Napriek počiatočným dohadom František zrejme nenapíše novú sociálnu encykliku.
Pred niekoľkými mesiacmi, ešte pred publikovaním encykliky Lumen fidei, bola živá myšlienka vydania špeciálneho pápežského dokumentu venovaného problematike chudoby. Malo ísť o novú sociálnu encykliku, pričom sa špekulovalo, že by sa mohla nazývať „Beati pauperes“ podľa Ježišových slov z Evanjelia podľa Matúša: „Blahoslavení chudobní v duchu, lebo ich je nebeské kráľovstvo“ (Mt 5, 3). Túto informáciu v máji priniesol biskup talianskej diecézy Molfetta, Luigi Martella. Malo ísť podľa neho o analýzu chudoby v teologickom, nie politickom či ideologickom zmysle.
Podľa najnovších správ publikovaných portálom National Catholic Reporter dokument tohto druhu zrejme svetlo sveta napokon neuzrie. Americký web sa odvolal na vyjadrenie jedného z popredných pracovníkov Pápežskej komisie pre spravodlivosť a pokoj, amerického jezuitu Michaela Czerneho. „Keby ste sa opýtali (pápeža), zrejme by vám povedal: «Načo potrebujeme takúto encykliku? Povedala by nám takáto encyklika niečo, čo ešte nevieme?»“, reagoval na spomínané špekulácie Czerny. Takýto dokument by sa v prípade svojho publikovania nepochybne zaradil do korpusu textov sociálnej náuky cirkvi. Podľa neho je ešte stále potrebné „stráviť“ ostatnú sociálnu encykliku Benedikta XVI. Caritas in veritate, ktorá vyšla v roku 2009. V nej sa dnes už emeritný pontifik vyjadril aj k téme chudoby. „V absolútnom význame rastie svetové bohatstvo, no narastá aj nerovnosť. V bohatých krajinách schudobnievajú nové spoločenské skupiny a rodia sa nové formy chudoby. V najchudobnejších oblastiach si niektoré skupiny márnotratne a konzumisticky užívajú istý druh superluxusu, ktorý neprijateľným spôsobom kontrastuje s pretrvávajúcimi situáciami neľudskej biedy“, upozorňuje Benedikt XVI.
„Som si istý, že pápež František súhlasí s každým jej slovom. Máme teda veľké množstvo materiálu, na ktorom by sme mohli pracovať. Našu pozornosť bude (encyklika Caritas in veritate, pozn. red.) udržiavať ešte aspoň 20 rokov“, komentoval význam Benediktovej sociálnej encykliky americký jezuita. Zároveň dodal, že František zrejme využije jednoduchšie formy objasnenia sociálneho učenia cirkvi, než v podobne samostatnej encykliky.
Tieto slová potvrdzuje aj nedávno zverejnené pápežovo posolstvo k Svetovému dňu pokoja (1. január 2014). „V mnohých spoločnostiach čelíme vážnej chudobe vzťahov ako dôsledku nedostatku pravých rodinných a spoločenských vzťahov. Stretávame sa s rôznymi formami biedy, marginalizácie a rozličných podôb patologických závislostí, ktorých vzrast sledujeme. Tento druh chudoby môže byť prekonaný iba prostredníctvom znovuobjavenia a prehodnotenia bratských vzťahov v srdci rodín a spoločenstiev, prostredníctvom zdieľania radostí a bolestí (...)“, píše František vo svojom najnovšom posolstve, ktoré je prvým tohto druhu počas jeho pontifikátu. Problém chudoby reflektuje práve v teologickom zmysle a zameriava sa na chudobu panujúcu v medziľudských vzťahoch. Napokon, celé posolstvo nesie názov „Bratstvo, základ a cesta k pokoju“.
Podľa Czerneho je omnoho pravdepodobnejšie publikovanie encykliky o environmentálnych otázkach. „Toto je oblasť, ktorú učenie cirkvi rozvíjalo doteraz zrejme najmenej, menej než problém chudoby alebo rozvoja. Takže možno príde čosi takéto“, uzatvára svoje úvahy o budúcej encyklike. Nad týmto problémom uvažoval už Benedikt XVI. v Caritas in veritate, keď uviedol, že „degradácia prírody je úzko spojená s kultúrou vytvárajúcou ľudské spolužitie“. Dokument tohto typu by nebol prekvapením ani vzhľadom k svätcovi, podľa ktorého si súčasná hlava cirkvi vybrala svoje meno – sv. František z Assisi je totiž aj patrónom ekológov, resp. životného prostredia.
Marián Sekerák
Ilustračné foto: capp-usa.org
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.