Začal sa koncil byzantského pravoslávia. Štyri cirkvi neprišli

Začal sa koncil byzantského pravoslávia. Štyri cirkvi neprišli

Pravoslávneho koncilu sa zúčastňuje aj hlava Pravoslávnej cirkvi v českých krajinách a na Slovensku, arcibiskup prešovský Rastislav (na snímke prvý sprava). Foto - TASR/AP

Začiatok dlho pripravovaného koncilu pravoslávnych cirkví zatienilo odrieknutie účasti zo strany Antiochijskej, Ruskej, Gruzínskej a Bulharskej cirkvi. Na výsledku rokovaní záleží aj katolíkom.

Božskou liturgiou na sviatok Zostúpenia Svätého Ducha podľa juliánskeho kalendára sa v nedeľu v hlavnom krétskom meste Herakleione začal Svätý a veľký koncil Pravoslávnej cirkvi. 

Eucharistickej bohoslužbe v katedrále svätého Mínu predsedal ekumenický patriarcha Konštantínopolu Bartolomej I. Po boku čestnej hlavy pravoslávia byzantskej tradície pri oltári koncelebrovali patriarchovia (Alexandrijskej, Jeruzalemskej, Srbskej, Rumunskej) a metropoliti (Cyperskej, Gréckej, Poľskej, Albánskej a Česko-slovenskej) cirkvi.

Bartolomej I. vo svojej homílii zdôraznil, že zhromaždenie na Kréte reprezentuje celé pravoslávie. Spoločné slávenie Eucharistie posilňuje „jednotu a všeobecnosť Pravoslávnej cirkvi“. Bez uvádzania jednotlivostí z aktuálnych konfliktov medzi pravoslávnymi cirkvami ekumenický patriarcha vyzdvihol, že nestačí len hovoriť o jednote medzi cirkvami, ale treba ju aj prakticky dosvedčovať, čo dnes chýba. Pritom jednota medzi cirkvami je v súčasnosti taká potrebná vzhľadom na mnohé „bludné učenia“ medzi veriacimi.      

Štyri cirkvi odriekli svoju účasť

Dlhé desaťročia pripravovaný spoločný koncil, ktorý má poslúžiť dosiahnutiu jednotného postoja medzi samosprávnymi cirkvami v aktuálnych teologických, liturgických a disciplinárnych otázkach, zatienilo odrieknutie účasti zo strany Antiochijskej, Ruskej, Gruzínskej a Bulharskej cirkvi.

Ešte koncom januára 2016 najvyšší predstavitelia 14 autokefálnych pravoslávnych cirkví byzantskej tradície na Synaxis vo švajčiarskom Chambésy podpísali spoločné komuniké, ktorým zvolali na Krétu od 19. do 26. júna 2016 „Svätý a veľký koncil Pravoslávnej cirkvi“. Štyri nezúčastnené cirkvi však takmer bezprostredne pred otvorením spoločného koncilu požiadali o jeho odloženie. Koncil v dnešnej situácii nehodnotia ako šancu, ale naopak ako nebezpečenstvo pre pravoslávnu súdržnosť. Ako odôvodnenie uvádzajú nesúhlas s rokovacím poriadkom na koncile, nespokojnosť s vypracovanými koncilovými predlohami a jurisdikčné konflikty medzi jednotlivými cirkvami. Domino efekt spustilo odrieknutie účasti zo strany Bulharského patriarchátu 1. júna 2016.


Ekumenický patriarcha Konštantínopolu Bartolomej I. počas úvodnej bohoslužby v Katedrále sv. Mínu v Herakleione. Foto - TASR/AP

Na koncil pricestovalo 170 biskupov z desiatich autokefálnych kánonických cirkví. Najvyšší predstavitelia zúčastnených cirkví v piatok z Kréty apelovali na nezúčastnené cirkvi, aby ešte prehodnotili svoje rozhodnutie a predsa len prišli na Svätý a veľký koncil Pravoslávnej cirkvi.  

Pravoslávni biskupi sa budú na Kréte venovať šiestim tematickým okruhom: autonómia miestnej cirkvi a jej uskutočnenie; predpisy o pôste; sviatosť manželstva a cirkevné prekážky; aktuálne sociálno-etické výzvy; ekumenizmus a organizácia pravoslávnych cirkví v diaspóre. Na týchto témach sa najvyšší predstavitelia autokefálnych kánonických cirkví dohodli v januári 2016 v Chambésy. Pracovné zasadania koncilu odštartujú v pondelok na Pravoslávnej akadémii v Kolymbari na severozápade ostrova.

Na koncile záleží aj katolíkom

Na otváracie a záverečné zasadenia koncilu sú pozvaní ako „pozorovatelia“ zástupcovia iných kresťanských cirkví, medzi nimi aj kardinál Kurt Koch, predseda Pápežskej rady pre podporu jednoty kresťanov.

Prečítajte si aj
Veľký koncil byzantského pravoslávia predo dvermi Zdieľať

Podľa salzburského profesora Dietmara Winklera si Pravoslávna cirkev nemôže dovoliť, aby spoločný koncil autokefálnych kánonických cirkví stroskotal. V ekumenických rozhovoroch Pravoslávna cirkev podmieňuje dosiahnutie jednoty Cirkvi prevzatím jej cirkevného modelu samosprávnych cirkví, pričom pápež by mal v Cirkvi len čestné prvenstvo ako „prvý medzi rovnými“. Pre Winklera Svätý a veľký koncil Pravoslávnej cirkvi predstavuje skúšku životaschopnosti pravoslávneho modelu Cirkvi. „Ak pravoslávie neukáže, že takýto model Cirkvi funguje, ako ho potom môžu prevziať katolíci?“, pýta sa kriticky Winkler, ktorý je konzultorom viacerých vatikánskych dikastérií.

Spoločný koncil autokefálnych kánonických cirkví byzantskej tradície leží na srdci aj pápežovi Františkovi, ktorý na záver nedeľnej modlitby Anjel Pána vo Vatikáne pozval veriacich k modlitbe za koncil Pravoslávnej cirkvi. 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo