Mariánska úcta Prečo ruženec a litánie nie sú medzi mladými „in“ a čo s tým

Prečo ruženec a litánie nie sú medzi mladými „in“ a čo s tým
Ilustračné foto – TASR/AP
Odpovedá trojica kňazov a predsedníčka Združenia mariánskej mládeže. (+ podcast)
6 minút čítania 6 min
Vypočuť článok
Mariánska úcta / Prečo ruženec a litánie nie sú medzi mladými „in“ a čo s tým
0:00
0:00
0:00 0:00
Pavol Hudák
Pavol Hudák
Vyštudoval žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku, absolvoval študijný pobyt na Univerzite kardinála Stefana Wyszyńského vo Varšave a stáž v Katolíckom týždenníku v Prahe. V minulosti pracoval ako bratislavský redaktor Rádia Lumen. Venuje sa témam zo života cirkvi, ktoré spracúva aj vo forme podcastov.
Ďalšie autorove články:

Pár poznámok ku Dňu odprosenia Cirkvi urobili silné gesto, no po slovách by mali nasledovať skutky

Deň odprosenia Cirkvi sa ospravedlňovali za arizáciu, fyzické a duchovné zneužívanie či kolaboráciu s nacizmom a komunizmom (+ foto)

Rozlúčka s kardinálom Dukom Nebál sa hovoriť s ľuďmi, ktorými iní pohŕdali, povedal arcibiskup Graubner, počas pohrebu prvykrát zaznel nový organ

Mladí ľudia nemajú o mariánske pobožnosti ani o modlitbu ruženca taký záujem ako kedysi, zhodujú sa viacerí kňazi, ktorých oslovil Svet kresťanstva. Príčin je viacero. Doba, ktorú žijeme, to, že staršie generácie nedokázali odovzdať mariánsku úctu mladším, ale aj individuálne prežívanie viery u mladých.

Správca farnosti Sedembolestnej Panny Márie v Bratislave-Petržalke Milan Puškár hovorí, že hoci po celý máj pozývali ľudí na mariánske pobožnosti a modlitbu ruženca, prichádzali najmä staršie ženy. „Nemôžem to tvrdiť všeobecne, ale záujem mladých o mariánske pobožnosti a ruženec, aj vzhľadom na veľkosť farnosti, nie je veľký. Podobne to bolo aj na iných mojich pôsobiskách,“ hovorí kňaz Puškár.

Podobnú skúsenosť má aj kaplán v košickej farnosti Svätej rodiny Lukáš Imrich. „Vo všeobecnosti by som povedal, že záujem o cirkevné, teda spoločné prežívanie viery nie je veľký. Medzi mladými dnes prevláda skôr individualizmus, to znamená, že verím si, v čo chcem,“ poukazuje mladý kňaz, ktorý pôsobí aj na Gymnáziu sv. Edity Steinovej v metropole východu.

Kaplán Imrich súhlasí tiež s názorom, že ruženec nie je populárny aj pre dobu, ktorú žijeme. „Niektorí ľudia prídu v nedeľu na svätú omšu a hneď pozerajú na hodinky, že čo kňaz toľko naťahuje. Prídu síce do kostola, ale za 40 minút chcú byť doma pri kávičke. A ruženec je náročná modlitba, ktorá si vyžaduje aspoň 20 minút. Aj osobná modlitba je pre mnohých akoby len taký fast food. Ráno sa len prežehnám, večer to isté a deň nejako prejde,“ uvažuje Imrich.

Farár Milan Puškár zdôrazňuje, že svätý ruženec je rozjímavá modlitba. „Ideálne je vkladať medzi desiatky biblické texty a nie odverklikovať Zdravasy,“ hovorí petržalský kňaz a pokračuje: „Dnes je pre nás absolútne nedosiahnuteľným cieľom naučiť aj niektoré prvoprijímajúce deti základné modlitby. Je to hrozné, ale je to tak. Keďže rodičia sa sami nevedia modliť ruženec, nerozumejú tejto modlitbe, tak my s tým ťažko dokážeme niečo spraviť v prípade ich detí.“

Univerzitný kaplán v Trenčíne Juraj Sedláček poukazuje, že najmasovejšou akciou na Slovensku je práve mariánska púť v Levoči. Zdôrazňuje, že počas víkendu príde na Mariánsku horu viac ľudí ako na populárne letecké dni či na najväčší slovenský hudobný festival.

Kaplánovi Sedláčkovi mariánsky rozmer chýba v prípade charizmatických podujatí. „Pentekostálnym projektom chýba mariánsky prvok, čo považujem za veľké nebezpečenstvo, ale zároveň aj za pozvanie na tento rozmer nezabúdať. Začať môžeme napríklad tak, že jeden desiatok sa pomodlíme ráno a jeden večer,“ ponúka recept kaplán v Univerzitnom pastoračnom centre sv. Andreja Svorada a Benedikta.

Dôkazom, že mariánsku úctu dokážu objaviť a prežívať aj mladí ľudia, je Združenie mariánskej mládeže, ktoré patrí do vincentskej rodiny a dnes má na Slovensku viac ako tisíc členov.

Predsedníčka Lucia Janečková hovorí, že mladí sa stávajú členmi združenia pri svätej omši, kde verejne vyhlásia, že sa chcú cez Pannu Máriu zasvätiť Ježišovi. „Aj v dnešnej dobe chce mladý človek kráčať inou cestou. Stále existujú mladí, ktorí majú iné hodnoty, ako má tento svet,“ hovorí Janečková. „Viac sa do modlitby svätého ruženca zapájajú mladí ľudia z viacpočetných rodín, kde stojí spoločná modlitba v popredí.“

Aj keď je teda počet mladých ľudí, ktorí prichádzajú do kostolov na májové pobožnosti či na modlitbu ruženca, nižší, neznamená to, že o ruženec vôbec nejavia záujem. Mnohí sa ho modlia v rodinách s manželským partnerom a deťmi či individuálne, napríklad cestou do práce alebo zo školy.

Ešte viac o tejto téme sa dozviete v našom podcaste.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Panna Mária rodina Slovensko Duchovný život
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť