Japonský architekt: Gaudí ma priviedol ku katolíckej viere

Včera pápež Benedikt XVI. posvätil slávny chrám Antonia Gaudího Sagrada Familia a povýšil ho na baziliku minor. Hlboká symbolika Gaudího architektúry odrážajúca jeho katolícku vieru uchvacuje nielen znalcov umenia. Práce na tomto stále nedokončenom chráme priviedli k Bohu aj japonského architekta Etsura Sotoa.

„Začal som sledovať Gaudího, aby som sa naučil byť sochárom. Až som pochopil, že pre dosiahnutie tohto cieľa sa musím pozerať tam, kde sa pozeral on,“ povedal Sotoo (na obr.), ktorý na výstavbe chrámu pracuje od roku 1978, v rozhovore pre včerajšie vydanie vatikánskeho denníka L´Osservatore Romano. „Pracujúc na Sagrada Familia som začal pociťovať hlbokú potrebu poznať zmysel katolíckej symboliky, ktorú mi odovzdal, pretože jeho architektonické idey sú zrodené z jeho viery.“

O neprekonateľnom katalánskom architektovi je známe, že bol hlboko veriacim človekom a v súčasnosti prebieha proces jeho blahorečenia. „Osobne som ho nepoznal, ale môj otec, ktorý s ním mal dočinenia od roku 1914 ho obdivoval a priamo povedal, že bude svätým,“ povedal agentúre Zenit súčasný hlavný architekt Sagrada Familia Jordi Bonet i Armengol.

Podľa Sotoa je jedným z Gaudího testamentov pozvanie klásť si otázky o dobre a zle. Návštevníkov chrámu k tomu vyzýva aj Ružencový portál, nazývaný tiež kaplnka pokušení, pretože po jeho pravej a ľavej strane sú stvárnené pokušenia moci a peňazí. Diabol podľa Sotoa ľudí zvádza, aby vzali do rúk bombu, zničili tento nespravodlivý svet a vytvorili nový. „Je to pokušenie chcieť zmeniť svet prostredníctvom násilia. Gaudí na sebe samom pocítil dôsledky tohto násilia, keďže žena, ktorú miloval zomrela v barcelonskom divadle po bombovom útoku,“ hovorí Sotoo.

Obaja architekti sa zhodujú, že Gaudí nepotreboval vymýšľať nové architektonické postupy, pretože všetko nachádzal v prírode. „Toto som sa naučil od Gaudího: nič nevynaliezal, používal existujúce modely a vždy sa usiloval stvárniť moment života,“ vraví Sotoo. „Hovoril, že architektúra musí byť živá a že život sa prejavuje farbou a pohybom,“ konštatuje hlavný architekt Bonet. „Centrálnu loď Sagrada Familia navrhol ako les, v ktorom lúče zostupujú zhora.“ Sotoo k tomu dodáva, že využívaním motívov lístia a ovocia chcel Gaudí vyjadriť, že tak ako sa plody rodia vďaka slnečnému svetlu prijímanému lístím, tak aj Božie slovo oživuje dejiny ľudstva.

Na otázku, kedy možno predpokladať dokončenie chrámu, architekt Bonet odpovedal. „Chce to určite ďalších desať alebo dvanásť rokov. Keď túto otázku kládli Gaudímu, odpovedal: ,Môj klient nemá naponáhlo.´“

Foto: gaudiclub.com

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo