Pôst bol nariadený už v rajskej záhrade

Pôst bol nariadený už v rajskej záhrade

Pieter Bruegel starší: Zápas medzi fašiangami a pôstom, obraz z roku 1559. Foto: wikimedia

Pretože sme sa nepostili, stratili sme raj. Postime sa teda, aby sme sa tam opäť mohli vrátiť!

Pôst je obdobie, v ktorom si človek odrieka určité potraviny živočíšneho pôvodu alebo aj iné požitky. Kresťanstvo pozná viacero pôstnych období. Medzi nimi vyniká štyridsaťdňové pôstne obdobie pred Veľkou nocou. Počas neho sa kresťania pôstom, modlitbou a rozdávaním almužien pripravujú duchovne na to, aby počas veľkonočnej nedele dosiahli bytostnú účasť na Kristovom zmŕtvychvstaní.

V tom roku sa nechajme presvedčiť k autentickej príprave na Veľkú noc niekoľkými myšlienkami z homílie O pôste (1-4,6-8), ktorej autorom je svätý Bazil, veľký cirkevný učiteľ, ktorého byzantské liturgické texty označujú za „svetlo Cirkvi“. Bazil bol významným kapadóckocézarejským arcibiskupom v 4. storočí. V jednej zo svojich stredajších katechéz pápež Benedikt XVI. o svätom Bazilovi Veľkom konštatoval: „S obdivom naňho hľadí cirkev Východu i cirkev Západu, a to pre svätosť jeho života, vynikajúcu náuku a harmonickú syntézu mysliteľského a praktického nadania.“

Pôst ako liek

Nebuďme v nadchádzajúcich dňoch zamračení, ale šťastne naladení, ako sa patrí na svätých. Maloverný nebude korunovaný. Smutný nedosiahne znak víťazstva. Nebuď zarmútený, keď si liečený! Bláznom je, kto sa neteší zo zdravia duše, ale smúti nad zmenou jedálneho lístka a viac sa stará o pôžitok žalúdka než o blaho duše. Sýtenie je po vôli bruchu, no pôst prináša úžitok duši. Buď šťastný, že ti bol Lekárom daný liečivý prostriedok, ktorý ničí hriechy. Ako sú odstraňované červíky z čriev detí pomocou určitých veľmi horkých liekov, tak aj pôst, ktorý si skutočne zasluhuje takéto označenie, preniká do duše a zabíja hlboko zakorenené hriechy.

Diskrétny pôst

Netvár sa mrzuto a zamračene, aby si získal povesť askétu! Dobrý skutok, ktorý sa roztrubuje, neprináša žiaden osoh a pôst, ktorý sa stavia na obdiv, žiaden úžitok. Čo sa robí z vystatovačnosti, neprináša ovocie pre budúci život, ale končí sa chválou ľudí. Ponáhľaj sa preto radostne k daru pôstu. Pôst je starobylým darom, nie zastaraným ani starnúcim, ale vždy sa omladzujúcim a kvitnúcim.

Freska Bazila Veľkého z katedrály sv. Múdrosti v Ochride. Foto: wikimedia

Nariadený už v raji

Pôst je rovnako starý ako ľudstvo. Pôst bol nariadený už v rajskej záhrade. Prvý príkaz, ktorý Adam dostal, znel: „Zo stromu poznania dobra a zla nesmiete jesť!“ (1) Slová „nesmiete jesť!“ sú príkazom k pôstu a abstinencii. Ak by Eva nebola bývala okúsila zo stromu, nebol by pôst teraz potrebný. „Pretože lekára nepotrebujú zdraví, ale chorí.“ (2) Skrze hriechy sme sa stali chorými, skrze pokánie musíme opäť vyzdravieť. Pokánie bez pôstu je však bezcenné.

Boh povedal: „Nech je prekliata zem pre teba; tŕnie a bodľačie ti bude rodiť.“ (3) Bolo ti prikázané smútiť, nie hýriť. Pôstom sa obhajuj pred Bohom! Áno, i samotný život v raji je predobrazom pôstu, nielen preto, že človek žil s anjelmi a skrze skromnosť (nenáročnosť) si uchoval s nimi podobnosť, ale aj preto, lebo všetko, čo potom ľudský rozum vymyslel, ako pitie vína, zabíjanie zvierat, vlastne všetko, čo zakaľuje ľudského ducha, bolo pre obyvateľov rajskej záhrady ešte neznáme.

Nevyhováraj sa!

Pretože sme sa nepostili, stratili sme raj. Postime sa teda, aby sme sa tam opäť mohli vrátiť! Nenapodobňuj Evinu neposlušnosť; nepriberaj si opäť za svojho radcu hada, ktorý sa zalieča telu a vyzýva k pôžitku! Nevyhováraj sa na slabosť tela a nemohúcnosť! Lebo nie mne vymenúvaš ospravedlňujúce dôvody, ale tomu, ktorý vie všetko. Nemôžeš sa postiť? Ale celý život sýtiť sa doplna a ničiť si žalúdok nadmernou stravou, to môžeš? Ja predsa viem, že lekári nepredpisujú chorým všelijaké jedlá, ale pôst a abstinenciu. Keď teda dokážeš tamto, ako by si mohol predstierať, že toto nezvládneš?

Plody pôstu

Pôst plodí prorokov a posilňuje silných. Pôst osvecuje zákonodarcu, je dobrou ochranou duše, spoľahlivým druhom pre telo, zbrojou pre udatného bojovníka, školou cvičenia pre zápasníka. Pôst odháňa pokušenia, pomazáva k božskej blaženosti, je spoločníkom striedmosti a dopomáha k cudnosti. V boji dodáva mužnosť, v mieri učí pokoju. Posväcuje Bohu zasvätených, kňaza zdokonaľuje. Lebo bez pôstu sa nemožno priblížiť k svätej obeti.

Pôst posiela modlitby do neba, stáva sa akoby krídlami pre ich cestu nahor. Pôst znamená zveľadenie pre domácnosti, je matkou zdravia. Je učiteľom mladých, ozdobou starých. Je dobrým spoločníkom pri cestovaní, spoľahlivým životným druhom pre tých, ktorí bývajú spolu. Manžel sa neobáva intríg proti svojmu manželstvu a žije v harmónii so svojou manželkou, keď ju vidí postiť sa. Manželka neupadne do žiarlivosti a radostne prijíma manžela, ktorého vidí postiť sa.

Pôst nepozná vyčíňanie úžerníctva. Stôl toho, kto sa postí, nesmrdí úrokmi. Osirelé dieťa postiaceho sa otca sa nemusí obávať otcových dlhov, ktoré sa ako had omotávajú okolo krku.

Poznámky:

  1. Genezis 2,17; 3,17
  2. Matúš 9,12
  3. Genezis 3,17.18

 

Celý text homílie v slovenskom jazyku nájdete tu.



Keďže ste náš pravidelný čitateľ, tak už viete, že články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. 

Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.

Ďakujeme!

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo