+ Bartolomej,
z Božej milosti arcibiskup Konštantínopola, Nového Ríma
a Ekumenický patriarcha
všetkému ľudu Cirkvi milosť, pokoj a zmilovanie
od Krista Vykupiteľa, ktorý slávne vstal z mŕtvych
Milovaní bratia a deti v Pánovi!
Skúsenosť Kristovho zmŕtvychvstania, najvyššieho spásneho víťazstva života nad smrťou, je jadrom viery, božského kultu, morálky a kultúry pravoslávneho Božieho ľudu, ktorý nosí Kristovo meno. Život pravoslávnych veriacich je vo všetkých svojich prejavoch a dimenziách presiaknutý a živený vierou v zmŕtvychvstanie, je každodennou Veľkou nocou – Paschou. Táto veľkonočná skúsenosť nie je jednoducho len spomienkou na Pánovo zmŕtvychvstanie, ale aj spôsobom, ako prežiť našu osobnú obnovu, a pevnou istotou týkajúcou sa eschatologického zavŕšenia všetkých vecí.
Predovšetkým v eucharistickej liturgii, ktorá je nerozlučne spätá so „zhromaždením a svätým dňom“, nedeľou, Pravoslávna cirkev oslavuje túto bytostnú účasť na Kristovom zmŕtvychvstaní a ochutnáva požehnania Božieho kráľovstva. Úžasom napĺňa veľkonočný a radostný charakter božskej Eucharistie, ktorá sa slávi vždy v atmosfére radosti a jasotu a znázorňuje konečnú obnovu vecí, ktoré reálne existujú, úplnú radosť, plnosť života a budúci nadbytok lásky a poznania.
Ide o spásnu víziu prítomnosti vo svetle posledných vecí a možnej cesty do Kráľovstva, o víziu nezničiteľného vzťahu a premiešania prítomnosti a eschatologického charakteru spásy človeka a sveta v Kristovi. Táto vízia poskytuje cirkevnému životu jedinečnú dynamiku a funguje ako stimul pre veriacich k dobrému svedectvu vo svete. Pravoslávny veriaci má osobitný dôvod a silný motív, aby bojoval proti zlu v spoločnosti, lebo vždy intenzívne zakusuje protiklad medzi poslednými vecami a historickými skutočnosťami. Z pravoslávneho pohľadu služba blížnemu, pomoc núdznemu bratovi, podľa princípu „Čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste urobili“ (Mt 25,40) a hmatateľná láska dobrého Samaritána (pozri Lk 10,30-37) a v súlade aj s Paterikonom: „Za blížneho považuj toho, kto ťa potrebuje, a ponáhľaj sa mu z vlastnému popudu pomôcť“ (Izidor z Pelúzia), predstavujú dôsledok a výraz eucharistického étosu Cirkvi, predstavujú zjavenie, že láska je žitou podstatou života v Kristovi v prítomnosti i v Božom kráľovstve na konci vekov.
V tejto súvislosti chápeme aj skutočnosť, že liturgický život v Pravoslávnej cirkvi je preniknutý skúsenosťou „spoločného vykúpenia“, skúsenosťou daru „spoločnej slobody“, skúsenosťou „spoločného kráľovstva“ a očakávaním „spoločného zmŕtvychvstania“. Prevláda tu „my“, totiž pospolitosť života, spoluúčasť a bytie spolu, toto je posväcujúce stotožnenie slobody v Kristovi s obetavou a oslavujúcou láskou. Toto je aj prevládajúce posolstvo žiarivej ikony sviatku zmŕtvychvstania, zostúpenia Krista do ríše smrti. Pán slávy, ktorú zostupuje do hlbín zeme a rozbíja brány podsvetia, vstáva víťazne a žiariac z hrobu, nielen so zástavou víťazstva, ale aj s Adamom a Evou, ktorí vstávajú spolu s ním, pričom ich drží pri sebe a posilňuje, a v ich osobe takto celé ľudstvo a celkové stvorenie.
Evanjelium zmŕtvychvstania, „spoločného sviatku všetkých“, všemohúcej lásky, ktorá zlomila moc smrti, zaznieva dnes vo svete, ktorý je plný sociálnej nespravodlivosti a pohŕdania ľudskou osobou. Zaznieva vo svete, ktorý sa stal Golgotou pre utečencov a nespočetné množstvo nevinných detí. Toto evanjelium zmŕtvychvstania neotrasiteľne ohlasuje, že život človeka má pred Bohom absolútnu hodnotu. Ohlasuje, že utrpenie a núdza, kríž a Golgota nemajú posledné slovo. To nemôže byť, aby mučitelia zvíťazili nad svojimi tragickými obeťami. V Pravoslávnej cirkvi je síce kríž v centre zbožnosti, no predsa len nie je poslednou skutočnosťou a ani neurčuje konečný cieľ nasmerovania cirkevného života. Pravý význam kríža spočíva v tom, že vedie k zmŕtvychvstaniu, teda k plnosti našej viery. Na tomto základe my pravoslávni voláme: „Hľa, skrze Kríž prišla radosť celému svetu!“ Je príznačné, že v Pravoslávnej cirkvi bohoslužobné slávenie Kristovho umučenia nemá výslovne smútočný charakter, ale spája navzájom kríž a zmŕtvychvstanie. Lebo utrpenie prežívame pamätajúc na vzkriesenie, ktoré nás „oslobodzuje od smútku“. V pravoslávnom vnímaní je neoddeliteľné spojenie kríža a zmŕtvychvstania nezlučiteľné s akoukoľvek formou introverzie a úniku do mysticizmu alebo do samoľúbeho pietizmu, ktorý je väčšinou indiferentný voči utrpeniam a ohrozeniam človeka v dejinách.
Posolstvo kríža a zmŕtvychvstania stojí dnes aj v protiklade k arogantnému sebazbožšťovaniu súčasného človeka, ktorý je sekularizovaný, racionalistický, presvedčený o všemohúcnosti vedy, egocentrický, uväznený v pozemskosti a časnosti a bez túžby po večnosti. Posolstvo kríža a zmŕtvychvstania je takisto konfrontované s odmietaním Božieho vtelenia a celkového spásneho pôsobenia, ako aj s odmietaním „škandálu“ kríža, a to v mene absolútnej transcendentnosti Boha a neprekonateľnej priepasti medzi nebom a zemou.
Ctihodní bratia a milované deti v Pánovi,
preto my pravoslávni veriaci, naplnení skúsenosťou žiarivého zmŕtvychvstania, ktorí prijímame svetlo od nezapadajúceho Svetla, ktorí za všetko ďakujeme Bohu a svoje mysle pozdvihujeme k nebu, lebo už tu dostávame závdavok a prísľub plnosti božského spásneho konania na konci vekov, kričíme v chráme veľkonočný pozdrav „Kristus vstal z mŕtvych!“ a prosíme: Nech Pán, ktorý trpel, bol uložený do hrobu a vstal z mŕtvych, osvieti náš rozum, naše srdce a celý náš život, nech vedie naše kroky ku každému dobrému dielu a posilňuje svoj ľud, aby dosvedčoval evanjelium lásky „až po kraj zeme“ (Sk 1,8) na česť jeho mena, ktoré je povýšené „nad každé meno“.
Fanar, Veľká Noc 2018
+ Bartolomej Konštantínopolský,
váš neúnavný prosebník pri zmŕtvychvstalom Kristovi

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.