Boh neuvádza do pokušenia, vyhlásili biskupi a upravili preklad Otčenáša

Boh neuvádza do pokušenia, vyhlásili biskupi a upravili preklad Otčenáša

Katolícki biskupi počas modlitby. Ilustračné foto – TASR/AP

Novembrový súhrn diania v kresťanskom svete od vedúceho rubriky Svet kresťanstva Imricha Gazdu.

Modlitbu Otče náš má väčšina kresťanov už takú zautomatizovanú, že sa hlbšie nezamýšľa nad významom odriekaných slov. Prosba, aby nás Boh neuviedol do pokušenia, je však natoľko zarážajúca, že sa nad ňou pozastavil už asi každý. Pápežov nevynímajúc.

„Znenie tejto prosby je pre mnohých pohoršujúce: Boh nás predsa nevedie do pokušenia,“ napísal emeritný pápež Benedikt XVI. vo svojom diele Ježiš Nazaretský.

Podobne reagoval pápež František vo vysielaní talianskej katolíckej televízie TV 2000. „Som to ja, kto padá. Ale nie je to Boh, ktorý by ma postrčil do pokušenia, aby potom videl, ako som padol. (...) Ten, kto ťa vovádza do pokušenia, je Satan. To je Satanova práca,“ povedal František v televíznom cykle Otče náš, ktorý sa stal základom rovnomennej knihy.

Mimochodom, moderátor diskusie a autor publikácie Marco Pozzo, ktorý je väzenským kaplánom, pred niekoľkými dňami navštívil našu krajinu, kde predstavil slovenský preklad.    

Ale vráťme sa k samotným slovám „neuveď nás do pokušenia“. Kým Benedikt XVI. sa uspokojil s týmto znením a v Ježišovi Nazaretskom na niekoľkých stranách ponúkol ich hlboký výklad, František otvorene vyhlásil, že tento preklad Ježišových slov nie je dobrý a treba ho zmeniť. Niektorí súhlasne prikývli, iní tento návrh označili za ďalší z Františkových výstrelkov.

Málokto pritom vedel, že rovnaký problém riešili talianski biskupi ešte počas pontifikátu Jána Pavla II. O čo išlo?

Neopúšťaj nás v pokušení. V roku 1988 talianski biskupi rozhodli, že je potrebné pripraviť nový preklad Svätého písma. Biblistov, ktorí na preklade pracovali, požiadali, aby úpravy robili citlivo a len v tých prípadoch, kde je to naozaj nevyhnutné.

Pri slovách „neuveď nás do pokušenia“ zavládol jasný konsenzus, že ich treba nahradiť prekladom „neopúšťaj nás v pokušení“, ktorý možno interpretovať ako prosbu, aby nás Boh neopúšťal, keď sme pokúšaní, ale ani vtedy, keď pokušeniu podľahneme.

Podľa kardinála Giuseppeho Betoriho, ktorý bol v tom čase sekretárom Talianskej biskupskej konferencie, dôležité bolo, že úpravu textu zhodne podporovali bolonský arcibiskup Giacomo Biffi aj milánsky arcibiskup Carlo Maria Martini. Je pritom známe, že obaja zosnulí kardináli mali neraz na veci rozličné názory.

Nový preklad Biblie vrátane zmienených slov Otčenáša schválili talianski biskupi v roku 2002 takmer jednomyseľne (za bolo 202 biskupov, proti jeden). Súhlas s novým prekladom potom vyjadrila aj Svätá stolica.


O zmene v Otčenáši hovoril pápež František už pred rokom. Foto - TASR/AP

V Biblii jedno, v liturgii druhé. Tým sa však celý príbeh nekončí. Kým v talianskom preklade Biblie sa už viac ako desaťročie používa upravený preklad modlitby Otče náš, počas svätých omší sa ju veriaci modlia po starom.

K náprave došlo až v polovici novembra tohto roku, keď talianski biskupi na plenárnom zasadnutí schválili používanie nového prekladu aj v Rímskom misáli, teda hlavnej bohoslužobnej knihe.      

Rovnako schválili aj úpravy iných liturgických textov, napríklad hymnu Sláva Bohu, kde pôvodné znenie „a na zemi pokoj ľuďom dobrej vôle“ nahradia slová „a na zemi pokoj ľuďom milovaným Pánom“.

Zmeny sa do praxe nedostanú hneď, ale až po tom, čo ich schváli Svätá stolica a bude vydaná nová verzia misálu.

Na Slovensku sa Otče náš meniť nebude. Hovorca Konferencie biskupov Slovenska Martin Kramara ešte pred rokom povedal, že v slovenskom preklade úpravy nie sú potrebné. „Zmeny v textoch modlitieb v jednotlivých jazykoch sa robia iba v prípadoch, keď sa to javí skutočne nevyhnutné,“ uviedol Kramara.

Ak by slovo „uviesť“ vplyvom vývoja jazyka nadobudlo taký význam, že by vyjadrovalo nútenie z Božej strany, ako sa to stalo v prípade talianskeho slova „indurre“, bola by podľa Kramaru potrebná zmena aj v slovenskom preklade.

„V tejto chvíli sa to ale nejaví ako nevyhnutné,“ dodal Kramara s tým, že potrebné je skôr vysvetľovať správny význam slov modlitby. „Boh nie je príčinou pádu do pokušenia. Prosíme ho, nech nedopustí, aby sme pokušeniu podľahli.“  

Pre vieru trpia milióny ľudí, najmä kresťania

Približne 250 miliónov ľudí na svete trpí pre svoje náboženské presvedčenie, pričom až tri štvrtiny nábožensky motivovaných násilných činov sú páchané na kresťanoch.

Aj k týmto zisteniam dospela medzinárodná pápežská nadácia Pomoc trpiacej cirkvi (ACN – Aid to the Church in Need), na Slovensku známejšia pod názvom Kirche in Not, ktorá koncom novembra predstavila Správu o stave náboženskej slobody vo svete.

„ACN dva roky skúmala situáciu v 196 krajinách sveta a podľa jej zistení žije až 61 percent svetovej populácie v krajinách, kde je potláčané právo na náboženskú slobodu,“ píše sa v správe, ktorú po prvýkrát predstavitelia ACN predstavili aj na Slovensku.

K zvlášť závažnému porušovaniu náboženskej slobody dochádza v 38 krajinách, napríklad v Severnej Kórei, Saudskej Arábii, Jemene či Eritrei. K zásadnému zhoršeniu situácie počas uplynulých dvoch rokov došlo v Číne a Indii. Naopak, situácia sa zlepšila v Tanzánii či Keni.  


Mapa krajín, kde sú veriaci ľudia prenasledovaní a diskriminovaní. Zdroj – ACN

Správa o stave náboženskej slobody vo svete upozornila aj na to, že „západné vlády a médiá posúvajú náboženskú slobodu na nižšie priečky v rebríčkoch prioritizácie ľudských práv – zatieňujú ich otázky pohlavia, sexuality a rasy“.

Na obmedzovanie náboženskej slobody v demokratických krajinách nedávno poukázal aj pápež František: „Dramatická situácia kresťanov, ktorí sú prenasledovaní a zabíjaní v čoraz väčšom počte, sa deje pred očami celého sveta, ktorý však príliš často odvracia zrak bokom. Okrem mučeníctva krvi existuje aj ich ,biele mučeníctvo´, akým je napríklad to, ktoré sa deje v demokratických krajinách, keď dochádza k obmedzovaniu slobody náboženstva.“

Problém náboženského prenasledovania mal pripomenúť aj nultý ročník Týždňa pomoci prenasledovaným kresťanom, ktorý sa na Slovensku konal od 17. do 25. novembra. V rámci neho niekoľko slovenských miest navštívil arcibiskup sýrskeho Aleppa Antoine Chahda.

Vyústením Týždňa pomoci prenasledovaným kresťanom je kampaň Pomoc pre Sýriu, kde v dôsledku dlhotrvajúceho vojnového konfliktu potrebuje humanitárnu pomoc viac ako 13 miliónov ľudí.

„V Sýrii navyše hrozí zánik kresťanskej menšiny, ktorá svojou dvetisícročnou prítomnosťou v krajine garantuje pluralitnú spoločnosť a toleranciu k menšinám, čo je nevyhnutné pre stabilitu v regióne,“ zdôraznila nadácia ACN.

Kostoly, v ktorých už Boh nebýva

Čo s kostolmi, ktoré už nespĺňajú svoj účel? Túto otázku si položili desiatky odborníkov z celého sveta, ktorí sa zišli na Pápežskej Gregorovej univerzite v Ríme, aby počas dvojdňovej konferencie s príznačným názvom Už tu Boh nebýva? diskutovali o možnostiach využitia bývalých sakrálnych priestorov.

„Najvykričanejším prípadom je istý barokový kostol v Prahe, ktorý sa premenil na známy nočný podnik, v turistických sprievodoch spomínaný medzi miestami, ktoré treba vidieť,“ napísal o jednom, ale zďaleka nie jedinom negatívnom prípade portál Vatican Insider.


Nočný klub v jednom z bývalých kostolov na indonézskom ostrove Bali. Foto – jakarta100bars.com

Keďže tejto téme sme sa už na Svete kresťanstva venovali, dodáme len to, že na konferencii malo svoje zastúpenie aj Slovensko. Pápežská rada pre kultúru na ňu pozvala historičku umenia a členku Rady KBS pre kultúru Alenu Piatrovú, ako aj architekta Róberta Erdélyiho, ktorý rozprával o ohrozených kostoloch na Gemeri.

Na účastníkov konferencie sa obrátil aj pápež František, ktorý vo svojom posolstve prezentoval názor, že bývalé kostoly by mali uchovávať náboženské genius loci, napríklad v podobe muzeálnych expozícií, alebo by mali slúžiť charitatívnym účelom.

Jednou vetou

V kňazstve a v rehoľnom živote nie je miesto pre homosexuálov, vyhlásil pápež František v knihe rozhovorov Sila povolania a homosexuálnych kňazov, rehoľníkov a rehoľníčky vyzval, aby dôsledne dodržiavali celibát.

SNS sa snaží presadiť novelu zákona, ktorou by sa zabezpečilo, aby policajní, vojenskí a väzenskí duchovní mali pridelenú zbraň iba so súhlasom príslušnej cirkevnej autority.

Vo veku 110 rokov zomrela najstaršia rehoľná sestra na svete Cecylia Maria Roszak.

Konferenciu biskupov Slovenska bude aj počas nasledujúcich štyroch rokov viesť bratislavský arcibiskup Stanislav Zvolenský, rozhodli o tom biskupi na svojom plenárnom zasadnutí. 

Katolícka cirkev si pripomenula Svetový deň chudobných, pápež slúžil omšu a obedoval s tisíckami chudobných a dobrovoľníkov, ktorí im pomáhajú.

V Banskej Bystrici zasadala Rada Cirkvi bratskej.

Tohtoročnými laureátmi ceny Vatikánskej nadácie Josepha Ratzingera – Benedikta XVI., ktorá je označovaná za teologickú „nobelovku“, sa stali nemecká teologička Marianne Schlosserová a švajčiarsky architekt Mario Botta.

Kresťania, židia, moslimovia a budhisti si pripomenuli 100. výročie ukončenia prvej svetovej vojny Pochodom mieru z nemeckého Kehlu do francúzskeho Štrasburgu.

Polícia potvrdila, že kosti, ktoré robotníci objavili počas rekonštrukcie budovy veľvyslanectva Svätej stolice pri Talianskej republike v Ríme, nepatria nezvestnej Emanuele Orlandiovej (o kauze sme písali v októbrovom newslettri).

Predsedníctvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku momentálne pracuje v zložení: Slavomír Sabol, zástupca generálneho biskupa, a Ján Brozman, administrátor zástupcu generálneho dozorcu.   

Najvyšší predstavitelia kresťanských cirkví a židovskej komunity prijali vyhlásenie k voľbe ústavných sudcov.

Svätá stolica zriadila nový orgán s názvom Charis, ktorý má zastrešovať všetky prúdy katolíckej charizmatickej obnovy.

Foto mesiaca


K svetovým pamiatkam, ktoré sa zafarbili do červena, aby tak spoločne upriamili pozornosť na ľudí prenasledovaných pre svoju vieru v rámci Týždňa pomoci prenasledovaným kresťanom, sa pripojil aj Dóm sv. Alžbety v Košiciach. Foto – TASR/Milan Kapusta

Čo by nemalo ujsť vašej pozornosti

Reportáž Pavla Rábaru a Adama Takáča o najmenšej reholi na Slovensku.

Rozhovor Adama Takáča s lídrom projektu Godzone Julom Slovákom.

Komentár Imricha Gazdu k chýbajúcemu pastoračnému plánu slovenskej katolíckej cirkvi.

Knižná bodka

Deviati slovenskí historici spracovali životné príbehy deviatich katolíckych, evanjelických a pravoslávnych duchovných, ktorí na Slovensku pôsobili v 19. a 20. storočí.

V knihe s názvom (ne)obyčajný život farára (Society for Human Studies, 2018) natrafíte na spisovateľa a historika Jonáša Záborského, vynálezcu Jozefa Murgaša, jezuitu Františka Paňáka či na prvú evanjelickú farárku na Slovensku Darinu Bancíkovú.

„Všetky kapitoly sú zaujímavo poňaté a podnetné v historickom i v spirituálnom kontexte,“ hodnotí knižnú novinku cirkevný historik Peter Olexák.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo