Zdeněk Susa (80) je doma v mnohých oblastiach – od medicíny, písania a vydávania kníh až po pôsobenie v cirkvi a školstve. Okrem toho je spoluautorom dokumentárneho seriálu Pivní putování a najmä o putovaní a pive sme viedli rozhovor.
Spomína na svoje putovanie do španielskej Compostely po páde železnej opony, ktoré bolo úplne iné ako v súčasnosti. Hovorí aj o histórii českého pivovarníctva a tiež prezrádza, kde mu chutilo slovenské pivo. A na záver ponúka tri tipy na (nielen) pivné výlety v Česku.
Myslím, že nie. Ide však o neporovnateľné veci. Na jednej strane je lekár – nielen pľúcny, ale aj v ďalších oboroch, ktorými som v živote prešiel –, to je moje celoživotné poslanie. Na druhej strane je to politický angažmán, trval iba zhruba dva mesiace na prelome rokov 1989 a 1990.
Mám viac ako 80 rokov. V tomto veku musí človek svoje aktivity obmedzovať, sily jednoducho ubúdajú. Takže ako lekár ordinujem len jeden deň v týždni a podobne je to aj s učiteľstvom, pôsobím na vyššej odbornej škole Jabok.
V cirkvi mám status výpomocného kazateľa, to znamená, že vypomáham tam, kde ma pozvú, a to je teraz nanajvýš niekoľkokrát do roka. Knihu som napísal naposledy v roku 2021. A činnosť nakladateľstva tiež obmedzujem, veď som vydal už viac ako 130 titulov.
Wikipédia má pravdu, že som bol po otvorení hraníc jeden z prvých Čechov, ktorý sa tam vybral. Ale neriešil som tým ani svoje problémy, ani som nehľadal zmysel života. Tieto hľadania som už mal za sebou.
„Stredoveké púte ma zaujímali ako dôkaz života cirkvi pred rozdelením. Sú teda rovnako katolícke ako evanjelické.“Zdieľať
Mal som 48 rokov, keď som začal putovať, a išiel som so svojím dospelým synom. Avšak prakticky celý dovtedajší život som prežil za plotom. A vtedy sa hranice otvorili, hovorilo sa o „návrate Čechov do Európy“. A v rovnaký čas som sa dozvedel, že stredoveká púť do Compostely je vyznačená v teréne a že sú na nej nocľahárne pre pútnikov.
To nie je v cudzine vôbec samozrejmé. Najlepšie turistické značenie a najviac turistických chodníkov je totiž u nás – myslím tým v Česku a na Slovensku. A čím ďalej od nás značených ciest ubúda.
Vo Francúzsku je napríklad v celom departemente len jedna – a to je cesta do Santiaga. A tie lacné nocľahárne tiež nie sú zanedbateľné. Vtedy sme boli v porovnaní so západnou Európou veľmi chudobní. Takže som sa rozhodol pre túto púť kvôli „návratu Čechov do Európy“...

Foto: Anna Guthrie
Áno, bolo to tak, pútnici boli vtedy na ceste vzácni. Dnes je to módna záležitosť, do Santiaga prichádzajú prúdy ľudí, takže nejaké uzobranie alebo meditácia na púti takmer neprichádza do úvahy. Dnes by som tam teda znovu nešiel a každému zdôrazňujem, že moja kniha je historický obraz. Poňal som ju ako široký prúd rozprávania o púti vtedajšou Európou, stredovekou Európou i vlastným srdcom.
V Taliansku som stretával len zriedkavo iných pútnikov, cesta bola tým pádom pokojnejšia a sústredenejšia, a to je plus. Ale je tam ešte menej značených ciest, takže sa tam musí ísť mnoho ráz po ceste a uhýbať sa autám, a to je značné mínus.
Pre mňa v tom nie je žiadny rozpor. Vždy som bol ekumenicky otvorený, možno aj preto, že ma veľmi ovplyvnila návšteva komunity Taizé už v roku 1978. A stredoveké púte ma zaujímali ako dôkaz života cirkvi pred rozdelením. Sú teda rovnako katolícke ako evanjelické. Vtedajší pútnici boli predchodcovia nás všetkých.
Netrúfam si hodnotiť kresťanstvo na Slovensku alebo v Poľsku a už vôbec porovnávať ho s tým českým. Ale pokiaľ je české kresťanstvo skutočne kreatívnejšie a intelektuálne zaujímavejšie, nie je to práve dôsledok toho, že je v menšine?

Pri púti do Santiaga som sa ja, český evanjelik, čiže príslušník menšiny v menšine, rozprával s anglickým katolíkom, tiež príslušníkom menšiny, a veľmi dobre sme si rozumeli. Ten Angličan to charakterizoval výstižne: „The majority is always wrong!“ Pokiaľ si to pripustíme, sekularizácia je pre slovenských a poľských kresťanov nádejou.
To je niečo úplne iné, za pivom som nikdy v skutočnosti neputoval. „Putovanie“ som zo seriálu urobil iba v scenári, aby sa jednotlivé diely vždy týkali nejakej oblasti Česka.
Pivo bolo v tej oblasti známe a obľúbené odpradávna. Sú o tom dôkazy z Egypta i Mezopotámie. Zvlášť pozoruhodný je v tomto zmysle Gilgamešov epos, vari najstaršia písomná pamiatka vôbec.
V Biblii pivo nie je, ale niektorí sa domnievajú, že tam v skutočnosti je, že sa skrýva pod označením „nápoj opojný“.
Víno má, samozrejme, v Biblii prednosť, veď je v židovstve i kresťanstve súčasťou bohoslužby. Takže nepotrebovalo žiadny lobbing.

Foto: Anna Guthrie
Keď porovnáme výrobu oboch nápojov, varenie piva je ešte náročnejšie a umeleckejšie než vinárstvo. Porovnateľná je práca vo vinici s prácou na jačmennom poli a na chmeľnici. Rovnako tak je porovnateľné kvasenie a práca v pivnici.
„Oba nápoje – pivo aj víno – je možné piť ušľachtilo i neušľachtilo.“Zdieľať
Rozdiel je v tom, že kvalitu vinného muštu určuje príroda. Preto je každý ročník vína trochu iný. Pivovarník si svoju šťavu musí uvariť a jeho zákazníci, naopak, žiadajú, aby jeho pivo malo stále rovnakú chuť. A to je práve umenie.
A čo sa týka kultúrnosti oboch nápojov, tá nie je ich vlastnosťou, ale rozhoduje o nej kultúrnosť pijanov.
Oba nápoje je možné piť ušľachtilo i neušľachtilo. A že pivo je súčasťou českej kultúry, je nesporné. Smetana sa narodil v pivovare, Dvořák v hostinci. A najnárodnejšia česká opera Predaná nevesta sa odohráva sčasti pred krčmou, sčasti v krčme.
Pivo sa varilo spočiatku v domácnostiach. Prvé remeselné pivovary hodné toho mena boli naozaj v kláštoroch. Najstarší pivovar v Prahe bol zrejme v Břevnovskom kláštore, ale určite nie preto, že by benediktíni tiahli k pivu viac než iné rády, ale jednoducho preto, že to bol prvý mužský kláštor u nás. Pivovary tak boli samozrejmou súčasťou kláštorov a rehoľa v tom, pokiaľ viem, nezohrávala rolu.
Myslím si, že kláštorné i meštianske pivo bolo vždy kvalitné, pretože ako mešťania, tak mnísi si ho varili pre seba a na predaj. Nekvalitné pivo sa začalo variť až v šľachtických pivovaroch, pretože poddaní museli piť a zaplatiť pivo svojho pána, hoci bolo akokoľvek zlé.
Dnes to chápeme ako „západné štýly“, ale pšeničné pivo a zvrchu kvasené pivá aj u nás predtým prevládali až do polovice 19. storočia. Takže sa k nám dnes vracia to, čo naši predkovia bežne pili.

Cirkevné inštitúcie – najmä benediktínske kláštory – zohrali dôležitú rolu v rozvoji slovenského pivovarníctva.
Spodne kvasené pivo – český ležiak – sa rozšírilo až po úspechu Plzeňského Prazdroja a stalo sa vtedy módnym u nás i vo svete. Preto sa mu často hovorí Pils alebo Pilsner, hoci nemá s Plzňou nič spoločného.
Ja som chuťovo naladený práve na český ležiak. Tie nové „trendy“ rád ochutnám, často mi aj chutia, ale keď sa chcem napiť piva, bude to český ležiak.
Nesúhlasím! Myslím si, že sa Slováci podceňujú. Keď je dobrá voda, dobrý slad a chmeľ – a to všetko Slováci majú – a pokiaľ sa dodrží výrobný postup, musí byť na Slovensku rovnako dobré pivo ako v Čechách.
Určite áno! Na Slovensku som toho veľa nachodil po horách. Keď potom človek konečne zostúpi k nejakej chate, sadne si a dá pivo, a keď cíti v puse ten chladivý nápoj a tie bublinky, určite si povie: „Jééj!“ Takže ten pocit po slovenskom pive som mal viackrát. Najviac ma však asi prekvapil jeden minipivovar v Košiciach.
Je to naozaj delikátna téma. Isté je, že dobré pivo je darca tekutiny, iontov a množstva prírodných látok zdraviu prospešných. Nie je v ňom žiadna škodlivá chémia ani choroboplodné zárodky, pokiaľ je správne uvarené.

Foto: Anna Guthrie
Nebezpečný je len alkohol obsahujúci v pive. A o ňom sa názory rôznia. Vyšiel o tom veľký rad vedeckých prác. Niektoré tvrdia, že v malej dávke môže alkohol dokonca i pomáhať, iné to popierajú. Ako sa v tom človek má vyznať? Ja sa držím dávky dvoch pív denne pre dospelého muža ako dávky, ktorá neuškodí a možno pomáha.
Brucho rastie ľuďom, ktorí prijímajú viac kalórií, než potrebujú na pohyb a telesnú prácu. Chlapi, ktorí vysedávajú v krčme, pijú jedno pivo za druhým a pritom tiež niečo jedia, budú nutne priberať. Takže ten ľudový pohľad je správny, netýka sa, samozrejme, iba mužov.
To je skutočne ťažké, keď popri veľkých pivovarov je v Česku asi päťsto malých. V Prahe by som odporučil aspoň nahliadnuť do pivovaru U Fleků. Ja viem, je tam množstvo turistov, ale je to jediný pivovar u nás, ktorý varí pivo od stredoveku nepretržite a má svoju špeciálnu receptúru. Jeho návšteva by teda mala patriť k všeobecnému vzdelaniu každého pivára.
Druhý je Břevnov. To je miesto najstaršieho kláštorného pivovaru u nás. Je tam podstatne pokojnejšie pod dohľadom benediktínov, môžete pri tom zájsť do krásneho Kostola svätej Markéty a dokonca pod ním navštíviť i zvyšky pôvodnej románskej baziliky, ktorá si pamätá ten starý pivovar.
A napokon Kostelec nad Černými lesy, pôvabné mestečko na východ od Prahy. Tam funguje obnovený panský pivovar, ktorý kedysi patril Lichtenštajncom. Okrem zaujímavého piva ponúka i nemenej zaujímavé múzeum pivovarníctva.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.