Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Cirkev Svet kresťanstva
25. november 2020

Gregoriánske omše

Prečo niekto dáva odslúžiť 30 omší za sebou?

Vstupenka do neba nestojí 150 eur. Ako chápať fenomén gregoriánskych omší?

Prečo niekto dáva odslúžiť 30 omší za sebou?

Omša s deťmi v Rwande. Foto: archív PMD

Keď sme pred časom písali o očistci a o súkromných zjaveniach svätých, obišli sme jeden fenomén. Gregoriánske sväté omše.

Citovaná knižka Franza Spiraga Utrpenie a radosti očistca sa zmieňuje o španielskom dominikánovi z 15. storočia, svätom Vincentovi Ferrerskom. S jeho životom sa spája aj udalosť, pri ktorej sa mu zjavila jeho sestra krátko po svojej smrti.

Obklopená plameňmi mu oznámila, že je odsúdená na očistec až do súdneho dňa. Oslobodená by však mohla byť skôr, keby za ňu obetovali 30 gregoriánskych svätých omší. Svätý Vincent vyplnil jej želanie a na tridsiaty deň sa mu sestra zjavila znova, už žiariaca a obklopená anjelmi na dôkaz toho, že vstúpila do neba.

Či tomu budeme veriť, alebo nie, tradícia dať odslúžiť 30 svätých omší po sebe je v Katolíckej cirkvi prítomná už od stredoveku a vychádza zo životných udalostí Gregora, ktorý sa neskôr stal pápežom Gregorom I. Veľkým (540 – 604). Preto pomenovanie gregoriánske sväté omše.

Prv než sa stal Gregor pápežom, bol opátom benediktínskeho kláštora v Ríme. Chcel pomôcť zomrelému mníchovi Justusovi, ktorý sa pred svojou smrťou ťažko previnil a svoj hriech zatajil. Gregor pocítil ľútosť nad zomrelým bratom a jeho smrťou a hľadal spôsob, ako by mu pomohol očistiť sa po smrti od hriechov. Svojmu predstavenému dal pokyn, aby odslúžil tridsať po sebe idúcich svätých omší, každý deň bez prerušenia.

Po odslúžení poslednej omše sa zosnulý mních zjavil svojmu pokrvnému bratovi Kopiosusovi, ktorý žil v tom istom kláštore, a oznámil mu, že je už oslobodený od očistcových trestov a že bol v tento deň prijatý do nebeského spoločenstva.

Odvtedy trvá presvedčenie, že po tridsiatich omšiach odslúžených za sebou Boh vo svojom milosrdenstve vyslobodzuje z očistca toho, za ktorého sa modlilo, a privádza ho do neba.

96 091 svätých omší

Možnosť gregoriánskych svätých omší existuje aj dnes. Vo väčšine našich farností je, samozrejme, nereálne požiadať o odslúženie tridsiatich úmyslov za sebou. Kto by mal napriek tomu záujem, môže využiť napríklad ponuku Pápežských misijných diel.

„Gregoriánske sväté omše sú výlučne za jedného zomrelého. Stáva sa, že nám ľudia pošlú omšové milodary a jednoducho napíšu, nech sa slávia na úmysly a prosby tamojších veriacich v misijných krajinách,“ vysvetľuje pre denník Postoj národný riaditeľ Pápežských misijných diel Ivan Kňaze.

Hovorí, že prijmú každý dobrý úmysel a môže ich byť aj viacero. Keď ľudia posielajú milodar na odslúženie 30 svätých omší za sebou za živého alebo za viacerých, už sa to nenazýva gregoriánske sväté omše, ale 30 za sebou odslúžených svätých omší. „Sme veľmi prekvapení a potešení vždy, keď čítame tieto úmysly,“ vraví Kňaze.

Záujem o gregoriánske omše, respektíve 30 omší za sebou, je veľký. V roku 2019 bolo cez Pápežské misijné diela odslúžených 96 091 svätých omší, na ktoré putovali milodary zo Slovenska. „Často sa nás ľudia pýtajú, kedy budú sväté omše slávené, ale to je pre nás náročná úloha, nedokážeme to zistiť, keďže je toho veľmi veľa,“ uviedol Kňaze.

Milodary posielajú kňazom, ktorých osobne poznajú, napríklad slovenským misionárom, ale najväčšiu časť zasielajú do Ríma, kde omšové milodary spravodlivo prerozdeľujú do jednotlivých krajín.

Za milodary zo Slovenska sa slávia sväté omše konkrétne v týchto krajinách: Angola, Benin, Burkina Faso, Čad, Ekvádor, Eritrea, Etiópia, Filipíny, Gabon, Guinea Bissau, Kamerun, Kazachstan, Kongo, Libéria, Papua – Nová Guinea, Peru, Pobrežie Slonoviny, Rwanda, Srí Lanka, Stredoafrická republika, Taiwan, Thajsko, Timor, Togo a Trinidad.

Inzercia


Omša s deťmi v Rwande. Foto: archív PMD

Gregoriánske sväté omše môže odslúžiť napríklad slovenský misionár v Centre sv. Antona v Rwande. Spolu s ďalšími dvoma kňazmi sa tam stará o 40 detí pozbieraných z ulice. Omšové milodary putujú tiež pre kňazov v seminároch na misiách.

Pápežské misijné diela na Slovensku umožňujú „adopciu“ už zhruba 800 bohoslovcov, pričom v každom seminári je okolo desať kňazov-formátorov, ktorí nemajú žiadne príjmy a pomáha sa im práve omšovými milodarmi.

Keďže nejde o malú čiastku (30 svätých omší znamená v prípade Pápežských misijných diel milodar 150 eur), možno hovoriť o štedrej charite. „Omšové milodary sú formou podpory kňazov v misijných krajinách, kde vo väčšine prípadov nemajú platy ako u nás na Slovensku,“ ozrejmuje Ivan Kňaze.

Hoci Pápežské misijné diela nemajú v rámci ponuky „zľavy“, vedia odslúžiť svätú omšu v ich kaplnke komukoľvek. „Hlavne počas korona krízy máme denne veľa prosieb a úmyslov, za ktoré potom sväté omše obetujeme. Aj dnes telefonovala pani, ktorej syn ide na náročnú operáciu, a s plačom nás prosila o svätú omšu a modlitby. V takýchto prípadoch peniaze odmietame,“ dodáva s tým, že žiaden kňaz nemôže podmieniť slávenie svätej omše prijatím milodaru.

Nebo nestojí 150 eur

Gregoriánske omše môžu napriek tomu vzbudzovať medzi ľuďmi otázniky a pochybnosti, či nejde o akési obchodovanie. Riaditeľ Pápežských misijných diel na Slovensku priznáva, že dlho uvažoval, či tento spôsob podpory misionárov začať. „Na nenápadný oznam však zareagovalo nespočetné množstvo ľudí. Dokonca sa omšové milodary stali najväčšou položkou, ktorou zo Slovenska pomáhame a sme najštedrejšou krajinou,“ vraví.

Podľa Ivana Kňazeho vychádza tento záujem aj zo živej viery a snahy pomôcť. Zároveň pripomína, že existuje pravidlo, v ktorom sa presne určuje, koľko svätých omší kňaz môže odslúžiť a ako nakladať s prijatým omšovým milodarom. „Je to práve kvôli tomu, aby sa zamedzilo obchodovaniu. Samozrejme, vždy pristupujeme k takýmto výhradám veľmi citlivo a s pochopením.“

Okrem finančnej otázky dokáže fenomén gregoriánskych svätých omší zaujať aj istým mystickým nádychom, čomu značne prispievajú spomínané príbehy zo života svätých.

Ivan Kňaze odmieta magickú moc gregoriánskych omší, podľa jeho skúsenosti to veriaci ani takto nechápu a nežijú v presvedčení, že si možno večný život kúpiť. Faktom je, že okrem pomoci misionárom zahŕňajú gregoriánske omše aj modlitby a prosby ľudí.

Svätý Chryzostom hovorí, že „zomrelým nepomôžeme slzami, ale modlitbou a almužnou.“ Podľa svätého Gregora je zase „svätá omša jediná obeta, ktorá spôsobuje, že duše ihneď vychádzajú z očistca“.

Ivan Kňaze zdôrazňuje dôveru v Božie milosrdenstvo. Podľa neho sú modlitby a sväté omše často dôležitejšie pre nás žijúcich, lebo si viac uvedomujeme, že náš život je tu dočasný a že najdôležitejšie sú vzťahy, ktoré si prenášame do večnosti. „Modlitbami za zosnulých si nemôžeme večný život zabezpečiť, ale môžeme sa k nemu priblížiť,“ uzatvára riaditeľ Pápežských misijných diel na Slovensku Ivan Kňaze.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.