Slovo kňaza Ježiš volá nie po tvrdosti, ale celistvosti srdca

Ježiš volá nie po tvrdosti, ale celistvosti srdca
Ilustračné foto: vytvorené pomocou umelej inteligencie
Jeho slová, ktoré zakazujú prepustenie manželky, sú vecou skutočnej spravodlivosti muža voči žene.
5 minút čítania 5 min
Vypočuť článok
Slovo kňaza / Ježiš volá nie po tvrdosti, ale celistvosti srdca
0:00
0:00
0:00 0:00
Tomáš Gerboc
Tomáš Gerboc
kňaz, verbista, historik, asistent kaplána UPeCe
Ďalšie autorove články:

Slovo kňaza O príborovom nožíku a správnej službe Bohu i blížnemu

Slovo kňaza Malomocenstvo ako rozhodnutie a voľba

Slovo kňaza Nakoniec ide len o jedno

Umývate si pred štedrou večerou ruky a tvár mincami? Nechávate pri štedrovečernom stole jedno miesto voľné – pre náhodného potulného? Klopete trikrát na drevo? Na Štvrtok Svätého týždňa – teda na Zelený štvrtok – jete zelené jedlá? Chodievate šibať a polievať? 

Toto všetko a mnoho ďalšieho patrí k slovenským tradíciám. Pamätám si, ako som raz kdesi povedal, že v daný rok som konečne nemusel na Veľkonočný pondelok ísť nikoho poliať. Ja som to povedal s veľkou spokojnosťou, no odpoveďou mi bolo – tak už ani ty nedodržiavaš slovenské zvyky a tradície? Hej, lebo tradícia, zvyk. Niekedy je ich dodržanie, i keď ide o nezmysel, dôležitejšie ako človek samotný.

S čímsi podobným sa dnes stretáva Ježiš. Farizeji ho pokúšajú Mojžišovým nariadením o prepustení manželky a o priepustnom liste. Poukazujú na to, že toto nariadenie, táto „tradícia“, má predsa „dlhý čas trvania, už od otcov“ a všetci ju dodržiavali. Ježiš im však ukazuje, že i keď nie je „niečo dovolené“, mali by sami rozpoznať, či to je i správne. Či to slúži budovaniu alebo ničeniu. Odmietnutie manželky bolo v tejto mojžišovskej tradícii dovolené, ale dobré to nijako nebolo.

Farizeji si myslia, že ak dodržia zákon, nariadenie, konajú spravodlivo. No Ježiš im otvára oči a srdce pre spravodlivosť skutočnú. Prepustenie ženy, manželky, so sprievodným listom o odlúčení v manželstve malo za úlohu zabezpečiť žene aké-také postavenie. Mohla sa vrátiť do rodičovského domu. Ostala jej nejaká dôstojnosť. Ježiš však farizejov učí, že spravodlivosť je milovať a neprepustiť. Jeho slová, ktoré zakazujú prepustenie, sú vecou skutočnej spravodlivosti muža voči žene.

Tvrdosť, neobrezanosť srdca, grécky „σκληροκαρδίαν“ (sklerokardia), slovo, ktoré používa Ježiš, aby zaskočil farizejov a rozbil ich vlastnú tvrdosť v srdci, je obvinením z toho, že napriek deklarovanej viere sú naďalej pohania v srdci. Že Bohu protirečia a sú od Boha vzdialení. To bolo vážne obvinenie.

Ježiš nastavil farizejom kruté zrkadlo zavádzania. Buď sa považujú a prezentujú ako znalci učenia, no nepoznajú druhú kapitolu Prvej knihy Mojžišovej (Genezis) a jej dvadsiaty štvrtý verš „... a budú jedným telom“, alebo tieto slová veľmi dobre poznajú, no vedome ich ignorujú či dokonca prekrúcajú. Čo je horšie? Neznalosť a nadutosť alebo vedomé prekrúcanie? Najhoršia je tá tvrdosť srdca, ktorá môže byť príčinou jedného i druhého.

„Celistvé srdce je srdce majúce radosť z radosti i plač z bolesti druhého.“

Postavenie ženy v starozákonnej dobe nebolo práve najlákavejšie. Ježiš, muž, Boží Syn, prichádza s novým konceptom spravodlivosti – aby obránil právo každého, i toho najviac zraniteľného, podceňovaného či toho, kto sa brániť sám nevie. 

Lebo to je to, čo je skutočne spravodlivé pred Bohom i zákonom a čo je nad všetky zvyky a tradície. Ježiš ukazuje nie tvrdosť, ale celistvosť srdca. A ak je celistvé srdce, je celistvý i život. A k celistvosti života patrí srdce láskavé a plné dobroty. Srdce milujúce, starostlivé a milosrdné. Srdce, ktoré sa dáva, srdce, ktoré ide a hľadá stratenú dušu. Srdce, ktoré ak karhá, vidí za pokarhaním nápravu a ešte väčšiu lásku. 

Srdce, ktoré keď vidí biedu, plače, smúti, je mu ťažko, lebo nie je z kameňa. Srdce, ktoré vo dne v noci čaká na návrat márnotratných synov a dcér. Srdce, ktoré nemyslí na seba a robí zázrak podelenia sa o to, čo má – i keby to mali byť dve rybky a päť chlebov pre tisíce ľudí. A nebojí sa, že niečo stratí. 

To je srdce Krista a srdce Otca, ktorého zjavuje Syn. A práve takéto srdce dokáže rozpoznať a potom i konať spravodlivo. Tvrdé srdce je srdce rozhodnuté pre nelásku. Celistvé srdce je srdce majúce radosť z radosti i plač z bolesti druhého.

Celistvosť sa mi kdesi, vo svojej podstate, spája so spravodlivosťou. I vám? Uplynulý týždeň by sme na Slovensku mohli nazvať týždňom konsolidácie. Čo znamená toto slovo? 

Konsolidácia znamená „upevnenie, ustálenie, zaistenie“. Zdá sa však, že nástroj, ktorý má z dlhodobého hľadiska zabezpečiť spravodlivosť, a najviac tým, ktorí sú najviac ohrození, či tým, ktorí ohrozeným skutočne denne s nasadením srdca a všetkých možných prostriedkov pomáhajú, prinesie presný opak – „prepustenie“, ponechanie napospas osudu. Teda nespravodlivosť. Od tejto skoro už tradície by sme mohli konečne upustiť.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Ježiš Kristus manželstvo rozvod morálka
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť