Vzťahy medzi provatikánskymi a prorežimnými katolíkmi v Číne sa zhoršili

Vzťahy medzi provatikánskymi a prorežimnými katolíkmi v Číne sa zhoršili

Šanghajského pomocného biskupa Josepha Xinga Wenzhia (vpravo), ktorý v roku 2011 nečakane zmizol, nahradil Thaddeus Ma Daqin. Čínske úrady ho po sľube poslušnosti Svätému Otcovi poslali do domáceho väzenia. Foto - TASR/AP

Po posledných udalostiach panuje medzi čínskymi katolíkmi rozčarovanie. Ešte nedávno proklamované zbližovanie oboch táborov je v nedohľadne.

Skutočnosť, že provládna Čínska biskupská konferencia odobrala biskupskú hodnosť pomocnému biskupovi Šanghaja Thaddeusovi Ma Daqinovi už v júli 2012, krátko po jeho vysviacke, je dávno známa. Po tom, ako zložil sľub poslušnosti Svätému Otcovi, musel opustiť rady prorežimného Vlasteneckého združenia čínskeho katolíckeho duchovenstva (Chinese Patriotic Catholic Association). Priťažila mu aj verejná kritika miešania sa vlasteneckého združenia do vysviacok a výberu kandidátov episkopátu.

Ako to u čínskych súdruhov býva, nasledovali represálie a domáce väzenie. Rovnaký osud postihol aj seminaristov, rehoľné sestry a všetkých, ktorí sa biskupovi snažili nejakým spôsobom pomôcť.

O to viac prekvapila správa, že pred niekoľkými dňami (20. januára), po viac ako štyroch rokoch perzekúcií, vzalo ústredie vlasteneckého združenia biskupa Ma Daqina „na milosť“. Uskutočnilo sa to tým, že bol zvolený a potvrdený za člena miestnej šanghajskej pobočky tejto organizácie, no nie v hodnosti pomocného biskupa, ale len radového kňaza. Vedenie štátom kontrolovanej cirkvi naďalej odmieta uznať platnosť jeho biskupskej vysviacky, akurát s tým rozdielom, že dotyčného v očiach režimu rehabilitovalo.

Prečítajte si aj
Prečo kresťanstvo v komunistickej Číne rastie tak rýchlo? Zdieľať

Nečakané „polepšenie“ neposlušného biskupa a jeho následná prekvapujúca nekritická chvála na adresu vlasteneckého združenia všetkých zaskočila. Celá záležitosť vyvoláva podozrenie, že sa ide o predzvesť ďalšieho štiepenia katolíckych veriacich. Predstavitelia z vlasteneckého združenia situáciu vyhodnotili tak, že pranierovanie Ma Daqina malo za následok posilnenie odhodlania podzemnej cirkvi svedčiť o svojej vernosti Vatikánu aj za cenu prenasledovania. Koncept obete sa v prípade štátom neuznaného biskupa ukázal pre súdruhov ako kontraproduktívny.  

Katolíci v Číne sa v súvislosti s náhlou zmenou kurzu Ma Daqina nedokážu zhodnúť, či má ísť o premyslený taktický krok v ústrety komunistickému vedeniu (za cenu nadobudnutia väčšieho vplyvu v šanghajskej diecéze) alebo o presadenie ešte striktnejších kontrolných mechanizmov v miestnej cirkvi zo strany vlády. Podľa pozorovateľov je momentálny ťažko čitateľný postoj niekdajšieho disidenta len dôsledkom procesov, ktoré vyvrcholili na Deviatom národnom kongrese katolíkov Číny v Pekingu v dňoch 26. – 29. decembra minulého roku.

Zišlo sa na ňom 477 delegátov z celej krajiny (365 biskupov, kňazov, rehoľníkov a rehoľníčok a 122 laikov), aby demonštrovali Pekingom požadovanú vernosť nezávislosti od Ríma. Pritom len krátko pred týmto podujatím panoval názor, že medzi Vatikánom a čínskymi úradmi došlo vo veci cirkevných otázok k uvoľneniu vzťahov. Svätá stolica, ktorá rozhodnutia prorežimného kongresu doteraz nikdy neuznávala, sa tentokrát zriekla akýchkoľvek oficiálnych vyjadrení.  


„Čínsku politiku“ pápeža Františka kritizuje aj kardinál Joseph Zen Ze-kiun z Hongkongu. Foto – TASR/AP

Agentúra AsiaNews celú záležitosť okomentovala parafrázovaním zlej smogovej situácie, ktorá v tom čase v Pekingu panovala: „Fatálne zmiešanie hmly a dymu spôsobilo, že teraz je tu viac smogu ako predtým. Okrem toho je mnoho veriacich v krajine zneistených, keďže im zúčastnení biskupi, väčšinou uznaní len Pekingom, a nie Vatikánom, pripadajú iba ako bábky komunistickej strany.“

Prečítajte si aj
Najväčší diplomatický úspech pápeža Františka? Dohoda s Čínou Zdieľať

Komentátori kritizujú skutočnosť, že doterajšie umiernené postoje vatikánskej diplomacie voči Pekingu pod vedením pápeža Františka sa nevyplácajú. Predovšetkým v podzemnej, štátom neuznanej cirkvi, ktorej členská základňa čelí stále sofistikovanejšej šikane, silnie pocit, že ich Vatikán ponecháva vlastnému osudu. Františkov prístup „čo je cisárovo, cisárovi“ má v komunistami kontrolovanej krajine svoje špecifické riziká a hlasných kritikov (napríklad emeritný biskup Hongkongu kardinál Joseph Zen Ze-kiun).

Matthias Müller z Neue Zürcher Zeitung sa domnieva, že v tejto situácii sa nejaký skorý dohovor medzi Vatikánom a Pekingom týkajúci sa oboch cirkví nečrtá. Medzitým však vágny postoj Svätej stolice k tejto problematike nepriamo posilňuje čínske cirkevno-stranícke nacionalistické sily, čím na druhej strane oslabuje doteraz provatikánsku podzemnú cirkev a sťažuje proces postupného zmierovania oficiálnej i zakázanej katolíckej cirkvi v krajine.

Je obrovská škoda, že čudný prípad Thaddeusa Ma Daqina prichádza v čase, keď počet katolíkov (a kresťanov vôbec) v krajine rastie a zvyšuje sa aj celospoločenský záujem o náboženstvo. Eskalované napätie neveští nič dobré.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo