Kresťanské filmové novinky Ferrarov Páter Pio a trhák s Jimom Caviezelom, ktorý prevalcoval Indianu Jonesa

Ferrarov Páter Pio a trhák s Jimom Caviezelom, ktorý prevalcoval Indianu Jonesa
Shia LaBeouf vo filme Páter Pio a Jim Caviezel v snímke Zvuk slobody. Foto: Gravitas Ventures, Angel Studios
Nízkorozpočtový Caviezelov film o obchodovaní s ľuďmi zaujal aj Elona Muska, ktorý sa o ňom zmienil na Twitteri.
19 minút čítania 19 min
Vypočuť článok
Kresťanské filmové novinky / Ferrarov Páter Pio a trhák s Jimom Caviezelom, ktorý prevalcoval Indianu Jonesa
0:00
0:00
0:00 0:00
Monika Ostrovská
Monika Ostrovská
Počas štúdia na Katedre žurnalistiky na FF KU spolupracovala so Svetom kresťanstva a venovala sa témam z prostredia Katolíckej cirkvi a mládežníckych spoločenstiev. Po 5 ročnej pauze na materskej dovolenke chce opäť posilniť témy z diania v cirkvi na Slovensku.
Ďalšie autorove články:

Knižná novinka Kniha, vďaka ktorej svätý Augustín prirastie deťom k srdcu

Slováci na SDM Najviac mladých prišlo z Bratislavskej arcidiecézy, vekový priemer je 22 rokov

Slovenka, ktorá vystupovala pred pápežom Napriek drine je to splnený sen. Budujem tu svoju vieru – sama a od základov

Filmy s kresťanským posolstvom sa za posledné mesiace v kinách objavujú akosi častejšie. Len nedávno sme písali o snímkach Pápežov exorcista, Nefarious či Ježišova revolúcia a už v kinách premietajú ďalšie dve, ktoré by kresťanské publikum mohli zaujať. 

V posledných týždňoch rozvíril vody filmového priemyslu film Sound of Freedom (Zvuk slobody) s Jimom Caviezelom, ktorý stvárnil Ježiša v Gibsonovom Umučení Krista. Ako sa vyjadril pre CNA, je to podľa neho najlepší film, ktorý od tých čias natočil, a oplatí sa ho vidieť. 

Tento jeho subjektívny pocit podporuje aj fakt, že od 4. júla, keď bol uvedený do kín, zarobil viac než 85 miliónov amerických dolárov, pričom tvorcovia vychádzali z rozpočtu menej než 15 miliónov dolárov, ktoré sa im vrátili už v prvý deň premietania. 

Do skromného rozpočtu prispeli aj diváci tým, že si kúpili lístky vopred cez crowdfundingovú zbierku štúdia Angel, ktoré je známe aj produkciou úspešného seriálu The Chosen.

Film nemal vyjsť, jeho úspech prekvapuje Hollywood

Nízkorozpočtový kresťanský film je veľkým prekvapením pre Hollywood, pretože v ziskoch dokonca prevalcoval aj pokračovanie Indianu Jonesa s rozpočtom takmer 300 miliónov dolárov, ktorý mal premiéru 30. júna, no vo väčšom počte kín.

Dva týždne po premiére sa podľa Box Office Mojo film nachádza na druhom mieste rebríčka návštevnosti kín, hneď za novou Mission Impossible, čím predbehol ďalšie očakávané letné hity.

Aktuálne sa zapísal do histórie aj tým, že oproti predchádzajúcemu týždňu zvýšil tržby o 37 percent, čo podľa tlačovej správy spoločnosti Angel Studios zo 16. júla dosiahlo v histórii len desať filmov.

„V histórii kasových trhákov bolo len 10 filmov so širokou distribúciou, ktoré mali druhý víkend nárast o viac ako 35 % oproti otváraciemu víkendu. Všetky z nich dosiahli tento míľnik počas Vianoc. Štúdio Angel je jediným štúdiom, ktorému sa to podarilo počas sezóny letných trhákov so snímkou Sound of Freedom,“ napísal vedúci distribúcie pre kiná spoločnosti Angel Studios Bradon Purdie v správe.

Film Sound of Freedom bol pôvodne dokončený už v roku 2018 a produkovalo ho štúdio 20th Century Fox, ale po tom, čo spoločnosť Disney štúdio odkúpila, jeho vydanie sa zastavilo. Do kín sa ho podarilo dostať až po tom, ako štúdio Angel spolu s tvorcami odkúpilo práva od Disney. 

Snímka zobrazujúca boj proti obchodovaniu s ľuďmi, najmä deťmi, vyšla z dielne katolíckych filmárov Eduarda Verasteguiho a Alejandra Monteverdeho. 

Ako sa Verástegui vyjadril v rozhovore pre ACI Prensa, úspech filmu považuje za zázrak, pretože ho počas rokov odmietli veľké distribučné spoločnosti ako Disney, Netflix, Amazon a ďalšie s odôvodnením, že to nebude dobrý biznis, pretože nikto nebude chcieť vidieť film o obchodovaní s deťmi.

„Tvárou v tvár týmto odmietnutiam sme mali dve možnosti: buď sa vzdať a hodiť uterák do ringu, alebo – keď ide o záchranu životov – nevzdávať sa, pokračovať a vytrvať tak dlho, ako to bude potrebné.“

Jim Caviezel v úlohe vyšetrovateľa Tima Ballarda. Foto: Angel Studios

Ide o skutočný príbeh bývalého vládneho agenta Tima Ballarda (Jim Caviezel), ktorý odíde z práce a s ďalšími agentmi založí organizáciu Operation Underground Railroad. Tá po celom svete spolupracuje s políciou na odhalení a dolapení obchodníkov s deťmi, ktoré sú predávané do sexuálneho otroctva.

Producent a herec Eduardo Verastegui, pochádzajúci z Mexika, v rozhovore pre EWTN povedal, že účelom filmu je zvýšiť povedomie o dvoch miliónoch detí, ktoré sú každý rok zneužívané v medzinárodnom obchode so sexom. 

Ako sa Verastegui vyjadril, po osobnom stretnutí s Ballardovým tímom nemohol spávať a mal depresie, keď mu podrobne vysvetlili, čím všetkým si tieto deti prechádzajú, no na druhej strane ho práca vyšetrovateľov inšpirovala. 

„Pýtal som sa sám seba: Čo môžem urobiť? Ako filmár a herec mám zbraň masového poučenia a inšpirácie,“ povedal Verastegui. Preto sa rozhodol vyrozprávať príbeh dvoch súrodencov, ktorých namiesto neškodného modelingového fotenia uniesli a predali do sexuálneho otroctva. 

Inšpirovaný svätým bojovníkom

Špeciálny agent Tim Ballard, ktorý zatýka predátorov a šíriteľov detskej pornografie, sa vydáva za jedného z nich, aby sa dostal k informáciám. Po fingovanom stretnutí s maloletým chlapcom sa mu podarí zatknúť muža, ktorý ho kúpil. 

S chlapcom Miguelom sa spriatelí a ten mu poskytne informácie o väznení ďalších detí vrátane jej sestry Rocío, ktorú zneužívajú ako osobnú sexuálnu otrokyňu pre vodcu rebelov El Alacrána. Ballard, ktorý chlapcovi sľúbi, že jeho sestru privedie späť, riskuje svoj život v kolumbijskej džungli, no nakoniec sa mu deti podarí zachrániť.

V závere filmu sa objavia zábery zo skutočnej Ballardovej operácie z roku 2014, pri ktorej mali zachrániť viac ako 120 ľudí z otroctva. Film sa končí epilógom, v ktorom tvorcovia upozorňujú, že v dnešnej dobe je v otroctve viac ľudí ako v ktoromkoľvek inom historickom období vrátane času, keď bolo otroctvo legálne. 

Ako píše Catholic News Reporter, Spojené štáty americké sú považované za jednu z hlavných destinácií pre obete obchodovania s deťmi a prípady boli hlásené vo všetkých 50 štátoch. V USA každý rok zmizne viac ako 350 000 detí. Odhaduje sa, že približne stotisíc z nich je predmetom obchodovania.

Jim Caviezel v rozhovore pre CNA povedal, že na hereckú úlohu trénoval so skutočným Timom Ballardom, ku ktorému sa dokonca pridal na misie.

„Som tu, pretože tento svätý bojovník Tim Ballard položil svoj život a pokračuje v tom, aby sa dostal ku kartelu, riskujúc svoju hlavu ako Ján Krstiteľ či svätý Pavol,“ povedal Caviezel pre CNA.

Oficiálny trailer k filmu Sound of Freedom. Zdroj: YouTube

Filmové spracovanie citlivej témy si vyslúžilo uznanlivé recenzie nielen od divákov, ale aj od viacerých kritikov. Na filmovom portáli Rotten Tomatoes získal 76 percent, od divákov si vyslúžil skoré A+ na CinemaScore. Ako píše portál Variety, je to jediný film, ktorý sa práve teraz hrá v kinách s takým vysokým hodnotením. Vstupenky kupovali prevažne ženy, pričom viac ako 50 % návštevníkov kín bolo vo veku nad 45 rokov.

Hlavný filmový kritik Variety Owen Gleiberman označil Sound of Freedom za „pútavý film, ktorý vrhá autentické svetlo na jednu z kľúčových kriminálnych hrôz našej doby, ktorej sa Hollywood väčšinou vyhýbal“.

Snímka dokonca zaujala aj Elona Muska, ktorý o nej písal na Twitteri. Štúdiu Angel navrhol, aby sprístupnilo Sound of Freedom na jeho sociálnej sieti na krátku chvíľu aj bezplatne. 

Prekvapujúci úspech strieda spochybňovanie

Napriek tomu, že niektorí snímku označujú za film roka, má aj svojich neprajníkov. Kritici ho obviňujú z prikrášľovania reality zneužívania detí, podnecovania konšpiračných teórií hnutia QAnon a vyvolávania morálnej paniky. 

Podľa konšpiračnej teórie QAnonu existuje vo vláde, v biznise a médiách organizovaná sieť globálnych elít, ktoré na účely sexuálneho otroctva unášajú deti a odoberajú im krv kvôli adrenochrómu, čo je chemická zlúčenina vyhľadávaná ako superdroga.

Operácia organizácie Uderground Railroad z roku 2014, ktorou sa tvorcovia filmu inšpirovali, bola dokonca predmetom vyšetrovania pre údajný komunikačný podvod, manipuláciu so svedkami a odplatu, no po dvoch rokoch bolo vyšetrovanie ukončené bez obvinení.

Ani ďalšie vyšetrovanie nezistilo v tvrdeniach operácie Underground Railroad žiadne zásadné nepravdy, ale ako uvádza Washington Post, „vzorec vytvárania imidžu a mytológie, sériu preháňaní, ktoré sú v súhrne dosť zavádzajúce“.

Podľa dvojice komentátorov z rovnakého média film v konečnom dôsledku „nezobrazuje nič podobné konšpiračným fantáziám QAnon, ktoré sú spojené s incidentmi extrémizmu a násilia vrátane útoku na Kapitol USA. Zloduchmi filmu sú obyčajní zločinci a nie tieňová kabala okultistov, ktorú si predstavujú QAnoners“.

Problém však vidia v tom, že snímka bola propagovaná na diskusných fórach hnutia QAnon a že Tim Ballard a Caviezel v minulosti vyjadrili podporu niektorým tvrdeniam hnutia a spájali ich s propagáciou filmu. 

Caviezel sa dokonca objavil na podujatí, ktoré médiá označili za zjazd tohto hnutia v roku 2021, a predniesol reč, v ktorej použil jedno z hlavných hesiel hnutia QAnon „Búrka je pred nami“, ktoré údajne odkazuje na boj proti údajným pedofilom.

Napriek kontroverziám či hejtu zo strany niektorých médií je to obrovský úspech pre film, ktorý po dokončení opustili jeho pôvodní producenti a nakoniec ho vydalo malé štúdio aj vďaka divákom, ktorí financovanie ochotne podporili v crowdfundingovej zbierke. 

Ferrarov Páter Pio

Začiatkom júna prišiel do amerických kín očakávaný film o najznámejšom svätcovi 20. storočia Pátrovi Piovi, ktorý mal premiéru už minulý rok na filmovom festivale v Benátkach. 

Snímka vyšla z dielne kultového režiséra Abela Ferraru, ktorý sa preslávil v 80. a 90. rokoch kontroverznými filmami, ktoré boli plné drog, korupcie a sexuálneho násilia. Ten v posledných rokoch žije v Taliansku a údajne začal preferovať nový spôsob života, snaží sa zostať triezvy a venovať sa rodine. 

Natočiť film o Pátrovi Piovi ho inšpirovali nielen jeho talianske korene, ale – ako povedal – aj to, že Pio je známy ako „svätec radikálnych rebelov“, ktorého „sochu videl u každého drogového dílera, kde bol“. 

Hlavnú úlohu Pátra Pia stvárňuje hviezda Transformers Shia LaBeouf, ktorý čelil obvineniam bývalých priateliek zo zneužívania. Po ich prevalení sa LaBeouf vytratil z očí verejnosti a údajne sa počas nakrúcania filmu obrátil a konvertoval na katolicizmus. 

Shia LaBeouf v úlohe Pátra Pia. Foto: Venice film festival

V rozhovore s biskupom Robertom Barronom minulý rok povedal, že v tom čase bol na dne a mal samovražedné sklony.

„Keď som do toho (filmu) vstúpil, môj život bol ako v plameňoch. Odchádzal som z pekla. Už som nechcel byť hercom. Môj život bol úplný chaos. Ublížil som mnohým ľuďom. Cítil som hlbokú hanbu, hlbokú vinu. Von som veľmi nechodil. Mal som túžbu už tu nebyť. Bol som na odchode,“ dodal s tým, že zbraň mal už na stole.

Ku konverzii ho priviedla postava Pátra Pia a štyri mesiace, ktoré strávil prípravou na ňu v kapucínskom kláštore. Ako sa vyjadril, rehoľníci, s ktorými trávil čas, v ňom vzbudzovali zvedavosť. 

LaBeouf momentálne navštevuje hodiny katechizmu a o sedem mesiacov by mal prijať sviatosť birmovania. Herec nedávno povedal, že do filmového procesu vstupoval ako zranený človek plný utrpenia, hanby a paniky, no počas natáčania vyšiel zo svojej malej jaskyne hanby a vrátil sa do sveta, kde opäť našiel zmysel a vykúpenie. 

„Bol som stratený a bol som zachránený vďaka Kristovej láske. (...) To sa v mojom živote naozaj stalo. Krátko po skončení nakrúcania moja manželka porodila a ja sa teraz môžem svojmu dieťaťu ukázať tak, ako by som sa nikdy nemohol, keby sa mi to nestalo,“ priznal herec.

Film zobrazuje udalosti málo známeho násilného politického stretu obyvateľov v San Giovanni Rotondo, ktorý Ferrara považuje za katalyzátor fašizmu. 

Sociálne nepokoje medzi bohatými vlastníkmi pôdy a socialistami, ktorí zahŕňali robotnícku triedu a roľníkov, sa vystupňovali po voľbách v roku 1920, keď konzervatívci odmietli rešpektovať víťazstvo socialistov. 

Zatiaľ čo sa socialisti snažili zavesiť svoju vlajku na budovu miestnej vlády, polícia strieľala do davu a zabila 14 ľudí, ďalších 80 zranila.

Režisér filmu Abel Ferrara prepája tieto politické boje s vnútornými bojmi, ktoré v duchovnom živote zvádza kapucínsky mních, ktorý v rovnakom čase dostáva stigmy.

„Nie je tu nijako zvlášť politický príbeh a príbeh otca Pia. Je členom komunity a všetko prežíva s týmito ľuďmi a títo ľudia sú s ním spojení,“ povedal Ferrara.

Kritici sú skeptickí

Film si však nevyslúžil príliš oslavné recenzie, skôr skeptické. Na portáli Rotten Tomatoes má hodnotenie sotva 30 percent od kritikov a 40 percent od publika.

Kritici majú výhrad hneď niekoľko. Ako píše autor z katolíckeho portálu Catholic Review, divákov môže zmiasť názov historickej drámy, pretože film nie je ani tak profilom svätca, ako skôr portrétom samotného mesta San Giovanni Rotondo v období tesne po prvej svetovej vojne, a tí, ktorí hľadajú povzbudzujúci biografický materiál o Pátrovi Piovi, by sa mali poobzerať inde. 

„O to viac, že Ferrarov scenár, ktorý napísal spolu s Mauriziom Brauccim, obsahuje grafický materiál, ktorý vylučuje schválenie pre široké vekové skupiny, ako aj témy vhodné len pre plne katechizovaných,“ napísal John Mulderig s tým, že vo filme je vidno intenzívne krvavé násilie, démonické správanie, nahota na zadných partiách, odkazy na incest a niekoľko vulgárnych vyjadrení, preto je film vhodný bez sprievodu rodiča až od 17 rokov.

Podľa neho scenár naznačuje styčné body medzi marxizmom a kresťanstvom. „Rovnako nestabilný je aj pokus o prelínanie udalostí odohrávajúcich sa medzi múrmi františkánskeho útočiska a tých mimo neho. Snímke sa tak darí byť zároveň úctivou voči kresťanskej spiritualite aj antiklerikálnou.“

Oficiálny trailer k filmu. Zdroj: YouTube

Na jednej strane Ferrara zobrazuje dojemnú scénu, v ktorej Páter Pio dostáva stigmy, no na druhej ponúka pohľad na miestneho farára dona Anselma, oddaného spojenca utláčateľov, ktorý žehná zbrane svätenou vodou pred súbojom.

„Takáto karikatúra je, žiaľ, v súlade s nemotorným prístupom filmu k histórii a ideológii. (...) Kdesi vnútri Ferrarovej chybnej politickej a spoločenskej retrospektívy sa skrýva zaujímavý životopisný film, ktorý sa snaží dostať zo zajatia. Užšie zameranie by prinieslo oveľa silnejšie výsledky.“

Okrem toho nešťastne pôsobí angličtina hlavného hrdinu v kombinácii s talianskym hovoriacim komparzom, ktorý s angličtinou po celý čas zápasí, čo príbehu nepridáva na autentickosti. 

Iní kritici poukazujú na to, že v niektorých scénach je príliš veľká podobnosť medzi príbehom Pátra Pia a herca so škandalóznou minulosťou.

Podľa Briana Tallerica sa Shia LaBeouf snaží prostredníctvom filmu „vykúpiť“, čo je v jeho prípade ťažko uveriteľné. „Vzhľadom na odhalenia o poslednom pokuse Shiu o terapiu na plátne vo filme Honey Boy – väčšina z nich bola nepravdivá – treba pochybovať o pravdivosti akéhokoľvek tohto experimentu, čo z neho robí grotesknú prehliadku verejného vykúpenia namiesto pravdivého.“

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
film
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť