Keď sa niekto narodí pod šťastnou hviezdou, ešte to automaticky neznamená, že bude mať ľahký život. Rezbár a výtvarník Ján Krlička (69) síce dostal od Boha do vienka umelecké nadanie, ale ako syn perzekvovaného gréckokatolíckeho farára to nemal jednoduché.
Napriek všetkému prešovský výtvarník nezatrpkol. Na jeho obrazoch i reliéfoch drevorezieb dominuje láskavý pohľad na svet i ľudí.
Pod to, kým sme, sa podpisuje zázemie, z ktorého sme vzišli. Kedy a za akých okolností sa teda začal písať príbeh vzťahu vašich rodičov?
Mamka je Prešovčanka a pracovala ako učiteľka. S otcom sa zoznámila, keď študoval teológiu na gréckokatolíckej bohosloveckej fakulte v Prešove. Patril medzi troch študentov, ktorých vyhodili z fakulty za to, že presadzovali poslovenčenie liturgického obradu. Štúdium teológie preto ukončil v Užhorode.
Kde otec začínal ako gréckokatolícky farár?
V Šemetkovciach pri Svidníku. Neskôr sa stal farárom v Helcmanovciach na dolnom Spiši. Mal to tam rád a veľmi si to pochvaľoval. Mama pracovala ako učiteľka na miestnej základnej škole.
Keď vypukla druhá svetová vojna, rodičia na fare v Helcmanovciach ukrývali Židov. Bolo to nebezpečné, keďže v tom čase na Spiši žila početná nemecká komunita a mohol ich ktokoľvek udať. Vo farskej pivnici prežila prakticky celú vojnu rodina Benedekovcov. Starý pán Benedek predtým pracoval na prešovskom bitúnku ako zverolekár. Neskôr ma na priemyslovke učil dejepis jeho syn, ktorý sa na fare ukrýval spolu s rodičmi.
Potom však prišiel rok 1950 a vášho otca komunisti zavreli v rámci akcie Prešovský sobor, zameranej na likvidáciu gréckokatolíckej cirkvi. Čo sa dialo s jeho manželkou a piatimi malými deťmi?
Keď otca zavreli, mama sa načas vrátila do rodičovského domu v Prešove a pracovala v uhoľných skladoch. Potom však dostala rozhodnutie o nútenom vysťahovaní. Prišli si po ňu uprostred noci, musela zobudiť deti. Autami ich viezli do Kysaku na stanicu. Mama vtedy prežila ťažké chvíle. Nevedela, kam ich vedú. Modlila sa, aby sa vlak pohol smerom na západ a nie na východ – bála sa, že ich vyvezú do Ruska.
Veľmi sa jej uľavilo, že vlak smeroval na Margecany. Internovali ich až na Sudety. Mama a súrodenci vystúpili na železničnej stanici v Hostinnom nad Labem v Podkrkonoší. Policajti ich dočasne ubytovali v chátrajúcom hoteli. Po týždni-dvoch sa presťahovali do domu uprázdneného po internovaných Nemcoch.
V akom stave bol dom, v ktorom mali bývať?
Bol v strašnom stave. Nachádzal sa priamo na autobusovej stanici, kde sa sústreďovali utekajúci Nemci. Odtiaľ ich vyvážali za hranice autobusmi a nákladnými autami. Na prízemí domu, ktoré slúžilo ako čakáreň, boli dokonca ešte pokladne. Posledný autobus však neprišiel, a tak jedenásť Nemcov na povale domu, v ktorom sme mali bývať, spáchalo hromadnú samovraždu. Obesili sa.
Kedy prišiel na Sudety aj váš otec, krivo označený za nepriateľa štátu?
Vo väzení strávil rok. Nebol ani odsúdený. Z väzby sa vrátil na invalidnom vozíku – mal po výsluchoch rozkopané nohy a chrbticu. V Hostinnom sa zamestnal v invalidnom družstve, kde vyrábal prívesky a suveníry. Mučenie pri výsluchoch mu podlomilo zdravie. Mama, aj keď bola povolaním učiteľka, zbierala a umývala poháre v špinavej krčme.
Pod Krkonošami ste v roku 1954 prišli na svet aj vy ako šieste dieťa do rodiny. Aké spomienky máte na detstvo?
Mám pekné spomienky. Dokonca aj rodičia, i napriek okolnostiam. Pred odsunom v mestečku žili dve tretiny Nemcov. Za komunistického režimu tam z celých Čiech nazvážali nepriateľov štátu – fabrikantov, anglických letcov, kňazov, jednoducho inteligenciu. Rodičia mali preto dobrú spoločnosť. Väčšina internovaných sa zamestnala v miestnych papierňach.
Kedy ste sa opäť vrátili na Slovensko?
Povolenie na návrat sme dostali v roku 1963. Otec v žiadosti uviedol, že chce, aby jeho syn chodil do slovenskej školy. Označili ho za buržoázneho nacionalistu. Neskôr sa však pomery uvoľnili a súhlas na návrat dostal.
Duchovnú službu však vykonávať nemohol, keďže odmietol prestúpiť do pravoslávnej cirkvi. Robil v Prešove na železnici za pokladňou, neskôr zásobovača v depe. Mamka sa zamestnala ako úradníčka v domácich potrebách. Ani ona nedostala súhlas na výkon učiteľského povolania. Mali ťažký život, ale nezlomilo ich to.
Podarilo sa otcovi lokálpatriotizmus preniesť aj na vás?
Otec bol hrdý Slovák. Pochádzal zo stredného Slovenska z Dolnej Bane a študoval na prvom slovenskom katolíckom gymnáziu v Kláštore pod Znievom, na čo bol vždy patrične hrdý. V roku 1968 sa pridal k akčnému výboru na obnovu gréckokatolíckej cirkvi. Podarilo sa im presadiť liturgický bohoslužobný obrad v slovenčine. Staroslovienčina dnes v gréckokatolíckych kostoloch znie zvyčajne už len na sviatky.
Otec bol síce patriot, ale nie nacionalista. A keďže som s ním trávil veľa času, vychovával ako patriota aj mňa. Dlho mi trvalo, kým som sa z toho vymanil. Po čase som pochopil, že viac ako na národnosti záleží na charaktere človeka – a je jedno, či je Slovák alebo Maďar. Národnosť sa dnes často zneužíva. A nacionalisti, ktorí sa klaňajú slovenskej vlajke, sú väčšinou obmedzení ľudia.
Vrátil sa váš otec ešte niekedy na faru?
Po uvoľnení a páde režimu pôsobil na fare v Michalovciach. Ako deti sme už boli vtedy dospelí. Bol som búrlivák a otravovalo ma, že musím víkendy a prázdniny tráviť na fare. (Smiech.)
Foto: Emília Mihočová
Patríte k talentovaným slovenským drevorezbárom. Kedy ste objavili čaro ceruzky a rezbárskeho dláta?
Ku kresleniu som mal vzťah odmalička. Otec mal v Čechách kamarátov Kafkovcov, ktorí sa venovali reštaurovaniu. Starý pán Kafka bol sochár a kamenár. Po ich dielňach som chodil s otvorenými ústami. Ako chlapec som v Hostinnom stále čosi vyrezával, pre seba aj kamarátov. Najmä loďky z borovicovej kôry, sem-tam figúrky.
Viedli vás k umeniu aj rodičia?
Mama aj otec boli milovníci umenia, veľa som od nich čerpal. Keď sme sa presťahovali do Prešova, v nedeľu sme po kostole zašli aj do galérie, keď tam inštalovali novú výstavu. Galéria bola povinná jazda. Otec ma zobral aj do Levoče a Spišskej Kapituly.
Rodičia boli tiež znalci klasickej a opernej hudby, mali asi 900 platní. Otec sa stále zlostil na hudbu, ktorú som počúval – mám rád džez, blues, reggae... Keď som mu však čosi pustil, súhlasne prikývol.
Pocítili ste aj vy osobne následky toho, že ste synom údajného „nepriateľa štátu“?
Keď som chcel ísť na umeleckú priemyslovku, tak ma súdružka učiteľka výtvarnej výchovy zámerne neklasifikovala. Písal sa rok 1969, Československo obsadili vojská Varšavskej zmluvy a prišlo vhod „kopnúť si“ do farárovho syna. A ukázať tak lojalitu voči režimu. Riaditeľ základnej školy sa vyhol tomu, aby mi musel napísať do posudku, že nemôžem študovať na umeleckej škole, lebo pochádzam z rodiny odsúdeného kňaza.
Ako ste na tento podraz reagovali?
Úplne som na tvorbu zanevrel. Až kým sme si s manželkou nekúpili chatu na Sigorde uprostred Slanských vrchov, mal som vtedy štyridsať rokov. Našiel som tam drevo, ktoré mi padlo do ruky a z ktorého som vyrezal prvé Ukrižovanie. A odvtedy vyrezávam stále.
Miesto, kde stojí naša chata a dielňa, je na mape zakreslené ako Čertov dol. Vraj tu žil uhliar, veľmi dobrý človek, ktorý pálil uhlie. A keďže bol stále od sadzí, volali ho čert. Možno je to príroda a genius loci toho miesta, ktoré na mňa blahodarne zapôsobilo a vďaka ktorému som sa mohol vrátiť k tomu, čo som mal rád v detstve.
Pre umelecké stredné školy ste boli persona non grata. Kam vás napokon prijali?
Vyštudoval som stavebnú priemyslovku, vďaka známostiam rodičov. Síce som zmaturoval, ale štúdium ma nebavilo. Na vysokú školu ma, samozrejme, nezobrali. Mám odložený list, v ktorom sa uvádza, že nie je v záujme štátu, aby som študoval na vysokej škole a už tobôž nie v niektorom zo sochárskych ateliérov Vysokej školy výtvarných umení.
Ujal sa ma prešovský výtvarník Dušan Pončák. Atmosféra v jeho sochárskom ateliéri bola fascinujúca. Chodievali k nemu na kus reči mnohí umelci. Raz mi Dušan povedal, že som mal vlastne šťastie – aspoň ma škola nepokazila. (Smiech.) Mohol som sa dostať do rúk umelca komunistu, ktorý by ma bol navigoval k tvorbe v duchu socialistického realizmu.
Kde ste sa po skončení školy zamestnali?
Po maturite som robil grafika v Slovenskej knihe, neskôr na železnici v stavebnom oddiele. Odkiaľ som odišiel do pridruženej výroby, kde sa dalo dobre zarobiť a mal som veľa voľného času.
Rok som prežil v Líbyi – ako strelmajster v kameňolome. Sovietsky zväz a jeho satelity vtedy podporovali Kaddáfího režim. V pohorí Atlas sú vápencové hory, ktoré sme odstreľovali, zo sutiny sa vyrábali piesky a štrky. Je to nebezpečná práca, no počas môjho ročného pôsobenia neprišlo k žiadnej nehode. Ale keby som bol pochybil a pri niektorom odstrele by zahynulo niekoľko robotníkov, nič by sa nebolo stalo, ľudský život tam nemal žiadnu cenu.
Keď sme mali voľno, vybrali sme sa medzi miestnych. Bolo desivé vidieť, keď aj deti gestikuláciou naznačovali, že si želajú našu smrť. Dávali nám najavo svoju nenávisť.

Foto: Dušan Majerník
Ako drevorezbár – absolútny samouk máte svoj nezameniteľný rukopis, robíte najmä insitné umenie. Postavičkám dávate nádych grotesky, aby ste odľahčili ťažké témy. Aké motívy sa vo vašej tvorbe najčastejšie objavujú?
Keďže som veriaci, rád pracujem s biblickými motívmi zo Starej zmluvy (Adam a Eva, Jonáš a veľryba, udatná Judita...), ale aj z Novej zmluvy (Posledná večera, Ukrižovanie). Vyrezávam však i hudobníkov, keďže mám rád muziku. Vyhýbam sa hlavne folklóru. Práve teraz však vyrábam betlehem, na ktorý vyrežem pastierov v slovenských krojoch. Objednal si ho jeden znalec a zberateľ umenia – novinár, ktorý žije v Amerike, ale jeho predkovia sú pôvodom Slováci.
Je mi cťou, že práve moja Posledná večera visí v jeho galérii v Denveri hneď vedľa litografie Marca Chagalla.
Medzi vaše posledné práce patrí drevorezba Poslednej večere osadená v kaplnke diakonického domova Elim. Ako sa vám na nej pracovalo?
Je to veľmi pekná téma, zvlášť keď sme ju mohli prepojiť so symbolom studne uprostred púšte – na základe teologického zadania, ktoré som dostal od biskupa Východného dištriktu ECAV Petra Mihoča.
Keď som ráno vstal, tešil som sa na prácu v dielni. Drevorezbu verejnosť prvýkrát videla na posviacke sociálneho zariadenia. Evanjelický obrad, na ktorom sme sa s manželkou zúčastnili prvýkrát, sa nám veľmi páčil.
Aký má syn gréckokatolíckeho farára vzťah k protestantom?
Len pozitívny, rovnako ako môj otec, ktorý mal dobrého kamaráta reformovaného farára. Asi pred tromi rokmi nás navštívil írsky protestantský kazateľ, aby si kúpil moju drevorezbu. Je aj na obálke knihy – Sny v Biblii, ktorú nedávno vydal. Pri odchode sa opýtal, či sa za nás môže pomodliť. Samozrejme, súhlasili sme. Bola to zvláštna chvíľa, keď mi tiekli slzy z očí. Mali sme silný zážitok Božej prítomnosti.
Ako žije Ján Krlička dnes a aké má plány?
S manželkou Evkou žijeme už celoročne na chate na Sigorde, kde mám aj dielňu – dcéry Judita a Eva študujú v zahraničí. Súčasťou našej rodiny sú knihy, obrazy a pes Félix, s ktorým denne chodíme na prechádzky do prírody. Nie sme sami, často nás navštevujú priatelia a známi. Tento rok budem mať 70 rokov, takže v Prešovej plánujem dve výstavy.
Rozhovor pôvodne vyšiel v mesačníku Evanjelický východ, preberáme ho so súhlasom redakcie.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.