Slovo kňaza Môže buditeľ zaspať?

Môže buditeľ zaspať?
Ilustračné foto: Flickr.com/Cezary Borysiuk
Ján je vrátnikom, ktorý pustí do seba iba Božie prísľuby. Sám je prebudený, a preto zobúdza iných.
8 minút čítania 8 min
Vypočuť článok
Slovo kňaza / Môže buditeľ zaspať?
0:00
0:00
0:00 0:00
Rudolf Smoter
Rudolf Smoter
Autor je kňazom Košickej arcidiecézy. Absolvoval štúdium žurnalistiky v Ríme. Má rád periférie a venuje sa filmovej kritike i prepojeniu viery s kultúrou.
Ďalšie autorove články:

Slovo kňaza Ples núl

Slovo kňaza Trápenia introvertnej peňaženky

Slovo kňaza Učitelia bezdomovci

V Markovom evanjeliu, ktoré bude pred nami otvorené nasledujúci liturgický rok, sa málo hovorí o Bohu. Neobsahuje veľa ponaučení o ňom, ako to nachádzame napríklad v 6. kapitole u Matúša. Prečo také mlčanie o Bohu? Prečo sa o ňom hovorí tak málo?

Marek píše evanjelium pre katechumenov, teda tých, čo sa pripravujú na krst. Sú v situácii, keď nebolo vhodné príliš veľa hovoriť o Bohu, aby nevzniklo nedorozumenie. Ľudia v tom čase prichádzali do kresťanskej komunity z pohanstva, kde sa až príliš často bralo do úst božstvo, ale zmiešané s mágiou a poverčivosťou.

Takýmto ľuďom je o Bohu ťažšie rozprávať ako ateistom, lebo vedia ľahko prekrútiť slová o Bohu podľa svojej optiky. Tak ako lekár radšej bude rozprávať s medicínsky nevzdelaným človekom, ktorý sa rád nechá poučiť, ako s tým, ktorý prichádza k nemu s vytlačenými papiermi od dr. Googla a pán v bielom plášti mu má iba potvrdiť jeho teórie.

Prvým z pätnástich hlavných textov v Markovom evanjeliu je ten dnešný. V ňom Boh vyvíja záhadnú iniciatívu, keď posiela pred sebou posla. Niečo sa deje a Boh v tom dianí prichádza, približuje sa z vlastnej iniciatívy. Vstupuje do našej reality, skúsenosti a komunikuje s nami prostredníctvom Syna.

To v nás vyvoláva pocit očakávania a prípravy. Presne ako v katechumenovi, ktorý možno na začiatku nepoznal definície a správne odpovede. Ale vedel to, že Boh sa ho vie zmocniť, prehovoriť k nemu a približuje sa k človeku z vlastnej iniciatívy. Nebo a zem sa spájajú v tomto priateľstve.

Taký je začiatok evanjelia, čiže dobrej, radostnej správy. Božia iniciatíva je vždy dobrá a radostná. Preto sa v Advente radi vraciame ku Gabrielovmu pozdravu v Nazarete: Raduj sa, milosti plná... Plán s Máriou je radostný. Možno aj preto sme pred týždňom boli pozvaní stať sa vrátnikmi svojho srdca.

Vrátnik v robote nespí. Kontroluje vstupy a výstupy vo firme. Toto robíme vtedy, keď nespíme na vrátnici srdca, ale kontrolujeme vstupujúce myšlienky. Zelenú majú tie, ktoré sú v súzvuku s evanjeliom. Dobré a radostné.

Každý z nás má v sebe niečo nefungujúce, čo bráni vstúpiť evanjeliu. Stačí povedať malému dieťaťu, že má veľa hračiek a mohlo by sa o ne podeliť s ukrajinskými deťmi. Jeho prvá reakcia je jasná: Všetky sú moje! Tým dieťaťom sme vtedy, keď dávame prednosť svojim pocitom ohrozenia a nie evanjeliu.

Iným dieťaťom je Ján Krstiteľ. Dieťaťom Otca. Ostal zamilovaný do piesku. Z malého pieskoviska prešiel na púšť. Tam berie vážne Bibliu. V Malachiášovi je ohlásený predchodca Pánovho dňa. V Izaiášovi je to kričiaci hlas, ktorý pripravuje cesty pre Pána. Ján oboch prorokov spája. Je vrátnikom, ktorý pustí do seba iba Božie prísľuby. Sám je prebudený, a preto zobúdza iných.

Pripraviť sa znamená zobrať do úvahy pravdu o nás, náš život bez prikrášľovania a zbytočných dekorácií. Vidieť život z pohľadu púšte, kde je len piesok, vietor a slnko. V takejto klíme vystupuje askéta, ktorý svoju energiu vydáva pre Pána. Takto spoznáva s väčšou jasnosťou prichádzajúceho Boha, jeho nepáliaci milosrdný pohľad, vánok jeho lásky a srdce pretekajúce vodou života.

„Ak budeme pestovateľmi rastlín lamentácia a viktimizmus, začneme žiarliť na iných, ktorí sa nám zdajú viac obdarovaní.“Zdieľať

K Jánovi prichádza akoby celá krajina. Priťahuje, lebo má bohatstvo pre všetkých. Má pre nich uistenie, že môžu žiť v priateľstve s Bohom. Pán sa nepomýlil, keď nás stvoril. Nie sme chybou v programe ani druholigoví športovci. Ako hovorieval don Andrea Santoro, zabitý taliansky misionár, Boh nemiluje všetkých, ale miluje každého. Cítiť v tom rozdiel.

Kto uveril mariánskemu a janovskému „raduj sa“, ľudia si to všimnú. Ak budeme pestovateľmi rastlín lamentácia a viktimizmus, začneme žiarliť na iných, ktorí sa nám zdajú viac obdarovaní. Preto sa dnes finančne darí všetkým plastickým klinikám a právnikom...

Vraj dokonalé telo produkuje šťastných ľudí. Matka Tereza, maličká, zhrbená, vráskavá a stará, nemala nič zo sexsymbolov dneška. A predsa bola zdrojom neutíchajúcich nápadov, inšpirácií a pozitívnej energie, ako to dosvedčujú ľudia, ktorí sa s ňou stretli. To preto, lebo rovnako uverila slovám archanjela Gabriela, že Pán je s ňou.

Český publicista a psychiater Cyril Höschl v nedávnom rozhovore pre týždenník Reflex ponúkol čitateľom recept, ako odstraňovať v živote strach pred novou realitou, keď sa nestačí vymedzovať bulvárnym delením na „my a oni“, čo radi využívajú slovenskí populisti. Tvrdí, že osobné puto je najlepším rozpúšťačom predsudkov a agresie.

Potvrdzuje to na príklade vietnamskej menšiny, ktorá si zažila ponižovanie či okamžité tykanie od českej väčšiny a dnes je už sebavedomá a akceptovaná ako rovnoprávna. Keď sa vytvorili osobné putá, zrazu zmizla nevraživosť a podceňovanie. Niečo podobné sa odohráva, keď sa vyznávač pravicových extrémistov zamiluje do Rómky a zrazu sa vyparí dôvod, pre ktorý nenávidel celú jej komunitu.

Ako sa vyriešia terajšie vojenské konflikty alebo rodinné spory? Keď sa objavia putá priateľstva a osobný kontakt medzi znepriatelenými krajinami. Keď Rusi a Ukrajinci zoberú vážne svoj krst, v ktorom sa stali deťmi spoločného Otca.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Ján Krstiteľ Matka Tereza Biblia Andrea Santoro Cyril Höschl Duchovný život
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť