Minikázeň
Boží sen i varovanie
Príchod mudrcov do Jeruzalema a Betlehema možno vykladať aj ako vnútorný proces v človeku na jeho ceste k Bohu.

Giotto - Klaňanie sa troch kráľov. Zdroj: Wikipedia
Obsahom evanjelia katolíckych bohoslužieb slávnosti Zjavenia Pána je opäť Narodenie Pána Ježiša, ale trochu inak. Tentoraz sa Ježišovi prišli pokloniť traja mudrci. Evanjelista Matúš priam dramaticky popisuje ich príchod do Jeruzalema i do Betlehema (Mt 2, 1-12). Aké je duchovné posolstvo evanjelia?
(1) Ježiš prišiel, aby vykúpil všetkých bez výnimky. Zhromaždenie všetkých vykúpených okolo Krista v nebi, to je „Boží sen” (Martini, Vigilare, s. 22). Je však aj „snom Cirkvi”, ktorej najvyšším zákonom je spása ľudí (kán. 1752). Tento „sen” je vyjadrený vo všetkých troch čítaniach bohoslužby slova slávnosti Zjavenia Pána.
(2) Príchod mudrcov do Jeruzalema a Betlehema možno vykladať aj ako vnútorný proces v človeku na jeho ceste k Bohu. Prichádzajú do Jeruzalema inšpirovaní svojimi racionálnymi poznatkami (= videli „jeho” hviezdu). Ale definitívne upresnenie dostali z Biblie, konkrétne z knihy proroka Micheáša (5, 1-3). To iste učí pápež Ján Pavol II. v encyklike Fides et ratio, že viera a veda si neodporujú! Avšak dospieť k nadprirodzenej viere znamená prekročiť hranice vedy.
(3) Mudrci prišli do Jeruzalema, do hlavného mesta. Ale Ježiš bol v Betleheme, maličkej bezvýznamnej dedine. Mnohí to chápu tak, že miestom prebývania Krista je bezvýznamnosť, chudoba, periféria, okrajovosť. Je to náuka, ktorú tak dôrazne pripomína súčasný pápež František.
Znalci Biblie, ktorí mudrcov usmernili do Betlehema, hoci to vedeli, nič pre to neurobili, ostali s Herodesom v Jeruzaleme. Je to varovanie pre všetkých hierarchov súčasnej doby.