Hans Urs von Balthasar Teológ s absolútnym hudobným sluchom, ktorého nepozvali na koncil

Teológ s absolútnym hudobným sluchom, ktorého nepozvali na koncil
Zdroj: Wikipedia
Cirkev, ktorá nie je otvorená celému svetu, prestala byť Kristovou cirkvou, upozorňoval jeden z najväčších teológov 20. storočia.
15 minút čítania 15 min
Vypočuť článok
Hans Urs von Balthasar / Teológ s absolútnym hudobným sluchom, ktorého nepozvali na koncil
0:00
0:00
0:00 0:00
Ján Krupa
Ján Krupa
Ako gréckokatolícky kňaz pôsobí v Banskej Bystrici a vedie neziskovku Rádia Lumen. Píše o cirkevných otcoch a východných cirkvách a prekladá gréckokatolícke katechizmy a katechézy o byzantskom obrade.
Ďalšie autorove články:

Arcibiskup Paul Coakley Čo vieme o novom predsedovi biskupskej konferencie USA

Kardinál sa stretol s Lukašenkom Bieloruskí katolíci si želajú návštevu Leva XIV.

Zo sveta pravoslávia Ako Moskovský patriarchát ovplyvňuje verejnú mienku v Moldavsku

Životnej pocty sa nedočkal. Švajčiarsky rímskokatolícky kňaz a teológ Hans Urs von Balthasar zomrel vo veku 83 rokov len dva dni predtým, ako mal byť 28. júna 1988 pápežom Jánom Pavlom II. vymenovaný za kardinála.

Joseph Ratzinger, neskorší pápež Benedikt XVI., vo svojich pamätiach zdôraznil, že „už nikdy nestretol človeka s takým komplexným vzdelaním v teológii a intelektuálnych dejinách“, aké mal von Balthasar a jeho učiteľ Henri de Lubac.

Vskutku, von Balthasarovo teologické dielo zahŕňa sto zväzkov a približne 500 článkov.

Teológia pomocou umenia

Hans Urs von Balthasar, ktorý sa narodil v auguste 1905 vo švajčiarskom Luzerne, sa k teológii dostal okľukou. Najskôr študoval germanistiku a filozofiu v Zürichu, Berlíne a vo Viedni. 

Von Balthasar mal absolútny hudobný sluch a obdivoval Mozarta a Mahlera. S protestantským teológom Karlom Barthom hrával štvorručne na klavíri. Láska k hudbe mu otvorila prístup k vlastnému spôsobu rozprávania o Bohu. Vždy sa snažil o celostnú perspektívu. Teológiu rozvíjal pomocou hudobných kategórií.

Jeho teológia sa neskôr pomocou prevzatých foriem z divadla rozvinula v „Theodramatik“. Sám von Balthasar vravieval, že Zjavenie je „dramatické v celej svojej forme“, je to „príbeh Božieho nasadenia pre svoj svet, zápasu medzi Bohom a stvorením o zmysel a spásu stvorenia“.

Vlastná priekopnícka cesta

Po štúdiách sa von Balthasar v októbri 1929 stal novicom u jezuitov. Svoje štúdium vo francúzskom Lyone označil za „úporný zápas so zúfalým stavom teológie“, ktorá stuhla v neoscholastickom myšlienkovom korzete.

O to horlivejšie sa mladí študenti hrnuli k Henrimu de Lubacovi (1896 – 1991), ktorý vyžaroval veľkú fascináciu. Predovšetkým jeho štúdium spisov cirkevných otcov a s tým spojené nové uvažovanie o kresťanstve otvorili von Balthasarovi nový teologický horizont.

Podľa Kathariny Klöckerovej a Anselma Verbeeka základným impulzom von Balthasarovho myslenia je otázka správnej cesty pre cirkev. Pútavými slovnými obrazmi a inšpiratívnymi myšlienkami viedol kampaň za communio: kresťania by sa mali stať bratmi a sestrami všetkých ľudí. 

Jeho dielo Die Schleifung der Bastionen, vydané v roku 1952, je napísané v tomto duchu a mnohí ho vnímali ako oslobodenie – roky pred Druhým vatikánskym koncilom (1962 – 1965), ktorý otvoril okná do vonkajšieho sveta. Cirkev, ktorá nie je otvorená celému svetu, prestala byť Kristovou cirkvou, upozorňoval von Balthasar.

Po dlhšom období pôsobenia ako študentský kaplán v Bazileji von Blathasar opustil jezuitský rád, aby s spolu s Adrienne von Speyrovou (1902 – 1967) založil sekulárny inštitút Johannesgemeinschaft. A k tomu ešte si von Balthasar v roku 1947 otvoril vlastné vydavateľstvo, ktoré vydávalo aj jeho a von Speyrovej spisy.

V Zürichu bez stáleho príjmu si našiel skromné bývanie a nad vodou ho držali prednáškové turné. Ponuky na vlastnú teologickú katedru odmietal. Keď bol znovu inkardinovaný ako kňaz svojej diecézy, miestny biskup mu v roku 1956 povolil návrat do Bazileja.

Nepozvaný na koncil

Svoju výzvu, aby sa cirkev otvorila svetu, von Balthasar modifikoval v rokoch Druhého vatikánskeho koncilu, na ktorý ho nepozvali – kresťan sa nesmie asimilovať so svetom.

Von Balthasar dôrazne požadoval uvažovanie o tom, čo je typicky kresťanské. Jeho životopisec Thomas Krenski píše: „Mnohí jeho súčasníci si v tom čase boli istí jednou vecou: von Balthasar sa domnieval, že sa odvážil zájsť príliš ďaleko, takže sa cítil nútený stiahnuť sa za ochranné bašty, ktoré kedysi vyzýval zbúrať.“

Niektorí konciloví teológovia považovali von Balthasara za konzervatívneho pápežského teológa. Podľa Krenského to sťažovalo „recepciu teológie muža, ktorý zaiste polemicky robil korekcie kurzu, ale ani v najmenšom nemyslel na obnovu vyleštených bášt. Osudným mu bolo to, že vyrazil takmer o 20 rokov skôr ako väčšina ostatných“.

Podľa Stefana Hartmanna neexistuje šablóna, ktorá by vystihovala von Balthasara. Progresívny alebo konzervatívny? Tradicionalista alebo modernista? Nemožno ho jednoducho priradiť ani k takzvanej nouvelle théologie, a to napriek jeho štúdiám v Lyone.

Von Balthasarov predkoncilový progresívny imidž v diele Schleifung der Bastionen („Leštenie bášt“) z roku 1952 sa v pokoncilovom období zmenil na opak, odkedy v roku 1966 dielom Cordula oder der Ernstfall („Cordula alebo vážny prípad“) adresoval ostré otázky Rahnerovmu konceptu „anonymného kresťanstva“. 

Rovnako sa von Balthasar rozchádzal s tendenciami vo svojom bývalom ráde, ktorý sa podľa neho príliš angažoval v teológiách oslobodenia, z ktorých niektoré boli inšpirované marxizmom, alebo v dogmatických dekonštrukciách v náboženskom dialógu.

Z novších duchovných hnutí bolo von Balthasarovi najbližšie hnutie Comunione e Liberazione, ktoré založil jeho taliansky priateľ Luigi Giussani (1922 – 2005).

Samotný von Balthasar vyvolal podráždenie svojimi – hoci biblicky podloženými – priblíženiami k učeniu o zmierení všetkého s Bohom (apokatastasis), ktoré by zvažovaním možno „prázdneho pekla“ mohli rozkladať vážnosť biblickej myšlienky súdu. Tento aspekt von Balthasarovej teologickej tvorby v ostatnom čase reflektoval aj pápež František

Čo sa týka akademického prístupu k jeho rozsiahlemu dielu, von Balthasar v roku 1975 v rozhovore pre časopis Herder Korrespondenz poznamenal: „Moje knihy nie sú odbornou teológiou, preto nie sú zvlášť vhodné pre dizertačné práce.“

Von Balthasar odmietol niekoľko ponúk na vlastnú teologickú katedru. Keď bol v roku 1940 prvý raz konfrontovaný s takouto možnosťou, uprednostnil pastoračnú službu pred univerzitnou kariérou. 

Jeho myšlienkové pochody boli často asociatívne a odkazovali na druhých: „Origenes alebo Bernanos... sú mi bližší než niektoré moje vlastné spisy.“ Za rozhodujúcu školu von Balthasar považoval svätcov – alebo spisovateľov ako Dante, Gerard Manley Hopkins, Charles Péguy, Paul Claudel a Reinhold Schneider. 

V predslove k svojmu programovému spisu Glaubhaft ist nur Liebe („Uveriteľná je len láska“) von Balthasar napísal: „Milujúci vedia o Bohu najviac, práve im musí teológ načúvať.“

POSOLSTVO BENEDIKTA XVI.
ÚČASTNÍKOM MEDZINÁRODNEJ KONFERENCIE 
PRI PRÍLEŽITOSTI 100. VÝROČIA NARODENIA 
ŠVAJČIARSKEHO TEOLÓGA HANSA URSA VON BALTHASARA 
Moji páni kardináli, ctihodní bratia v biskupskej a kňazskej službe, vážené dámy a vážení páni!
S osobitným potešením sa k Vám v duchu pripájam, aby som si pripomenul 100. výročie narodenia veľkého švajčiarskeho teológa Hansa Ursa von Balthasara, ktorého som mal tú česť poznať a komunikovať s ním. Som toho názoru, že jeho teologické myšlienky dodnes nestratili nič zo svojej aktuálnosti a v mnohých ľuďoch naďalej prebúdzajú túžbu s pomocou takého znalého sprievodcu čoraz hlbšie prenikať do tajomstva viery.
Pri príležitosti, akou je táto, by sme sa ľahko mohli ocitnúť v pokušení vrátiť sa k osobným spomienkam, založeným na úprimnom priateľstve, ktoré nás spájalo, a na početných úlohách, ktoré sme spoločne plnili, čeliac mnohým výzvam tých rokov. Založenie časopisu Communio hneď po Druhom vatikánskom koncile zostáva jasne viditeľným znakom nášho spoločného teologického bádateľského úsilia. Nechcem sa však sústrediť na spomienky, ale skôr na bohatstvo von Balthasarovej teológie.
Tajomstvo vtelenia urobil uprednostňovaným predmetom svojho štúdia a vo veľkonočnom trojdní – jedno z jeho diel má príznačne názov Teológia troch dní – rozpoznal najvýraznejšiu formu Božieho zostúpenia do ľudských dejín. V Ježišovej smrti a zmŕtvychvstaní sa tajomstvo trojjedinej Božej lásky zjavuje v celej svojej plnosti. Tu nadobúda skutočnosť viery svoju neprekonateľnú krásu. V „dráme“ veľkonočného tajomstva Boh prežíva svoje vtelenie v celom jeho rozsahu a zároveň dáva zmysel ľudskému konaniu a napĺňa obsahom angažovanosť kresťanov vo svete.
Pre von Balthasara logika Zjavenia spočíva v tom, že Boh sa stal človekom, aby človek mohol žiť v spoločenstve s Bohom. V Kristovi sa ponúka konečná a rozhodujúca pravda ako odpoveď na otázku zmyslu, ktorú si kladie každý človek. Teologická estetika, dráma a logika tvoria trilógiu, ktorá dáva týmto myšlienkam široký záber a v ktorej sa presvedčivo uplatňujú.
Môžem potvrdiť, že von Balthasarov život bol skutočným hľadaním pravdy, ktorú vnímal ako hľadanie skutočného života. Všade hľadal stopy prítomnosti Boha a jeho pravdy, vo filozofii, v literatúre, v náboženstvách, a vždy sa mu podarilo prelomiť kruhy, ktoré často uväzňujú myseľ v sebe samej, a tak jej dal otvorenosť pre priestory nekonečna.
Hans Urs von Balthasar bol teológ, ktorý dal svoje štúdium do služieb cirkvi, pretože bol presvedčený, že teológia musí mať ekleziologický charakter. Podľa jeho názoru teológia musí byť úzko prepojená so spiritualitou, aby bola hlboká a účinná. Sám napísal: „Začína sa ,vedecká‘ teológia až od Lombardského? A predsa: Kto hovoril o kresťanstve primeranejšie než Cyril Jeruzalemský, než Origenes vo svojich Homíliách, než Naziansky a majster teologickej bázne: Areopagita! Kto by sa odvážil obviniť niektorého z cirkevných otcov, že je v modernom zmysle slova ,svätuškársky‘? V tom čase ľudia vedeli, čo je teologický štýl: samozrejmá jednota viery a poznania, ako aj vecnosti a bázne. Teológia, pokým bola teológiou svätých, bola modliacou sa, kľačiacou teológiou. Preto jej modlitbový výnos, jej plodnosť pre modlitbu, jej sila plodiaca modlitbu bola taká nepredstaviteľne veľká“ (Verbum Caro. Skizzen zur Theologie I, Johannes-Verlag, Einsiedeln 1960, s. 224).
Tieto slová nás motivujú k tomu, aby sme prehodnotili správne postavenie výskumu v teológii. Nárok teológie na vedeckosť nie je obetovaný, ak s úctou počúva Božie slovo, ak žije zo života cirkvi a čerpá silu z jej Magistéria. Spiritualita neznižuje vedecký obsah, ale poskytuje teologickým štúdiám metódu, pomocou ktorej dospejú k správnemu výkladu.
Takto chápaná teológia viedla von Balthasara k hlbokému pochopeniu existencie. Preto jednou z hlavných tém, na ktorú sa osobitne zameral, bolo preukázanie nevyhnutnosti obrátenia. Obrátenie srdca bolo stredobodom jeho práce, pretože len vďaka obráteniu môže ľudský duch prekonať prekážky, ktoré mu uzatvárajú prístup k tajomstvu, a môže pevne uprieť zrak na Kristovu tvár.
Skrátka, von Balthasar do hĺbky pochopil, že teológia sa môže rozvíjať len v sprievode modlitby, modlitby, ktorá rozpoznáva Božiu prítomnosť a zveruje sa Bohu v poslušnosti. Túto cestu sa oplatí nasledovať až do konca. Pritom sa treba vyhýbať jednostranným cestám, ktoré len odvádzajú od cieľa, ako aj módnym výstrelkom, ktoré rozkladajú záujem o to podstatné.
Von Balthasar nám zanechal príklad skutočného teológa, ktorý v kontemplácii objavil činnosť, ktorá je schopná svedčiť o Kristovi vo svete. Pri tejto pamätnej príležitosti si ho pripomíname ako muža viery a kňaza, ktorý sa v poslušnosti a skrytosti nikdy neusiloval o osobný úspech, ale jeho túžbou bolo v ignaciánskom duchu všetko na väčšiu Božiu slávu.
S týmito pocitmi Vám želám, aby ste naďalej so záujmom a nadšením študovali von Balthasarovo dielo a hľadali spôsoby, ako ho účinne uvádzať do života. Pre Vás a pre prácu tejto konferencie prosím Pána o hojné dary svetla a ako ich závdavok Vám všetkým udeľujem svoje osobitné požehnanie.
Vatikán, 6. októbra 2005
BENEDIKT XVI.
Pápežský príhovor z nemčiny preložil o. Ján Krupa.
Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev Teologické fórum
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť