Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Dovolenka Svet kresťanstva
22. júl 2021

Anketa

Ako trávia dovolenku biskupi, známy kňaz či rehoľné sestry

Odpovedajú biskupi Babjak a Rábek, rehoľné sestry Františka Čačková, Miroslava Tarajová, Hermana Matláková a kňaz Filip Čierny.

Leto je časom oddychu a dovoleniek aj pre biskupov, kňazov a rehoľníkov, ktorí neraz počas celého roka pracujú vo vysokom nasadení. Niekoľkých z nich sme sa preto opýtali:

1. Ako a kde trávite letnú dovolenku a čo počas nej radi robíte?

2. Čo radi robíte vo voľnom čase? Máte nejaké záľuby?

Ján Babjak, prešovský gréckokatolícky arcibiskup

1. Svoju dovolenku už dlhé roky praktizujem v horách – v lese na hore Zvir v Litmanovej, kde je pre mňa najlepší relax. Mám tam kde hlavu skloniť a tiež mám postarané o duchovný program, do ktorého sa snažím vtesnať.

Dopoludnia o 10.00 hod. je sv. ruženec a o 10.30 hod. sv. liturgia. Popoludní o 17.00 hod. je večiereň, a ak sa dá, tak sa na nej zúčastňujem. Ak mi čas sv. liturgie dopoludnia nevyhovuje, tak sa na sv. liturgii zúčastňujem v dedine v chráme sv. archanjela Michala.

Moja dovolenka spočíva aj v tom, že si sám varím, pripravujem každý deň jedlo a mám čas pre seba. Rád navštevujem kaplnku na hore Zvir, kde sa modlím sv. ruženec a rozjímam. Ak mi zvýši čas, tak mám poruke knihu, ktorú čítam.

2. Voľný čas trávim v lese, najmä pri zbere húb. Áno, som hubár a zbieranie húb, sušenie a ich iné spracovávanie je môj najlepší relax a oddych. Hoci sa fyzicky pri zbere húb dotrápim, veľa sa nachodím po kopcoch, zaberie mi to veľa času a vtedy aj málo spím, je to moja záľuba, ktorú by som nedokázal vymeniť napríklad za pobyt pri mori či návštevu rušných miest a kultúrnych pamiatok.

František Rábek, vojenský ordinár

Vzhľadom na to, že som bol okolnosťami epidémie donútený obmedziť svoje vonkajšie aktivity, nechystám sa v tomto roku na dovolenku. Zostávam v Marianke a možno iba na pár dní zájdem niekam do hôr. Voľný čas rád využijem na čítanie a tvorivú prácu.

Františka Čačková, Školské sestry sv. Františka z Assisi

1. Raz som počula, že ľudí môžeme rozdeliť do troch skupín. Prvou sú tí, ktorí ťahajú a robia akciu za akciou a akoby ani oddychovať nepotrebovali, druhou sú tí, čo zregenerujú na dovolenke alebo deň po akcii, a treťou sú tí, ktorí si počas každého dňa musia ustrážiť chvíľu relaxu.

Veľmi mi to pomohlo, lebo som asi podvedome chcela patriť do prvej skupiny a správala som sa, akoby som bola z druhej. No až pravidelné dávkovanie oddychu mi pomohlo byť viac v rovnováhe. V komunitách na to máme aj jednu skvelú pomôcku, a to denný poriadok. Ak je dobre urobený a žijeme podľa neho, ustráži nám čas na modlitbu, prácu a odpočinok. Sme tam, kde máme byť, a robíme, čo máme robiť. Je to Božia vôľa v každodennosti.

Dovolenka je potom niečím navyše. Myslím dovolenku v zmysle zmeny miesta, ľudí a pravidelných aktivít. Duchovne sa vtedy nevypíname, len je viac priestoru na zmenu. Aj v duchovnom živote sa to odzrkadlí: ideme v tom čase inde na svätú omšu, modlíme sa na iných miestach, stretávame ľudí, pri ktorých pookrejeme. A to je dobre! Aj pre náš duchovný život.

Inzercia

Františka Čačková, rehoľná sestra Zdieľať

2. V mojom recepte na dobre strávenú dovolenku by mali byť netradičné prvky. Cestovanie, dlhšie si ráno pospať alebo sa večer zarozprávať, mať viac času na seba a nerobiť len to, čo treba. Byť k sebe dobrý a dopriať si. Ak dáme tieto ingrediencie rozumne dokopy a upečieme si takúto dovolenku, nebude nám po nej zle, práveže občerství našu každodennosť a dopraje výživu pre dni, ktoré prídu.

V Knihe Sirachovcovej som pred pár dňami čítala: „Oči Pána sú upreté na tých, ktorí ho milujú (…). On vzpružuje ducha, vracia žiaru očiam, dáva zdravie, život a požehnanie“ (34, 16-17). Dobre strávená dovolenka nie je tá, ktorá sa porovnáva s dovolenkami iných, ale tá, ktorá nás takto dá „dokopy“.

Miroslava Tarajová, saleziánka, provinciálna vikárka

1. Počas leta – pokiaľ sa dá – zvykneme celá komunita pár dní dovolenkovať na nejakom peknom mieste v prírode. Časť programu si zladíme spoločne, časť sa každá sestra venuje niečomu, čo má rada: niektoré sestry si rady vyjdú na túru, iným stačí prechádzka, čítanie kníh, plávanie, hudba... Okrem toho idem osobne každé leto na týždeň k rodičom.

2. Voľný čas je u mňa dosť nepravidelný, ale snažím sa strážiť si ho. Najviac viem zrelaxovať pokusmi o výtvarnú tvorbu, rada si vypočujem rôzne obohacujúce podcasty alebo nahrávky s duchovnými témami, občas príroda...

Hermana Matlálová, Kongregácia milosrdných sestier sv. Vincenta – satmárka

1. Čas dovolenky je u rehoľných sestier špecifický. Ak žijú rodičia, zväčša kroky sestier smerujú k rodičom. Nejde o dovolenku v pravom zmysle slova. Skôr o pomoc rodičom, strávenie času s nimi. Pre mňa je to čas strávený na Liptove a zväčša si s rodičmi doprajem nejakú turistiku, hubárčenie, stretnutie s blízkymi. Ale na pár dní vybehnem aj k svojim priateľom a urobíme si nejakú chatovačku. Keďže sme roztrúsení po celom Slovensku, snažíme si nájsť lokalitu, kde nikto z nás nepôsobí, aby sme si oddýchli.

2. V lete pri rodičoch odlievam sviečky z včelieho vosku, a keď prší, tak háčkujem. Zväčša hračky pre malé deti.

Filip Čierny, františkán

1. Dovolenku trávim rok čo rok s rodinou, chodím k svojim už starým rodičom. Otec má už 84 rokov a mama 75 a som rád, že ich ešte mám. Sú pre mňa akoby taký ostrov života a rok čo rok vidím, ako starnú, ako slabnú.

Chodím domov, máme veľký dom, robíme tam údržbu a v tom mám naozaj takú pasiu. Vidím, že hocijaký kút v dome, vonku, v prístavbe treba zobrať do briftungu, lebo je zanedbaný. Potom ten kontrast, keď sa ten zanedbaný kút zaskvie, to mám veľmi rád. Keď mi maminka do toho varí, otec hovorí, že ako to nerobím dobre a ako by som to mal nechať tak a oddýchnuť si. Proste viem, že som doma. Toto je moja forma dovolenky.

2. Ak sa bavíme o voľnom čase cez rok, tak zvyknem mať voľné pondelky, vtedy zvyknem ísť do kina na kvalitný európsky film a potom s ľuďmi, s ktorými som v kine, o tom hovorím.

A keď som doma na dovolenke, mám kamaráta z detstva, volá sa Roman, medzičasom sa oženil, má tri krásne deti a postavil parádny dom a dvor, kde má oddychovú zónu s veľkým bazénom a vedľa bazéna takú americkú vírivku. A stále ma tam volá, aby som prišiel a zrelaxoval. Tak vždy od rodičov po ťažkej práci prídem tam. Sme v bazéne, potom ideme do vírivky, pozeráme na hviezdy, niečo dobré si vypijeme a ja si hovorím, že aký nádherný svet. Neviem, kam sa hrabe Chorvátsko. (Úsmev.)