Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
19. október 2020

Východní kresťania

Macedónska pravoslávna cirkev sa usiluje o autokefáliu, Srbi sú proti

V krajine existujú dve pravoslávne cirkevné štruktúry: väčšinová nekánonická Macedónska pravoslávna cirkev a kánonická Ochridská pravoslávna arcidiecéza, ktorá je súčasťou Srbskej pravoslávnej cirkvi.

Macedónska pravoslávna cirkev sa usiluje o autokefáliu, Srbi sú proti

Veriaca sa dotýka fresky v kostole svätého Dimitrija v Skopje. Foto – TASR/AP

Severomacedónsky premiér Zoran Zaev požiadal listom ekumenického patriarchu Bartolomeja o priznanie autokefálie pravoslávnej cirkvi vo svojej krajine. Severné Macedónsko žiada, aby v rámci svojich hraníc bolo cirkevne slobodné a jeho biskupi mohli koncelebrovať s biskupmi všetkých ostatných pravoslávnych cirkví. Pravoslávni v Severnom Macedónsku si zaslúžia cirkevnú nezávislosť, konštatuje Zaev.

Rovnakú žiadosť adresoval Bartolomejovi len niekoľko dní predtým aj severomacedónsky prezident Stevo Pendarovski. Pri príležitosti gratulácie k novému cirkevnému roku v byzantskom obrade 1. septembra Pendarovski napísal, že na ekumenického patriarchu sa obracia v záujme veľkej časti občanov Severného Macedónska, ktorí sa považujú za pravoslávnych a chcú sa zmieriť so svojím okolím.

Pendarovski vyzval Bartolomeja, aby „využil svoju výsadu a konečne dal našim pravoslávnym občanom príležitosť mať rovnaké postavenie ako ostatní pravoslávni kresťania“.

Srbský minister zahraničných vecí Ivica Dačić kritizoval zasahovanie severomacedónskeho štátneho vedenia do cirkevných záležitostí. Srbsko si síce želá, aby sa dospelo k zjednoteniu, ale treba pritom rešpektovať pravidlá pravoslávnej cirkvi. Dačić očakáva, že ekumenický patriarcha sa zachová rovnako ako v prípade Čiernohorskej pravoslávnej cirkvi, ktorej odmietol priznať autokefáliu.

Nekánonická cirkev

Severomacedónski politici žiadajú autokefáliu pre takzvanú Macedónsku pravoslávnu cirkev, ktorá sa v roku 1967 odtrhla od Srbskej pravoslávnej cirkvi a jednostranne sa vyhlásila za autokefálnu.  

Cirkevne patrilo územie dnešného Severného Macedónska od roku 1913 k Srbskej pravoslávnej cirkvi. Po druhej svetovej vojne však v novovytvorenej juhoslovanskej republike Macedónsko vzniklo hnutie za cirkevnú nezávislosť, ktorú v rámci macedónskeho „nation building“ podporovali aj juhoslovanské štátne orgány.

Po dlhých roztržkách Belehrad v roku 1959 priznal macedónskym eparchiám autonómiu. Tento kompromis však netrval dlho. Keď sa v júli 1967 Macedónska pravoslávna cirkev vyhlásila za autokefálnu, cirkevné vedenie Srbskej pravoslávnej cirkvi tento krok neuznalo a prerušilo spoločenstvo s biskupmi Macedónskej pravoslávnej cirkvi.

V roku 2002 to chvíľu vyzeralo tak, že Srbská a Macedónska cirkev by mohli dospieť k zjednoteniu. V juhosrbskom Niši podpísali biskupi oboch cirkví dohodu k urovnaniu schizmy, ktorú však duchovenstvo a veriaci Macedónskej cirkvi väčšinovo odmietli, takže nakoniec aj macedónski biskupi stiahli svoj súhlas.

Cirkevný konflikt nadobudol nový rozmer, keď sa veleský metropolita Jovan (Vraniškovski) následne podriadil Srbskej pravoslávnej cirkvi, ktorá ho vymenovala za arcibiskupa Ochridu a metropolitu Skopje. Odvtedy existujú v krajine dve pravoslávne cirkevné štruktúry: väčšinová nekánonická Macedónska pravoslávna cirkev a kánonická Ochridská pravoslávna arcidiecéza, ktorá je súčasťou Srbskej pravoslávnej cirkvi.

Macedónske štátne orgány dodnes odmietajú zaregistrovať Ochridskú pravoslávnu arcidiecézu ako náboženskú organizáciu v krajine. A okrem toho bránia vysokým predstaviteľom Srbskej pravoslávnej cirkvi prichádzať do Severného Macedónska.

Macedónsku pravoslávnu cirkev dodnes neuznala žiadna iná kánonická autokefálna pravoslávna cirkev. Vyskytli sa síce mediačné snahy, no Grécka pravoslávna cirkev sa viackrát vyjadrila, že Macedónsku pravoslávnu cirkev uzná len pod označením Ochridská arcidiecéza.

V pozadí stojí desaťročia trvajúci grécko-macedónsky spor okolo názvu bývalej juhoslovanskej republiky. Ani nedávno nájdené riešenie, že táto krajina sa bude volať Severné Macedónsko, nezmenilo veľa na situácii, pretože cirkevné kruhy v Grécku patria k najzarytejším odporcom Prespanskej dohody, ktorá ukončila spor okolo názvu krajiny.

Inzercia

V ostatných rokoch Macedónska pravoslávna cirkev hľadala pomoc pri Bulharskej pravoslávnej cirkvi, ktorá v novembri 2017 prisľúbila, že bude fungovať ako jej „materská cirkev“, aby jej pomohla prekonať izoláciu. Túto iniciatívu podporili aj bulharskí politici, ktorí poukazovali na úzku jazykovú príbuznosť medzi Bulharmi a Macedóncami.

Tento krok však nepriniesol žiadne konkrétne výsledky. Naopak. Ekumenický patriarcha Bartolomej skritizoval konanie Bulharskej pravoslávnej cirkvi a zdôraznil kanonickú jurisdikciu Konštantínopolu ako materskej cirkvi všetkých balkánskych národov.

Špekulácie, že Ekumenický patriarchát môže, podobne ako na Ukrajine, čoskoro priznať autokefáliu Macedónskej cirkvi, Bartolomej jasne odmietol v januári 2019 v dlhom rozhovore, ktorý poskytol srbskému denníku Politika: Ekumenický patriarchát nemá v úmysle meniť ani cirkevnú ústavu ani hranice Srbskej pravoslávnej cirkvi bez jej súhlasu a bez spolupráce s ňou.

Autokefália tak skoro nebude

Na svojom zasadnutí v máji 2019 sa biskupi Srbskej pravoslávnej cirkvi dohodli na pokračovaní dialógu s Macedónskou pravoslávnou cirkvou. Vo svojom komuniké označili za „ťažkú“ situáciu Ochridskej arcidiecézy, ktorá podlieha Srbskej pravoslávnej cirkvi, a vyjadrili poľutovanie nad „Damoklovým mečom nových súdnych prenasledovaní“ jej členov. Napriek tomu Srbská pravoslávna cirkev naďalej podporuje dialóg zameraný na vyriešenie „problémov“ s Macedónskou pravoslávnou cirkvou.

V januári 2020 Zoran Zaev a vtedajší severomacedónsky predseda vlády Oliver Spasovski navštívili ekumenického patriarchu v Istanbule vo veci autokefálie. Následne Bartolomej oznámil, že pozve zástupcov oboch cirkví k rozhovorom a k hľadaniu riešení.

V reakcii na spomenuté listy prezidenta a premiéra Severného Macedónska Ekumenický patriarchát 2. októbra objasnil, že v súčasnosti nepodniká nič s cieľom autokefálie skopjeskej cirkvi. Vo vyhlásení z Fanaru sa uvádza, že „každý“ má „svätú povinnosť“ spolupracovať na „vyliečení schizmy“.

Táto formulácia však neprispela k upokojeniu v Srbskej pravoslávnej cirkvi, pretože Konštantínopol ju použil aj na začiatku ukrajinskej krízy, keď si ešte nikto nevedel predstaviť, že Fanar prizná autokefáliu cirkevnej štruktúre pozostávajúcej zo schizmatikov.

Medzitým prominentný grécky hierarcha, florinský a prespanský metropolita Theoklitos (Passalis) ostro vystúpil proti akémukoľvek úsiliu o uznanie schizmatickej severomacedónskej cirkvi. „Ak my ako Gréci neuznávame susednú krajinu ako ‚Severné Macedónsko‘, prečo by sme potom mali priznať autokefáliu ‚macedónskej‘ cirkvi?“ zhrnul metropolita názor ľudu v hraničnom regióne.

Podľa jeho názoru patriarcha Bartolomej nesmie udeliť Macedóncom autokefáliu, zdôraznil metropolita. 12. júna 2018 bola síce podpísaná zmluva medzi Aténami a Skopje v Prespe, v dôsledku čoho bol zavedené pomenovanie „Severné Macedónsko/Severomacedónska republika“. 

V Gréckej pravoslávnej cirkvi však mnohí metropoliti odmietajú tento manéver. Zastávajú názor, že slovom „Macedónsko“ sa smie označovať len grécke územie. Stále sa zasadzujú za to, aby „Severné Macedónsko“ vystupovalo len ako „Republika Skopje“.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.