Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
24. január 2021

Minikázeň

Božie slovo a duchovný rast

Markovo evanjelium je pre katechumenov, Matúšovo pre katechétov, Lukášovo pre evanjelizátorov a Jánovo na prehĺbenie kresťanskej zrelosti.

Božie slovo a duchovný rast

Ilustračné foto – TASR/Tomáš Doboš

Uvedený pohľad na evanjeliá prináša špecialista na biblickú vedu, milánsky arcibiskup a kardinál, jezuita Carlo Martini (1927 – 2012).

Iný jezuita, pápež František, ustanovil tretiu nedeľu v cezročnom období za Nedeľu Božieho slova. Čo to znamená?

(1) Pre katechumenát sa rozhodne iba človek, ktorý zažije niečo, čo možno nazvať „vnútorným obrátením k Bohu“. Niečo také ako Šavol/Pavol pred Damaskom. V hre ešte nie je cirkev, iba Boh.

Istý Pražan sa rozhodol dať pokrstiť, ale nechcel vstúpiť do nijakej cirkvi. Najprv navštívil evanjelikov, ktorí chceli, aby absolvoval prípravu. To odmietol. A tak šiel rovno na pražský arcibiskupský úrad. Ako prvého stretol kancelára kardinála Tomáška. Ten na jeho žiadosť zareagoval: „Mám tě pokřtít hneď nebo až v neděli?“ Dnes je z neho katolík. 

(2) Potom k Bohu obrátený človek zbadá, že nie je sám. Zistí, že je tu aj cirkev ako spoločenstvo pokrstených. Matúšovo evanjelium je podľa Martiniho obrátením/priľnutím ku Kristovej cirkvi (Sulle strade del Signore, s. 22). Je katechézou o Božom ľude, o jeho vnútorných problémoch, jeho spôsobe života a kresťanskej etike.

(3) Potom obrátený človek začne mať starosť o tých, ktorí „obrátenými“ nie sú. Táto starosť o iných je prameňom toho, čo sa nazýva „evanjelizácia“. O tom je Lukášovo evanjelium (Martini, 23). Je to evanjelium svedectva podobne ako kniha Skutkov apoštolov alebo „evanjelium evanjelizácie“: svedectva vernosti Kristovi, svedectva života, ktorý vzbudzuje u ľudí nádej a dôveru (Ratzinger, Opera omnia 7/2, s. 319).

(4) Napokon je tu Jánovo evanjelium pre hlbší rast v kontemplatívnom živote. Je určené najmä „starším“ vo viere, čiže presbyterom, aby rástli „v Pánovi“. Tu už je hlboká teológia, hlboká duchovnosť a život s Pánom, dôsledná meditácia. V takejto atmosfére kontemplácie ľudský duch s Božou pomocou by mal rásť do výšin kresťanskej nadprirodzenosti.

Inzercia

Odporúčame