Konfrontačný kurz Prečo sa cirkevné vedenie a vláda v Arménsku sporia

Prečo sa cirkevné vedenie a vláda v Arménsku sporia
Arcibiskup Adžapahjan (v strede) a katholikus Karekin II. (naľavo) obklopení kňazmi, keď arménska Národná bezpečnostná služba prichádza zatknúť Adžapahjana 27. júna 2025. Foto: TASR/Grigor Yepremyjan/PAN Photo via AP
Napätie siaha až do tzv. Zamatovej revolúcie, keď cirkevné vedenie zaujalo skeptický postoj voči protestujúcim. 
11 minút čítania 11 min
Vypočuť článok
Konfrontačný kurz / Prečo sa cirkevné vedenie a vláda v Arménsku sporia
0:00
0:00
0:00 0:00
Dr. Harutjun G. Harutjunjan
Vedecký pracovník v Centre pre interkultúrne a náboženské štúdie a docent na Teologickej fakulte Štátnej univerzity v Jerevane.

V posledných rokoch sa výrazne vyhrotilo napätie medzi Arménskou apoštolskou cirkvou a vládou. Táto konfrontácia však nemá náboženské, ale politické príčiny, a teraz postihuje aj národnú bezpečnosť, ako ukazujú nedávne zatknutia dvoch arcibiskupov. Súčasné udalosti zároveň odrážajú hlbšie spoločenské napätie.

Príčiny a fázy vývoja konfliktu

Napätie medzi oboma stranami siaha až do tzv. Zamatovej revolúcie na jar 2018, keď cirkevné vedenie zaujalo veľmi skeptický postoj voči protestujúcim a označilo ich za „pouličnú mládež“. Za nového premiéra Nikola Pašinjana sa postoj štátu k cirkvi zmenil: nová proeurópska a reformne orientovaná vláda sa usilovala o modernejší a sekulárnejší štát. 

Preto často kritizovala predstaviteľov cirkvi za nedostatočnú transparentnosť, konzervatívne postoje a politické zasahovanie po boku starého, resp. Moskve verného režimu. Cirkevné vedenie zaujalo obranný postoj a viackrát verejne kritizovalo Pašinjanovu vládu.

K jasnému zlomu došlo po porážke v druhej karabašskej vojne v roku 2020, keď katholikovia Ečmiadzinu a Kilíkie požadovali odstúpenie premiéra. Táto kritika sa ešte viac vyhrotila po vyhnaní približne 120 000 Arménov z Náhorného Karabachu na jeseň 2023. Odvtedy viacerí vysoko- i stredopostavení cirkevní predstavitelia verejne kritizovali vládu za jej zdržanlivý postoj a odmietanie akejkoľvek myšlienky na znovudobytie Karabachu.

Ďalšou konfliktnou oblasťou boli vládou navrhované reformy školstva, ktoré počítali s redukciou náboženskej výchovy, resp. výučby dejín Arménskej apoštolskej cirkvi. Toto, ako aj premenovanie učebnice Arménske dejiny na Dejiny Arménska narazilo na odmietavú reakciu cirkvi, pretože by sa tým – podľa názoru cirkevného vedenia – stratil odkaz na historické územia, poprela by sa genocída a propagoval by sa neprijateľný konformizmus s porážkou v karabašskej vojne.

Najmä traja arcibiskupi boli vo svojej kritike veľmi hlasní. Kancelár stolice katholika v Ečmiadzine arcibiskup Aršak Chačatrjan hovoril najskôr o zatratení tých, ktorí chceli nechať upadnúť do zabudnutia genocídu Arménov v roku 1915. Hlava eparchie Širak arcibiskup Mikael Adžapahjan takmer každý deň poskytoval rozhovory, pripisoval vláde zodpovednosť za stratu Náhorného Karabachu a dokonca požadoval ozbrojený puč. 

Arcibiskup eparchie Tavuš Bagrat Galstanjan zašiel najďalej a pri cirkevnom vedení si dohodol svoju prechodnú suspendáciu z cirkevnej služby, aby mohol osobne viesť protestné hnutie proti premiérovi Pašinjanovi. Jeho hnutie nieslo názov Svätý boj. Deviateho mája 2024 sa jeho stúpenci zhromaždili na Námestí republiky v Jerevane a Galstanjan dal Pašinjanovi ultimátum na odstúpenie. Ako nového premiéra navrhoval seba.

Premiér Pašinjan a jeho strana naopak označili cirkevné vedenie za pozostatok bývalého vysokoskorumpovaného a autokratického režimu a kritizovali jeho negatívny vplyv na politický život v krajine. Zatiaľ čo nová vláda sa pokúša vniesť transparentnosť do financií cirkvi, okrem iného návrhmi daní, katholikos Karekin II. a jeho stúpenci to sústavne odmietajú.

Konflikt medzi cirkevným vedením a vládou sa vyostril v dôsledku krízy identity po porážke Azerbajdžanu, keď Arménsko stratilo prinajmenšom ideologicky aj svojho strategického partnera Rusko. Po porážke v poslednej karabašskej vojne a strate historickej provincie, ktorú de facto nezávislá republika Arcach (= arménsky názov pre Náhorný Karabach) považovala za svoju súčasť, ako aj po dobytí viac ako 100 km2 arménskeho územia v regiónoch Sjunik, Vajoc Dzor a Gegharkunik azerbajdžanskou armádou sa arménska vláda snažila o nanútené zmierenie s Baku. 

A navyše arménska vláda sa zamerala na zbližovanie so Západom namiesto neosožného bratstva s Moskvou. To však boli postoje, ktoré cirkevné vedenie rozhodne odmietlo. Dokonca aj duchovní, ktorí sa takisto usilovali o mierový kurz, boli kritizovaní cirkevným vedením.

Katholikos, ako aj poradná duchovná synoda a eparchiálni biskupi z Arménska vo svojich spoločných stanoviskách označili akýkoľvek druh vzdania sa Náhorného Karabachu za „vlastizradu“. Aj vo svojich kázňach vyjadroval Karekin II. ustarostenosť a hovoril o ohrození národnej bezpečnosti. Vláde vyčítal zlyhanie vo vojne a nedostatočný súcit s vyhnanými. Napádal aj novú kultúrnu politiku, ktorá obmedzuje rozsah cirkevných dejín vo výučbe na školách, ako aj ďalšie reformy vzdelávacieho systému. 

Cirkev v tom videla útok na národné dedičstvo a jej tradičnú úlohu vo výchove. K tomu sa pridali ďalšie etické a spoločenské otázky, ako napríklad rodová rovnosť, ktoré narazili na odpor v cirkvi. Otvorenosť vlády pre spoločenskú liberalizáciu interpretovali konzervatívni duchovní ako „morálny úpadok“.

Aktuálna eskalácia a zlom vo vláde

K ďalšej eskalácii verejnej rétoriky prispel Pašinjan svojimi obvineniami na Facebooku koncom mája. Podľa premiéra Karekin II. porušil sľub celibátu a má nemanželské deti, preto má katholikos odstúpiť z funkcie. Krátko predtým bol Karekin II. v Minsku na otvorení arménskeho kostola. Jeho návšteva v krajine diktátora Lukašenka bola ostro kritizovaná. 

Aj jeho ďalšia návšteva medzinárodnej konferencie vo Švajčiarsku na ochranu kultúrneho dedičstva Arzachu vyvolala verejnú diskusiu v krajine. Lebo arcibiskupi Chačatrjan a Adžapahjan stavali zasadzovanie sa hlavy cirkvi za prepustenie arménskych rukojemníkov v Baku a návrat karabašských Arménov do svojej vlasti do protikladu k údajnému „defetizmu“ a „nemohúcnosti“ premiéra.

Nielen Pašinjan, ale aj jeho manželka Anna Hakobjan a viacerí poslanci vládnej strany začali používať hrubý a subjektívny jazyk voči vysokopostaveným duchovným. To podnietilo Najvyššiu duchovnú radu cirkvi, aby obvinila vládu z podkopávania duchovnej celistvosti Arménska a z rozdeľujúcich taktík. Tento cirkevný orgán reagoval 2. júna 2025 ostrým vyhlásením, v ktorom kritizoval Pašinjanovu rétoriku ako „znesväcujúcu“ a „neprístojnú“. Najvyššia duchovná rada odsúdila postoj vlády ako „ohrozenie národnej jednoty“. Rada obvinila všetkých oponentov z „politizovania vzťahov medzi cirkvou a štátom“ a varovala pred „ničivými dôsledkami pre arménsku štátnosť“.

Následne bol arcibiskup Galstanjan spolu s niekoľkými stúpencami svojho hnutia Svätý boj zatknutý a umiestnený do dvojmesačnej vyšetrovacej väzby. Podľa prokuratúry boli v ich domoch nájdené okrem iného zbrane, výbušniny, mapy mesta a podrobný písomný popis najskôr psychologického nátlaku na spoločnosť a následne ozbrojeného zvrhnutia vlády. 

Zaujímavé je, že tento plán mal obsahovať aj kapitolu o cirkvi, ktorá mala Pašinjana a členov jeho rodiny exkomunikovať už v septembri 2024. Okrem toho prokuratúra zverejnila približne 18-minútovú zvukovú nahrávku, ktorá bola tajne nahratá a zostavená počas operatívneho vyšetrovania v posledných dvanástich mesiacoch. V nahrávke Galstanjan hovorí okrem iného o „zastrelení niekoľkých ľudí“, o „útokoch na verejnú dopravu“ a „zajatí poslancov v parlamente“ s cieľom zvrhnúť vládu. Preto je teraz obvinený z plánovania zvrhnutia štátnej moci prostredníctvom teroristickej sabotáže a náboru bývalých ozbrojených bezpečnostných síl. Jeho obhajca tieto obvinenia popiera.

Arcibiskup Mikael Adžapahjan podporoval svojho duchovného brata a v poskytnutých rozhovoroch 3. februára 2023 a 21. júna 2025 potvrdil, že je takisto za ozbrojený puč. Takéto tvrdenia – podľa hlavy eparchie Širak – zopakoval od poslednej karabašskej vojny v roku 2020 viackrát pred bývalými prezidentmi Robertom Kočarjanom a Seržom Sarkisjanom, ako aj pred rôznymi bývalými generálmi a strednými dôstojníkmi. 

Z neznámych dôvodov ho národná bezpečnostná služba chcela zatknúť práve 27. júna v Ečmiadzine, keď chcel Adžapahjan vystúpiť ako koordinátor veľkého cirkevného zhromaždenia všetkých duchovných z republiky. To viedlo k zrážkam medzi špeciálnymi jednotkami a duchovnými. Zvonili zvony katedrály a veriaci boli povolaní do Ečmiadzinu „na záchranu cirkvi“. Adžapahjan sa však neskôr dobrovoľne dostavil na výsluch a bol takisto vzatý do vyšetrovacej väzby.

Predstavitelia vládnej strany predpokladajú existenciu rozsiahlejšieho sprisahania „kriminálno-oligarchických duchovných“, na ktorom sa mal podieľať aj rusko-arménsky miliardár Samvel Karapetjan, ktorého takisto v polovici júna zatkli za jeho násilnú rétoriku o „riešení problému vlastnými prostriedkami“. Cirkevné vedenie označilo tieto zatknutia za „politicky zinscenovaný útok“, ktorého cieľom je „vyradiť z hry stáročnú národnú inštitúciu“.

Reakcie obyvateľstva a dôsledky pre budúcnosť

Reakcie na nedávne udalosti na sociálnych sieťach ukazujú, že arménska spoločnosť je v tejto otázke rozdelená, a to ako v Arménsku, tak aj v diaspóre. Zatiaľ čo konzervatívne skupiny obyvateľstva naďalej stoja na strane cirkvi a uprednostňujú tým proruské sily, mnohí, najmä mladší ľudia, podporujú vládne reformy, ktoré majú priniesť do regiónu mier a nasmerovať krajinu na Západ. Prieskumy verejnej mienky ukazujú, že dôvera v cirkev má tendenciu klesať najmä u mladej generácie, a to nielen vo veľkých mestách, ale aj vo vidieckych oblastiach.

Aj medzinárodné reakcie sú zmiešané: ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov vyzval na všeobecnú „zdržanlivosť“ a „ochranu arménskej cirkvi“. Je to pozoruhodný postoj, ak vezmeme do úvahy mlčanie Moskvy vo veci ničenia arménskych kostolov v Náhornom Karabachu. Francúzsky prezident Emmanuel Macron sa postavil za arménsku vládu a vyslovil sa za ochranu demokratického právneho poriadku.

Občania teraz vedia, že konfrontácia medzi arménskou cirkvou a štátom bude pravdepodobne aj naďalej ústrednou témou vnútornej politiky, pretože v lete 2026 sa budú konať parlamentné voľby. 

Nezávislí pozorovatelia odporúčajú obom stranám, aby sa namiesto emocionálnych výmen názorov snažili o aktualizáciu právneho rámca definujúceho vzťahy medzi štátom a cirkvou. Ťažkou úlohou je nájsť konsenzus, ktorý bude rešpektovať úlohu cirkvi ako kultúrnej inštitúcie a zároveň uchová sekulárne princípy moderného štátu.

Pretrvávajúca patová situácia – poháňaná viacerými ideologickými, politickými, ale aj osobnými konfliktmi – je viac než len sporom medzi dvoma inštitúciami. Dotýka sa základných otázok demokratického poriadku, národnej identity, starovekej orientálnej ortodoxnej zbožnosti a geopolitického zamerania Arménska. 

Vzhľadom na blížiace sa voľby v roku 2026 však existuje nebezpečenstvo, že táto konfrontácia povedie k ešte hlbšej polarizácii. Žiaľ, žiadna zo strán konfliktu nejaví ochotu ku kompromisu. Pre mnohých Arménov je preto náročnou úlohou obnoviť vzájomný rešpekt vo vzťahoch medzi cirkvou a štátom a nenechať sa vtiahnuť do ďalších deštruktívnych konfrontácií na verejnosti alebo dokonca do občianskej vojny.

Pôvodne publikované na noek.info. Preložil o. Ján Krupa.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev Arménsko Nikol Pašinjan Náhorný Karabach
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť