Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Interview Svet kresťanstva
24. júl 2023

Nový šéfredaktor Katolíckych novín

Kritický hlas môže byť prínosom pre čitateľa aj pre ľudí pôsobiacich v cirkvi

„Katolícke noviny majú byť pre svojich čitateľov sprievodcom kresťanským životom,“ hovorí Ján Lauko.

Kritický hlas môže byť prínosom pre čitateľa aj pre ľudí pôsobiacich v cirkvi

Foto: Postoj/Andrej Lojan


V rozhovore s novým šéfredaktorom Katolíckych novín sa dočítate: 

  • ako sa z vyštudovaného politológa stal šéfredaktor Katolíckych novín,
  • či sa vo veku 34 rokov necíti primladý na túto funkciu,
  • aké zmeny plánuje realizovať,
  • ako chce osloviť mladšiu generáciu,
  • či sa bude vyhýbať kritickým témam,
  • ktorý novinár denníka Postoj ho inšpiruje svojou prácou.
     

Prečo ste sa rozhodli stať sa novinárom?

Odmalička som bol vychovávaný vo viere, za čo som rodičom vďačný. Pokiaľ ide o žurnalistiku, začalo sa to, keď som mal asi 12 rokov. Intenzívne som vtedy v televízii sledoval udalosti 11. septembra 2001 a zaujímalo ma, ako to médiá pokrývajú a ako reagujú ľudia.

Skúšal som napísať aj nejaké vlastné články pre rodičov. Vtedy ma zaujalo písané slovo. Keď prišiel čas ísť na vysokú školu, dal som si prihlášku na žurnalistiku a politológiu. Zobrali ma síce na politológiu, ale stále ma to viac ťahalo k písaniu.

Po skončení vysokej školy prišla príležitosť redaktorsky pomôcť v Katolíckych novinách. Nakoniec je to už jedenásť rokov, čo pracujem v tomto médiu.

Ako vyštudovaný politológ ste nechceli radšej pracovať v médiu, ktoré sa venuje politike?

Áno, uvažoval som nad tým, ale tým, že som vyrastal v kresťanskom prostredí, vedel som si predstaviť prácu aj v tomto smere. Oslovilo ma to a snažil som sa v tom rozvíjať.

Čiže Katolícke noviny sú prvé médium, v ktorom pôsobíte?

Písal som aj pre jeden nitriansky portál, keďže som z Nitry, a pár článkov som pripravil aj pre jednu športovú redakciu.

V Katolíckych novinách ste sa spočiatku venovali rubrike pre mladých, neskôr som vás vnímal aj v ďalších oblastiach. Prešli ste si teda v novinách všetkým?

Z veľkej časti áno, ale hlavná časť bola rubrika pre mladých, potom domáce spravodajstvo a pridružila sa k tomu aj publicistika.



Foto: Postoj/Andrej Lojan

Katolícke noviny boli skoro rok bez šéfredaktora, v septembri 2022 sa vedenia redakcie ujala Andrea Predajňová. Prečo na svojom poste skončila po deviatich mesiacoch?

Z osobných dôvodov sa rozhodla nepokračovať.

Necítite sa vo veku 34 rokov primladý na pozíciu šéfredaktora?

(Smiech.) Tiež som premýšľal nad tým, či do toho ísť. Ale vnímam aj postoj nášho vydavateľa, Spolku svätého Vojtecha, ktorý chce Katolícke noviny posunúť aj smerom k mladším čitateľom a strednej generácii.

To je asi pre noviny veľká výzva, nie?

Je to výzva. Máme v slušných počtoch aj predplatiteľov v strednom veku, ale je pravda, že väčšinou nás číta staršia generácia.

Nedávno sa konala synoda o mladých, čo podľa mňa ukazuje, že aj cirkev si uvedomuje, že musí vykročiť viac k mladým. Koniec koncov, pápež František to pomerne často spomína.

A možno aj toto je krok Katolíckych novín smerom k mladým, že aj oni patria do cirkvi, že máme o nich záujem, že k nim chceme vykročiť a byť pre nich sprievodcom.

Šéfredaktorom ste na nejaké časové obdobie alebo na neurčitý čas?

Nemám to časovo vymedzené.

V minulosti boli šéfredaktormi Katolíckych novín kňazi, ktorí prišli z vonkajšieho prostredia, pred vami bola šéfredaktorka, ktorá takisto v novinách nepracovala. Napokon ste sa stali šéfredaktorom vy, teda človek, ktorý si prešiel v týchto novinách takmer všetkým. Bol to zámer?

Keď mi ponúkli tento post, pýtal som sa, či to nemá byť kňaz alebo človek s vyštudovanou teológiou. Dostal som odpoveď, že vydavateľstvu sa páčila moja práca ako vedúceho vydania a zástupcu šéfredaktorky. Preto prišli s návrhom, či to nechcem zobrať.

Ako ste vnímali, keď k vám predtým prichádzali šéfredaktori zvonka, ktorí prostredie novín možno ani nepoznali?

Záležalo to na vzťahu s daným kňazom a šéfredaktorom. Mal som pocit, že aj keď sa možno neorientovali hneď, snažili sa nás počúvať, spoznať naše reálie. Väčšinou som mal pozitívnu skúsenosť.

Katolícke noviny nedávno prešli zmenou a v každom čísle sa obsiahlejšie venujete jednej téme. Budete v tom pokračovať?

Určite. Najskôr sme sa s tým ako redaktori nevedeli úplne stotožniť, ale teraz s odstupom času vnímame, že to bol dobrý krok a pomáha nám to pri výrobe novín.

Vieme si témy rozvrhnúť a osloviť respondentov skôr. Tém je veľa, ale chcel by som pokračovať v štýle, aby noviny boli pre našich čitateľov sprievodcom v kresťanskom živote. Keď sa vyskytnú nejaké otázky, aby sme vedeli v niečom ponúknuť odpovede.

Voči Katolíckym novinám občas zaznieva kritika, že niektoré témy ste vôbec nepokryli alebo sa im venovali len nedostatočne. Na druhej strane niekedy ste zasa prekvapili, napríklad keď ste otvorili tému sexuálneho zneužívania. Čím to je? Máte pred niektorými témami stopku?

Chápem, že také pohľady sú, ale nestáva sa, žeby nám biskupi niečo stopli. Katolícke noviny sú nezávislé médium, čo sa týka financovania. Žijeme z toho, čo predáme a čo si zarobíme na reklame a inzercii. Ďalšie príjmy, napríklad z verejných zbierok v kostole, my nemáme.

Obmedzenie je v tom, že články, ktoré prinášame, musia byť v súlade s učením cirkvi, aby sme nevytvárali zbytočné „schizmy“. Nechceme tiež ani nikoho haniť. Naše noviny majú byť povzbudivým a prínosným čítaním.

Ale určite sú témy, ktoré keď sa otvoria, nie sú proti učeniu cirkvi a „schizmu“ nespôsobia, ale sú iným spôsobom pálčivé a nepríjemné. Budú Katolícke noviny do budúcna viac otvárať takéto témy?

Ja budem za, aby to tak bolo. Viem, že niekedy sa niektoré veci ťažko čítajú, ale aj kritický hlas môže človeka posunúť a môže byť prínosom pre čitateľa aj ľudí pôsobiacich v cirkvi.

Aké ďalšie zmeny plánujete ako šéfredaktor?

Dal som si za prioritu budovanie vzťahu s čitateľmi. Rádio Lumen či TV Lux vysielajú sväté omše. My to technicky nevieme zabezpečiť, keďže sme tlačené médium.

Ale radi by sme raz za mesiac obetovali za čitateľov a predplatiteľov jednu svätú omšu. S tým sú spojené aj ďalšie kroky, ktorými by sme chceli budovať vzťahy s čitateľmi. Nechcem, aby noviny vnímali len ako tlačené médium, ale aj ako sprievodcu duchovným životom.

Neuvažujete aj nad modernejšou verziou webstránky? Veď dnes mladá a stredná generácia takmer všetko číta na internete.

Je to moja ďalšia priorita – mať moderný web, aby zodpovedal súčasným štandardom. Neviem zatiaľ povedať, kedy sa nám to podarí.

A čo noviny v digitálnej podobe?

Ponúkali sme to v minulosti prostredníctvom Alzy, ale táto služba sa skončila. Hľadáme teraz iné možnosti.

Nepremýšľali ste, že by ste predplatiteľom posielali noviny v PDF formáte?

To je tiež možnosť. Máme rozpracované nejaké alternatívy. Pre čitateľov, ktorí by odoberali noviny elektronicky, by boli lacnejšie. Odbúdajú tým náklady na tlač a poštu.

Inzercia

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Ako ešte chcete osloviť mladých ľudí, respektíve strednú generáciu?

Jednak témami, ktoré budú zaujímavé nielen pre staršiu generáciu. Chceme mať široký záber, zaujímať sa o výzvy mladých, aby si aj oni našli prostredníctvom Katolíckych novín usmernenie do života. Alebo keď sú hľadajúci, aby našli odpovede.

Pokiaľ ide o strednú generáciu, myslím, že máme pre ňu dosť kvalitné články, ale nevieme ich dostať do éteru k ľuďom. Keď si čítam naše noviny, sú tam témy, ktoré i mňa, mladšiu strednú generáciu, niekam duchovne posunuli. Musíme tak popri témach zapracovať aj na tom, ako ich dostať medzi našu cieľovú skupinu.

Kto je vlastne v súčasnosti cieľová skupina Katolíckych novín?

Naši čitatelia sú skôr staršia generácia, ale aby sme zachovali noviny, musíme sa orientovať aj na strednú a mladšiu generáciu.

Aké sú vaše ďalšie priority?

Budovanie značky Katolíckych novín, chceme viac chodiť za ľuďmi, aby nás poznali. Chceli by sme tiež rozbehnúť podcasty.

V čom budú tieto podcasty iné ako napríklad v prípade Rádia Lumen či TV Lux?

Neviem, či to bude až také iné, ale chceli by sme robiť diskusie o aktuálnych veciach. Aby sme boli pripravení v multimediálnom prostredí hneď reagovať a potom to preklopiť do tlačeného obsahu. Chceli by sme byť pri niektorých udalostiach pružnejší.

Ako to je s predajom vašich novín v kostoloch? Stretol som sa s kritikou kňazov, že ich musia predávať v kostole, aj keď nechcú. Musia kňazi Katolícke noviny do chrámov odoberať povinne?

Nemám pocit, žeby ich museli predávať. Ako to bolo v minulosti, neviem. Ale nie v každom kostole noviny sú. Kňaz ich môže odhlásiť a nemusí ich predávať. Ale potom máme odozvy, že ľudia z tej farnosti, kde to kňaz urobí, volajú, že im Katolícke noviny chýbajú.

Aký máte náklad?

Predávame okolo 35-tisíc výtlačkov týždenne, z toho asi 20-tisíc sú predplatitelia, ostatné sa predá v kostoloch a obchodoch. Stále je tam teda pomerne dosť veľká časť ľudí, ktorá si kúpi noviny priamo v kostole.

Tých 35-tisíc kusov, to je po odrátaní výtlačkov, ktoré sa vrátia a nepredajú, teda bez remitendy?

Áno, vytlačených je okolo 40-tisíc kusov.

Najsilnejší dopyt je asi po číslach s novokňazmi.

Áno, to je hlavné číslo, ale lepšie sa predávajú aj vianočné a veľkonočné dvojčísla. A takisto aj číslo s letnou prílohou.

Foto: Postoj/Andrej Lojan

Ako vzniká príloha s novokňazmi? Chodíte budúcich kňazov nafotiť vy alebo fotky pošlú oni? A ako zisťujete, kto má kedy a kde vysviacku a primície?

Každý rok niekedy v marci alebo apríli posielame na všetky biskupské úrady, do seminárov a rehoľným spoločenstvám listy, že ideme tvoriť túto tradičnú prílohu, a poprosíme ich, aby nám posunuli informáciu, či budú mať vysviacku, a pomohli nám s dodaním fotografie a údajmi, ktoré potrebujeme. Niekedy to je náročnejšie, ale vždy sa nám to podarí.

Nedávno ste hľadali nového redaktora, je ťažké nájsť niekoho?

Nie je jednoduché nájsť hotového človeka, ktorý bude veriaci a bude dobrý aj profesijne. Ale je to výzva podchytiť si niekoho šikovného a vypracovať ho.

Koľko máte spolu redaktorov?

Ak rátam aj seba, tak sme tu štyria redaktori s tým, že máme výpomoc z jazykového oddelenia, máme brigádnickú výpomoc a aj externistov, dvaja z nich píšu pravidelne.

Keď sa ešte dotknem obsahovej stránky, zaznieva aj námietka smerom k vášmu spravodajstvu. Keďže ste týždenník, má význam, aby ste tam mali týždeň staré príhovory pápeža alebo niekoľko dní staré správy? Zvlášť v dobe internetu.

Čo sa týka príhovorov pápeža, tiež som rozmýšľal, či to neupraviť, či radšej nepokryť viac vecí zo života Vatikánu. Potom som dostal odozvu, že veľa čitateľov, hlavne starších, si to inde neprečíta.

Čiže je to servis pre ľudí, ktorí nepoužívajú internet?

V tomto sa snažíme prihliadať aj na nich. Ale nevylučujem, že to zmeníme, aby to bolo i pre nich atraktívnejšie.

Uzávierku máte v pondelok, noviny si však ľudia v kostole kúpia v nedeľu. Ako reagujete, ak sa tesne pred uzávierkou udeje niečo mimoriadne?

Keď sa niečo udeje cez víkend, tak v pondelok to ešte dáme do novín. Aj keď sa niečo výnimočné stane v pondelok, tak to ešte stíhame pokryť, ale o tretej musíme byť v tlačiarni.

No je pravda, že ak si niekto kúpi noviny v nedeľu, tak tam má niektoré informácie staré. Ľudia, ktorí si noviny predplácajú, ich však majú už v stredu alebo vo štvrtok.

Pre ľudí je citlivá aj cena. Tá išla teraz dosť rapídne hore. Ako na to reagujú ľudia a prečo ste tak zdraželi?

Noviny stáli euro a teraz stoja euro a pol. Nie všetky ohlasy boli pozitívne. Ľudia však určite zaznamenali nárast výdavkov i vo svojich domácnostiach. Nám zdražel najmä papier a distribúcia. A to boli veľmi veľké „pálky“.

Preto sme museli zdražieť. Verím, že v dohľadnom období už nebudeme musieť cenu zvyšovať. Na druhej strane je to pre nás záväzok robiť ešte kvalitnejší obsah. Mali sme aj takých predplatiteľov, ktorí situáciu chápali a zaplatili ešte viac ako takú dobrovoľnú podporu Katolíckych novín.

Foto: Postoj/Andrej Lojan

V cirkevných kuloároch sa už niekoľko rokov hovorí o možnosti, že v rámci cirkvi by mohol vzniknúť mediálny dom, kde by boli pod jednou strechou všetky katolícke médiá – Lux, Lumen, TK KBS aj Katolícke noviny. Redaktori by spolupracovali, viac by sa zdieľal obsah a aj by sa ušetrilo na nákladoch. Čo si o tom myslíte?

Neviem, dosť by to záležalo na vzťahoch. Musíme si priznať, že nie vždy sú ideálne. Ak by to slúžilo pre dobro veci, tak v tom nevidím problém. Musel by to byť však domyslený projekt, aby to bolo funkčné a nie robené na kolene.

Je určite otázkou do budúcnosti, ako môžu spoločne postupovať katolícke médiá. Myslím si, že našou úlohou je spolupracovať a nie sa vnímať ako konkurencia. Aby sme spoločným postupom ľuďom prinášali, čo máme, aby sme boli ich sprievodcom v kresťanskom živote.

Aké vzťahy máte s ostatnými katolíckymi médiami?

Za seba ich vnímam ako korektné a mojím cieľom je tieto vzťahy rozvíjať. A to nielen s kresťanskými médiami.

Ktorý novinár je vaším vzorom a kto z predchádzajúcich šéfredaktorov vás inšpiroval?

Páči sa mi štýl práce vášho kolegu Mareka Vagoviča. Pokiaľ ide o mojich predchodcov, od každého som sa niečo naučil a som vďačný za nejakú vec, ktorá ma posunula v praxi. Najviac ma ovplyvnili Ivan Šulík a Marián Šuráb.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.