Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Cirkev Svet kresťanstva
07. jún 2021

Evanjelický farár Rune Tobiassen

Byť kresťanom znamená byť hriešnikom, ktorému je odpustené

Rozhovor s farárom Slobodnej evanjelickej cirkvi v Nórsku Runem Tobiassenom, ktorý patrí medzi známych kresťanských apologétov.

Byť kresťanom znamená byť hriešnikom, ktorému je odpustené

Farár Rune Tobiassen. Zdroj: O.K.

Rune Tobiassen je farárom Slobodnej evanjelickej cirkvi na juhu Nórska, má 40 rokov, je ženatý a má tri deti. 

Okrem toho, že vyučuje apologetiku ako odborný asistent v odbore komunikácia a svetonázor na Mediehøgskolen Gimlekollen, má na starosti aj stretnutia kresťanských spoločenstiev v Kristiansande, kde sa počas jedného týždňa spoločne schádza takmer päťdesiat farností a cirkevných zborov.

Spolu so psychológom Sondre Liverødom, ktorý nie je kresťanom, je autorom podcastu Farár a psychológ, kde sa spolu rozprávajú o viere.

Si apologét, čo si máme pod týmto pojmom predstaviť?

Mám rád výzvy pre svoju vieru a spätne rád dávam výzvy človeku, ktorý ich dal mne. Mal som veľa diskusných stretnutí na školách, univerzitách a v rôznych kostoloch. Rád dávam úprimné odpovede na úprimné otázky, pomáham ľuďom prekonávať pochybnosti a pomáham im vidieť, že je prijateľnejšie veriť v Krista ako v iné alternatívy, vrátane neteistických svetonázorov.

Aké sú najčastejšie otázky, ktoré sa ľudia pýtajú?

Najbežnejšia otázka súvisí s problémom zla alebo bolesti. Ďalšie otázky môžu byť: Aký je zmysel života? Prečo kresťanstvo a nie iné náboženstvá? Ale aj ďalšie a ďalšie otázky týkajúce sa morálnych problémov.

Prečo si myslíš, že kresťanstvo je pre nás stále aktuálne?

Najlepšie odpovede na veľké životné otázky dáva práve kresťanstvo. A navyše, dáva nádej a útechu. Je relevantné pre náš každodenný život a je pravdivé. Je to konzistentný a koherentný svetonázor. Miliardy ľudí sa stretli s Ježišom. Skúste sa vydať na cestu s ním a nikdy nezostanete taký istý.

Kresťanstvo ponúka tie najlepšie odpovede na problematiku zla, ale hlavne ponúka riešenie. Zdieľať

Bol si pozvaný ako jeden z rečníkov na konferenciu EVS, ktorá sa konala začiatkom mája. Toto je druhýkrát, kedy si kvôli pandémii nemohol osobne prísť, ale poslal si nám videoposolstvo. Môžeš sa s nami podeliť o nejaké myšlienky z tohto posolstva?

Dúfam, že jedného dňa budem môcť osobne navštíviť túto konferenciu, pretože si naozaj myslím, že je pre Slovensko a každého účastníka dôležitá.

Jedna z najčastejšie kladených otázok sa týka problematiky zla. Aktuálne možno aj v súvislosti s pandémiou. Ako môže Boh stvoriť svet, v ktorom sa stávajú také veci ako Covid-19? Ale téma zla určite nie je nová. Po prvýkrát bola formulovaná Epikurom 300 rokov pred Kristom, ktorý útočí na Božiu dobrotu nasledujúcou tézou: „Ak je Boh dobrý, chce zabrániť zlu. Ak je všemohúci, dokáže zabrániť zlu. Zlo existuje, z čoho vyplýva záver, že nemôže existovať milujúci a všemohúci Boh.“

Ja však tvrdím, že kresťanstvo ponúka tie najlepšie odpovede na problematiku zla, ale hlavne ponúka riešenie.

Aké je to riešenie?

Biblia hovorí, že Boh dokáže stvoriť všetko. To však neznamená, že stvorí štvorramenný trojuholník. To si samo osebe odporuje a nedáva to zmysel presne rovnako ako situácia, keď Boh dal človeku slobodnú vôľu a dovolil mu ju zneužiť. Nie je možné stvoriť človeka so slobodnou vôľou a nenechať ho rozhodovať sa slobodne. Takže zlo tu muselo existovať ako alternatíva.

V epikurovskej formulácii problematiky zla je jeden sporný bod. Jedna alternatíva tu chýba. Nefiguruje tam možnosť, že zlo bude v budúcnosti porazené. Vo filozofii sa tento klam nazýva „princíp vylúčenia tretieho“. Pre lepšie pochopenie, je to, ako keby sa ma niekto opýtal otázku, na ktorú smiem odpovedať len „áno“ alebo „nie“.

Môžeš uviesť nejaký konkrétny príklad?

Niekto sa ma môže opýtať: „Už si prestal biť svoju manželku, Rune?“ Ak odpoviem „áno“, bude to znamenať, že som ju doteraz bil, ale viac to už nerobím; ale ak poviem „nie“, znamená to, že ju ešte stále bijem. Chýba tu možnosť, že som ju nikdy v živote nezbil. Tretia možnosť je vylúčená.

Ak táto epikurovská formulácia znamená, že zlo stále existuje a nikdy nebude porazené, potom nemôže existovať ani dobrý alebo všemocný Boh. Ale ako môžeme vedieť, že zlo nebude nikdy porazené? Biblia jednoznačne hovorí, že Boh jedného dňa porazí zlo a všetky veci budú napravené.

Aký je rozdiel medzi teologickou či filozofickou odpoveďou a pastoračnou odpoveďou na tieto výzvy?

Inzercia

Ak sa ľudia pýtajú, ako môže existovať milujúci a všemohúci Boh, keď na svete existuje utrpenie, opýtam sa ich na dôvod, prečo kladú túto otázku. Ak trpia oni alebo niekto z ich blízkych, nepotrebujú vysvetlenie. Potrebujú silné objatie a niekoho, kto má čas ich vypočuť a potešiť. Treba sa vždy pozrieť, aká je otázka za otázkou, ktorú ten konkrétny človek kladie. Ušetrí to veľa času a úsilia. Namiesto toho, aby som začínal so svojou agendou, je potrebné odraziť sa od toho, kde sa nachádza človek, ktorý sa pýta.

Zažil si situáciu, ktorá spochybnila tvoju dôveru v Božiu dobrotu?

Vlastne odpoviem „Áno, samozrejme!“, pretože neverím v evanjelium o prosperite. Verím v dobrého Boha, ale neverím, že čokoľvek, čo sa stane na tejto zemi, je Božia vôľa. Takže keď je tento svet presiaknutý zlom a satan je vládcom tohto sveta, nečudujem sa, že sa mi dejú zlé veci. Ale krásne je, že náš Boh smúti spolu s nami a kráča s nami bok po boku.

Ako by si reagoval na námietku človeka, ktorý neverí v skutočnú realitu dobra a zla?

V dnešnej dobe je ľahšie uveriť v realitu zla ako v realitu dobra. Tvrdím, že ľudia veria v dobro a zlo, ale mnohí si myslia, že medzi nimi dokážu rozlišovať na základe svojich pocitov alebo podľa názoru väčšiny.

Ako kresťan som presvedčený, že existuje univerzálny zákon, ktorý je objektívny. Niektoré veci sú morálne zlé, aj keď to celá spoločnosť akceptuje. To, čo Hitler urobil, bolo zlo, aj keď to väčšina v krajine akceptovala.

Ako kresťan nerobím dobré skutky, aby som sa zachránil, ale preto, že som zachránený. Zdieľať

Nová zmluva predstavuje Boha, ktorý je dobrý, súcitný a zhovievavý. Je rozdiel medzi Bohom Starej zmluvy a Bohom Novej zmluvy?

Pre pochopenie Boha v Starej zmluve je dôležité zhodnúť sa na tom, že je morálne dobré trestať zlo. Keď sa ľudia postavili proti Bohu, zhrešili alebo konali zle, je v poriadku, že Boh to trestá. Niekedy použil Izraelitov na potrestanie iných ľudí a niekedy použil iných ľudí na potrestanie Izraelitov. Rozsudok sa stal hneď.

Teraz to bude budúca udalosť, že Boh potrestá zlo. Keď požiadame Boha, aby niečo urobil so zlom na tomto svete, urobí to v deň súdu. Považujem tiež za logické, že keď ľudia v Starej zmluve alebo aj v dnešnej dobe nechcú byť s Bohom, je v poriadku, že im Boh dáva to, čo chcú – večnosť bez Boha.

Prečo je vesmír a svet krutý a nespravodlivý, ak ho vytvoril dobrý Boh?

Boh nás stvoril zo slobodnej vôle, a preto nám musí dať možnosť zvoliť si opak. Som veľmi rád, že na tomto svete existuje možnosť stať sa ateistom. Boh dovolil hadovi prísť do raja Eden, dovolil satanovi zaútočiť na Jóba, dovolil svojmu protivníkovi, aby bol vládcom tohto sveta, aby mohla existovať alternatíva pre neho samého. Slobodná vôľa mala preto pre tento svet následky.

Nebol by to však milujúci Boh, keby nebolo slobodnej vôle, pretože láska si vyžaduje slobodu. Boh postavil našu slobodnú vôľu nad svoju všemohúcnosť práve kvôli svojej láske.

Je kresťan v inej pozícii ako ľudia, ktorí sa snažia byť dobrí a žiť podľa morálneho zákona, ale bez Boha?

Áno, vo veľmi odlišnej pozícii, pretože kresťanstvo nie je o konaní dobrých skutkov. Ide o odpustenie. Ak to myslíme vážne s tým, že chceme, aby Boh zničil všetko zlé, musíme si uvedomiť, že ty a ja tiež budeme zničení. V našom srdci je dobré aj zlé. Takže ak Boh odstráni zlo, musím zomrieť.

Ale pretože Boh miloval svet, dal seba samého, svojho jednorodeného Syna, aby vzal trest namiesto nás. Toto riešenie potrebujeme prijať ako dar. Je to odpustenie dané zadarmo. Byť kresťanom teda nie je o tom, že robíme v živote dobre a nikdy nehrešíme. Byť kresťanom znamená byť hriešnikom, ktorému je odpustené. Keď som spasený milosťou, chcem žiť dobrý život a ctiť si Boha, pretože to je to najlepšie pre mňa.

Ako kresťan nerobím dobré skutky, aby som sa zachránil, ale preto, že som zachránený.

Ako by si reagoval na tvrdenie: To, čo robím, nie je zlé, ak nikomu neublížim? Čo je a má byť norma, vektor morálneho správania?

Boh nenávidí všetky veci, ktoré ničia ľudské bytosti, ktoré miluje. Rozmýšľal si nad možnosťou, že si ublížiš? To, čo vyzerá na prvý pohľad nevinne, môže narušiť dobrý život. V liste Jakuba sa píše, že ak vieš, čo dobré môžeš urobiť, ale nerobíš to, je to hriech. Hriechom nie je len robiť zlé veci. Hriech znamená, že mi chýba zmysel života, že idem mimo Božej cesty.

Boh nás stvoril a mal by vedieť, čo je pre nás najlepšie. Boh nám dal usmernenia pre ten najlepší život. Preto by mala byť Biblia, Božie slovo, normou. Ako kresťania by sme mali v tomto svete šíriť Božiu dobrotu, odpustenie a spravodlivosť.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame