Moskovský patriarcha Kirill zaradil Rusko medzi päť slobodných krajín sveta. Musíme ďakovať Bohu, „že žijeme v skutočne slobodnej krajine“, povedal najvyšší predstaviteľ tejto cirkvi na bohoslužbe v Moskve 10. decembra. „Napočítal som len päť takýchto krajín, možno ešte niekoľko, všetky ostatné nie sú skutočne slobodné.“ Kirill neuviedol výslovne, ktoré ďalšie štáty mal na mysli.
Hneď po týchto slovách ruský pravoslávny patriarcha vyzval na modlitby za vlasť, za Vladimira Putina a vojakov. Putina označil za „pravoslávneho človeka, uvedomujúceho si obrovskú zodpovednosť, ktorá mu bola zverená zhora“.
Patriarcha slávil bohoslužbu v obnovenom chráme ruského ministerstva vnútra. Ministrovi vnútra Vladimirovi Kolokolcevovi odovzdal cirkevné vyznamenanie a ikonu svätého Sergeja Radonežského (1314 – 1392). Poďakoval tým, „ktorí chránia krajinu nielen pred vonkajšími nepriateľmi, ale aj pred všetkými nepokojmi, zločinom a všetkým, čo by mohlo viesť k občianskym vojnám“.
Najvyšší predstaviteľ Ruskej pravoslávnej cirkvi zároveň zdôraznil význam náboženstva: „Ak našu prácu spojíme s vrúcnou modlitbou a úprimnou vierou, dosiahneme víťazstvá na bojisku aj pri formovaní nášho vnútorného života. A hoci je veľa tých, ktorí sa proti nám búria, (...) veríme, že nepriateľ nezvíťazí, pokiaľ naše ľudské sily – vojenské, politické – spojíme s Božou mocou.“
Nech Boh ochraňuje ruské bezpečnostné sily pri „obrane vlasti na najdôležitejšej hranici: vnútornej hranici, kde, ako vieme z histórie, najčastejšie dochádza ku katastrofám, po ktorých nasledujú udalosti, ktoré otriasli celým naším národným životom“. Týmito slovami patriarcha Kirill zjavne chválil boj proti opozícii v Rusku.
Pravoslávna cirkev Ukrajiny informovala o počte svojich obcí, ktoré prešli na nový kalendár. Olexandr Trofymľuk, rektor Kyjevskej pravoslávnej teologickej akadémie a vedúci Komisie pre záležitosti kalendára Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny, vyhlásil, že len 120 z 8 500 cirkevných obcí zostalo pri starom kalendári, a to je menej ako 1,5 % cirkevných obcí.
Trofymľuk ďalej uviedol, že proces prechodu prebieha bezbolestne. Niekoľké obce Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny chceli počas prechodného obdobia zostať pri starom kalendári, zatiaľ čo cirkevné obce, ktoré prešli z Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi do Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny, okamžite prevzali nový kalendár. Zároveň pokračuje osvetová činnosť a kňazi všetkých cirkevných obcí sú zaviazaní hovoriť s veriacimi a vysvetľovať reformu.
V prvej polovici roka 2023 sa Pravoslávna cirkev Ukrajiny a Ukrajinská gréckokatolícka cirkev rozhodli prejsť na novojuliánsky kalendár. To znamená, že Vianoce sa po novom slávia 25. decembra. Podľa starého juliánskeho kalendára sa budú naďalej sláviť len pohyblivé sviatky, ako napríklad Veľká noc.
Zmena kalendára bola na Ukrajine už dlhšie diskutovanou otázkou, pričom mnohé cirkevné obce sa už predtým priklonili k zmene alebo požiadali o povolenie sláviť podľa novojuliánskeho kalendára. Väčšina autokefálnych pravoslávnych cirkví používa novojuliánsky kalendár, zatiaľ čo Ruská, Srbská a Gruzínska pravoslávna cirkev a Ukrajinská pravoslávna cirkev sa naďalej riadia juliánskym kalendárom.
Zmena pre Ukrajinskú gréckokatolícku cirkev a Pravoslávnu cirkev Ukrajiny vstúpila do platnosti 1. septembra 2023.
Na štátnej úrovni je 25. december dňom pracovného pokoja od roku 2017. V júli 2023 ukrajinský parlament rozhodol, že 7. január, dátum Vianoc podľa juliánskeho kalendára, už nebude dňom pracovného pokoja. Predtým boli oficiálnymi dňami pracovného pokoja oba vianočné dátumy. Aj táto zmena nadobudla účinnosť 1. septembra 2023.
Známy ukrajinský teológ a archimandrita Cyril Hovorun bol zbavený kňazstva Ruskou pravoslávnou cirkvou. Rozhodnutie prijal eparchiálny súd mesta Moskvy na svojom zasadnutí ešte 31. októbra, oznámila Moskovská eparchia.
Na základe 25. pravidla Svätých apoštolov, ktoré sa týka cudzoložstva, krivej prísahy a krádeže, bude potrestaný zbavením kňazstva. Rozsudok nadobudne platnosť po jeho podpísaní ruským patriarchom Kirillom.
Patriarcha Kirill už 25. septembra zakázal archimandritovi Cyrilovi slúžiť. Ako dôvod uviedol, že Cyril koncelebroval so zástupcami Ekumenického patriarchátu, s ktorými Ruská pravoslávna cirkev prerušila eucharistické spoločenstvo. Hovorun sa vyjadril, že spomínaná spoločná bohoslužba bola len zámienkou, a zákaz zdôvodnil svojím odmietavým postojom k ruskej agresívnej vojne proti Ukrajine.

Primitívnymi magickými stránkami náboženského vedomia si radi pomáhajú aj konkurenčné ukrajinské pravoslávne cirkvi.
Patriarchu vraj rozhnevali jeho verejné vyhlásenia proti vojne a kritika účasti Ruskej pravoslávnej cirkvi. Patriarchovo rozhodnutie Hovorun hodnotil ako vyhrážku pre ostatných predstaviteľov Ruskej pravoslávnej cirkvi, ktorí zvažujú vystúpenie proti vojne.
Cyril Hovorun je medzinárodne uznávaný teológ a publicista. Je profesorom ekleziológie, medzinárodných vzťahov a ekumenizmu na St. Ignatios College Štokholmskej univerzity a riaditeľom Huffingtonovho ekumenického inštitútu na Loyola Marymount University v Los Angeles.
Okrem iného podpísal výzvu Svetovej rade cirkví, aby suspendovala Ruskú pravoslávnu cirkev. Pravidelne publikuje a prednáša na tému autokefálie Ukrajinskej cirkvi.
Jeruzalemský grécko-pravoslávny patriarchát neobvykle ostro odsúdil smrť dvoch žien v Gaze rukami izraelského ostreľovača. Vo vyhlásení patriarchátu sa hovorí o „ohavnom trestnom čine proti nevinným civilistom“.
Podľa cirkevných správ izraelský ostreľovač v sobotu 17. decembra zabil dve ženy a sedem ďalších ľudí zranil v areáli katolíckej Farnosti Svätej rodiny v Gaze. Podľa izraelských zdrojov sa na pozemku údajne nachádzal raketomet.
Patriarchát uviedol, že „nerozlišujúce bombardovanie“ a útoky ostreľovačov na úkryty pre civilistov a ich okolie viedli od začiatku vojny k „mučeníckej smrti“ veľkého počtu detí a žien v Pásme Gazy.

Samar Antonová bola zabitá, keď sa snažila pomôcť svojej matke Nahide, ktorú zasiahla izraelská streľba. Kláštor sestier Matky Terezy v dôsledku zásahu rakety zhorel a viacerí kresťania prišli o svoje domovy. Katolícka farnosť prišla v dôsledku bombardovania o slnečné kolektory a nádrž na vodu.
Jeruzalemský grécko-pravoslávny patriarchát vyzval Izrael, aby neútočil na miesta, ktoré sú chránené medzinárodnými zákonmi a dohovormi, vrátane bohoslužobných miest, nemocníc a iných inštitúcií, ktoré sú považované za útočiská pre civilistov.
Patriarchát zároveň zdôraznil, že bude ďalej poskytovať civilistom útočisko vo svojich chrámoch a pridružených inštitúciách v Gaze, a to aj napriek tlaku izraelskej vlády na zatvorenie týchto útočísk.
Izraelská armáda medzitým oznámila, že začala vyšetrovanie incidentu v katolíckej farnosti. Uviedla, že podľa predbežných zistení izraelské jednotky „identifikovali hrozbu v oblasti kostola“.
Katholikos-patriarcha celého Gruzínska Ilia II. víta zaradenie svojej krajiny medzi kandidátov na členstvo v Európskej únii.
Vo svojom prejave vyzdvihol dôležitosť tohto kroku a zdôraznil, že Gruzínsku prinesie v mnohých ohľadoch lepšiu budúcnosť. „Status kandidátskej krajiny EÚ otvára nové možnosti pre politickú stabilitu krajiny a zlepšenie jej postavenia v medzinárodných vzťahoch,“ povedal patriarcha. Zdôraznil tiež potenciál pre kultúrny, vedecký, technický a hospodársky pokrok.

Ilustračné foto: TASR/AP
Patriarcha Ilia II. vyjadril nádej, že vzťahy medzi Gruzínskom a EÚ budú predstavovať vzájomné obohatenie a že Gruzínsko bude môcť vnášať svoje bohaté kresťanské tradície a duchovné hodnoty do európskeho spoločenstva.
Zároveň ocenil spoločné úsilie súčasnej vlády, gruzínskeho ľudu a všetkých, ktorí neúnavne pracovali na dosiahnutí statusu kandidátskej krajiny, pričom ocenil ich angažovanosť od získania nezávislosti krajiny: „Od obnovenia nezávislosti sa všetky gruzínske orgány podieľali na budovaní tejto cesty.“
Posvätný synod Bulharskej pravoslávnej cirkvi sa dôrazne vyslovil proti štátnemu uznaniu partnerstiev osôb rovnakého pohlavia. V Bulharsku neexistuje manželstvo osôb rovnakého pohlavia ani žiadna iná forma právneho uznania párov rovnakého pohlavia.
Avšak rozhodnutie Európskeho súdu pre ľudské práva z 5. septembra 2023 teraz zaväzuje Bulharsko, aby vytvorilo právnu úpravu uznávania párov rovnakého pohlavia, aby sa zabezpečila ochrana ich súkromného a rodinného života, ktorý je chránený Európskou komisiou pre ľudské práva.
Žalobu podali dve Bulharky, ktoré sa zosobášili v Spojenom kráľovstve, kde dlhodobo žili. Po ich návrate do Bulharska im tam ich manželstvo nebolo uznané.
Posvätný synod po svojom zasadnutí 22. novembra oznámil, že na základe kresťanskej doktríny a „v ústave zakotvenej národnej identity a právnej suverenity Bulharska“ musí Bulharská pravoslávna cirkev zotrvať na svojom stanovisku „v otázke pojmu ‚gender‘, manželstva, rodiny a ochrany detí“. Manželstvo sa chápe ako zväzok medzi mužom a ženou a existuje len biologický koncept pohlavia.
Posvätný synod preto vyzval štát, aby s cieľom chrániť kresťanskú pravdu žiadal revíziu rozsudku Európskeho súdu pre ľudské práva. Odvolal sa aj na rozsudok bulharského ústavného súdu z októbra 2021, ktorý nedokázal vyvodiť z ústavy žiadnu povinnosť štátu právne rešpektovať „sebaurčenie iným ako biologickým pohlavím“. To by bolo nezlučiteľné s ústavnou koncepciou pohlavia ako základného ústavného a právneho základu manželstva a rodiny.
Na základe toho Posvätný synod vyzval štát, aby zachoval „autoritu Bulharska ako suverénneho štátu, ktorý sa riadi zásadami právneho štátu“.
Proti manželstvám osôb rovnakého pohlavia sa vyslovili aj pravoslávni biskupi v Grécku. Tamojšia vládnuca konzervatívna strana Nea Demokratia pripravuje návrh zákona o legalizácii manželstiev osôb rovnakého pohlavia. Ten má upraviť aj uznávanie manželstiev osôb rovnakého pohlavia, ktoré boli uzavreté v zahraničí.
Otvorenou zostáva otázka práva párov rovnakého pohlavia na adopciu detí. Nie je ani jasné, kedy vláda plánuje predložiť návrh zákona na hlasovanie v parlamente. V roku 2015 ľavicová vláda Syrizy zaviedla partnerstvá pre páry rovnakého pohlavia po tom, čo Grécko v roku 2013 pokarhal Európsky súd pre ľudské práva za nedostatočnú právnu úpravu.
Nafpaktosský metropolita Hierotheos (Vlachos) vystúpil proti plánom vlády. Vysvetlil, že zákony by nemali „uspokojovať svojvoľné rozhodnutia každého jednotlivca“, ale skôr výchovne prispievať k rozvoju spoločnosti a jednotlivca. Okrem toho sa v legislatíve musí rešpektovať tradícia krajiny.
Messinianský metropolita Chrysostomos (Savvatos) a patraský metropolita Chrysostomos (Skliphas) vo vyhlásení adresovanom zástupcovi vlády takisto odmietli navrhovanú legislatívu. Kritizovali „falošné modly našej doby“ a „nové a cudzie zvyky“.
Dimitrianský metropolita Ignatios (Georgakopoulos) takisto odmietol manželstvá osôb rovnakého pohlavia a predovšetkým adopciu detí pármi rovnakého pohlavia. Tým by sa ženám vzala úloha matiek a stali by sa „len nástrojom na plodenie detí“.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.