Láska v pravde: Benediktov príspevok ku katolíckej sociálnej náuke

Láska v pravde: Benediktov príspevok ku katolíckej sociálnej náuke

Foto - TASR/AP

Pred desiatimi rokmi publikoval Benedikt XVI. svoju jedinú sociálnu encykliku Caritas in veritate – Láska v pravde.

Pápež z Bavorska ju plánoval vydať pri príležitosti 40. výročia sociálnej encykliky Pavla VI. Popolorum progressio z roku 1967. O motívoch, ktoré ho k tomu viedli, Benedikt XVI. v Caritas in veritate napísal:

„Rád by som vzdal hold a uctil si pamiatku veľkého pápeža Pavla VI. tým, že sa vrátim k jeho náuke o integrálnom ľudskom rozvoji, a v línii, ktorú načrtol, ju budem aktualizovať na podmienky súčasnosti. Tento proces aktualizácie sa začal encyklikou Sollicitudo rei socialis, ktorou si Boží sluha Ján Pavol II. chcel pripomenúť encykliku Populorum progressio dvadsať rokov po jej zverejnení“ (8).

Benediktove plány vydať sociálnu encykliku v roku 2007 prekazila práve vypuknutá hospodárska kríza. Pápež a jeho poradcovia, teda kardinál Renato Raffaele Martino, biskup Reinhard Marx, Stefano Zamagni, Ettore Gotti Tedeschi a ďalší, potrebovali ešte celé dva roky, aby encyklika Caritas in veritate majstrovsky reflektovala príčiny a výzvy najnovšieho ekonomického vývoja vo svete.

Caritas in veritate nesie pápežský podpis z 29. júna 2009. Aby to nebolo málo, problémy s prekladom jej textu do latinčiny posunuli jej vydanie na 7. júla 2009, deň pred vtedajším vrcholným stretnutím skupiny G8 – teda ôsmich najvyspelejších krajín sveta v talianskom meste Aquila. A tak Benediktova sociálna encyklika dosiahla včas mocných tohto sveta. A novému americkému prezidentovi Barackovi Obamovi, ktorý o tri dni neskôr prišiel na svoju prvú prezidentskú návštevu do Vatikánu, mohol pápež osobne venovať čerstvo vytlačený exemplár svojej sociálnej encykliky.

Posolstvo lásky v pravde

Na pozadí aktuálneho hospodárskeho vývoja vo svete Benediktova sociálna encyklika Caritas in veritate pripomína: „Kríza nás zaväzuje prehodnotiť našu cestu, stanoviť nové pravidlá, nájsť nové formy angažovanosti, zamerať sa na pozitívne skúsenosti a odmietnuť negatívne“ (21). 

V centre pokroku musí byť neustále človek a jeho celkový rozvoj: „Rád by som pripomenul všetkým, čo sa snažia obnoviť profil ekonomického a sociálneho poriadku sveta, najmä vládam, že prvým kapitálom, ktorý treba chrániť a ceniť si, je človek, ľudská osoba vo svojej integrite“ (25).

Cirkev sa zasadzuje v prospech ľudí za spravodlivosť a mier, za solidaritu a subsidiaritu.


Benedikt XVI. pri podpise encykliky Caritas in veritate. Foto - TASR/AP

Podľa Benedikta XVI. jednu z najväčších prekážok rozvoja dnes predstavujú: „Ideologická uzavretosť voči Bohu a ľahostajnosť ateizmu, ktoré zabúdajú na Stvoriteľa a predstavujú riziko, že sa zabudne i na ľudské hodnoty“ (78). Ekonomika potrebuje na svoje správne fungovanie „etiku priateľskú voči ľudskej osobe“ (45).

Benedikt XVI. pri písaní svojej jedinej sociálnej encykliky inšpiroval hlavne myšlienkami a predstavami švajčiarskeho teológa Romana Ameria. Zdieľať

Pápež výslovne varoval pred fatalistickými postojmi, akoby prebiehajúci vývoj vytvárali neosobné anonymné sily a štruktúry nezávislé od ľudskej vôle, a pred slepým odporom voči celosvetovému prepojeniu: „Globalizácia nie je a priori ani dobrá, ani zlá. Bude tým, čo z nej ľudia učinia... Správne chápané a riadené procesy globalizácie ponúkajú možnosť veľkej redistribúcie bohatstva na celoplanetárnej úrovni, čo sa v minulosti nikdy neudialo“ (42). Trh nie je priestorom bez morálnych hraníc, potrebuje pravidlá a rámcový poriadok (35).  

Neobvykle konkrétne sa Benedikt XVI. vyjadril k závažným deformáciám a chybám, ktoré jasne ukázala finančná kríza. Hovoril o škandále hladu a rastúcej priepasti medzi chudobnými a bohatými. Kritizoval finančné špekulácie, úžeru, dumpingové platy a čisto na zisk zamerané vyvážanie práce do iných regiónov. „Rozšírenie sfér blahobytu na svetovú úroveň nemajú brzdiť egoistické či protekcionistické projekty a jednostranné záujmy“ (42). Podľa Benedikta technický pokrok a jeho aplikácie na poli biológie nemôžu mať absolútnu slobodu. Svätý Otec vyjadril poľutovanie nad výskumom na embryách a nad klonovaním.

Ohlasy na encykliku

Benedikt XVI. poskytol s Caritas in veritate významný príspevok k aktualizácii sociálnej náuky Katolíckej cirkvi vo veku globalizácie a chcel etablovať sociálnu trhovú ekonomiku na celosvetovej úrovni.

Encyklika narazila na pomerne pozitívny ohlas. Podľa komentátorov Benediktove analýzy sú často abstraktné, ale brilantné, bystré a informované, na najvyššej odbornej a intelektuálnej úrovni, čo zodpovedá štýlu a dokumentom Ratzingerovho pontifikátu.

Podľa laureáta Nobelovej ceny za ekonómiu Paula Samuelsona „sa pápež svojou encyklikou snaží priviesť nás späť k realite, v ktorej by vďaka návratu k etike vo finančníctve bolo možné žiť“.

Pre vatikánsky denník L‘Osservatore Romano Mario Draghi, v tom čase guvernér Banca d’Italia, napísal: „Dlhodobý vývoj nie je možný bez etiky. Toto je základná implikácia pre ekonóma z lásky v pravde (caritas in veritate), o ktorej píše pápež vo svojej encyklike.“

Podľa najnovších hlasov sa Benedikt XVI. pri písaní svojej jedinej sociálnej encykliky inšpiroval hlavne myšlienkami a predstavami švajčiarskeho teológa Romana Ameria (1905 – 1997).

Slovenský preklad encykliky Caritas in veritate nájdete tu.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo