Prvé kroky viedli Ježiša do rodnej nazaretskej synagógy. Jeho identifikácia s Mesiášom, ktorý oslobodzuje, tak uväznila všetkých poslucháčov, že naňho ako posadnutí chceli spáchať atentát (Lk 4, 16 – 30). Chvalabohu neúspešne.
Práve bol v ich synagóge človek posadnutý nečistým duchom. Ten vykríkol: „Čo ťa do nás, Ježiš Nazaretský? Prišiel si nás zničiť?“ (Mk 1, 21 – 28)
Ježiš sa nenechal odradiť. Jeho učenie v kafarnaumskej synagóge bolo prijaté s veľkým nadšením. Bol v nej už iba jeden posadnutý. A to je posun.
Nepoznáme obsah Ježišových slov. Zrejme pokračoval v prinášaní slobody pre zajatých a utláčaných a otvorenie očí slepým. A ako vidno, slová o slobode sa nepočúvajú jednoducho. Pre niekoho môžu znamenať ohrozenie.
Podľa Alberta Maggiho vyrušilo posadnutého v synagóge to, že sa Ježiš postavil na miesto, ktoré patrilo iba farizejom. Iba oni totiž vlastnili placet na vysvetľovanie Zákona a Prorokov. Ježiš však svojimi slovami spochybnil ich učenie a tým rozochvel inkriminovaného človeka. Takýmito slovami Ježiš predsa môže zničiť všetko, čo sa tu stovky rokov pomaly budovalo. „Ten človek veril, že odpadnutie od Zákona je príčinou všetkého zlého, a naopak zakusuje, že zlo spočívalo práve v podriadenosti Zákonu,“ píše Alberto Maggi. Niet divu, že takéto zistenie môže vyvolať výkrik paniky.
Ježiš neprišiel zničiť to dobré, čo Zákon, Proroci a vôbec náboženstvo prinášali (Mt 5, 17). Prišiel však ľudí oslobodiť od všetkých vplyvov náboženstva, ktoré ich zotročovali. A to je ten rozdiel medzi Ježišom a väčšinou zákonníkov všetkých čias. A medzi náboženstvom a vierou. (Jozef Husovský)
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.