Napriek sporom nemeckí evanjelici naďalej stoja za vlogerkou Janou

Napriek sporom nemeckí evanjelici naďalej stoja za vlogerkou Janou

Kresťanská youtuberka Jana Highholderová. FOTO – Facebook/Jana Highholder

Kontroverzie v súvislosti s kresťanskou youtuberkou Janou Highholderovou odrážajú hlbšie dilemy cirkvi v Nemecku.

Postoj tu bude len s vašou pomocou!

Postoj je dnes jediným serióznym konzervatívnym hlasom na slovenskej mediálnej scéne. No nežije zo vzduchu.

Články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.

Ďakujeme!

Redakcia Postoja

 

Keď sme v decembri písali o kresťanoch na YouTube, priniesli sme aj jej príbeh. Jana Highholderová, dvadsaťročná študentka medicíny, rozbehla v spolupráci s Evanjelickou cirkvou v Nemecku a profesionálnou agentúrou Mediakraft svoj vlastný kanál na YouTube, cez ktorý chce oslovovať s kresťanskými témami predovšetkým mladých ľudí.

Jana je nielen vizuálne príťažlivá – vyžaruje tiež radosť, ktorá nie je strojená, ale spontánna. Má modlitebný život a častým čítaním zošúchanú Bibliu. A divákom sa prihovára jazykom mladých ľudí...

V tom vlaňajšom článku sme vyjadrili aj istú pochybnosť, či v snahe prihovoriť sa ľuďom s iným svetonázorom Jana občas nerozrieďuje niektoré prvky kresťanského učenia. To sme ešte netušili, že o pár mesiacov sa okolo jej kanála na YouTube strhne debata v nemeckých evanjelických kruhoch, či Jana, naopak, nie je príliš tradicionalistická a konzervatívna!

„Trójska influencerka?“

Dôvodom bolo toto video, zverejnené 8. marca, teda na Medzinárodný deň žien, v ktorom mala Jana Highholderová ako hosťa farárku Hannu Jacobsovú:

Témou je biblický obraz ženy. Okolo času 6:10 sa Jana spýta na Pavlove slová o tom, že ženy by sa mali podriadiť svojim mužom. Farárka dodá, že hneď po týchto slovách je v liste Efezanom výzva, aby muži milovali svoje ženy ako Kristus cirkev, na čo sa často zabúda. No povie tiež, že výrok vníma v kontexte doby jeho vzniku a má s ním osobne veľký problém. Potom sa spýta Jany, ako tie slová chápe ona.

Podľa Jany celý ten Pavlov citát treba brať tak, že láska Kristova je naším prvoradým meradlom. Svet často vychádza z myšlienky, že ak je niekto „nado mnou“, svoju moc automaticky zneužíva.

Jana dúfa, že v prípade jej muža to tak nebude, lebo si želá kresťanského manžela, ktorý sa bude snažiť milovať ju obetavou Kristovou láskou pre cirkev a vždy ju podrží. A aj keby to bolo brané ako príliš konzervatívne, ona si želá manžela, ktorý ich vzájomné rozhodnutia bude navonok reprezentovať.    

Neskôr dodáva, že si želá manžela, ktorý bude mať v ich vzťahu vedúcu pozíciu v zmysle schopnosti privádzať ju bližšie ku krížu...

Celý tento výstup bol v následných reakciách zvulgarizovaný na: „Jana sa chce poddať mužovi, obhajuje zastaranú rolu ženy a Evanjelická cirkev to celé platí.“

Noviny Die Zeit uverejnili článok, v ktorom autori ich redakčnej kresťanskej sekcie diskutovali o fenoméne Jany Highholderovej a či je práve ona odpoveďou na výzvy, ktorým viera čelí medzi mladými.

„Mala by sa moderná cirkev takto inscenovať?“ Pýta sa Merle Schmalenbachová v narážke na Janine slová o podvolení sa svojmu budúcemu mužovi. „Samozrejme, nie.“

Dvadsaťročná youtuberka chce osloviť mladých ľudí, ale vraj nereflektuje ich žitú skutočnosť. Podľa Schmalenbachovej chcú mladé ženy hlavne mzdovú spravodlivosť, rovnosť na pracovisku a možnosti zladiť kariéru a rodinu. „Cirkev chce byť moderná a coolová, osloviť spoločnosť a získať mladých ľudí. To však nedokáže, keď jej vývesný štít rozširuje odstrašujúci obraz ženy.“

Hanna Jacobsová, ktorá s Janou bola vo videu, nazvala svoj príspevok slovami „Trójska influencerka“. Youtuberka Jana vraj vysiela pod evanjelickou hlavičkou „biblicistické a evanjelikálne pozície“, ktoré sú teologicky vzdialené evanjelickému mainstreamu.

V závere si Jacobsová vydýchne, že Jana nemá príliš veľkú klikanosť. Škoda, že jej svoju kritiku netlmočila, keď s ňou sedela pred kamerou. Ďalší dvaja respondenti Die Zeit vyjadrili voči projektu „Jana“ väčšie pochopenie.

Súboj s číslami

V každom prípade spor o youtubové videá Jany Highholderovej odráža hlbšie dilemy nemeckého luteránstva. Evanjelická cirkev v tejto krajine stráca veriacich.

Pozrime sa na údaje, ktoré minulý rok zverejnil portál Evagelisch.de za rok 2017. Bol to rok, keď si svet pripomínal 500. výročie reformácie. Nemecko je jej kolískou.

V roku 2017 sa k Evanjelickej cirkvi hlásilo 21,5 milióna Nemcov (26,1 percenta populácie) a ku Katolíckej cirkvi 23,3 milióna (28,3 percenta).

Obe cirkvi v tomto roku zaznamenali pokles členov. Evanjelici prišli o 350-tisíc ľudí v dôsledku úmrtí a 200-tisíc ich z cirkvi vystúpilo. Na druhej strane, 205-tisíc nových ľudí k cirkvi pribudlo.

Katolíci pochovali 240-tisíc ľudí a 168-tisíc ich vystúpilo. Cez krsty, nové vstupy či návraty odídencov získali 180-tisíc ľudí.

Popri 54,4 percentách katolíkov a evanjelikov žijú v Nemecku ešte necelé 3 percentá kresťanov iných vierovyznaní. Sem patria napríklad pravoslávni alebo členovia menších protestantských cirkví. Aj o Jane Highholderovej je známe, že pochádza z evanjelikálneho prostredia, ktoré je biblicky konzervatívnejšie než veľká oficiálna Evanjelická cirkev.

V každom prípade, cirkvi čelia výzve, ako osloviť nábožensky indiferentných mladých ľudí. Niektorí by radi „modernizovali“ kresťanský výklad. Chceli by sa sústrediť na „sociálnu“, „environmentálnu“ alebo „rodovú spravodlivosť“. No práve prostredie nemeckého kresťanstva je príkladom, že podobné pokusy nemajú príliš presvedčivé výsledky, pokiaľ ide o pritiahnutie nových veriacich.

Jana Highholderová má veľmi moderný štýl komunikácie. No ako ukazuje diskusia o rodových rolách, v otázkach obsahu by chcela v mnohých prípadoch stáť radšej na tradičných biblických pozíciách.

Viac vlogerov, viac postojov

V skutočnosti sa kontroverzie o jej videách dejú medzi evanjelikmi hlavne z dvoch dôvodov. Po prvé, Jana Highholderová by pravdepodobne vyvolávala menší odpor, keby hovorila takpovediac výlučne sama za seba, išlo by o jej súkromnú iniciatívu a keby jej kanál nebol Evanjelickou cirkvou v Nemecku priamo podporovaný.

Po druhé, túto debatu by nemeckí evanjelici neviedli, pokiaľ by mládeži dokázali ponúknuť viac kanálov, kde Jana by mohla byť ladená viac evanjelikálne, kým iní vlogeri by mohli točiť videá s „progresívnejším“ obsahom. A nech sa na číslach ukáže, kto ako oslovuje publikum.

A možno sa týmto smerom bude vývoj napokon uberať. Odvolávajúc sa na Evanjelickú tlačovú službu prišiel portál Evangelisch.de včera so správou, že Janin kanál na YouTube bude pokračovať. S dodatkom, že projekt má byť „obsahovo a personálne“ rozšírený.

Boli za priznaním sa Evanjelickej cirkvi v Nemecku k Jane čísla? Jej videá nelámu na YouTube práve rekordy. Zväčša si ich pozrie pár tisíc ľudí. To kontroverzné, o úlohe ženy, malo 17-tisíc videní. No náboženské videá zrejme nikdy nebudú mať toľko pozretí ako napríklad videá o móde.

Janin kanál má za rok fungovania vyše 13-tisíc odberateľov. Je to na 80-miliónovú krajinu veľa alebo málo? Ako vloženie nohy do dverí sociálnych médií to nemusí byť pre cirkev zlé číslo.

Prečo ste mohli čítať tento článok zadarmo?

Články na Postoji nie sú spoplatnené ani uzamknuté, aby k nim malo prístup čo najviac ľudí. Ich tvorba ale stojí značné úsilie, čas a peniaze. Práca našej profesionálnej redakcie je financovaná z pravidelnej podpory mnohých našich čitateľov. Budeme si veľmi vážiť, ak nás aj vy TERAZ PODPORÍTE, aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe hodnotného obsahu. Ďakujeme!

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo