Jednou z prehliadaných tém, ku ktorej sa pápež František opakovane vracia so všetkou nástojčivosťou, je význam eucharistickej adorácie.
„Stratili sme návyk adorovania, stratili sme túto schopnosť, ktorú nám dáva poklona. Znovu objavme záľubu v modlitbe adorácie,“ povedal začiatkom roka v homílii na slávnosť Zjavenia Pána.
„Nemá zmysel byť pastoračne aktívni, ak nestaviame Ježiša do centra a neklaniame sa mu,“ zdôraznil pri tej istej príležitosti v roku 2023.
Takto by sme mohli pokračovať ďalšími a ďalšími citáciami.
A hoci na adresu cirkvi v USA z Františkových úst zaznelo nejedno kritické slovo, boli to práve americkí biskupi, ktorí vypočuli jeho volanie po obnove eucharistickej úcty.
Nesporne tomu napomohli aj výsledky prieskumnej agentúry Pew Research Center, ktorá v roku 2019 zistila, že len tretina amerických katolíkov verí tomu, že v eucharistii je reálne prítomný Ježiš Kristus.
Reakciou na to bolo vyhlásenie trojročného programu Národnej eucharistickej obnovy, ktorý vyvrcholil minulotýždňovým Národným eucharistickým kongresom v Indianapolise.
Na päťdňovom podujatí, ktoré sa konalo prvýkrát od roku 1941 a bolo najväčším katolíckym zhromaždením od Svetových dní mládeže v Denveri v roku 1993, sa zúčastnilo takmer 60 000 ľudí. Mnohí z nich sa ešte predtým zapojili aj do eucharistických pútí naprieč krajinou.
V rámci bohatého programu vystúpilo viacero inšpiratívnych rečníkov ako biskup Robert Barron, univerzitný kaplán a tvorca populárneho biblického podcastu Mike Schmitz, apologéta Scott Hahn či hviezda seriálu The Chosen Jonathan Roumie.
Pozornosť by som však chcel upriamiť na iných troch hostí.
V prvom prípade nejde ani tak o hosťa ako skôr hostiteľa. Je ním 56-ročný biskup diecézy Crookstone v Minnesote Andrew Cozzens, ktorý bol hlavným koordinátorom programu Národnej eucharistickej obnovy.
Úvodná adorácia, počas ktorej desaťtisíce ľudí na čele s biskupom Cozzensom pokľakli a stíchli pred obrovskou monštranciou s eucharistiou umiestnenou v strede štadióna NFL, bola pre mnohých najsilnejším momentom otváracieho ceremoniálu.
Bola to chvíľa zjednotenia uprostred polarizovanej americkej spoločnosti a práve dôležitosť jednoty je podľa Cozzensa jedným z hlavných odkazov eucharistického kongresu.
Paradoxom je, že aj samotný spôsob oslavy Boha – liturgia – sa v posledných rokoch stal súčasťou sporov a politizovania. Ukázala to aj skupina tradicionalistov, ktorá v blízkosti miesta konania eucharistického kongresu zorganizovala alternatívnu Tradičnú eucharistickú obnovu.
Pritom organizátori kongresu ústretovo zaradili do programu aj predkoncilové omše podľa Rímskeho misála z roku 1962, ba dokonca aj svätú qurbanu, teda liturgiu Sýrsko-malabarskej cirkvi, ktorá sa stala objektom sporov v indickej diecéze Ernakulam.
Druhým rečníkom, ktorého hodno spomenúť, je apoštolský nuncius v USA Christophe Pierre.
V úvodnom príhovore zdôraznil, že skutočná eucharistická obnova musí „presahovať rámec zbožných praktík“ a musí sa odraziť nielen vo vzťahu k Bohu, ale aj k blížnym. Vrátane tých, ktorí spochybňujú náš spôsob myslenia a zmýšľajú inak ako my.

Kardinál Christophe Pierre počas príhovoru. Foto: TASR/AP/Doug McSchooler
Keď slávime eucharistiu, oslavujeme Boha, ktorý skrze Ježiša Krista postavil prvý most k ľudstvu, k rovnakému stavaniu mostov je preto povolaný aj každý veriaci človek.
„Žiť skutočný eucharistický život znamená vlievať adoráciu do našej každodennosti vo vzťahu k druhým, do toho, ako ich vnímame,“ vyhlásil kardinál Pierre, podľa ktorého eucharistická obnova musí viesť k pastoračnému obráteniu a obnovenému hlásaniu Božieho kráľovstva.
Zhmotnením jeho slov bola chvíľa v závere eucharistického kongresu, počas ktorej každý prítomný dostal misijné poverenie ohlasovať evanjelium v každom kúte krajiny.
„Obrátenie k eucharistii! Obrátenie k eucharistii!“ Toto sú slová pápeža Františka, ktorými odpovedal na otázku kardinála Luisa Antonia Tagleho, čo má odkázať účastníkom kongresu.
Je príznačné, že pápežským legátom na tomto podujatí nebol napríklad prefekt Dikastéria pre Boží kult a disciplínu sviatostí, ale práve proprefekt Dikastéria pre evanjelizáciu.
Lebo adorácia, ako uvádza aj Katechizmus Katolíckej cirkvi, „oslobodzuje človeka od uzavretia sa do seba“ (čl. 2097) a otvára ho voči svojim blížnym. Vysiela ho na cesty evanjelizácie.

„Priatelia, čo vidíte v chudobnom človeku? V bezdomovcovi? V chorej osobe? Čo vidíte v niekom, kto sa od vás líši? Tak ako Ježiš darujme tomu druhému svoju prítomnosť,“ vyzval v homílii počas záverečnej bohoslužby kardinál Tagle.
Eucharistický kongres v Indianapolise sa skončil. Národná eucharistická obnova však pokračuje. A ako ináč – Rokom misie. Lebo každý je povolaný stať sa eucharistickým misionárom.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.