Svätý Otec sa v nedeľu popoludní vrátil do Vatikánu zo štvordňovej návštevy Luxemburska a Belgicka.
V krátkom čase to bola už druhá apoštolská cesta – v prvej polovici septembra absolvoval až 12-dňovú návštevu Indonézie, Papuy-Novej Guiney, Východného Timoru a Singapuru.
Počas spiatočného letu približne 20 minút odpovedal na novinárske otázky, ktoré smerovali k udalostiam uplynulých dní.
Jedným z najsledovanejších bodov pápežovho programu bola návšteva hrobu bývalého belgického kráľa Baudouina, ktorý v roku 1992 na 36 hodín abdikoval, aby nemusel podpísať zákon o legalizácii potratov. V prítomnosti kráľovského páru Filipa a Matildy Svätý Otec ocenil odvahu ich predchodcu.
Na konci záverečnej omše, ktorá sa konala na bruselskom štadióne nesúcom meno po tomto kráľovi, František dokonca vyhlásil, že bude iniciovať proces Baudouinovho blahorečenia, „nech jeho príklad muža viery osvieti vládcov“.
„Niektorí to vnímali ako politické zasahovanie do demokratického života Belgicka. Proces beatifikácie kráľa je totiž spojený s jeho postojmi. Ako zosúladiť právo na život, obranu života s právom žien na život bez utrpenia?“ znela jedna z novinárskych otázok, na ktorú pápež odpovedal, že ženy majú právo na život – na svoj život aj život svojich detí.
„Nezabudnime však povedať toto: potrat je vražda. Veda hovorí, že v prvom mesiaci od počatia sú už sformované všetky orgány. Zabijete ľudskú bytosť. A lekári, ktorí sa na to prepožičiavajú, sú – dovoľte mi povedať to slovo – nájomní vrahovia,“ vyhlásil František s tým, že aj keď sa to mnohým nepáči, je to pravda, o ktorej nemožno diskutovať.
K postaveniu žien smerovala aj ďalšia otázka, keďže pápež počas návštevy Katolíckej univerzity v Louvain/Leuvene čelil kritike zo strany vedenia aj samotných študentov za svoj konzervatívny pohľad na úlohu žien v spoločnosti.
František sa v odpovedi najprv ohradil proti tomu, že univerzita si svoje kritické stanovisko pripravila vopred, skôr ako by si ho vypočula. „Nie je to morálne,“ konštatoval pápež a následne zopakoval niekoľko svojich myšlienok, ktoré vyjadril aj v príhovore na univerzitnej pôde.

„Vždy hovorím o dôstojnosti žien a v tomto kontexte som povedal niečo, čo nemôžem povedať o mužoch: cirkev je žena, je to Ježišova nevesta. Zmužšťovanie cirkvi, zmužšťovanie žien nie je ľudské, nie je to kresťanské. Žena má svoju vlastnú silu,“ uviedol Svätý Otec a dodal: „Tomu sa nedá rozumieť... Vidím však, že je tu tupá myseľ, ktorá o tom nechce počuť.“
Zdôraznil tiež, že žena je v spoločnosti rovná mužovi, no v cirkvi je mu v istom zmysle nadradená, keďže mariánska služba je dôležitejšia ako petrovská.
Na univerzitnej pôde k tejto téme navyše povedal, že „to, čo charakterizuje ženy, to, čo je skutočne ženské, nie je vecou konsenzu alebo ideológií. Dôstojnosť ako taká nie je zakotvená v zákonoch napísaných na papieri, ale v prirodzenom zákone zapísanom v našich srdciach“.
Novinári sa vo svojich otázkach nevyhli ani problematike sexuálneho zneužívania v cirkvi, keďže táto téma rezonovala počas celej apoštolskej cesty.
František zopakoval, že obetiam musí byť poskytnutá všetka možná pomoc vrátane finančného odškodnenia, páchatelia musia byť potrestaní, a prípady ututlávania označil za hanbu.
V Belgicku sa pápež stretol aj so samotnými obeťami zneužívania a počas záverečnej nedeľnej bohoslužby zdôraznil, že v cirkvi nie je miesto pre zneužívanie. „Žiadam všetkých: nekryte zneužívanie! Žiadam biskupov: nekryte zneužívanie! Odsúďte zneužívateľov a pomôžte im vyliečiť sa z tejto choroby zneužívania. Zlo nemožno ukrývať,“ apeloval Svätý Otec.
Téme zneužívania cirkvi František čelil hneď po svojom prílete, keď ju pri úvodnom stretnutí otvoril premiér Alexander de Croo aj kráľ Filip.
„Túto pohromu cirkev rieši s rozhodnosťou a pevnosťou, vypočúva a sprevádza zranených a realizuje rozsiahly preventívny program na celom svete,“ reagovala hlava Katolíckej cirkvi a dodala: „Cirkev sa musí hanbiť a prosiť o odpustenie a snažiť sa túto situáciu riešiť s kresťanskou pokorou. A vytvoriť všetky podmienky, aby sa to už neopakovalo.“

Agentúra CNA pripomenula, že Katolícka cirkev v Belgicku aj v dôsledku sexuálnych škandálov kléru čelí výraznému poklesu dôveryhodnosti. V roku 2022 sa k nej prihlásila len polovica obyvateľstva, čo znamená pokles o 16 % v priebehu jedného desaťročia.
Ešte nižšou je návšteva bohoslužieb – aspoň raz mesačne prichádza do kostola len necelých deväť percent belgických katolíkov.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.