Čo nás učia rozprávky Rozprávkový paradox a kvalifikovanosť hodná úcty

Rozprávkový paradox a kvalifikovanosť hodná úcty
Ilustračné foto: Flickr.com/Jeroen Kransen
Nech žije otvorenosť, ktorej nás múdro učia rozprávky, a nech žije aj odbornosť, ktorá sa získava prípravou a poctivou prácou.
13 minút čítania 13 min
Vypočuť článok
Čo nás učia rozprávky / Rozprávkový paradox a kvalifikovanosť hodná úcty
0:00
0:00
0:00 0:00
Tomáš Šandrik
Tomáš Šandrik
Autor je kňaz, študuje patristiku v Ríme.
Ďalšie autorove články:

Slovo kňaza Koniec sveta, ako ho poznám

Slovo kňaza Lepší ako najsmelšia z predstáv

Slovo kňaza Najvyšší čas začať myslieť na iných

Kde bolo, tam bolo, tam, kde na svetové strany utekali pláne a k výškam sa vzpínali skalné štíty, v časoch, keď v lete bývali silné búrky a v zime padal sneh, bolo raz jedno kráľovstvo.

V ňom v dedinke pod horami žil v jednoduchej chyžke jednoduchý Janko a v jaskyni v hore žil jednohlavý drak. Drak zavše vychádzal z jaskyne, zvlášť keď ho k tomu primal hlad, a vtedy sa kŕmil kunami. Taký drak vie zlopnúť namojveru veľa kún, a preto ich v hore ubudlo. Tie preživšie zas kváril strach z prirodzeného predátora a už nepodnikali cesty do dediny so zámerom záškodníckej činnosti v kurínoch, tak ako sa to od jednej poriadnej kuny očakáva.

Situáciu sa rozhodol vyriešiť náš jednoduchý Janko: šarkana premôže, zoberie si princeznú za manželku a budú žiť šťastne až do smrti a až dovtedy budú pred smelými kunami chrániť bezbrannú hydinu na svojom statku.

Plán bol dokonalý, aj keď narýchlo ukutý. Dokonalý a ukutý však nebol Jankov meč, to len z latky vystrúhaná atrapa, prilba taktiež žiadna, iba kýblik na hlave. Ale odvaha, tá mu nechýbala a mládenec sa viac s chrabrosťou než so zbrojou vydal na cestu do hory za drakom.

Ach, už sa videl s princeznou po svojou boku! Zatiaľ pri ňom cupká iba psíča, ale keď premôže draka, to bude! Princezná sa do neho isto zaľúbi. Takto uvažujúc, prišiel chrabrý hrdina k jaskyni. Tu psíča zakňučalo a so stiahnutým chvostom zutekalo kadeľahšie, lebo zacítilo prvý závan pachu z draka. Janko zase pocítil prvý závan strachu z draka, no Janko nie, on nezdupkal. Napravil si vedierko a chopil sa svojho meča. Vypol hruď, vztýčil hlavu a pevným krokom zamieril do dračieho dúpäťa.

Kamenným tunelom zostúpil do nory a tam zočil draka, zvinutého v pokojnom spánku v kúte priestrannej jaskyne. Janko si, posmelený pohľadom na ležérne pohodeného protivníka, odkašľaním vyčistil hrdlo a zavolal: „Vstávaj!“ Nič.

Janko drievkom v ruke klepal po skale a znova: „Vstávaj!“ Drak precitol, zbadal Janka, rýchlo vstal a vychrlil oheň. Mládenec skočil nabok, stihol sa skryť sa balvan. Oškvŕknuté vedierko sa odkotúľalo k stene a tam ďalej dymilo. Janko sa nadýchol, nebojácne vystúpil spoza skaly, chcel sa rozbehnúť oproti nevrlej oblude, ale ona mrštne priskočila.

Ľúta saň, tá zúrivá beštia chňapla a Janka prežrela, na jedenkrát prehltla. Zvinula sa na zemi a ďalej pokračovala v pokojnom spánku. Zazvonil zvonec a rozprávky je koniec.

„Rozprávka nás učí, že vysoké kvality môžu prejaviť aj nenápadní, tí v kúte, tichí, znevýhodnení a podobne.“Zdieľať

Ak ste po prečítaní tejto kvázi rozprávky nadvihli obočie, je to úplne v poriadku. Rozprávka by sa totiž mala končiť inak a sme zvyknutí čakať v nej niečo, čo by sme mohli nazvať rozprávkový paradox: taký drak napokon nepochodí najlepšie, no neporazí ho rytier v zbroji, ale udatný paholok v onuciach, hádanky všelijakých fantazijných bytostí nevyriešia najstarší potomkovia, ale zaznávaný benjamín, princ si nevyberie za manželku ani jednu z vydajachtivých mladých dám, ale devu, ktorá sa môže tešiť z maličkostí v živote, no z atraktívneho statusu v spoločnosti príliš nie.

K funkcii rozprávky a k rozprávke ako žánru by vedeli veľa pútavých vecí povedať odborníci napríklad na literatúru, etnológiu. Mne sa iba čisto laicky páči uvažovať, že rozprávky nás skrze paradox, ktorý v sebe nesú a ktorý v nich pôsobí tak sympaticky, možno chcú naučiť veľkej múdrosti a postoju k životu: všetko to môže byť inak, ako by sme čakali, a preto je lepšie byť opatrný, aby sme o ľuďoch nerobili priveľmi rýchle závery.

Jednoducho povedané, aby sme neškatuľkovali: aj tí, ktorí majú tie najnepriaznivejšie podmienky a musia čeliť nepriazni života v najrôznejších podobách, môžu prejaviť tie najväčšie kvality.

Zdá sa mi, že sa k tomu pre ďalšie spresnenie dá povedať aj toto: rozprávka komunikuje, že ľudí netreba priebežne odpisovať a škatuľkovať, lebo napríklad o to posledné sa podelí paradoxne ten, kto má málo, a nie ten, kto má hojnosť, no netreba sa ponáhľať a formulovať z toho také všeobecné pravidlo, že by bohatý mal byť vždy lakomý a že chudobný vždy rozdá aj posledné.

To by znamenalo nečakať už nič dobré od konkrétnych ľudí a upadnúť tak do čierno-bieleho videnia sveta, pred ktorým nás rozprávka vo svojom paradoxe chce vystríhať. V reálnom živote to totiž môže byť celkom pokojne tak, že majetný človek je veľmi štedrý a pomáha.

S jednoduchým Jankom to teda netreba vopred zabaliť, lebo je to on, kto bude čeliť drakovi, a nie rytier, do ktorého by väčšina akosi prirodzene vkladala nádeje. Rozprávka, zdá sa mi ako neodborníkovi, si však nekladie za cieľ riešiť podrobnosti stretu hrdinu a beštie, a tak Janko porazí draka hoci aj s jednoduchým palošom, čo dá možno viac vyniknúť odvahe, ktorá Jankovi na rozdiel od úctyhodného šľachtica nechýba.

Tak sa postupne dostávame k ďalšej rovine, ktorá sa mi zdá veľmi dôležitá. Rozprávka nás učí, že vysoké kvality môžu prejaviť aj nenápadní, tí v kúte, tichí, znevýhodnení a podobne. Rozprávkový paradox spočíva v tom, kto sa hrdinom stane, nespočíva v tom, ako hrdina draka premôže: dovolím si tvrdiť, že keby draky existovali skutočne, odvážni drakobijci, nech by už pochádzali z akýchkoľvek pomerov, by na ich pacifikovanie potrebovali okrem odvahy aj čosi viac ako triesku v ruke.

„Veľké ľudské hodnoty, a teda aj otvorenosť, triezvy pohľad na skutočnosť a zodpovednosť v príprave, musia byť kresťanmi úplne jednoznačne oceňované a vyhľadávané.“Zdieľať

Rozprávky nás teda učia, aby sme boli realisti – aby sme nevideli svet čierno-bielo, ale s otvoreným srdcom hľadali potenciál aj tam, kde väčšina ohrnie nosom a mávne neveriacky rukou. Ako rozumní ľudia potom však vieme, že potenciál, ukrývajúci sa na tých najrôznejších miestach, treba rozvíjať a nespoliehať sa, že život je rozprávka, kde sa veci riešia mávaním prútika, zázračnými odvarmi alebo zázrakmi na počkanie.

Na to, aby si niekto poradil s drakom, problémom, komplikovanou otázkou, musí byť naozaj pripravený. Nestačí spoliehať sa na rozprávkový paradox a posunúť ho aj do roviny, v ktorej neplatí: nikto by neveril, že môžem poraziť draka, poberiem odvahu, ale nepripravím sa, ani meč si nevezmem a čakám rozprávkový koniec. Rozumne sa dá očakávať, že nepríde. A to platí v každej oblasti.

Veľký hudobný talent môže vzísť paradoxne z rodiny, kde všetci pri speve produkujú podladené tóny, ale bez cvičenia a skúšok sa virtuózom nestane. Napokon aj slovo virtuóznosť – bravúrnosť v činnosti, schopnosť vykonať niečo technicky veľmi dobre – vyjadruje tento koncept, je odvodené od latinského virtus, čo pôvodne označovalo určitú schopnosť alebo perfektnosť a bolo akýmsi latinským ekvivalentom gréckeho areté, schopnosti veci, zvieraťa alebo človeka vykonať dobre svoju úlohu.

Neskôr tieto slová, virtusareté, vo filozofii a v teológii dostali aj etický a morálny význam a odvodeniny slova virtus označujú v neorománskych jazykoch cnosť v jej morálnom rozmere, vypestovaný návyk konať dobro, doteraz.

Veľké ľudské hodnoty, a teda aj otvorenosť, triezvy pohľad na skutočnosť a zodpovednosť v príprave, musia byť kresťanmi úplne jednoznačne oceňované a vyhľadávané.

Som presvedčený, že ako kresťania musíme byť zo samej povahy viery veľkými realistami, ľuďmi, ktorí žijú rozprávkový paradox: musíme mať oči a srdce otvorené, byť si vedomí, že potenciál môže driemať všade.

Ako správni realisti ho potom potrebujeme rozvíjať, byť milovníkmi odbornosti a jej zapálenými podporovateľmi, nemôžeme byť ľuďmi, ktorí len tak na poslednú chvíľu očakávajú zázračné zvraty a rozuzlenia situácií, ktoré sa kompetentne mali riešiť už dávno. Áno, veríme, že Pán je pri nás a dôverujeme v jeho pomoc, nežijeme praktický ateizmus, len chcem poukázať na to, že rozdiel medzi dôverou a naivitou je veľmi podstatný a oprávnene budí rozpaky, keď sa zamieňajú a z tej druhej sa nebodaj ešte robí čnosť.

No veď si len predstavte – môžem napríklad niekomu profesionálne vyčistiť zapálené koreňové kanáliky zuba, ak som nikdy nedržal v ruke zubnú vŕtačku? Zobrať napriek tomu do rúk stomatologické nástroje a pustiť sa do zákroku s tým, že pripúšťam možnosť úspešného záveru, to je naivita a nie dôvera v Božiu pomoc.

Nie je bez dôvodu, že prosíme o pomoc Božieho Ducha vtedy, keď začíname nejakú prácu: tak sa s týmto úmyslom modlievame Veni Sancte Spiritus – Príď, Duchu Svätý – napríklad na začiatku akademického roka, aby nás sprevádzal a pohýnal robiť, čo treba. Nie je to tak, že sa modlíme Exstingue Sancte Spiritus – Has, Duchu Svätý – pred skúškami na konci akademického roka, aby na poslednú chvíľu zázračne zasahoval, keď nám horí za pätami, lebo sme celý čas nerobili, čo sme mali.

Medzi liturgickými modlitbami máme v tomto smere tiež jednu veľmi výrečnú: „Pane, predchádzaj naše konanie svojím vnuknutím a sprevádzaj ho svojou pomocou, aby sme všetky podujatia s tebou začínali a s tvojou pomocou i dokončili.“

A tak nech žije realizmus a otvorenosť, ktorým nás múdro učia rozprávky cez svoj paradox, a nech žije kvalifikovanosť a odbornosť, ktoré sa získavajú usilovnou prípravou a poctivou prácou. Nech sú oceňované a vyzdvihované a dal by Pán, aby sme chápali, že kresťanská viera ich nepopiera, ale, naopak, vyžaduje.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
drak
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť