Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Cirkev Svet kresťanstva
12. jún 2021

Cancel Culture

Vyvrátenie mýtu o „sekte“ Matky Terezy

Denník New York Times tvrdí, že Misionárky lásky Matky Terezy sú sektou. Nie je to pravda.

Vyvrátenie mýtu o „sekte“ Matky Terezy

Rádová sestra z náboženského rádu Misionárky lásky, ktorý založila Matka Tereza, víta návštevníkov počas 16. výročia od jej smrti 5. septembra 2013 v Kalkate. Foto - TASR/AP

New York Times nedávno uverejnil komentár s názvom „Viedla Matka Tereza sektu?“ Ten označil Misionárky lásky (MC) za sektu a sv. Matku Terezu skôr za sektárku než za sväticu Katolíckej cirkvi.

Na akých dôkazoch sa zakladá tento článok? Na novom podcaste The Turning: The Sisters Who Left (Obrat: Sestry, ktoré odišli), ktorý vyšiel v máji 2021 a uvádza rozhovory so sestrami, ktoré odišli od MC a rozprávajú či skôr „recyklujú“ svoje príbehy (mnohé z nich už boli uverejnené aj predtým). Opätovný marketing týchto starých a vyvrátených obvinení predstavuje nový spôsob zavádzania verejnosti starými informáciami, pričom hrozí, že „kultúra rušenia“ (cancel culture) zničí povesť jednej z najmilovanejších žien 20. storočia.

Útok na Matku Terezu, že údajne viedla sektu, vyvoláva základnú otázku: ako môžeme definovať sektu? Bývalá členka MC Mary Johnson v rozhovore na podcaste pripúšťa, že „sa nedá vždy určiť jasná hranica medzi náboženstvom a sektou“, hoci vždy, keď hovorí o Misionárkach lásky, umiestňuje ich na stranu sekty.

Odborníci sa na definícii sekty a sektárskych praktík nezhodnú. Niektorí sociológovia odporúčajú úplne sa vyhýbať používaniu tohto slova v akademickej literatúre a jeho používanie v médiách považujú za vysoko problematické.

Sekulárni odborníci sa pri snahe definovať „sekty“ spoliehajú na sociologické a psychologicko-behaviorálne faktory. Pomôcť tu môže definícia sekty, ktorá sa nachádza v slovníku Merriam-Webster:

„Malá náboženská skupina, ktorá nie je súčasťou väčšieho a akceptovanejšieho náboženstva a má presvedčenia, ktoré mnohí ľudia považujú za extrémne či nebezpečné; situácia, keď ľudia niečo alebo niekoho veľmi alebo až príliš milujú a obdivujú; náboženstvo, ktoré sa považuje za nepravoverné alebo pochybné; malá skupina veľmi oddaných podporovateľov alebo fanúšikov.“

Táto definícia sekty zjavne neplatí o MC, jednom z najaktívnejších náboženských rádov v Katolíckej cirkvi, ktorý má za sebou tisícročia starú vieru a teológiu. MC nepraktizuje skreslenú formu kresťanstva ani nevyznáva učenie, ktoré by šlo proti kresťanskej viere. Naopak, tento rád i jeho Konštitúcie schválila Kongregácia pre evanjelizáciu národov – Propaganda fide – a sú v súlade so smernicami 2. vatikánskeho koncilu.

V čom teda odídené sestry obviňujú MC zo sektárstva? Prvá časť podcastu má názov „Niet návratu“. Názov je to pútavý a sám osebe sektársky. Áno, sekty lákajú, zneužívajú a spôsobili aj masové samovraždy. A členovia týchto skupín, ktorí sa do nich impulzívne hrnú, majú problém dostať sa preč.

Stĺpček v New York Times cituje Mary Johnson, ktorá hovorila, ako dúfala, že z tejto „sekty“ utečie, no bola prichytená pri čine: „Takže som nemohla prejsť ani viac než päť či šesť krokov bez toho, aby za mnou niekto nepribehol a nespýtal sa: ,Kam ideš?‘“

Toto jednoducho nie je pravda. Vstup do rehole Misionárok lásky si podľa Konštitúcií vyžaduje dlhé obdobie rozlišovania: šesť mesiacov ašpirantúry, jeden rok postulantúry, dva roky noviciátu, päť rokov juniorátu a jeden rok tretieho noviciátu, ktorý je podľa Konštitúcií osobitným obdobím duchovnej obnovy pred večnými sľubmi.

Počas rokov juniorátu sa sľuby každoročne obnovujú. Ak si sestra neobnoví sľuby, môže kedykoľvek odísť. Konštitúcie predpisujú aj pravidlá prepustenia z rehole. Ak teda Johnson chcela kedykoľvek počas prípravy (ešte pred sľubmi) odísť, urobila by to a nemusela znášať život v ráde dvadsať rokov, k čomu bola podľa vlastných slov donútená. V skutočnosti mala Johnson množstvo času a dostatok príležitostí odísť.

Inzercia

Johnson takisto rozpráva, ako Matka Tereza sedela za stolom s ašpirantkami a pri rozhovore s nimi povedala: „Boh si vás povolal. Musíte byť verné po celý život alebo sa zbaliť a hneď odísť domov.“

Presne tak. Matka Tereza rozprávala o celoživotnom povolaní. Nesnažila sa ašpirantkám prejsť cez rozum ani im lichotiť, a tak ich presvedčiť, aby zostali, ak nemajú povolanie. Navyše rád platí aj výdavky prepustenej sestry. Skutočné sekty sa neriadia pokynmi, ako je tento: „Ak niekto nemá žiadne alebo má len nedostatočné prostriedky na obživu, Spoločnosť jej musí v láske dať to, čo je potrebné na bezpečný a slušný návrat domov.“

Iná bývalá sestra MC, Colette Livermore, v podcaste komentuje, aké boli sestry izolované od „kohokoľvek iného“ a dostávali informácie len z jedného zdroja. Toto Livermore definuje ako „vymývanie mozgov“.

Samozrejme, izolácia od rodiny a vymývanie mozgov sú naozaj vlastnosti siekt. Netýkajú sa však MC. Určité objasnenie dáva 19. kapitola Konštitúcií. Kandidátky musia pred svojím prijatím a rozlišovaním povolania predložiť „písomné povolenie rodičov vstúpiť do Spoločnosti“.

Pre MC je každé povolanie jedinečné, a preto nerobia „nábor“ sektárskym spôsobom prostredníctvom propagandy, lichotenia, zaplavovania rečami či vymývania mozgov u svojich nasledovníkov. Misionárky získavajú nové členky svedectvom, lebo moderní ľudia ochotnejšie počúvajú svedkov než učiteľov, a ak aj počúvajú učiteľov, je to preto, že sú aj svedkami (Evangelii nuntiandi, ods. 41).

V tomto všetkom je Spoločnosť MC plne v súlade so všeobecnou Cirkvou.

Spoločnosť Misionárky lásky zjavne nie je sekta a Matka Tereza neviedla žiadnu sektu. Nedávne útoky na tento rád sú prejavom kultúry rušenia, ktorá chce zdiskreditovať úspešný rehoľný rád pre jeho vernosť katolíckej viere a praxi. A treba povedať, že i preto, lebo priťahuje mnohých v dnešnom svete svojou hrdinskou láskou, ktorá je úžasným dedičstvom jeho svätej zakladateľky – sv. Matky Terezy.

Ines Angeli Murzaku, PhD., je profesorkou náboženstva v Seton Hall University. Jej rozsiahly výskum o dejinách kresťanstva, katolicizmu, rehoľných rádoch a ekumenizme bol publikovaný v mnohých článkoch a knihách. Spolu s Raymondom L. Caprom a Douglasom J. Milewskim redigovala a preložila knihu The Life of Saint Neilos of Rossano (Život sv. Neila z Rossana) ako súčasť Dumbarton Oaks Medieval Library. Dr. Murzaku často vystupuje v celonárodných aj medzinárodných médiách, novinách, časopisoch, rozhovoroch v rádiu a televízii a v blogoch. Jej najnovšou knihou je Mother Teresa: Saint of the Peripheries (Matka Tereza: Svätica z periférií).

Originál článku v angličtine si môžete prečítať TU. Preložil Matúš Sitár.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Pred 25 rokmi Slovensko navštívila Matka Tereza

Pred 25 rokmi Slovensko navštívila Matka Tereza

Návštevu Matky Terezy si pripomenú v Žiline, Bratislave a Čadci. 599237_1249964.jpg Presne pred 25 rokmi na Slovensko zavítala Matka Tereza, zakladateľka Kongregácie misionárok lásky. V sprievode biskupa Pavla Hnilicu a vtedajšieho nitrianskeho biskupa Jána Chryzostom...