Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
17. júl 2022

Slovo kňaza

Aj Lumen, aj Pohoda

Ježiš sa nestavia na jednu stranu sporu, dáva sa nám, aby sme boli spolu.

Aj Lumen, aj Pohoda

Foto - Facebook/Pohoda Festival/Martina Mlčúchová

Mnohým sa páči to vzrušenie, keď môžu po niekom pokrikovať z barikád, na ktoré nadšene vybehnú najmä vtedy, keď je reálny život pre nich príliš veľkou výzvou. Prečo na chvíľu nehodiť za hlavu realitu, nepustiť sa jeden do druhého a netĺcť sa hlava-nehlava?

Keďže reálne problémy riešiť nevieme, nie sme toho schopní, vymyslíme si umelé. Také, ktoré nám pomôžu odreagovať sa v nikdy sa nekončiacich a azda aj neukončiteľných sporoch. Načo pracovať na spoločnom dobre, keď je naporúdzi možnosť mlátiť prázdnu slamu?

Jeden umelý problém vznikol pred týždňom na Pohode a nafúkli ho najmä tí, ktorí na ňom chceli získať body. Štandardná klerikálna úderka si nenechala ujsť príležitosť tĺcť unaveného hostiteľa festivalu a progresívna klika lamentovala nad účasťou jedného z mnohých hostí.

Vedieť rozlišovať dôležité od nedôležitého, pokojne si sadnúť a slušne sa porozprávať, vážiť si hosťa a rešpektovať hostiteľa, to sú veci, ktoré by mali byť prirodzené nielen kresťanským konzervatívcom. Napokon, nabádajú nás k tomu aj aktuálne nedeľné čítania.

Hosť do domu, Boh do domu. Abrahám prijal vo svojom stane hosťa najvzácnejšieho, hoci to ani nevedel, a kráľovsky ho pohostil. Lebo hosťa si treba vždy uctiť, bez ohľadu na to, o koho ide. Boh v podobe troch anjelov prijal pohostenie u otca všetkých veriacich v Boha.

Marta a Mária prijali vo svojom dome toho istého hosťa, pravého Boha a pravého človeka Ježiša Krista. Marta mala plnú hlavu starostí a Mária zasa Ježišových slov. Marta chcela určovať pravidlá pre svoj dom, Mária chcela počúvať Ježišove pravidlá pre dobrý život.

Abrahámovu pohostinnosť Boh odmenil naplnením prísľubu vytúženého potomka napriek tomu, že Abrahámova manželka Sára sa schuti zasmiala pri pomyslení na to, že by sa im v ich vysokom veku mohlo podariť počať syna. Bohu nič nie je nemožné, čo sľúbi, to splní.

Martina pohostinnosť vyústila do jej frustrácie a vo vzduchu bolo cítiť napätie. Marta bola natoľko plná starostí o to, aby sa Ježiš u nej dobre cítil, že ju to naplnilo znechutením z toho, že jej mladšia sestra jej nepomáha s obsluhou. Ježiš však neprišiel dať sa obsluhovať, ale slúžiť.

Je našou povinnosťou poskytnúť našim hosťom všetko potrebné. Ak niekoho prijmeme pod svojou strechu, preberáme zodpovednosť za jeho bezpečnosť a pohodlie. Ak sa hosť necíti dobre, v niečom sme urobili chybu, poučíme sa z nej a v budúcnosti sa jej vyvarujeme.

Marta nie je prvá ani posledná, ktorá nechápe, čo je pre Ježiša podstatné. V našom živote bolo, je a bude kopec situácií, keď podľahneme sebaklamu, že to, čo vo svojej slabosti chceme my, je to, čo chce Boh. A keďže to podľa nás chce Boh, vnucujeme to aj ostatným okolo nás.

Veľa zbytočného zla prinášajú situácie, keď vnímame a interpretujeme svoje predstavy o práve a spravodlivosti ako Božiu vôľu. Mysliac si, že sme lepší než tí druhí, otravujeme ich svojím videním toho, čo je podľa nás dobré a spásonosné, berúc pri tom Božie meno nadarmo.

Marta je v tomto príbehu obrazom tých, ktorí chcú diktovať iným, čo majú robiť, odvolávajúc sa na Božiu autoritu. Ježiš odmietol byť vykonávateľom Martinej vôle, nehral s ňou hru na dobrú a zlú sestru. Žiadnu zo sestier nepokarhal, lež obom s láskou vysvetlil, ako sa veci majú.

Inzercia

„Podliehame pokušeniu vybrať si olej, ktorý prilievame do ohňa, a tešíme sa, ako pekne horí.“ Zdieľať

Nie s hnevom, nie s patentom na rozum, nie povyšujúc sa, ale s láskou. Ježišovo tiché a pokorné srdce zvíťazilo aj v tejto situácii. Nepostavil sa na stranu jednej či druhej sestry, povedal slová, ktorými medzi nimi nastolil pokoj, hoci slovenský preklad tak nevyznieva.

V slovenčine a azda aj v iných prekladoch totiž zmätočne čítame, že Mária si vraj vybrala „lepší podiel“. Nie, nevybrala. V skutočnosti si podľa Ježiša Mária vybrala „dobrý podiel“, lebo Ježiš nechcel robiť medzi sestrami rozdiel a priliať olej do ohňa zbytočnému konfliktu.

Tým „dobrým podielom“ je pritom sám Ježiš. Mária si vybrala Ježiša, spočinutie v jeho prítomnosti a počúvanie jeho slov. Marta si vo svojej horlivosti vybrala „mnohé veci“, no zabudla, že naozaj potrebné je len jedno. A my na to v tej našej horlivosti zabúdame tiež.

Podliehame pokušeniu vybrať si olej, ktorý prilievame do ohňa, a tešíme sa, ako pekne horí. Lebo veď my sme tí lepší a my máme od Boha právo tých druhých poučovať, nakúkať im do spálne, kritizovať ich a hovoriť im, čo môžu a čo nie. Figu borovú máme!

Máme povinnosť hlásať evanjelium Ježiša Krista a nie svoje. Kým Ježišovo evanjelium zrkadlí lásku Boha k človeku, naše „evanjelium“ zrkadlí naše zranenia a frustrácie. Nie je to tak, že na druhých nám najviac prekáža práve to, s čím máme sami nejaký problém?

Tento rok som bol pozvaným hosťom na Lumene i na Pohode. Na kresťanskom festivale som bol súčasťou dialógu medzi náboženstvami a na hudobnom multikultúrnom festivale súčasťou ekumenickej bohoslužby. Na oboch som sa cítil spolu so svojimi priateľmi veľmi dobre.

Mrzí ma, že o festivale Pohoda sa kadekto negatívne vyjadruje, že je vraj taký či onaký a ešte aj nepriateľský voči kresťanom, čo je, samozrejme, hlúposť. Je nemožné, aby na kresťanskom Slovensku nepatrila minimálne polovica účastníkov Pohody k niektorej z kresťanských cirkví.

Je preto ozaj krátkozraké čítať úvahy o tom, že kresťania nie sú na Pohode vítaní, či dokonca nezrelo im odporúčať, aby sa na nej nezúčastnili. To všetko preto, že malá skupinka provokatérov sa potrebovala zviditeľniť. Vážne im chceme dopriať takéto lacné víťazstvo? 

Zabudli sme na jednu dôležitú čnosť, ba matku všetkých čností. Ak pri svojej horlivosti zabúdame na miernosť, stáva sa naša horlivosť naším hriechom. Lepšie je všetko pozorne zvážiť, v pokoji pouvažovať a potom vyrieknuť slová, za ktoré sa nemusíme neskôr hanbiť.

Vezmime si príklad z Ježišovej miernosti, ktorú vnímame práve v dnešnom evanjeliu. Ježiš, pôvodne hosť, sa stáva pravým hostiteľom, ktorý dáva seba ako dobrý podiel obom sestrám.

Ježiš sa nestavia na jednu zo strán sporu, ale dáva sa obom, aby boli spolu.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.