Nedávno sa ku mne dostali dve otázky od našich čitateľov, ktorých spoločným motívom je fakt, že katolícka stránka uzavrela manželstvo nekatolíckym spôsobom v prospech nekatolíckej stránky a teraz chce túto situáciu napraviť, aby mohla pristupovať k sviatostiam.
Dovolím si zacitovať z oboch mailov, pričom zachovám súkromie oboch čitateľov:
1. čitateľ: „S manželkou sme uzavreli civilné manželstvo, obaja sme bez predchádzajúcich manželstiev a žijeme spolu. Žiaľ, manželka nie je ochotná podstúpiť konvalidáciu. Keďže mi záleží na tom, aby moje manželstvo bolo platné pred Bohom, rád by som požiadal o riešenie formou sanácie in radice.“
2. čitateľ: „Moja otázka sa týka krstu dcérky. V máji sa nám má narodiť. Svadbu sme mali v evanjelickom kostole, ale krst by sme chceli v katolíckom, keďže dieťa bude vyrastať v takomto prostredí a aj my sme sa tak zhodli.
Aký postoj má k tomu katolícka cirkev? Je takýto krst možný, ak sme dvaja rodičia zhodnutí na katolíckom krste? A čo sa týka mňa, ak sa dieťa bude krstiť v katolíckom kostole, môžem pristupovať k sv. prijímaniu a svätej spovedi?“
Vlani som sa v rámci predmanželských katechéz venoval páru, kde muž katolík mal vznešený príklon vôle k sobášu v evanjelickom kostole. Jednoznačne to bola z jeho strany snaha vyjsť v ústrety svoje budúcej manželke, ktorá je pokrstená evanjelička.
Katolícka stránka má uzatvárať manželstvo katolíckou kánonickou formou. Manželstvo katolíckej stránky uzavreté inou formou, teda inou náboženskou alebo civilnou formou, je podľa kánonického práva nejestvujúce. Katolík, žijúci v takomto zväzku, nemôže pristupovať k sviatostiam či prijať úlohu krstného rodiča.
Autori vyššie citovaných mailov majú spoločné to, že obaja sú katolíci. Domnievam sa, že uzavreli nekatolícke manželstvo v snahe vyjsť v ústrety svojej nekatolíckej snúbenici. A tretia vec, ktorá ich spája, je túžba opäť mať možnosť pristupovať k sviatostiam. Kým prvý z nich vyjadril najmä túžbu dať svoje manželstvo do poriadku kánonickým spôsobom, druhý by rád pokrstil svoju dcérku v katolíckom obrade.
Kánonické právo ponúka možnosť udelenia dišpenzu od kánonickej formy podľa kán. 1127 § 2 CIC, ktorý znie: „Ak zachovaniu kánonickej formy prekážajú veľké ťažkosti, miestny ordinár katolíckej stránky má právo v jednotlivých prípadoch od nej dišpenzovať, ale po porade s ordinárom miesta, kde sa manželstvo slávi, a pri neporušení istej verejnej formy slávenia, potrebnej na platnosť.“
Skutočnosť je taká, že dišpenz od kánonickej formy sa neudeľuje halabala. Nárok naň vzniká vtedy, ak zachovaniu kánonickej formy prekážajú veľké ťažkosti. Tiež je dôležité vykonať kánonické šetrenie celej situácie zo strany duchovného katolíckej stránky.
Podmienkou je tiež, že takéto manželstvo sa nemá sláviť tajne, ale verejnou formou a podľa predpísaného obradu inej cirkvi alebo oficiálnou civilnou formou.
Obe stránky, ktoré sa chystajú uzavrieť manželstvo nekatolíckou formou, musia spĺňať rovnaké podmienky, aké sa vyžadujú vždy v prípade zmiešaných manželstiev, teda:
1. Katolícka stránka má vyhlásiť, že je pripravená odstrániť nebezpečenstvá svojho odpadnutia od viery, a zároveň dať úprimný prísľub, že urobí všetko, čo je v jej silách, aby všetky deti boli pokrstené a vychovávané v katolíckej cirkvi.
2. Nekatolícka stránka sa má oboznámiť s tými prísľubmi, ktoré má dať katolícka stránka, aby bolo zrejmé, že si je naozaj vedomá prísľubu a povinnosti katolíckej stránky.
3. Obe stránky treba poučiť o cieľoch a podstatných vlastnostiach katolíckeho manželstva, ktoré ani jedna zo stránok nesmie vylúčiť.
Kánonické právo dáva miestnej biskupskej konferencii úlohu stanoviť normy, podľa ktorých sa majú urobiť takého vyhlásenia, a tiež normy, podľa ktorých sa má takýto dišpenz udeľovať.
Konferencia biskupov Slovenska preto stanovila, že na Slovensku sa tento dišpenz môže udeliť pre jednotlivé prípady z týchto jednotlivých dôvodov, ktoré treba zodpovedne zvážiť:
1. zachovanie rodinnej harmónie,
2. získanie súhlasu rodičov s manželstvom,
3. uznanie osobitného rodinného vzťahu nekatolíckej stránky s duchovným tejto stránky,
4. zvýšené zapojenie sa nekatolíckej stránky do života nekatolíckej cirkvi alebo cirkevného spoločenstva,
5. možnosť katolíckeho duchovného zúčastniť sa na takomto slávení manželstva s dišpenzom od kánonickej formy, pri ktorom by využil možnosť vysvetlenia prítomným takéhoto slávenia ako manželstva sviatostného s jeho cieľmi a podstatnými vlastnosťami.
S mojimi známymi sme situáciu vyhodnotili tak, že sa na nich nevzťahoval ani jeden z vyššie uvedených piatich dôvodov, a napokon budú mať sobáš v katolíckom kostole.
V prípade mužov, ktorí sa na mňa obrátili mailmi, neviem povedať, či túto možnosť mohli využiť alebo nie. Domnievam sa však, že je dobré o tejto možnosti vedieť v prípade párov, ktoré sa nachádzajú pred podobnými dilemami.
Cirkev podáva pomocnú ruku v podobe konvalidácie manželstva.
Jednoduchá konvalidácia predpokladá zánik zneplatňujúcej prekážky, resp. udelenie dišpenzu od nej a následné obnovenie manželského súhlasu. Toto obnovenie sa vyžaduje kvôli platnosti konvalidácie, musí to byť teda nový úkon vôle, zameraný na manželstvo. Na rozdiel od nového sobášneho obradu sa konvalidácia koná v prítomnosti kňaza neverejne.
Sanácia manželstva v základe neplatného z dôvodu prekážky alebo nedodržania kánonickej formy sa vykonáva administratívnou cestou, keď nie je možná jednoduchá konvalidácia. Udeľuje ju kompetentný diecézny biskup vo forme dišpenzu od manželskej prekážky alebo od kánonickej formy. Dôležitou podmienkou na jej nadobudnutie je, že manželský sľub, ktorý vyjadril pár pri uzatváraní manželstva, stále trvá.
Pozor: konvalidácia, resp. sanácia nie je nejaký „magický úkon“ ani „liek“ na manželstvo v kríze. Je úlohou farára, aby rozumne zvážil situáciu, v ktorej sa manželia nachádzajú, a povzbudil k ich k zodpovednému riešeniu.
Poďme teraz k našim dvom čitateľom, začnime autorom prvého mailu. Ženie ho túžba pristupovať k sviatostiam, no jeho manželstvo je zjavne neplatné z dôvodu absencie kánonickej formy. Druhá stránka podľa jeho slov odmieta (jednoduchú) konvalidáciu. Dôvod jej odmietania nemáme uvedený. Čitateľ preto uvažuje o sanácii v základe.
Zvážme, že rozhodnutie pre civilný sobáš mohlo vychádzať z neochoty uzavrieť práve také manželstvo, aké je predmetom katolíckej manželskej zmluvy. Ide o manželstvo, ktoré má jasne dané vlastnosti a ciele. Stránky uzavretím civilného manželstva predišli simulácii kánonického manželského súhlasu. Ľudovo povedané: nemuseli predstierať.
Môžeme sa domnievať, že príčinou takejto neochoty bol vylučujúci pozitívny príklon vôle vo vzťahu k niektorej z podstatných vlastností alebo cieľov manželstva zo strany druhej stránky. Prípad bližšie nepoznám, no aby sme si to vedeli lepšie predstaviť, mohlo by ísť napríklad o vylúčenie nerozlučiteľnosti alebo dobra potomstva, alebo niečoho iného.
Kým tento príklon vôle druhej stránky pretrváva, nie je možné pristúpiť k sanácii. Pretože ak by sa im udelila za týchto okolností sanácia, ich manželstvo by sa stalo neplatným z dôvodu defektu manželského súhlasu. A podmienkou sine qua non je pretrvávajúci platný súhlas oboch stránok.
Autora prvého mailu, ako aj ľudí v podobnej životnej situácii treba povzbudiť predovšetkým k modlitbe za druhú stránku, ako aj k primeranej osobnej trpezlivej iniciatíve, ktorá by mohla viesť k zmene postoja druhej stránky k obsahu kánonického manželského sľubu.
V druhom prípade tiež nepoznám okolnosti, ktoré viedli k uzavretiu manželstva v evanjelickom kostole. Predpokladám, že rovnako išlo o vyjdenie v ústrety druhej stránke.
Nádejne sa javí skutočnosť, že manželia majú medzi sebou zhodu na krste a výchove očakávaného dieťaťa v katolíckej viere. To dáva nádej, že ak by mali záujem o konvalidáciu svojho manželstva, druhá stránka by mohla prejaviť rovnakú ústretovosť. Napokon, sobáš už predsa bol v evanjelickom kostole. Tu by prebehol len administratívny úkon.
Zarazila ma úvaha autora mailu, ktorá sa môže javiť ako pokus akoby napraviť následky kánonicky neplatného sobáša katolíckym krstom dieťaťa. Ľudovo povedané: ak sa „veci pokazili“ evanjelickým sobášom, „napravme ich“ katolíckym krstom.
Ak katolícka stránka žije v manželstve, ktoré nebolo uzavreté katolíckou formou, určite nezíska možnosť pristupovať k sviatostiam tým, že svoje dieťa pokrstí katolíckou formou. Tieto veci spolu predsa nesúvisia.
Túžbe katolíckej stánky znovu pristupovať k sviatostiam je možné vyhovieť jedine jednoduchou konvalidáciou alebo sanáciou manželstva, o ktorej nech sa poradí so svojím farárom. Ten posúdi kvalitatívny stav manželského sľubu a navrhne jedno alebo druhé riešenie.
A pokiaľ ide o samotný krst dcérky, okolnosti uvedené v maile preň nevytvárajú žiadnu prekážku. Pravdaže, treba si zodpovedne vybrať krstných rodičov.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.