Benediktíni v opátstve Chevetogne napomáhajú jednotu kresťanov

Benediktíni v opátstve Chevetogne napomáhajú jednotu kresťanov
Benediktínsky kláštor v Chevetogne. Foto – Wikipedia
Aktuálne dianie na kresťanskom Východe približuje otec Ján Krupa.
5 minút čítania 5 min
Vypočuť článok
Benediktíni v opátstve Chevetogne napomáhajú jednotu kresťanov
0:00
0:00
0:00 0:00
Ján Krupa
Ján Krupa
Ako gréckokatolícky kňaz pôsobí v Banskej Bystrici a vedie neziskovku Rádia Lumen. Píše o cirkevných otcoch a východných cirkvách a prekladá gréckokatolícke katechizmy a katechézy o byzantskom obrade.
Ďalšie autorove články:

Arcibiskup Paul Coakley Čo vieme o novom predsedovi biskupskej konferencie USA

Kardinál sa stretol s Lukašenkom Bieloruskí katolíci si želajú návštevu Leva XIV.

Zo sveta pravoslávia Ako Moskovský patriarchát ovplyvňuje verejnú mienku v Moldavsku

K tohtoročnému Týždňu modlitieb za jednotu kresťanov, ktorý prebieha od 18. do 25. januára, francúzska katolícka televízna stanica KTO natočila dokumentárny film o belgickom opátstve Chevetogne a jeho ekumenickej angažovanosti. Verzia tohto 52-minútového dokumentu bude mať premiéru 19. januára v londýnskom Mount Street Jesuit Centre.

Film od Alexie Veriterovej nesie názov Aby všetci jedno boli. Kláštor Chevetogne a jeho ekumenické povolanie. Benediktíni v Chevetogne boli založení pre napomáhanie kresťanskej jednoty stretnutiami, dialógom, modlitbou a liturgiou. Tento kláštor sa angažuje v medzinárodnom katolícko-pravoslávnom, katolícko-anglikánskom a katolícko-reformačnom dialógu.   

Dnešné chevetognské mníšske spoločenstvo založil v roku 1925 v belgickom meste Amay benediktínsky páter Lambert Beauduin v bývalom karmelitánskom kláštore. Rok predtým pápež Pius XI. apoštolským listom adresovaným opátovi prímasovi Fidelisovi von Stotzingen zveril benediktínom ako osobitnú úlohu prácu na zmierení s východnými cirkvami.

Páter Beauduin, dovtedy príslušník opátstva Mont-Cesar v Leuvene, sa preto s niekoľkými spolubratmi rozhodol založiť nový kláštor, ktorý sa mal venovať špeciálne tomuto cieľu. Keď sa ich mníšske spoločenstvo rozrástlo, presťahovalo sa v roku 1939 do komplexu zámockých budov v blízkosti mesta Ciney.

V roku 1957 benediktíni pripojili ku komplexu na južnej strane chrám pre byzantský obrad a v roku 1988 na severnej strane kostol pre latinský obrad. Mnísi z Chevetognu žijú podľa benediktínskej zásady Modli sa a pracuj. Ich práca zahŕňa obrábanie pôdy, starostlivosť o hostí (o jednotlivcov i ekumenické zasadania) a vedu (ich knižnica má približne 150-tisíc zväzkov).

Mníšsku formáciu ako novic v birituálnom benediktínskom kláštore Chevetogne absolvoval v rokoch 1995 až 1999 aj Péter Fülöp Kocsis, ktorý je v súčasnosti arcibiskupom a metropolitom Gréckokatolíckej cirkvi v Maďarsku.

Od roku 1956 chevetognskí benediktíni vedú aj Pápežské grécke kolégium v Ríme a k nemu pripojený chrám sv. Atanáza Grékov.

V roku 1990 povýšili Chevetogne na opátstvo. Prvým opátom sa stal páter Michel Van Parys, ktorý toto mníšske spoločenstvo viedol od roku 1971 ako prior. 

Bude svätý Irenej Lyonský cirkevným otcom jednoty Cirkvi?

Lyonský arcibiskup a prímas Galie Philippe kardinál Barbarin požiadal pápeža Františka, aby vyhlásil svätého Ireneja z Lyonu za cirkevného otca jednoty cirkvi. Pápež František v liste zo 4. januára 2018 vyjadril svoj zásadný súhlas, ale s podmienkou, že k návrhu kardinála Barbarina sa pripoja francúzski biskupi a rektori univerzitných teologických inštitútov.

Svätý Irenej bol v rokoch 177 až 202 biskupom v Lyone. Traduje sa, že pochádzal z maloázijskej Smyrny a bol žiakom tamojšieho apoštolského otca a biskupa svätého Polykarpa. Do čela v tej dobe najvýznamnejšej metropoly v rímskej Galii nastúpil po umučenom biskupovi Potinovi. 

Irenejovi vždy ležala na srdci jednota cirkvi. Pri pápežovi sa zasadil za to, aby neprerušil cirkevné spoločenstvo s miestnymi maloázijskými cirkvami, ktoré slávili Veľkú noc v inom termíne než Rímska cirkev.

Svätý Irenej literárne bojoval proti šíriacim sa názorom gnostikov, ktorí opovrhujúc matériou popierali vtelenie Božieho Slova v Ježišovi Kristovi. Vo svojom slávnom diele Adversus haereses (Proti bludom) odmietol a vyvracal ich ezoterické náuky.

Irenej vykresľoval cirkev v jej pôvodnosti, univerzalite a jednote proti heretikom, ktorí sa vyznačovali odklonom od pôvodného cirkevného učenia a roztrieštenosťou. Lyonský biskup vyzdvihoval legitimitu cirkvi na základe apoštolskej postupnosti biskupov v miestnych cirkvách a na základe pevného držania sa jedine spisov Starého a Nového zákona ako „kánonu pravdy“.

Proti gnostickým predstavám Irenej zdôrazňoval vieru v jediného Boha a Stvoriteľa, ďalej kladný postoj k stvoreniu a životu na zemi, význam etiky, očakávanie druhého Kristovho príchodu. Podľa lyonského biskupa Kristovho vtelenie zrušilo Adamov hriech.

Pri výmenách názorov Irenej nikdy nezabúdal, čo znamená jeho meno Mierny. V dôsledku toho sa adjektívum „irenický“ stalo synonymom pokojného správania v ťažkých intelektuálnych a politických sporoch. Irenejove diela sa vyznačovali múdrosťou, láskou a vernosťou apoštolskej tradícii.

Práve ideami svätého Ireneja z Lyonu je dodnes silno ovplyvnená teológia Pravoslávnej cirkvi byzantského obradu.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev Lyon benediktíni
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť