvi, že je to dobrovoľné rozhodnutie a prijatie tej charizmy.
V knihe hovorím o modeli ženatých a neženatých diecéznych kňazov tak, ako to majú gréckokatolíci a iné východné cirkvi. Ak chce niekto prijať sviatosť manželstva, ožení sa a potom prijme kňazské svätenie.
Nepresadzujem identicky to, čo je u gréckokatolíkov, ale to, ako to bolo u rímskokatolíkov prvých dvanásť storočí. Kňazom a biskupom mohol byť aj ženatý kandidát. Je to súčasť našej tradície. Som za pluralitu a pestrosť.

Foto: Postoj/Andrej Lojan
Niečo so svätením viri probati a s problematikou svätenia vdovcov. Neviem presne.
Dobre hovoríte. My sme so spoluautorom presedeli dlhé hodiny nad obsahom aj nad názvom. Musel byť stručný a tým sme si uškodili. Teda ja. Takže áno, titulok predáva, ale mne uškodil.
Ten predaj nebol tragický. Pokrylo nám to dosť vysoké náklady. Ale žiaden extra zisk z toho nebol. Distribútor na nás ušil trocha búdu. Hovoril nám, že kniha sa dobre predáva, lebo je to v médiách, tak naliehal, aby sme dali dotlačiť ešte 700 – 800 kusov. A potom to ostalo stáť.
Nemám na výber, musím si priznať, že je zásadná chyba v názve, ale nejaké drobné chyby sú aj v texte a za to sa ospravedlňujem.
(Ticho.) V texte je toho viac. Napríklad v anotácii je napísané, že celibát ako podmienka je hnisajúca rana cirkvi. To nám v nejakom rozhovore vyčítal aj arcibiskup Bezák. Ale je to vytrhnuté z kontextu. Zmysel je, že sa zakázalo svätenie ženatých mužov za kňazov a biskupov. Už by som tam tú vetu nedal.
Možno aj hej, Tatarku obdivujem. Podstatu knihy naďalej hájim a bol som prekvapený, že som to mohol povedať v Luxe a aj teraz to môžem povedať. To o istej slobode v cirkvi svedčí.

„Pozorne a s potešením sledujeme kroky pokánia,“ reaguje Banskobystrická diecéza.
Aj to by som zmenil.
Keby tam pohoršenie nebolo, myslím si, že by to malo šancu. Veci sa však dejú, čas nevieme vrátiť.
Pri bulvári by som rozlišoval, niektorí chcú cirkvi škodiť, ale niektorí majú o tému úprimne záujem a chcú o nej informovať. Je mnoho svetských novinárov, ktorí sú seriózni.
Nemuselo, keby som sa bol hneď ospravedlnil. Musel som si to asi odžiť.
Reagovali len dvaja, pán biskup Rábek a pán biskup Chovanec, pod ktorého ešte stále personálne patrím. Iní biskupi neviem. Bolo mi vytknuté, že som pohoršil kritikou celibátu. Za to prišla suspenzia.
Aj za to, ak sa nemýlim. Vymenili sme si s biskupom Chovancom viacero listov.
Žiadalo sa odo mňa ospravedlnenie za publikovanie knihy.
Aj v médiách.
Necítil som to vtedy tak. Stále som chcel len vysvetľovať, že som nemal úmysel niekoho sa dotknúť a útočiť na veriacich. Dookola som vysvetľoval aj to, že som nechcel kritizovať celibát. Potom sa práve pre tento môj postoj komunikácia prerušila.
Bolo to také zamotané, lebo so mnou nebol vedený riadny súdny proces, keďže som pohoršil. Vtedy dáva cirkevné právo priestor na tzv. mimosúdny trestný proces, zrýchlené konanie, aby sa to pohoršenie nešírilo. A ja som sa preto nestihol odvolať, lebo mi list od pána biskupa síce prišiel do Ústavu na výkon trestu odňatia slobody v Želiezovciach, ale práve vtedy som bol na odbornej príprave v Nitre.
List som preto nemohol prebrať a nestihol som lehotu odvolania. Trval som preto na tom, že som bol diskriminovaný.
Mali sme s Michalom takú webovú stránku, ako je názov knihy, a tam boli listy niektoré zverejnené.
Nie, bola to chyba. Bolo to konfrontačné a ľutujem to.
Áno, hoci biskup je v tomto prvoradý, a to sme si s pánom biskupom Chovancom na rovinu povedali, ale myslel som si, že by mi to mohlo pomôcť.
Na môj prípad sa potom pozrel prefekt Kongregácie pre klérus a odpísal mi sprostredkovane cez pána biskupa, že by som mal vziať späť svoju kritiku celibátu.
Vtedy som si povedal, že sa na tú knihu pozriem ešte raz a inými očami. A vyšlo mi z toho, že objektívne to mohlo niektorých veriacich pohoršiť. Kľúčové bolo to pohoršenie.

Foto: Postoj/Andrej Lojan
Áno.
V jednej chvíli som pochopil, že nemá zmysel pánovi biskupovi Chovancovi vysvetľovať, že ja som nemal úmysel kritizovať celibát, ale prijal som fakt, že som niektorých pohoršil. A za to sa musím ospravedlniť.
Pragmatické by to bolo, keby som po kňazstve išiel ako po nejakej ziskovej záležitosti. Je tam síce trochu vyššia platová trieda pre pozíciu väzenského kaplána, ale za to by mi to nestálo. (Úsmev.)
Odpoviem takto: ja som objektívne viacerých pohoršil a napriek tomu budem teraz len tvrdohlavo zdôrazňovať, že 90 percent knihy je pravdivých? A preto ste ma nespravodlivo potrestali... Budem hrať cirkvou ukrivdeného a nepochopeného trpiteľa a neospravedlním sa biskupovi? Budem síce žiť v celibáte, no budem pracovať v civilnom zamestnaní bez kňazstva. A čo ďalej? Z toho sa treba dostať.
Ale je pravdou, že som musel to verejné pokánie v sebe spracovať. Keby som bol napísal knihu Tragédia povinného celibátu: Mŕtva manželka, tak to obstojí a išiel by som už cez svoje svedomie, keby som sa ospravedlňoval. Lebo ten názov by sedel. No pojem zrušenie celibátu je nezmysel.

Mnohí katolíci, dokonca aj tí najväčšmi veriaci, akoby lámali nad kňazským celibátom palicu. Ako si vysvetliť súčasnú záplavu škandálov?
Áno, ale názov je kľúčový. Názov definuje knihu. A táto kniha nie je beletria, je to odborná kniha, takže tam malo všetko sedieť ako remeň.
Nezbavujem sa viny. Súhlasil som, aby bol celibát v názve.
Dal som tomu voľný priebeh, nech Mišo hovorí v každom médiu, ktoré má záujem. Ja som bol v médiách zriedkakedy, ale áno, nedal som tomu stopku. Bral som to asi tak, že nech sa o knihe a o téme aspoň hovorí. Bol som aj zatrpknutý, keď prišla suspenzia.
Áno, to je pravda.
Možno áno.

Foto: Postoj/Andrej Lojan
Áno, niektorí ma odsúdili, že som už aj ja spadol do „bahna slovenskej cirkvi“. (Úsmev.) To sú však radikálne prúdy mimo cirkvi, veľmi bojovné voči nej, ktoré ma predtým chválili. Nesiem si svoje bremeno a idem si svojou cestou. Mám sa aj za čo kajať a mám aj o čom hovoriť, čo sa týka reforiem v cirkvi a otvárania sa novej evanjelizácii.
Toto neviem, buď bude všetko rásť, alebo zakrnievať. Je to výzva, lebo je tam aj rovina pokory, aj rovina pravdivosti. Je to celoživotná výzva, aby to bolo vyvážené. Mám v sebe túžbu, aby som vedel správne žiť v cirkvi. Urobil som chybu, ale preto nebudem mlčať o nedostatkoch, ktoré v cirkvi sú, a o tom, že radostnú zvesť máme žiť kvalitnejšie a lepšie.
To je od Miša. (Úsmev.) Ale áno, je to v knihe. Je to jedna z možností, lebo počet seminaristov dosť klesá. To však len konštatujem a nehovorím to ako argument na podporu svätenia viri probati.
Áno. Ale cirkev by sa mala obohatiť aj o ženatých kňazov. Ja si neviem predstaviť ani o tisíc rokov, že by v Rímskokatolíckej cirkvi nastalo ženenie sa vysvätených kňazov. Lebo by stratila ten charakter, ktorý má. V takejto forme bude krása celibátu vždy vyzdvihovaná. Verím, že sa raz cirkev otvorí sväteniu ženatých mužov a smrť manželky prestane byť nepísanou podmienkou.
Opäť sme pri pojmoch. Celibát ako dobrovoľná forma nasledovania Krista, ktorú človek prijme po starostlivom dlhoročnom zvážení, je naozaj nekritizovateľná. Je to cirkvou daný príkaz na zdôraznenie vernosti dobrovoľnému záväzku.
„Nesiem si svoje bremeno a idem si svojou cestou. Mám sa aj za čo kajať a mám aj o čom hovoriť, čo sa týka reforiem v cirkvi a otvárania sa novej evanjelizácii.“Zdieľať
Nežime v ilúzii, že by niekedy nejaký pápež skutočne formuloval a vyhlásil, že ruší celibát. V tom by ho kardinálsky zbor zastavil. Zmena však príde v návrate k tradícii svätenia ženatých.
Celibát ako stav je nádherný, Rímskokatolícka cirkev by pre mňa prestala byť sama sebou, keby sa zrušil. Tento stav – v zmysle voľby – je naozaj nekritizovateľný. To ako keby sme mali kritizovať manželstvo.
Áno, ale ja tento termín veľmi nepoužívam. Ja kritizujem nesvätenie ženatých mužov.
Áno, je to stav, ktorý je pre mňa neprijateľný a chcel som ho pomenovať. Sexuálne zneužívanie detí kňazmi je aj v iných denomináciách, ale v takom pomere nie je naozaj nikde. V žiadnom prípade nechcem povedať, že celibát rovná sa zneužívanie detí. V žiadnom prípade. Ale musíme hovoriť o tom, že my rímskokatolíci, ktorí nemáme svätenie ženatých mužov, máme tento zásadný problém.
Vo Francúzsku vyšiel zo zeme Leviathan, tristotisíc obetí za niekoľko desaťročí – to sú hrozné čísla. To nami musí otriasť a musíme sa pýtať, ako ďalej a kde je chyba.
Lenže my z kňazstva vyselektujeme tú časť populácie, ktorá by naplnila zdravú sexualitu v manželstve a žila by aj to kňazstvo. Isto, je úlohou formátorov, aby vyselektovali ľudí s nezdravou sexualitou, ale dosť sa im to nedarí.
Navyše mať pri sebe splodené dieťa je viac-menej otázka inštinktu, týka sa všetkých plodných a je bez kritérií. Kňazstvo je, naopak, výnimočné svojím postavením a týka sa v porovnaní s rodinou mizivého zlomku jej počtu. Kňaz má byť okrem toho morálny vzor.
Lebo zužujeme počet kandidátov na kňazstvo, radikálne ho zužujeme vylúčením ženatých a nedarí sa nám potom vyselektovať tých, ktorí majú nejakú diagnózu alebo sa u nich neskôr prejaví niečo takéto. Nehovorím, že je tam priama kauzalita, ale tým, že radikálne osekáme, kto nemôže byť kňazom, tak potom vyberáme len z veľmi zúženej vzorky a potrebujeme zaplniť tú faru, tamtú faru. Preto sa prešmyknú aj takíto ľudia.
Áno.

Foto: Postoj/Andrej Lojan
Ale stále tu to zdravé prežívanie sexuality u mužov nie je. Táto vzorka mužov v kňazstve ani nie je zastúpená. A stále je to čosi netypické, žiť v celibáte. To je výkon byť bez prirodzeného prežívania sexuality celý život a nesie to v sebe riziko, že to môže buchnúť a aj nezdravo. My sa len spoliehame na to, že celibátnici to dajú. A akosi to mnohí nedávajú.
Lebo homosexuálni kňazi v klére sú. A musíme si to otvorene povedať. Niektorí z nás takto prichádzajú na svet. A pracovné prostredie, kde prevažuje jedno pohlavie, týchto ľudí priťahuje.
Verejne sa ospravedlniť za kritiku celibátu vo svetskom médiu. Lebo som dal pred piatimi rokmi tvrdé vyjadrenie pre TV JOJ.
Napísal som do TV JOJ a aj ma oslovila nejaká pani redaktorka z Banskej Bystrice. Ale nebolo to pre nich zaujímavé. Tak som potom vystúpil v TV LUX.
Mal by som čas svojej dovolenky stráviť v kláštore na duchovno-meditatívnom pobyte, ktorý by bol aj pracovný. Teda že by som si s mníchmi aj fyzicky zamakal. A mojou úlohou bolo aj vyzdvihnúť krásu celibátu.
Nie, trvám na tom, že od prvopočiatku cirkvi je celibát vážený stav. Niektorí sa tak rozhodli dobrovoľne a bolo to tak už za čias Ježiša Krista. Celibátnik bol svätý Ján, ale bol tam aj svätý Peter, ženatý muž. Celibát si cirkev váži, lebo je to perla, o ktorú sa treba starať a chrániť ju. Je to niečo mimoriadne cenné.
Ak sme mali zisk z predaja knihy, tak ten by mal ísť na dobročinné účely. Ale zisk nebol. A bola tam aj podmienka viesť sviatostný život, čo som splnil.
Áno, asi preto sa moje postavenie začalo riešiť. Dostal som podmienky a po ich splnení sa môžem vrátiť do kňazského stavu a slúžiť ako väzenský kaplán.
(Ticho.) Máme si čo povedať. Stretneme sa, už sme si to dohodli, a porozprávame sa ako chlapi, z očí do očí. Teraz je ten vzťah dosť otrasený. Veľa sme toho spolu prežili...
V žiadnom prípade, svoj diel zodpovednosti si nesiem sám.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.