Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Cirkev Svet kresťanstva
30. august 2020

Vatikánska sedma

Pred bosmi sa ukláňa aj Mária. Cirkev chce vypratať mafiu z ľudovej zbožnosti

Augustový súhrn diania v kresťanskom svete od vedúceho rubriky Svet kresťanstva Imricha Gazdu.

Pred bosmi sa ukláňa aj Mária. Cirkev chce vypratať mafiu z ľudovej zbožnosti

Ilustračné foto – Profimedia

V aktuálnom súhrne sa dozviete:

  • že cirkev si pred zneužívaním ľudovej zbožnosti zo strany mafie nezatvára oči,
  • prečo sa taliansky biskup rozhodol zrušiť úlohu krstných a birmovných rodičov,
  • kým bol zosnulý salezián Štefan Turanský.

Chápadlá mafie siahajú aj do oblastí, o ktorých by to povedal len málokto. Jednou z nich je ľudová zbožnosť. Najmä v južnom Taliansku sa ešte aj v súčasnosti stáva, že procesie so sochou Ježiša Krista, Panny Márie či niektorého svätca, ktoré sú na Apeninskom polostrove veľmi obľúbené, zastavia pred domom miestneho mafiánskeho bosa, aby mu vzdali hold.

„Mafiánski bosovia sa takto snažia ľuďom nahovoriť, že dokonca aj Boh je na ich strane. Zneužívajú náboženské cítenie ľudí a zotročujú ho,“ povedal pre Vatican News františkán Stefano Cecchin, ktorý stojí na čele Pápežskej medzinárodnej mariánskej akadémie.

Potvrdzuje to aj profesor sociálnej antropológie Berardino Palumbo, ktorý vo svojej novej knihe Nakloniť si svätých. Rituálne úklony a mafiánske obrady píše o tom, že mafia preniká aj do náboženských rituálov. Jednotlivé klany nielen finančne podporujú veľkolepé procesie, ale určujú aj ich trasy a priebeh. 

Profesor Palumbo však zároveň konštatuje, že kým pred niekoľkými desaťročiami miestni biskupi tieto incidenty prehliadali, v posledných rokoch ich verejne kritizujú a snažia sa im predchádzať. Napríklad aj podporou terénnej práce a osvetovej činnosti rôznych občianskych združení. Jedným z nich je aj Libera, ktoré pred štvrťstoročím založil katolícky kňaz Luigi Ciotti a dnes má okolo tristo lokálnych pobočiek.

Proti týmto praktikám sa počas návštevy Sicílie pred dvoma rokmi ozval aj pápež František. „Žiadam vás, aby ste pozorne bdeli nad tým, aby sa ľudová zbožnosť nezneužívala prítomnosťou mafie, pretože potom sa miesto toho, aby bola prostriedkom vrúcnej adorácie, stáva nástrojom skorumpovaného vystatovania. Videli sme to v novinách, keď sa Madona zastaví a robí úklon pred domom mafiánskeho bosa – toto je absolútne neprípustné!“ apeloval František na miestnych kňazov.

Tvrdým spôsobom vystúpil proti mafii aj pred šiestimi rokmi, keď počas návštevy juhotalianskej Kalábrie vyhlásil: „Tí, ktorí vo svojom živote idú cestou zla, ako sú mafiáni, nie sú v spoločenstve s Bohom. Sú exkomunikovaní!“


Pápež František sa počas návštevy Sicílie pomodlil aj pred domom antimafiánskeho kňaza Giuseppeho Puglisiho, ktorého v roku 1993 zastrelili nájomní vrahovia. Foto – TASR/AP

Dôkazom, že cirkev si pred zneužívaním ľudovej zbožnosti zo strany mafie nezatvára oči, je aj krok spomenutej Pápežskej medzinárodnej mariánskej akadémie, ktorá v rámci svojich štruktúr zriadila oddelenie pre analýzu a štúdium kriminálnych a mafiánskych fenoménov. Jeho členmi sú okrem teológov aj prokurátori, kriminalisti, príslušníci bezpečnostných zložiek, právnici či starostovia. Ich úlohou je skúmať spomenuté fenomény a predkladať odporúčania pre formovanie zdravej mariánskej zbožnosti.

Tento krok ocenil aj pápež František. „Mariánska zbožnosť je náboženským a kultúrnym dedičstvom, ktoré treba chrániť v jej originálnej čistote. Treba ju oslobodzovať od nadstavieb, manipulovania či podmieňovania, ktoré nezodpovedajú evanjeliovým kritériám spravodlivosti, slobody, čestnosti a solidarity,“ napísal v liste datovanom 15. augusta, keď Rímskokatolícka cirkev slávi Nanebovzatie Panny Márie.

Biskup vystavil stopku krstným a birmovným rodičom

Od mafiánskych „krstných otcov“ teraz prejdime k tým skutočným. K povšimnutiahodnému, aj keď u nás zatiaľ nepredstaviteľnému rozhodnutiu dospel biskup Michele Fusco z talianskej diecézy Sulmona-Valva. Prvého augusta vstúpil do platnosti dekrét, ktorým na skúšobné obdobie troch rokov zrušil úlohu krstných a birmovných rodičov pri vysluhovaní týchto sviatostí.   

„Nie je to rozhodnutie prijaté zo dňa na deň, ale ide o ovocie rok a pol trvajúceho uvažovania, do ktorého boli zapojení kňazi, katechéti aj samotné farnosti. Nakoniec bolo všetko predložené kňazskej rade, ktorá schválila takéto riešenie,“ vysvetlil pre katolícky denník Avvenire biskup Fusco, pričom sa odvolal na Kódex kánonického práva, ktorý odporúča, ale nenariaďuje pridelenie krstného rodiča krstencovi.

Aké dôvody viedli biskupa k jeho rozhodnutiu? „Výber krstných a birmovných rodičov je často formálnou záležitosťou, pri ktorej sa málo zohľadňuje duchovný rozmer. Pri ich výbere sa zvyčajne prihliada na príbuzenské, priateľské či záujmové vzťahy a neberie sa ohľad na špecifické poslanie, ktoré majú krstní či birmovní rodičia zastávať pri odovzdávaní viery, ktorú musia v prvom rade sami prežívať, aby potom mohli o nej svedčiť,“ uviedol biskup malej stredotalianskej diecézy.

V obzvlášť nepríjemnej situácii sa podľa biskupa neraz ocitali samotní kňazi, ktorí keď videli, že potenciálny krstný či birmovný rodič nespĺňa ani minimálne stanovené požiadavky, museli ho odmietnuť, čo sa, prirodzene, stretalo s nesúhlasom a nepochopením.

Keďže k podobnému kroku už pristúpili alebo plánujú pristúpiť aj iné diecézy, podľa biskupa Fusca sa tým vytvára priestor na širšiu reflexiu odovzdávania viery nastupujúcej generácii.

Dodajme, že témou krstu sa v uplynulom období zaoberala aj Kongregácia pre náuku viery. V dokumente vydanom začiatkom augusta upozornila kňazov po celom svete, že nemôžu svojvoľne meniť a upravovať predpísanú krstnú formuláciu: „Ja ťa krstím v mene Otca i Syna, i Ducha Svätého.“ 

Tvár mesiaca

Po smrti provinciála Jozefa Ižolda postihla slovenských saleziánov ďalšia strata – v polovici augusta vo veku 63 rokov náhle zomrel bývalý provinciál Štefan Turanský.

Narodil sa v roku 1956 v slovenskej rodine v Selenči vo Vojvodine. „Niektorí slovenskí saleziáni z Ríma chodili k nám každé leto, a tak som sa aj ja dostal na strednú školu v Ríme, na slovenské súkromné gymnázium, kde vyučovali slovenskí saleziáni v exile,“ povedal don Turanský pred niekoľkými rokmi v rozhovore pre Postoj.

Po niekoľkoročnom hľadaní životného povolania – tejto téme sa neskôr venoval aj vo svojej doktorskej práci, ktorá vyšla knižne pod názvom Krehkosť duchovného povolania – sa definitívne rozhodol pre život v saleziánskej reholi. Za kňaza ho vysvätil biskup Dominik Hrušovský v roku 1985.

Po páde komunistického režimu prišiel na Slovensko, kde pôsobil na viacerých miestach, v rokoch 2005 – 2008 bol provinciálom, následne bol na generálnej kapitule zvolený za člena hlavnej rady, kde pôsobil ako radca pre región strednej a severnej Európy.


Don Štefan Turanský. Foto – Postoj/Pavol Rábara

Inzercia

Don Turanský zomrel nečakane počas dovolenkového pobytu na Orave, kde bol so svojimi rehoľnými spolubratmi. „Sú situácie, ktorým v živote nerozumieme. Jedna z nich je aj tá, ako môže radostný a veselý človek zomrieť v Smutnej doline pod kopcom Plačlivô,“ povedal počas pohrebných obradov provinciálny vikár saleziánov Peter Bučány. „To bol Števo. Charizma, ktorá sa nedá opakovať,“ dodal don Bučány.

Štefana Turanského pochovali 17. augusta do saleziánskej hrobky na cintoríne v Bratislave-Vrakuni vedľa dona Ižolda. Nech odpočívajú v pokoji!

Jednou vetou

Strana Sloboda a solidarita chce požiadať Ústavný súd o posúdenie Vatikánskej zmluvy, KBS považuje túto iniciatívu za neprimeranú.

Od septembra budú v obmedzenej miere obnovené verejné generálne audiencie s pápežom Františkom; konať sa budú na Nádvorí sv. Damaza, ktoré je súčasťou Apoštolského paláca.

Minský metropolita Pavel, ktorý stojí na čele Bieloruskej pravoslávnej cirkvi, skončil vo funkcii po tom, čo vyzval prezidenta Alexandra Lukašenka, aby zastavil násilie na demonštrantoch.  

Katolícka ani evanjelická cirkev nevidia dôvod, aby bola nanovo otvorená otázka financovania cirkví a náboženských spoločností.

Po Hagii Sofii v Turecku zmenili na mešitu aj starobylý byzantský Chrám svätého Spasiteľa, ktorý stojí v istanbulskej štvrti Edirnekapı a posledných 75 rokov mal status múzea.

Rádio Mária Slovensko spustilo celoplošné digitálne vysielanie.

Gréckokatolícky arcibiskup Cyril Vasiľ sa vyliečil z ochorenia Covid-19.

Zdravotný stav emeritného pápeža Benedikta XVI. sa po prekonaní vírusového ochorenia zlepšil.

Mohutný výbuch v libanonskom Bejrúte výrazne zasiahol aj kresťanskú štvrť, zničené alebo poškodené boli viaceré kresťanské chrámy a nemocnice.

V pozícii osobného sekretára pápeža Františka skončil egyptský kňaz Yoannis Lahzi Gaid, nahradil ho 41-ročný Talian Fabio Salerno.

Foto mesiaca


Dobročinnosť v časoch korony. Misionárky lásky Matky Terézie rozdávajú jedlo v Kalkate 26. augusta, v deň 110. výročia narodenia svojej zakladateľky. Foto – TASR/AP

Čo by nemalo ujsť vašej pozornosti

Rozhovor Pavla Rábaru a Lenky Chlebanovej s pútnikom Matejom Rajkovičom, ktorý prešiel celú trasu svätojakubskej cesty na Slovensku, teda zhruba 650 kilometrov.

Komentár Lukáša Krivošíka o najnovšom politickom návrhu finančnej odluky cirkvi a štátu.

Článok Imricha Gazdu o dvoch budúcich blahoslavených – Carlovi Acutisovi a Marii Laure Mainettiovej.

Reportáž Pavla Rábaru a Juraja Valacha o málo známom mariánskom pútnickom mieste Báč.

Recenzia filmu Fatima od Evy Čobejovej.

Knižná bodka

Uplynulý mesiac ste si na Svete kresťanstva mohli prečítať rozsiahlu reportáž o drevených chrámoch na severovýchode Slovenska. Tejto téme sa venuje aj dvojjazyčná slovensko-ukrajinská kniha Stratené drevené cerkvi severovýchodného Slovenska (Rusínsko-ukrajinská iniciatíva, Slovenské národné múzeum – Múzeum ukrajinskej kultúry, 2019).

Ako napovedá samotný názov publikácie, autori Mychajlo Syrochman a Jaroslav Džoganík v nej mapujú štyri desiatky zaniknutých drevených chrámov východného obradu. Približne polovica z nich padla za obeť dvom svetovým vojnám a požiarom, zvyšné rozobrali miestni obyvatelia po tom, čo si postavili murované chrámy. K väčšine z nich sa autorom podarilo získať dobové fotografie, ktoré ilustrujú nielen ich nádheru, ale aj postupný úpadok.

Zo stoviek drevených chrámov, ktoré u nás kedysi stáli, ostalo dodnes zachovaných len približne päťdesiat. Najlepšie je nechať sa nimi očariť priamo na mieste, ale sprostredkovaný zážitok ponúka aj staršia publikácia Miloša Dudáša a Alexandra Jirouška Drevené kostoly, chrámy a zvonice na Slovensku (JES SK, 2013).

Vatikánska sedma ako newsletter prichádza do vašich emailových schránok vždy na konci mesiaca. Nájdete v nej nielen prehľad najdôležitejších udalostí uplynulých tridsiatich dní, ale aj odkazy na inšpiratívne texty, avízo očakávaných udalostí či aktuálny knižný alebo filmový tip.

Odporúčame