Svätý Ján Damaský (cca. 650 – 740/50) uzatvára obdobie cirkevných otcov na kresťanskom Východe a je považovaný za trait d'union medzi patristickou epochou a stredovekom, medzi gréckym Východom a latinským Západom, ako to vidno na hojnej prítomnosti citácií z jeho spisov napríklad u svätého Tomáša Akvinského (1225 – 1274) a ďalších stredovekých scholastických autorov.
Najvýznamnejším dielom Jána Damaského je Prameň poznania, v ktorom tvrdí, že nechce pripojiť „nič vlastné“, ale vo všetkom nasledovať svätých otcov. V časti s názvom Výklad pravej viery Damaský vykladá syntetickým spôsobom vieru Cirkvi, pričom doslovne cituje mnohé pasáže zo spisov gréckych cirkevných otcov.
Keď v roku 1890 pápež Lev XIII. vyhlásil svätého Jána Damaského za cirkevného učiteľa, zaiste tým zamýšľal medziiným upriamiť pozornosť katolíckych veriacich na tvorbu najvýznamnejšieho kompilátora a systematika teologickej spisby gréckych cirkevných otcov.
V línii gréckych cirkevných otcov Ján Damaský obhajuje cirkevnú prax uctievania svätých. Prvého novembra, na slávnosť Všetkých svätých v latinskom obrade, je vhodná príležitosť pomeditovať nad ukážkou z Damaského argumentácie.
Ešte pripomeňme, že v gréckom / byzantskom obrade sa Všetci svätí oslavujú v nedeľu 1. týždňa po Päťdesiatnici (= po nedeli Zostúpenia Svätého Ducha).
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.