Minikázeň Verím vo vzkriesenie tela: mal Zmŕtvychvstalý biologické potreby?

Verím vo vzkriesenie tela: mal Zmŕtvychvstalý biologické potreby?
Ilustračné foto - TASR/AP
Joseph Ratzinger si myslí, že evanjelista Lukáš to trochu preháňa, že nebolo potrebné ísť až do oblasti biológie.
3 minúty čítania 3 min
Vypočuť článok
Minikázeň / Verím vo vzkriesenie tela: mal Zmŕtvychvstalý biologické potreby?
0:00
0:00
0:00 0:00
Ján Duda
Ján Duda
Profesor kánonického práva na Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a farár v Dlhej nad Oravou.
Ďalšie autorove články:

Ako sa v tom vyznať Kedy je manželstvo u katolíkov nesviatostné a prečo z pohľadu cirkvi nestačí sobáš len na úrade (otázky a odpovede)

Minikázeň Modlime sa, aby ľudia mali viac odvahy

Minikázeň Ak chýba Božie požehnanie, márne je ľudské namáhanie

Prečo evanjelista Lukáš ide na doraz? Prečo tak radikálne zdôrazňuje Ježišovu telesnosť aj po jeho zmŕtvychvstaní a pripomína, že ho videli živého, dotýkali sa ho a dokonca s nimi jedol? Azda zmŕtvychstalý Ježiš mal aj biologické potreby?

Pri hľadaní odpovede na tieto otázky zistíme vzácnu zhodu autorov, že vtedajšia spoločnosť s dominantnou gréckou kultúrou odmietala večný život tela. Boli ochotní pripustiť večný život ducha či duše, ale aj tela? Toho, ktoré sa dáva do hrobu, lebo je mŕtve a rozpadne sa na prach? 

Práve Lukáš zdôrazňuje, že Ježišovo telo po zmŕtvychvstaní bolo nejako aj telesné, resp. svoje, nie cudzie telo: mohli ho vidieť, dotknúť sa ho, sám im povedal, že on nie je duch, lebo duch nemá telo, ale on – Ježiš – telo má, dokonca pred nimi jedol (Lk 24,35).

Ratzinger si myslí, že to Lukáš trochu preháňa, že nebolo potrebné až toľko zdôrazňovať a ísť až do oblasti biológie (Ježiš Nazaretský, II., 261).

Keď Korinťania žiadali od Pavla vysvetlenie ohľadom ľudského tela po vzkriesení, on im odpovedal, že „telo a krv (biológia?) nemôžu byť dedičmi Božieho kráľovstva, ani porušiteľnosť nebude dedičom neporušiteľnosti“ (1Kor 15,50).

A ako obrazné vysvetlenie použil príklad obliekania, ošatenia: „Porušiteľné telo sa musí obliecť do neporušiteľnosti, smrteľné telo do nesmrteľnosti“ (1Kor 15,53).

Páči sa mi aj vysvetlenie sv. Ireneja, ktorý toto „obliekanie“ chápe ako pretváranie človeka v nesmrteľnosť prijímaním Eucharistie: „Aj naše telá, keď prijímajú Eucharistiu, už nie sú porušiteľné, lebo majú nádej na vzkriesenie“ (KKC 1000).

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Ježiš Kristus
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť