Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Pozerať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Zapnúť upozornenia

Šetrný či lakomý?

Je medzi tým tenká hranica, šetrenie nemusí byť vždy čnostné konanie

Rozhovor o lakomstve, túžbe mať viac aj o dôvere v Boha s gréckokatolíckym kňazom Markom Durlákom.

„Pokiaľ človek má prostriedky a môže urobiť svoj život i život iných lepším, pestrejším, má ich na to využiť. Ak si to nedopraje s tým argumentom, že musí stále šetriť, je vlastne lakomý,“ hovorí v ďalšom rozhovore zo seriálu o čnostiach a nerestiach otec Marko Durlák, ktorý pôsobí v Dikastériu pre východné cirkvi v Ríme.

Môže sa zdať, že chudobný je do istej miery uchránený pred hriechom lakomstva. S lakomstvom však veľmi úzko súvisí chamtivosť. Niekedy sa aj takto označuje táto neresť. 

„Chudoba sama osebe nie je čnosť, ktorá by nám získala nebeské kráľovstvo. Aj chudobný môže byť chamtivý, zožierať sa túžbou po tom, čo nemá, a žiadostivým okom zazerať po majetku iných.“ 

Lakomstvo sa netýka len majetku a peňazí. Môžeme sa s ním stretnúť aj v duchovnej oblasti.

„Ťažkosť niečoho sa vzdať môžeme aplikovať aj na čas – vzdať sa svojho času pre blížneho,“ vysvetľuje kňaz Marko Durlák.

V rozhovore približuje aj konkrétne prejavy lakomstva, ktoré na prvý pohľad ani nemusíme rozpoznať. Hovorí tiež o tom, ako náš sklon k lakomstvu súvisí s dôverou v Boha a ako účinne bojovať proti tejto neresti.

Môže byť aj chudobný lakomý? 

Svätý Ján Zlatoústy nám zanechal pekný komentár k podobenstvu o Lazárovi a boháčovi. Netreba si myslieť, že práve chudoba bola Lazárova vstupenka do neba. Chudoba sama osebe nie je čnosť, ktorá by nám získala nebeské kráľovstvo. Rovnako ako sa pred bohatým hneď automaticky neotvára peklo dokorán. 

To, že anjeli zaniesli Lazára do Abrahámovho lona, je vďaka jeho postoju. Lazár vo svojej chudobe nezlorečil Bohu a nepreklínal ho za to, aký má osud. Nepreklínal ani boháča, že mu nič nedával, iba túžil nasýtiť sa odrobinkami, ktoré padali z jeho stola. Lazár svoj stav prijal, nezanevrel na ľudí ani nezlorečil Bohu.

Ale nie každý chudobný človek je toho schopný. Ten, kto trpí núdzu, môže Bohu neustále vyčítať, prečo ho takto potrestal. Takto mu chudoba neprináša nijakú zásluhu, skôr naopak. Preto aj chudobný môže byť chamtivý, zožierať sa túžbou po tom, čo nemá, a žiadostivým okom zazerať po majetku iných. 

Foto: osobný archív M. Durláka

Hovoríte o chamtivosti. Niekedy sa aj takto označuje hriech lakomstva. Ide o synonymá?

Do istej miery sú to synonymá, ale majú svoje špecifické odtienky. Lakomý je človek, ktorý nadobudol majetok a má dostatok peňazí, avšak má problém z toho dať, má ťažkosť niečo zaplatiť, lebo sa mu to zdá drahé.

Chamtivý človek, naopak, nemá, ale veľmi chce mať. Nedopracoval sa ešte k majetku, ale snuje plány, ako sa k nemu dostať. Robí všetko pre to, aby získal, nadobudol. Lakomec sa trápi, aby nestratil to, čo už má. Chamtivec sa trápi pre to, čo ešte nemá.

Na prvý pohľad sa ani nemusí človeku zdať, že je lakomý. Ktoré konkrétne prejavy nám môžu napovedať, že máme problém s touto neresťou? 

V duchovnom živote je veľmi tenká hranica medzi neresťou a čnosťou. Môžu sa jedna druhej podobať. Človek dokonca môže mať problém tieto dve skutočnosti rozlíšiť. Môže ísť o neresť, ale on si bude myslieť, že koná čnostne.

Konkrétne pri lakomstve si môže chlácholiť svedomie tým, aký je šetrný. A on môže byť v skutočnosti lakomý. Šetrí na horšie časy alebo do budúcnosti pre svoje deti či vnúčatá, no v skutočnosti sebe ani iným nič nedožičí. Tie údajne „horšie časy“ neprídu a príležitosť urobiť svojim najbližším život krajší tak lakomcovi pretiekla pomedzi prsty.

Pokiaľ človek má prostriedky a môže urobiť svoj život i život iných lepším, pestrejším, má ich na to využiť. Ak si to nedopraje s tým argumentom, že musí stále šetriť, je vlastne lakomý.

Inzercia

Čítajte tiež

A keď má niekto v sebe stále takú nespokojnosť a túžbu mať viac, aby sa mal on či jeho deti lepšie, je to chamtivosť?

Nespokojnosti sa netreba báť, môžeme ju vnímať dokonca pozitívne. Pretože keď človek cíti nespokojnosť, má túžbu meniť sa a motivuje ho to, aby s tým niečo urobil. Ak človek túži, aby sa jeho deti mali lepšie než on sám, a usiluje sa to zabezpečiť, nedá sa tomu nič vyčítať. 

Problematické je skôr to, ak človek túži po tom, čo vlastne ani nepotrebuje, a zhromažďuje veci len pre to, aby ich vlastnil. Otázkou je, či keď danú vec získa, bude už spokojný. Urobí ho to šťastnejším?

Pokiaľ má človek tendenciu len zhromažďovať, šťastnejší nebude, lebo hneď ako to získa, už túži po niečom inom.

Ako sa prejavuje lakomstvo v duchovnom živote?

Ťažkosť niečoho sa vzdať môžeme aplikovať aj napríklad na čas – vzdať sa svojho času pre blížneho. Reakcia, že ja mám svoj čas, teraz ma nechaj a nič odo mňa nechci, môže byť duchovným lakomstvom.

Alebo poznáme slovné spojenie byť skúpy na slovo. Ak niekto potrebuje radu v ťažkej situácii, nevie sa rozhodnúť, požiada iného o pomoc a ten nemá ochotu mu k tomu nič povedať, takisto môžeme hovoriť o forme duchovného lakomstva.

Foto: osobný archív M. Durláka

Na čo nás upozorňuje Sväté písmo v súvislosti s lakomstvom?

Azda najvýraznejším príkladom je apoštol Judáš, ktorý sa z chamtivosti neštítil predať svojho Učiteľa.

Pred lakomstvom varuje aj svätý Pavol, keď v Liste Efezanom hovorí, že smilstvo a akákoľvek nečistota alebo lakomstvo nech sa medzi vami ani len nespomenú. Teda nielen hovoriť o nejakých pikantných veciach nemá miesto v komunite kresťanov. Ale aj reči na tému zárobku, získania či investovania peňazí a všelijaké špekulácie okolo toho svedčia o tom, že sme pripútaní k týmto veciam a máme potrebu ustavične ich rozoberať.

Ďalej Pavol v Liste Kolosanom jednoznačne nazýva lakomstvo a chamtivosť modloslužbou. Sväté písmo hovorí, že z plnosti srdca hovoria ústa. Možno poznáte niekoho, kto vždy keď sa s ním stretnete, otvorí tému peňazí a výdavkov, koľko musí za všetko platiť, ako má málo príjmov a podobne. Keď teda niekto stále o tom hovorí, znamená to, že jeho srdce je tým naplnené. Je otrokom peňazí, ktoré zastávajú najdôležitejšie miesto v jeho živote. Pácha modloslužbu, lebo Boha z toho všetkého úplne vynechal.

Celý rozhovor si môžete vypočuť v podcaste:

 

 

 

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.