Nájsť si čas

Nájsť si čas

Biblia. Ilustračné foto: flickr.com/fourbyfourblazer

Možno sa to zdá zvláštne vzhľadom na všetky voľnočasové aktivity, ktoré existujú v modernom svete, no dnes už nie je také ľahké vyhradiť si každý deň čas na modlitbu, štúdium Písma či čítanie dobrej katolíckej knihy.

Nájsť si takýto čas nevyhnutne znamená vzdať sa niečoho iného. Preto musíme počas dňa neustále súdiť, nakoľko je niečo dôležité pre našu spásu. Podporuje to našu spásu alebo jej to bráni? Dobré na tom je to, že čím viac robíme správne rozhodnutia a čím častejšie skrátka spravíme krok a rozhodneme sa, tým ľahšie sa nám rozhoduje pre správnu vec.

Hovorím „našu“, lebo nejde len o našu vlastnú spásu. Nesieme so sebou všetkých ostatných. Pravda, keď treba nakŕmiť či prebaliť bábätko, zaiste je na čele zoznamu. Len čo je však už o každého postarané, obvykle máme určitý voľný priestor: päť minút tu, päť minút tam. Vzdajme sa televízneho programu, nečítajme podradné noviny, nepresurfujme celý život na internete. A na tieto chvíle sa môžeme pripraviť. Niekto má modlitby napísané a rozmiestnené po dome. A keď má pár chvíľ, jednu si prečíta.

To len na začiatok. Mohli by sme si tiež dať tú námahu a mať po dome sošky či ikony obľúbených svätých spolu s nejakými ich modlitbami. Hovorím ich modlitbami, lebo až kým nebudeme veľmi pokročilí, budeme potrebovať modlitby, o ktorých Cirkev vie, že sú teologicky správne. Modliť sa za nové Porsche či za urobenie skúšky je čosi celkom iné. Alebo čo takto mať pripravených niekoľko skutočných hymnov, na papieri, nie nevyhnutne, aby sme ich spievali nahlas, ale vždy v duchu?

Len čo si zvykneme pravidelne čítať Písmo, môžeme začať kdekoľvek a vieme, že sme v spoločenstve so všemohúcim Bohom a jeho Cirkvou. Zdieľať

Svoj čas zušľachtíme okrem skutkov lásky čítaním Písma. Môžeme mať otvorenú Bibliu niekde, kde sa jej nič nestane (a na nej veľké ťažidlo), a až budeme mať pár minút, môžeme si z nej pár veršov prečítať. Samozrejme sa pre to asi budeme musieť veľakrát vedome rozhodovať, kým si skutočne nevypestujeme tento návyk. Postupne však zistíme, že slová Písma vyjadrujú naše najhlbšie myšlienky. Potom príde rad na to, aby Písmo hovorilo k nám. Začneme si uvedomovať, že sme súčasťou spoločenstva vyvoleného Bohom, plného jeho Ducha, ktoré sa rozprestiera vekmi, presahuje hlboko do nášho života a do všetkých našich skutkov.

Na začiatok sú výborným miestom žalmy, lebo Cirkev ich pozná ako skutočné modlitby a počas dvoch tisícročí ich intenzívne používa. Iným zaujímavým spôsobom, ako začať, je čítať novozákonné podobenstvá. Len čo si zvykneme pravidelne čítať Písmo, môžeme začať kdekoľvek a vieme, že sme v spoločenstve so všemohúcim Bohom a jeho Cirkvou. Budeme sa učiť, čo je dobré a pravdivé – čosi, čo nikdy nie je zbytočné.

Stačí sa len pozrieť a tiež zistíme, že si dokážeme nájsť čas aj na skutky lásky. Zjednocujeme sa s Kristom a ten skrze nás koná prostredníctvom našej lásky. Napríklad by sme mohli začať posilňovaním svojich vzťahov so všetkými v našom dome nezištnými prejavmi svojej lásky. Podstatná je nezištnosť. Nezištné konanie zmení po troche nás i svet okolo nás.

Tento proces musí znamenať, že dozrieme na milosrdného Samaritána, no možno zájde i ďalej a budeme konať také jednoduché skutky, ako že sa pomodlíme za niekoho, koho uvidíme pri semafore. Modliť sa pri šoférovaní by som však neodporúčal. Ak jazdíme každú sekundu naozaj pozorne, je to ozajstná služba ostatným na ceste. Toto je náš skutok lásky za volantom.

Rozhodnutie „vzdať sa niečoho“, aby sme získali čas, siaha oveľa ďalej než vypustiť niektoré činnosti, aj keď sa tomu nedá vyhnúť. Znamená to aj odučiť sa opačné kultúrne hodnoty. V materialistickej kultúre je napríklad „čas“ na konzum, míňanie peňazí na zábavu a kupovanie vecí. Byť človekom znamená i to, že všetci musíme vykonávať veľa väčšinou zbytočných činností. A na troche nevinnej zábavy nie je nič zlé. Väčšmi sa však podobáme Kristovi vtedy, keď svoj čas využívame na službu iným ľuďom a Bohu.

V čase, keď tradičné médiá a internet už nie sú vo všeobecnosti spoľahlivým zdrojom informácií, to, čo by sa mohlo zdať ako neškodná zvedavosť, nás môže naplniť klamstvami. Zdieľať

A sú aj iné veci, ktorých je ešte nutnejšie vzdať sa, napríklad riskantné správanie, ktoré dnes, žiaľ, mnohí v Amerike považujú za „zábavu“. Najzjavnejším problémom je nadmerné pitie. Čo však nadmerné pozeranie či surfovanie, len dva čudné javy, ktoré vidíme šíriť sa po celej krajine? Nadmerná konzumácia alkoholu či drog má možno bezprostrednejšie zlé následky, to však neznamená, že iné závislosti sú menej nebezpečné.

A v čase, keď tradičné médiá a internet už nie sú vo všeobecnosti spoľahlivým zdrojom informácií, to, čo by sa mohlo zdať ako neškodná zvedavosť, nás môže naplniť klamstvami. Ako ste si asi všimli, médiá sa museli stať akoby jačavejšími a hysterickejšími, aby získali našu pozornosť a zvýšili svoj podiel na trhu. Keď budeme tráviť viac času v rozhovore s jediným pravým Bohom a pokojne rozjímať nad skutočnou pravdou, nielenže nás to dovedie do večného života, ale i k plnšiemu životu v tomto svete.

Keď sa raz minúta pominie, už sa nikdy nevráti. Preto sa vedome odhodlajme, že sa budeme skutočne dobre rozhodovať, ako využijeme svoj obmedzený čas tu na zemi. Tieto rozhodnutia majú večné dôsledky.

P. Bevil Bramwell OMI PhD 
Autor je bývalý dekan na Catholic Distance University. Naposledy napísal knihu John Paul II's Ex Corde Ecclesiae: The Gift of Catholic Universities to the World (Konštitúcia Jána Pavla II. Ex corde Ecclesiae: Dar katolíckych univerzít svetu).

Pôvodný text: Finding Time.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo