Nemeckí biskupi o rozvedených: Prístup k sviatostiam v určitých prípadoch

Nemeckí biskupi o rozvedených: Prístup k sviatostiam v určitých prípadoch

Ilustračné foto: Flickr.com/Saint Joseph

Biskupi Nemecka vydali smernicu pre Amoris laetitia. „Ideme cestou pápeža Františka,“ hovoria.

Nemeckí biskupi sú za prístup rozvedených a znovu zosobášených katolíkov k sviatostiam v určitých prípadoch.

Vyplýva to zo smernice, ktorú zverejnila Nemecká konferencia biskupov vedená kardinálom Reinhardom Marxom. Smernica sa volá „Radosť lásky, ktorá sa žije v rodinách, je aj radosťou Cirkvi“ s podtitulom: „Úvod do obnovenej pastorácie manželstva a rodiny vo svetle Amoris laetitia.“

Dokument schválili nemeckí biskupi 23. januára.

Čo je v smernici

Podľa nemeckých biskupov pápežova exhortácia umožňuje párom v „neregulárnych“ situáciách prístup k Eucharistii v jednotlivých prípadoch, a to za procesu rozlišovania vo vnútri katolíckej komunity.

V smernici sa nemeckí biskupi venujú viacerým otázkam, ktoré nastolila Amoris laetitia, pričom v exhortácii nevidia „nejaké všeobecné pravidlo či iný automatizmus“. Podľa nich sú skôr nevyhnutné rozlišovania, ktoré posúdia jednotlivé prípady.

Biskupi Nemecka však upozorňujú, že nie všetci rozvedení a znovu zosobášení môžu prjímať sviatosti bez rozdielu. Taktiež odmietajú extrémne postoje: či už laxný prístup bez ochoty nechať sa sprevádzať, alebo na druhej strane, rýchle posudzovanie človeka v takzvaných iregulárnych situáciách.

„Individuálne rozhodnutie za určitých okolností nebyť alebo ešte nebyť v stave prijať sviatosti si zaslúži rešpekt a úctu. Ale aj rozhodnutie sa pre prijatie sviatostí by sa malo rešpektovať,“ píšu nemeckí biskupi.

Predseda Nemeckej biskupskej konferencie kardinál Reinhard Marx a berlínsky arcibiskup Heiner Koch, ktorá má na starosti oblasť rodiny. (Foto: TASR/AP, wikimedia.org)

Stredná cesta?

Nemecká smernica stojí za pozornosť z dvoch dôvodov.

Prvým je jej význam. Ide o prvú smernicu v Európe, ktorú pripravili biskupi veľkého štátu. Po novom roku zverejnili svoje inštrukcie k Amoris laetitia biskupi Malty. Boli uverejnené v L'Osservatore Romano, ale vzhľadom na veľkosť krajiny nevyvolali až takú polemiku. Hoci platí, že sa o nich hovorilo a nepriamo ich odsúdil aj prefekt Kongregácie pre náuku viery kardinál Gerhard Müller.

Druhý význam nemeckej smernice sa týka jej obsahu. Pôsobí akosi „stredovo“. Na jednej strane nejde o takú benevolentnú smernicu ako v prípade niektorých diecéz v USA či na Malte, na druhej strane jej text pôsobí voľnenejšie ako vyjadrenia prefekta Müllera, ktorý je krajanom nemeckých biskupov.

Prefekt Kongregácie pre náuku viery akoby stupňoval priamosť a konkrétnosť vo svojich vyjadreniach k otázkam o Amoris laetitia. Ešte pred Vianocami nechcel do polemiky príliš vstupovať a cez rakúsku agentúru Katpress iba odkázal, že aj najnovšiu exhortáciu treba čítať v jednote s predchádzajúcimi dokumentmi pápežov.

Po Vianociach pridal konkrétnejšie vyjadrenie o tom, ako to „pápež myslel“, a nedávno išiel ešte do väčšej hĺbky. V rozhore pre taliansky časopis Il Timone napríklad kritizoval, ako sa biskupi pokúšajú interpretovať pápeža.

„Pápežovo magistérium je interpretované iba ním samým alebo skrze Kongregáciu pre náuku viery. Pápež interpretuje biskupov, nie biskupi majú interpretovať pápeža, išlo by o obrátenie štruktúry Cirkvi,“ vraví Müller.

Postoje kardinála Müllera k interpretácii Amoris laetitia pôsobia striktne:

„Nemožno napríklad tvrdiť, že existujú okolnosti, za ktorých nie je cudzoložstvo smrteľným hriechom. Pre katolícke učenie je nemožný súbeh smrteľného hriechu a ospravedlňujúcej milosti. Na prekonanie tohto stavu ustanovil Kristus sviatosť zmierenia,“ povedal v spomínanom rozhovore.

Prečítajte si aj
Kto ukončí debatu o Amoris laetitia? Zdieľať

Kardinál Müller tiež prízvukoval, že stále platí nariadenie svätého pápeža Jána Pavla II. v exhortácii Familiaris consortio, podľa ktorého na to, aby rozvedení a znovu zosobášení, ktorí nemôžu žiť oddelene, mohli pristupovať k sviatostiam, sa musia zaviazať k zdržanlivosti.

„Toto nemožno prekonať, nielen preto, že ide o pozitívny zákon Jána Pavla II., ale zároveň ním vyjadril, čo je nepretržite prítomné v kresťanskej morálnej teológii a teológii sviatostí. Zmätok okolo tohto bodu súvisí aj so slabou akceptáciou encykliky Veritatis splendor s jej jasným učením o skutkoch vnútorne zlých (intrinsece malum).“

Maltskí biskupi podmienku zdržanlivosti hodili cez palubu, keď vo svojej inštrukcii napísali, že v niektorých situáciách je „ľudsky nemožné“ žiť ako brat a sestra.

Nemeckí biskupi vo svojej smernici zdržanlivosť nespomínajú.

Ideme cestou Františka

Berlínsky arcibiskup Heiner Koch, pod ktorého spadá v Nemecku oblasť rodiny, zdôrazňuje, že nemecká smernica pre pochopenie pápežskej exhortácie ide cestou pápeža Františka v tom, že umožňuje znovu zosobášeným rozvedeným katolíkom pristupovať k prijímaniu.

„My ako nemeckí biskupi nepridávame nič k slovám pápeža Františka. Chopili sme sa jeho iniciatívy,“ povedal Koch v rozhovore pre nemeckú katolícku tlačovú agentúru KNA. „Nemeckí biskupi berú učenie Cirkvi o nerozlučiteľnosti manželstva vážne a zvažujú všetky aspekty, ktoré pápež vo svojom spise pomenúva.“

Nemecká biskupská konferencia je presvedčená, „že toto je úmysel v slove a v duchu, ktorý si želá a presadzuje aj sám pápež František, a my ho nesieme spolu s ním“. Koch je presvedčený, že "teraz vyhovieme ako Svätému Otcovi a odkazu Ježiša Krista, tak aj rodinám a jednotlivcom“.

Smernicu nemeckých biskupov privítala s radosťou aj Centrálna komisia nemeckých katolíkov. Jej prezident Thomas Sternberg chváli jednotnú vôľu biskupov, ktorí pri téme prístupu k sviatostiam rozvedených a znovu zosobášených kladú dôraz na vytváranie svedomia a na rozhodnutia podľa svedomia. „Na toto mnohé katolícke ženy a muži dlho neúnavne čakali a modlili sa za to,“ vyhlásil Sternberg.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo