Ukrajina žiada Konštantínopol o posilnenie náboženskej nezávislosti od Moskvy

Ukrajina žiada Konštantínopol o posilnenie náboženskej nezávislosti od Moskvy

Ukrajinský prezident Petro Porošenko a jeho manželka Maryna počas veľkonočnej pravoslávnej bohoslužby v Katedrále sv. Volodymyra v Kyjeve 1. mája 2016. Foto – TASR/AP

V novom vydaní rubriky Z kresťanského Východu píšeme aj o prelínaní náboženstva a politiky u našich východných susedov.

Na pozadí konfliktu s Ruskom sa ukrajinský prezident Petro Porošenko zasadzuje za samostatnú pravoslávnu cirkev vo svojej krajine. „Ukrajina má právo na územnú cirkev,“ povedal začiatkom septembra vo svojom výročnom prejave pred parlamentom v Kyjeve. Listom poprosil ekumenického patriarchu Bartolomeja, aby uznal pravoslávnu cirkev na Ukrajine ako autokefálnu (samostatnú).

Politické vedenie Ukrajiny je odhodlané „vyriešiť tento problém“, ktorý existuje od vyhlásenia nezávislosti ukrajinského štátu v roku 1991, povedal Porošenko. Jeho Svätosť Bartolomej a vyše tucet autokefálnych pravoslávnych cirkví dosiaľ uznáva iba Ukrajinskú pravoslávnu cirkev, ktorá je autonómnou súčasťou Moskovského patriarchátu. Kánonickosť iných pravoslávnych jurisdikcií na Ukrajine okolité autokefálne pravoslávne cirkvi odmietajú z ohľadu na Moskvu.  

„Ukrajinský štát je oddelený od cirkvi, ale nesmie sa pasívne prizerať, že iné štáty a iné štátne orgány využívajú od nich nezávislé cirkevné inštitúcie, aby dosahovali svoje geopolitické ciele,“ povedal ukrajinský prezident narážajúc na susedné Rusko.

Ukrajinský parlament apeloval v júni 2016 s 245 proti 20 hlasom na Konštantínopolský ekumenický patriarchát, aby udelil pravoslávnej cirkvi v krajine autokefáliu. Podľa poslancov pričlenenie Kyjevskej metropólie založenej Konštantínopolským patriarchátom k Moskovskému patriarchátu v roku 1686 sa protiví cirkevným ustanoveniam, a preto musí byť vyhlásené za neplatné.

Prečítajte si aj
Bez autokefálie nemožno prekonať rozštiepenie pravoslávia na Ukrajine Zdieľať

Iniciátori žiadosti vyčítajú Moskovskému patriarchátu, že podporuje „ruskú agresiu“ na východnej Ukrajine. Podľa nich je neúnosné, aby ukrajinská pravoslávna cirkev ďalej podliehala Moskve. Ekumenický patriarchát odvtedy skúma žiadosť a vedie rozhovory s biskupmi a politikmi z Ukrajiny a Ruska. 

Okolo 70 percent zo 45 miliónov Ukrajincov sa hlási k pravoslávnemu kresťanstvu. Patria však k trom rozličným jurisdikciám: buď k Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu, alebo ku Kyjevskému patriarchátu založenému v roku 1992, alebo k Ukrajinskej autokefálnej pravoslávnej cirkvi založenej pred 90 rokmi. Len cirkev spojená s Moskvou je uznávaná celosvetovým pravoslávím.

Zastavte šikanovanie proukrajinských cirkví na Kryme

Ruské úrady na anektovanom ukrajinskom polostrove Krym zablokovali 31. augusta 2017 katedrálu Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Kyjevského patriarchátu kritickej voči Kremľu. Podľa slov arcibiskupa Klimenta policajti a súdni poverenci vtrhli do katedrály v Simferopoli a skonfiškovali kríž, ikony, koberce a ďalšie predmety.

Vladyka Kliment sa posťažoval, že zásahové sily mu tak skrútili ruku, že musel vyhľadať lekársku pomoc. Dvere do jeho biskupského chrámu zapečatili.

Zástupca ruských úradov vyhlásil, že policajná akcia nemá nič spoločné s náboženstvom či politikou, ale ide o hospodárske a právne záležitosti. Používanie katedrály nebude obmedzené. Súd však ukončil prenájom iných časti budovy uvedenej cirkvi.


Príslušníci čestnej stráže pochodujú pred ukrajinským prezidentom Petrom Porošenkom pred Chrámom sv. Sofie pri príležitosti Dňa štátnej vlajky v Kyjeve 23. augusta 2014. Foto – TASR/AP

Od anexie Krymu Ruskom v roku 2014 sa regionálna vláda dosadená Kremľom sporí s Ukrajinskou pravoslávnou cirkvou Kyjevského patriarchátu o chrám v hlavnom meste na Kryme. Na žiadosť úradov v roku 2016 súd zaviazal cirkev platiť veľmi vysoký prenájom a v januári opustiť jedno podlažie budovy. Úrady uviedli, že teraz chcú presadiť do praxe tento rozsudok.  

Arcibiskup Kliment odsúdil policajnú akciu ako pokus o zastrašenie ukrajinskej menšiny na Kryme a ako priestupok proti právu na náboženskú slobodu. Ruské úrady sa mu mali chcieť pomstiť za to, že bránil politických väzňov.

Protestoval aj hovorca Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi. Cirkev Kyjevského patriarchátu je prenasledovaná Ruskom, „pretože je ukrajinská“, povedal tlačový úrad Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi v Kyjeve.

Počas stretnutia s najvyššími predstaviteľmi náboženských obcí 2. septembra 2017 v Kyjeve ukrajinský prezident Petro Porošenko povedal: „Musíme brániť náš štát, našich občanov, našu vieru a aj našu ukrajinskú cirkev, ktorú prednedávnom napadli na obsadenom Kryme.“ Tamojšia kampaň proti cirkvi je neakceptovateľná. „Požadujeme zastavenie akéhokoľvek konania proti ukrajinskej cirkvi,“ zdôraznil Porošenko.

Ukrajinský minister zahraničných vecí vyzval Rusko, aby ihneď umožnilo Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Kyjevského patriarchátu neobmedzený prístup do katedrály. Minister vyzval Európu, USA, Európsku radu a Organizáciu pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe, aby odsúdili prenasledovanie cirkvi Kyjevského patriarchátu. Svoj protest ihneď zverejnilo veľvyslanectvo USA v Kyjeve. 

Väčšina chrámov na Kryme patrí Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu. Už krátko po anexii tohto čiernomorského polostrova bola Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Kyjevského patriarchátu odňatá polovica jej chrámov na Kryme. Jej duchovných neraz zbili a ohrozovali. Aj Ukrajinská gréckokatolícka cirkev sa spočiatku sťažovala na šikanovanie zo strany Kremľom dosadených úradov na Kryme.

Protesty pravoslávnych kresťanov v Izraeli neutíchajú

Niekoľko stoviek pravoslávnych kresťanov z rozličných miest Izraela protestovalo 9. septembra 2017 proti predaju cirkevných pozemkov jeruzalemským gréckym pravoslávnym patriarchom Teofilom III. Počas protestného sprievodu cez historickú časť Jeruzalema arabskí kresťania žiadali odstúpenie patriarchu a koniec gréckej dominancie v cirkevnom vedení. Na demonštrácii sa podieľali aj palestínski moslimovia. 

Prečítajte si aj
V Jeruzalemskom pravoslávnom patriarcháte to opäť vrie Zdieľať

V megafónoch a na transparentoch demonštranti vyčítali Teofilovi III. korupciu, netransparentnosť a nedostatočné zapojenie veriacich. Pred sídlom patriarchátu v historickej časti Jeruzalema žiadali zastavenie predajov. Arabsko-izraelský poslanec parlamentu Ayman Oder vo svojom prejave zdôraznil, že obchody s nehnuteľnosťami nie sú len vnútrocirkevným sporom, ale majú aj národnú dimenziu.

Jeruzalemský grécko-pravoslávny patriarchát je podľa izraelských pozemkových úradov najväčším vlastníkom pozemkov v Jeruzaleme. Podľa medializovaných správ patriarchát mal popri takmer 50 hektároch pozemku v Jeruzaleme predať zahraničnému investorovi aj antické miesta v severoizraelskej Cézarei Maritime. Na protestnom sprievode demonštranti žiadali aj vrátenie predaných pozemkov. 

Úsilie o väčší vplyv v gruzínskej cirkvi

Kvôli plánovaniu vražedného útoku na sekretárku gruzínskeho pravoslávneho patriarchu Iliu II. odsúdili na deväť rokov väzenia gruzínskeho pravoslávneho duchovného. Súd v gruzínskom hlavnom meste Tbilisi uznal za preukázané, že protopresbyter Georgi Mamaladse chcel vo februári tohto roka otráviť sekretárku katholika – patriarchu. Georgiho Mamaladseho, v tom čase šéfa správy cirkevného majetku, zatkli vo februári s takmer gramom chemikálie a pištoľou v batožine na letisku v Tbilisi. 

Kňaz mal byť na ceste do Berlína, kde si Ilia II. nechal vyoperovať žlčníkové kamene. Jeho dlhoročná sekretárka Šorena Tetruašvili stála po boku 84-ročného Iliu II. počas jeho pobytu v nemocnici. Georgi Mamaladse, ktorý nebol pri oznámení rozsudku, odmietol obvinenia. Podľa slov jeho obhajcu sa chce odvolať.

Podľa štátnej prokuratúry Georgi Mamaladse dúfal, že po zavraždení vplyvnej sekretárky dosiahne väčší vplyv v cirkvi. Plánovaný vražedný komplot otriasol Gruzínskom. Šéf gruzínskej vlády Giorgi Kvirikašvili ihneď vyhľadal Iliu II. na berlínskej klinike. Vo videoposolstve nahratom v Berlíne Ilia II. vyhlásil, že pozná Mamaldseho už dlhší čas a dosiaľ o ňom nepočul nič zlé. Prípad duchovného je „abnormálny a pozoruhodný“.  

Ilia II. je od roku 1977 hlavou Gruzínskej pravoslávnej cirkvi. Patrí k najváženejším osobnostiam v krajine. V Gruzínsku sa podľa odhadov hlási okolo 84 percent obyvateľov k pravoslávnej cirkvi.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo