Pozdvihnutie mysle a srdca k Bohu Nech pôst bude pôstom

Nech pôst bude pôstom
Interiér Canterburskej katedrály v Kente v Anglicku. Foto: flickr.com (Chris Beckett)
Pôst je privilegovaným obdobím liturgického roka, ktoré nás vyzýva vyrovnať sa so svojimi hriechmi, smrteľnosťou, morálnou krehkosťou a potrebou odpustenia.
5 minút čítania 5 min
Vypočuť článok
Pozdvihnutie mysle a srdca k Bohu / Nech pôst bude pôstom
0:00
0:00
0:00 0:00
Robert Barron
Robert Barron
Katolícky biskup diecézy Winona-Rochester v Minnesote, USA. Zakladateľ organizácie Word on Fire, autor mnohých kníh a tvorca viacerých dokumentárnych filmov o katolíckej cirkvi.
Ďalšie autorove články:

Európske evanjelizačné dobrodružstvo Krása katedrál, nemecká cena aj kontroverzie, energia mladých v Ríme

Úžas z mnohonárodnosti a zopár znepokojení Niekoľko zamyslení po návrate z druhého zasadnutia synody

Pri odchode na druhé zasadnutie synody Načúvajme si, ale dostaňme sa aj do tvorivého nesúhlasu

V tomto pôstnom období ma vyrušili dve veci. Prvou bolo krátke video z diskotéky, ktorá sa konala (nevymýšľam si) v Canterburskej katedrále v Anglicku.

Klip zobrazoval stovky mladých ľudí, ktorí za pulzujúcej hudby a blikajúcich svetiel tancovali s pohármi piva v rukách, nad nimi bolo jasne vidieť nádherne zdobený strop katedrály a v pozadí ustupovala neuveriteľne krásna gotická loď.

Odvaha vyčleniť sa

Keďže som Canterburskú katedrálu niekoľkokrát navštívil, vedel som, že neďaleko areálu, kde sa odohrávala táto scéna, sa nachádza miesto, kde bol v roku 1170 agentmi kráľa Henricha II. zavraždený svätý Tomáš Becket.

Inými slovami, súčasní správcovia katedrály mali pocit, že je v poriadku, ak sa v tesnej blízkosti miesta, kde jeden z najväčších anglických svätcov položil život za vieru, odohrá diskotéka.

Dekan katedrály Dr. David Monteith povedal: „Či už sa ľudia rozhodnú prísť do Canterburskej katedrály predovšetkým ako veriaci, návštevníci pamiatok, alebo ako účastníci našich podujatí – medzi ktoré patria klasické koncerty, svetelné a zvukové inštalácie a remeselné dielne –, vždy je radosť vidieť, ako toto neuveriteľné miesto objavujú nanovo a podľa vlastných predstáv.“ Prepánajána...

Celá pointa je, samozrejme, v tom, že katedrály nie sú určené na to, aby sme ich spoznávali „podľa vlastných predstáv“. Majú nás vytiahnuť z nás samých do kontemplácie vyššieho sveta. Sú navrhnuté tak, aby nás zneistili a prinútili nás vidieť veci inak.

Keď dovolíme, aby sa v posvätnom priestore konala diskotéková oslava, doslova znesväcujeme toto miesto, robíme ho nesvätým, pretože „svätý“ znamená „vyčlenený“.

Tisíce a tisíce pútnikov, ktorí v priebehu storočí prichádzali do katedrály v Canterbury, aby navštívili hrob svätého Tomáša Becketa, hľadali prístup k mystickému rozmeru, ktorý sa nachádza mimo tohto sveta. Prichádzali z bežnej sféry nakupovania, poľnohospodárstva, zábavy a rodiny a vedeli, že po skončení púte sa do tejto sféry vrátia.

Vedeli však aj to, že kostol je niečo iné, niečo zvláštne a lákavé, a rozhodne nechceli, aby sa zmenil na poľnohospodárske polia, dedinské ulice alebo na oplzlú tančiareň.

Svätý Ján Damascénsky hovoril, že modlitba je „pozdvihnutie mysle a srdca k Bohu“, a cirkev učí, že pôst je časom modlitby par excellence. Preto počas tohto svätého obdobia pestujme vo svojom živote „priestor katedrály“; prosím, nedovoľme, aby ho ovládli svetské a bežné veci.

Popol je znepokojivý – a taký má byť

Druhou vecou, na ktorú som narazil, bola reklama v katolíckom kostole na Popolcovú stredu. Vedľa symbolu znázorňujúceho popol v znamení kríža bolo napísané: „Popol znamená, že sem patríš.“

Nechápte ma zle. Som si istý, že tí, ktorí tú reklamu umiestnili, mali len dobré úmysly, a určite nie je nič zlé na tom, aby sa ľudia cítili vítaní. Ale ešte raz, prepánajána... Keď kňaz niekomu prikladá popol na čelo, hovorí buď „Pamätaj, že si prach a na prach sa obrátiš“, alebo „Kajajte sa a verte evanjeliu“.

Inými slovami, popol nemá byť znakom prijatia. Má byť čo najdrsnejšou pripomienkou toho, že zomrieme a že naše telo, aj keď je mladé a krásne, sa nevyhnutne vráti do špiny zeme a že sme hriešnici, ktorí sa vzbúrili proti Bohu a ktorí musia radikálne zmeniť svoj život. Stručne povedané, popol je temný, znepokojivý, pochmúrny – a taký má byť.

Cirkev, v ktorej som dospieval – teda cirkev krátko po koncile –, bola, ak to môžem takto povedať, neúprosne pozitívna. Radosť, pokoj, Božia láska a odpustenie, dobrota všetkých vecí, večný život – to bolo to, o čom sme hovorili, spievali, čo sme zdôrazňovali.

A to všetko je skutočne ústredným bodom Biblie a veľkej duchovnej tradície. Ale rovnako sem patrí aj utrpenie, strádanie, Boží súd a jeho požiadavky, úpadok sveta, hlboký a bolestný odpor voči Bohu a tak ďalej. Skúste si prečítať akékoľvek dve stránky Biblie, Starého alebo Nového zákona, a nenaraziť na túto temnejšiu stránku nášho náboženstva.

Pôst je privilegovaným obdobím liturgického roka, ktoré nás vyzýva vyrovnať sa s našimi hriechmi, smrteľnosťou, morálnou krehkosťou a potrebou odpustenia. Spomínaná reklama mi pripadala taká nevhodná, pretože zahmlievala posolstvo pôstu a narúšala správnu duchovnú dynamiku tohto obdobia.

Nie všetko musí byť v náboženskom poriadku spevavé a optimistické. V skutočnosti je toto podľa mňa jedným z dôvodov, prečo sa toľko ľudí rozhodlo vystúpiť z cirkvi – že naše predstavovanie viery sa stalo povrchným, nereálnym, gýčovým.

Keď teda prežívame týchto štyridsať dní, nech pôst bude pôstom!

Pôvodný text: Let Lent Be Lent! Uverejnené so súhlasom Word on Fire, preložil Lukáš Obšitník.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev Reklama
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť